در قالب یک پایان نامه بررسی شد؛
بررسی دیدگاه مشتریان بر یک برند تجاری و میزان موفقیت آن
اقتصادی
بزرگنمايي:
پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان نتایج یک تحقیق نشان میدهد که یک برند قدرتمند بهراحتی میتواند مسیر شرکت را برای ارائه محصولات جدید به بازار باز کند، زیرا با اتکا به برند خود برای محصول جدید اعتبار و کیفیت تأییدشده از پیش بهدست میآورد.
امروز، دنیای کسب و کار پویاتر و رقابتیتر از هر زمان دیگری است. علاوه بر این، جهانیشدن، افزایش سرعت تغییرات محیط و شدت رقابت در فضای کسب و کارها را با خود به همراه داشته است. بنابراین، حتی اقدامات محلی نیز نیازمند تفکر در مقیاس جهانی هستند. در این شرایط، ارزش واقعی یک شرکت دیگر در درون خدمات ارائه شده توسط آن نیست، بلکه باید آن را در ذهن مشتریان بالقوه و بالفعل بازار هدف خود جستجو کنند؛ زیرا، مشتریان باید دلیل منطقی برای خرید محصولات داشته باشند.
احسان ادیبی- دانش آموخته کارشناسیارشد رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی- گرایش مدیریت بازاریابی در ورزش در دانشگاه آزاد اسلامی مبارکه در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: بدیهی است در این محیط پرتلاطم، مشتریان به یک راهنمای کلیدی برای تشخیص تمایز محصولات و خدمات عرضهکنندگان مختلف چه در سطح محلی و چه در سطح جهانی نیاز دارند و برند بهعنوان چکیدهای از هویت، اصالت، ویژگی و تفاوت بهترین راهنما برای مشتریان امروزی است.
وی با بیان اینکه، شرکتها باید به دنبال خلق و افزایش ارزش از طریق ایجاد یک زنجیره ارزش توسط برند خود باشند و برای بقا در هر دو سطح محلی و جهانی باید نگاهی جهانی به این زنجیره ارزش داشته باشند، تصریح کرد: هدف این زنجیره ارزش برند جهانی تولید خروجیهای با ارزشی است که به بقا و رشد شرکتها از طریق جذب مشتریان جدید و یا حفظ و توسعه مشتریان فعلی کمک کند.
این دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی هدف از انجام پژوهش را بررسی عوامل مؤثر بر نگرش به توسعه همگون نام تجاری و تأثیر آن بر نام تجاری مادر از دیدگاه مشتریان اعلام کرد و درخصوص جامعۀ آماری این تحقیق، گفت: جامعه آماری شامل مشتریان باشگاه فرهنگی ورزشی نامینو در شهر اصفهان بودند که در نیمه اول سال 1398 از خدمات باشگاه نامی نو استفاده میکردند. با توجه با مشخص نبودن دقیق حجم جامعه با مراجعه به جدول مورگان 386 نفر از مشتریان برای حجم نمونه در نظر گرفته شدند.
ادیبی ادامه داد: برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه علیپور، فردوسی و مشبکی استفاده شد. این پرسشنامه شامل 22 پرسش بسته پاسخ است که پاسخها در طیف پنج ارزشی لیکرت از کاملا مخالف=1تا کاملا موافق=5 انتخاب شدند. پس از جمعآوری دادهها، فرضیههای پژوهش با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و از طریق نرمافزار Amos نسخه 23 تجزیه و تحلیل شدند.
وی با بیان اینکه نتایج بررسیها نشان میدهد که متغیرهای اعتماد به برند، تصویر ذهنی برند، وفاداری به برند، رضایت از برند بر توسعه همگون برند تأثیر مثبت و معناداری دارد و همچنین، نگرش به توسعه همگون برند نیز بر نگرش به برند مادر تأثیر مثبت و معناداری میگذارد.
این دانشجوی تربیت بدنی تصریح کرد: این نتایج میتواند اطلاعات خوبی در جهت استراتژیهای توسعه برند مادر نامینو به مدیران این برند ارائه کند. در این پژوهش روابط گفته شده در یک مدل منسجم و ساختیافته مبتنی بر ادبیات نظری این حوزه بررسی شدند و نتایج ابزاری کارا در انتخاب استراتژیهای بازاریابی مدیران این برند است.
وی افزود: نتایج نشان میدهد متغیرهای اعتماد به برند، وفاداری به برند، رضایت از برند و تصویر برند بر توسعه همگون برند اثر گذارند و توسعه همگون برند بر نگرش به برند مادر تأثیر مثبت و معناداری دارند؛ اما رابطه تجربه برند با توسعه همگون برند معنادار نیست. به عبارت دیگر، تقویت متغیرهای اعتماد به برند، وفاداری به برند، رضایت از برند و تصویر برند در بین مشتریان باعث میشود که شرکت بهراحتی بتواند استراتژی توسعه خود را تقویت کند. از طرف دیگر با تقویت نگرش به توسعه برند در نزد مشتریان، نگرش به برند مادر نیز در نزد آنان تقویت میشود و شرکت در مسیر جایگاه مناسبتر در بازار حرکت میکند.
ادیبی با بیان اینکه احساسات عاطفی و تمایل به عمل مخالف یا موافق یک موضوع اجتماعی است، خاطرنشان کرد: میتوان گفت که تمام تجربیاتی که مشتریان از یک برند در ذهن خود دارند باعث وفاداری آنان به برند یک شرکت یا موجب میشود که تصویری مطلوب از برند شرکت و محصولات و خدماتی که ارائه میدهد در ذهن آنان شکل گیرد یا حتی اطلاعات و آگاهیهایی که به مرور در ذهن آنان شکل گرفته و برای آنان دارای اهمیت است همگی موجب میشود که شرکت دارای برندی باشد که در نزد مشتریان معتبر و اطمینانآور است.
وی افزد: یک برند قدرتمند بهراحتی میتواند مسیر شرکت را برای ارائه محصولات جدید به بازار باز کند، چراکه با اتکا به برند خود برای محصول جدید اعتبار و کیفیت تأییدشده از پیش بهدست میآورد. اگر این محصول بتواند نظر مشتریان را جلب کند، موجب تقویت هرچه بیشتر برند مادر میشود.
ادیبی گفت: در این پژوهش تقویت اعتماد مشتریان از طریق بالابردن متغیرهای اثرگذار بر اعتماد از جمله قیمت مناسب، کیفیت خوب و همچنین بهبود تصویر برند از طریق بالابردن متغیرهای اثرگذار بر تصویرسازی از جمله تبلیغات مناسب، فعالیتهای ترویجی و ... میتواند باعث بهبود نگرش به توسعه همگون برند شود و با تقویت نگرش به توسعه همگون برند نامینو از طریق تقویت اعتماد، تصویر، تجربه، رضایت و وفاداری میتوان نگرش به برند مادر نامی و را تقویت کرد.
این پایان نامه با عنوان «بررسی عوامل مؤثر بر نگرش به توسعه همگون نام تجاری و تأثیر آن بر نام تجاری مادر از دیدگاه مشتریان باشگاه فرهنگی ورزشی نامی نو» با راهنمای الهام مشلگشا در دانشگاه آزاد اسلامی مبارکه دفاع شد.
انتهای پیام
لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/131947/