پیام سپاهان

آخرين مطالب

طب سنتی چگونه می‌تواند در درمان بیماری‌ها موثر باشد؟ اجتماعی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان عضو گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اشتباه بسیاری از افراد که فکر می کنند طب سنتی تنها بر پایه سردی و گرمی است، گفت: انواع بیماری های مختلف، اختلالات مزاجی، گسیختگی بافتی، بیماری های مرکب و ... وجود دارد که هر کدام اصول درمان خود را دارند.

محمود بابائیان در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به حضور برخی از مدعیان طب سنتی بر بالین بیماران مبتلا به کرونا و ادعای درمان این بیماری، اظهار کرد: شخصاً این رفتارها را تایید نمی کنم، چون معتقدم درمان کرونا با اصول خاص باید زیر نظر متخصصان انجام شود و به طور کلی این گونه اعمال از سوی افراد بدون صلاحیت کار درستی نیست و دخالت در درمان محسوب می شود.
وی گفت: البته وزیر بهداشت اعلام کرد طب سنتی نیز به صورت اصولی می تواند در قسمت پیشگیری و برخی از درمان ها وارد شود، همانند کاری که چینی ها کردند و خوشبختانه اکنون این موضوع در وزارت بهداشت تایید شده است.
وی با بیان اینکه چگونگی و حدود ورود افراد متخصص طب سنتی به بحث درمان باید از سوی وزارت بهداشت مشخص شود، افزود: باید مشخص شود متخصصان طب سنتی اگر می خواهند غیر از پیشگیری، وارد حیطه درمان شوند در چه سطحی می توانند، وارد شوند. این موضوع و تصمیمگیری در خصوص آن در حیطه نظر مسئولان است و تا تصمیم گیری انجام نشود ما به عنوان پزشک، چه طب سنتی و چه پزشک نوین، باید در حیطه پروتکل های موجود اقدام به درمان کنیم.
بابائیان ادامه داد: مبانی طب سنتی بیشتر بر پیشگیری از بیماری ها یا حفظ صحت پایه گذاری شده و اساس درمان طب سنتی بر سه وجه است که شامل تدابیر سبک زندگی مانند سبک تغذیه و رعایت آب و هوا و مسایل دیگر، درمان با داروها و برخی از اعمال یداوی است.
وی با بیان اینکه در مورد بیماری های تب دار حاد و بیماری هایی مانند کرونا و آنفلوآنزا نخست باید وضعیت فرد مانند مزاج فرد، سن، قوت فرد، مزاج بیماری، مزاج فصل و عضو درگیر را تشخیص داد، گفت: براساس اصول گفته شده، وارد درمان می شویم، پس همانطور که اشاره شد به راحتی نمی توان گفت مزاج بیماری به طور مثال سرد و خشک است و سریع درمان را انجام داد.
این عضو گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در بیماری ها تنها مساله گرمی و سردی مطرح نیست، اما بسیاری از افراد به اشتباه فکر می کنند طب سنتی تنها بر پایه سردی و گرمی است.
بابائیان تصریح کرد: متاسفانه به اشتباه درمان ها را به گرمی و سردی ربط می دهیم و براساس این سردی و گرمی درمان می کنیم، البته یک مسئله مهم توجه به همین موضوع گرمی- سردی و تری- خشکی است، اما از نکات دیگر مهم در درمان، توجه به مشارکت و همکاری اعضای بدن با یکدیگر است، بنابراین بحث درمان بیماری ها در طب سنتی به همین راحتی نیست.
وی با بیان اینکه برای درمان بیماری ها براساس طب سنتی باید نوع بیماری را مشخص کرد و مزاج را تشخیص داد، چون ممکن است درمان برای هر بیماری متفاوت باشد، ادامه داد: به طور کلی در درمان بیماری های حاد که تب دار هستند، مساله تغذیه بسیار مهم است و تغذیه این افراد نباید غذاهای سنگین و دیر هضم باشد، بلکه بهتر است از غذاهای سبک و زودهضم استفاده کنند.
این عضو گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تجویز دارو نیز بستگی به وضعیت بیمار و مرحله بیماری دارد، زیرا ممکن است از داروهایی استفاده کنیم که مزاجش گرم باشد و یا در یک مرحله ای از داروهایی با مزاج سرد یا معتدل استفاده کنیم، اما به صورت کلی نمی توان فقط با سردی و گرمی به درمان تمام بیماری ها پرداخت.
این عضو گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، پیرامون حضور شخصی با ادعای درمان کرونا از طریق طب اسلامی بر بالین بیماران کرونایی در بیمارستان ها، گفت: در این شرایط وخیم، فردی که بدون رعایت نکات پیشگیری به محدوده بستری بیماران کرونایی می رود، خودش می تواند ناقل بیماری باشد و چندین نفر را نیز مبتلا کند. البته برتری یک دیدگاه طبی از طریق رفتارهای غلط و تقابل های این چنینی به اثبات نمی رسد.
بابائیان اظهار کرد: شخصاً در مورد صحبت یکی از روسای دانشگاه علوم پزشکی که گفته «در صورتی که طب سنتی بتواند در درمان این بیماری موثر باشد استعفا می دهد» نظری ندارم، ولی رفتارهای افرادی که خود را به طب سنتی نسبت می دهند نیز از منطق به دور است، زیرا در طب سنتی در بحث تب های وبایی به صورت صریح و قاطع بیان شده که به مکان هایی که این بیماری نیست، بروید و اگر بیماری در همه جا پخش شده، بهترین و امن ترین مکان، خانه است. این موضوع در کتاب های مختلف به صراحت آمده است که در خانه بمانید و در و پنجره را ببندید و از ماسک ها یا پوشش های مناسب برای دهان و بینی استفاده کنید و در محیط از بخورهای خوشبو مانند گلاب و ... بهره ببرید.
وی با بیان اینکه تاکید اصلی در پیشگیری از تب های وبایی در طب سنتی ایران فرار از محیط آلوده و دوری از این چنین محیط ها است، افزود: رفتار برخی مدعیان که بدون هیچ پوشش و محافظتی به بیمارستان ها می روند، در هیچ کتاب و منبعی تایید نشده است.
این عضو گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه برخی دستورات برای تقویت اعضای بدن جهت پیشگیری است و به طور مثال می توان به استفاده از داروهای تریاقی اشاره کرد که به زبان امروزی آنتی اکسیدان بودن و پاک کنندگی عضوی از خواص آنها است، گفت: درمان هایی وجود دارد که شرایط خاص خود را می طلبد و برای هر بیماری باید با توجه به وضعیت آن بیمار استفاده شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/131684/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

