پیام سپاهان

آخرين مطالب

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان:

فارغ التحصیل بیکار حقوق نباید تبدیل به وکیل بیکار شود اجتماعی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه رسالت کانون وکلا اشتغالزایی نیست، بلکه رسالت اصلی و قانونی کانون تربیت وکیل توانمند و متبحر برای جامعه است، گفت: تعداد زیاد فارغ التحصیلان رشته حقوق به دلیل سیاست های غلط آموزشی بوده، اما فارغ التحصیل بیکار نباید تبدیل به وکیل بیکار شود.

لیلا رئیسی امروز (یکشنبه 4 اسفند) در نشستیبا خبرنگاران، با اشاره به اینکه هفته وکیل مدافع و سالروز استقلال کانون وکلا برای ما بسیار ارزشمند و یادآور به رسمیت شناختن وکلا در کشور است، اظهارکرد: دفاع از استقلال کانون های وکلا برای ما بسیار حیاتی است، چون اگر این استقلال خدشه دار شود نمی توانیم از حضور مؤثر در دفاع از مردم صحبت کنیم.
وی در پاسخ به پرسش ایسنا درخصوص فرهنگ سازی برای مراجعه مردم به وکلا، گفت: مراجعه مردم به وکلا در درجه اول حق مردم است که علاوه بر پیشگیری از بروز مشکل برای شهروندان، در حل و فصل مشکلات آنها نیز بسیار اثرگذار است.
رئیسی با بیان اینکه فرهنگ سازی برای مراجعه به وکلا از خواسته های جدی کانون است، اما در درجه اول نفع آن به مردم می رسد، تصریح کرد: اگر مردم بتوانند از وکلا استفاده کنند بهتر می توانند به حقوق خود دست یابند، این درحالی است که کانون های وکلا تا حدی ظرفیت فرهنگ سازی دارند، اما عمده لوازم این کار در اختیار جامعه است.
به راه افتادن جریان تخریب وکلا در چند سال اخیر
رئیس کانون وکلای اصفهان با اشاره به اینکه در چند سال اخیر شاهد راه افتادن جریان تخریب وکلا به جای فرهنگ سازی هستیم، گفت: رسانه ملی نه فقط فرهنگ سازی نمی کند، بلکه چهره وکلا را مخدوش می کند، حتی اخبار کذبی منتشر و وکلا را به عنوان چهره های کلاهبردار و شیاد به مردم معرفی می کند، در این شرایط مردم هم نمی توانند به وکلا اعتماد و مراجعه کنند.
وی همچنین به مزایای ترویج فرهنگ استفاده از وکیل برای دستگاه قضایی اشاره و تصریح کرد: علاوه بر اینکه مردم با استفاده از وکلای آشنا به قوانین بهتر به حقوق خود می رسند، از بروز بسیاری از دعاوی و تشکیل پرونده ها جلوگیری و بار دستگاه قضایی کم می شود.
رئیسی همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، دستمزدهای نجومی وکلا را یکی دیگر نمونه های تخریب وکلا عنوان کرد و افزود: صحبت از درآمدهای بالای وکلا درحالی است که به عنوان رئیس کانون وکلای اصفهان نمی دانم وکلای میلیاردی کجا هستند و چرا ما در حیطه خودمان شاهد نیستیم!؟
وی با بیان اینکه در شرایط فعلی حتی تعداد زیادی از وکلا به دلیل نداشتن کار با مشکلات مالی مواجه هستند، ادامه داد: دستمزد وکلا تعرفه ای دارد که این تعرفه سال هاست تغییر نکرده، علاوه بر آن باب توافق بر سر دستمزد را هم داریم، بنابراین منکر تخلف برخی از وکلا از قوانین نمی شویم، اما این موضوع قابل پیگیری است.
رئیس کانون وکلای اصفهان همچنین در پاسخ به سوال سوم ایسنا درخصوص ظرفیت پذیرش کارآموزان وکالت، این مسأله را به عنوان یکی دیگر از نمونه های دیگر تخریب کانون وکلا دانست و گفت: به کانون وکلا اتهام انحصارگرایی زده می شود، چراکه تصور می شود کانون های وکلا می توانند ظرفیت بالای پذیرش و اعطای پروانه را داشته باشند، اما این کار را انجام نمی دهند.
انحصارگرایی کانون های وکلا صحت ندارد
وی با تأکید براینکه انحصارگرایی کانون های وکلا به هیچ عنوان صحت ندارد، تصریح کرد: این مساله به چند دلیل است، اول اینکه تعیین ظرفیت کارآموزان هر سال در هیئت سه نفره متشکل از رئیس کل دادگستری، رئیس دادگاه های انقلاب و رئیس کانون وکلا صورت می گیرد، بنابراین کانون وکلا تنها یک رأی دارد.