محدودیت یک درصدی دامنه نوسان سهام تمدید شد

علیرضابیگی: گوشت کیلویی 700 هزار تومان قابل انکار است؟

کرمان میزبان همایش بین‌المللی راه ابریشم

انتقال فرهنگ اهل بیت (ع) در بازسازی عتبات عالیات

عملیات وعده صادق ، سیلی محکم به اسرائیل و آمریکا

تقویت کادر فنی سپاهان در آستانه دربی اصفهان

راهیابی دو والیبالیست از مهاباد و بوکان به اردوی تیم ملی

اعتراض سریع سپاهان به داور دربی اصفهان

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

تجلیل از فعالانِ عرصه عفاف و حجاب

کاهش دامنه نوسان باید ادامه یابد / سهامداران از اقدام هیجانی پرهیز کنند

آغاز توزیع تخم نوغان یارانه دار در خوشاب

اجرای طرح ملی واکسیناسیون رایگان طیور بومی در خمینی‌شهر

هنرمندان استان اصفهان از عملیات «وعده صادق» حمایت کردند

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

داور دربی معوقه اصفهان مشخص شد

پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در 24 ساعت آینده؛ امروز سه‌شنبه 28 فروردین

تشدید فعالیت سامانه بارشی در اصفهان / دستگاه‌های امدادی در آماده‌باش قرار دارند

دربی اصفهان را یک همدانی سوت می‌زند

روند کاهشی تصادفات رانندگی نوروزی مهاباد در طول سال هم تداوم یابد

شروع بارش ها در غرب استان اصفهان

کمیته انضباطی سپاهان را جریمه کرد

نگاهی به هفتاد و چهارمین شهرآورد اصفهان؛ آخرین فرصت

داور دربی اصفهان اعلام شد

استفاده هزار و 100 بیمار هموفیلی اصفهان از فرآورده‌های خونی

برگزاری اولین همایش کشوری نشان ارادت به اهل بیت (ع) در کاشان

هوای اصفهان سردتر می‌شود/ پیش‌بینی بارش‌های رگباری و تگرگ در مناطق مستعد استان

کشت نخیلات در 47 هکتار از باغات کارون

نشست باشگاه نجوم اصفهان

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه 29 فروردین 1402

نوسانات نرخ ارز نفعی برای دولت ها ندارد/ ضمانت بانکی جایگزین مالیات تولیدکنندگان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

پنج المان بزرگ در دروازه‌های ورودی شهر قم در حال نصب است

هواشناسی اصفهان هشدار سطح نارنجی صادر کرد

کشف 0.5 تن شیشه و تریاک در پل بین‌المللی ابریشم

پیگیری توسعه روابط اقتصادی و گردشگری ایران و روسیه

اهدای 47 سری جهیزیه به نوعروسان مهابادی

سپاهان باز هم جریمه شد

کسب رتبه های برتر کاراته کاهای زیر 21 سال اصفهانی

قتل همسر اول به علت اختلافات خانوادگی در فلاورجان

سقف تراکنش های بانکی تغییر کرد

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

لبریز شدن سد مهاباد بر اثر بارندگی‌های شدید (فیلم)

170 تیم امدادی در اصفهان در حالت آماده باش هستند

اجرای 5 طرح اشتغالزایی خُرد در کاشان به همت بنیاد برکت

مدیریت شهری اصفهان از مشارکت شهروندان در پروژه‌ها استقبال می‌کند