رئیسی با بیان اینکه برای پذیرش کارآموزان وکالت چند آیتم مهم داریم و باید زیر ساخت و شرایط فراهم باشد تا کارآموزان وکالت بتوانند تربیت حقوقی و امور مردم را بدست بگیرند، گفت: در محاکم دادگستری و کانون های وکلا باید امکانات و زیرساخت های لازم فراهم باشد، این درحالی است که در وضعیت فعلی امکان پذیرش کارآموز در دادگستری و کانون وکلا فراهم نیست.
وی وجود وکلای بیکار نه تنها در اصفهان که در کل کشور را دلیل دیگری بر فراهم نبودن شرایط و زیرساخت های پذیرش وکالت دانست و افزود: تعدادی از وکلا به خاطر شرایط مالی و بیکاری حتی قادر به تمدید پروانه های وکالت نیستند.
رئیسی با بیان اینکه رسالت کانون وکلا اشتغالزایی نیست، بلکه رسالت اصلی و قانونی کانون ها تربیت وکیل توانمند و متبحر برای جامعه است، اظهارکرد: تعداد زیاد فارغ التحصیلان رشته حقوق به دلیل سیاست های غلط آموزشی بوده که بیش از نیاز، فارغ التحصیل به جامعه تحویل داده شد و این ذهنیت را ایجاد کردند که کانون وکلا اجازه نمی دهد این فارغ التحصیلان شاغل شوند، درحالی که از فارغ التحصیل بیکار نباید تبدیل به وکیل بیکار شود.
وی اضافه کرد: فقط کانون وکلا نباید اشتغالزایی کند، بلکه مشاغل دیگری مثل دفاتر خدمات قضایی، سردفتران، مشاوران حقوقی و قضاوت را داریم که می توانند برای اشتغالزایی فارغ التحصیلان حقوق چاره اندیشی کنند.
رئیس کانون وکلای دادگستری اصفهان با اشاره به تعیین ظرفیت 200 نفر برای آزمون وکالت سال 98، گفت: 300 تا 400 کارآموز وکالت هم از قبل داریم، همچنین مرکز مشاوران قوه قضائیه هم طرفیت بالای 370 نفر امسال تعیین کرده که هزار وکیل به استان اضافه می شود، این درحالی است که امکان تربیت و ورود آنها به بازار وجود ندارد.
وی با بیان اینکه در مجموع تعداد کل وکلای دارای پروانه در اصفهان 2 هزار و 615 نفر هستند، ادامه داد: در بهمن ماه آزمون اختبار برگزار کردیم و 121 نفر در آزمون شرکت کردند، 346 کارآموز داریم، 47 کارآموز مهمان از مراکز دیگر داریم و 8 نفر پذیرفته شده بند دال به این تعداد اضافه می شوند.
رئیسی درخصوص رسیدگی به تخلفات وکلا نیز گفت: در عین حال که به شکایات رسیدگی می کنیم، سیاست پیشگیری را با برگزاری کلاس ها و دوره های مختلف دنبال می کنیم که باعث شده ورودی پرونده ها کمتر شود، ولی درحال حاضر آمار دقیقی از تعداد پرونده ها ندارم.
رئیس کانون وکلای اصفهان با اشاره به تبصره ماده 48 قانون دادرسی کیفری، اظهارکرد: این تبصره وکلا را به دو دسته وکلای قابل اعتماد و سایر وکلا تقسیم می کند، بر این اساس در یکسری محاکم فقط وکلای مورد تأیید قوه قضائیه که تعداد کمی هم هستند امکان حضور دارند. بنابراین این تبصره انحصار ایجاد کرده و ممکن است موجب ایجاد رانت شود که امیدواریم هرچه زودتر اصلاح شود.
رئیس کانون وکلای اصفهان در ادامه درخصوص بحث مالیات وکلا، گفت: امکان فرار مالیاتی برای وکلا نسبت به مشاغل دیگر بسیار کمتر است، چراکه وکلا هر سال باید پروانه های وکالت خود را تمدید کنند وگرنه حق ورود به محاکم قضایی را ندارد، برای این کار باید به اداره امور مالیاتی مراجعه و مفاصا حساب بگیرند، از طرف دیگر وکلا زمانی که پرونده ای قبول و تمبر باطل می کنند مالیات می دهند و حتی اگر قبلا قراداد خصوصی می بستند الان همان قرارداد را هم باید به دادگاه ارائه کنند.
کذب بودن اتهام فرار مالیاتی به وکلا
وی با تأکید براینکه کذب بودن اتهام فرار مالیاتی مشخص است، گفت: البته مواردی از تخلف وکلا را انکار نمی کنم، چون مثل همه مشاغل ممکن است مواردی از فرار مالیاتی باشد.
رئیسی در مورد نصب دستگاه های کارتخوان نیز گفت: وکلا تابع قانون هستند، اما در این زمینه ابهام قانونی وجود دارد و از طرف دیگر این قانون، آئین نامه اجرایی درستی نیز ندارد، به همین دلیل در اجرا به مشکل بر می خورد.
وی با بیان اینکه وکلا دربرابر قانون مقاومت نمی کنند، تصریح کرد: اعتقاد به شفاف سازی داریم، اما ساز و کارها باید فراهم شود.
رئیس کانون وکلای اصفهان در پایان درخصوص برنامه های هفته وکیل نیز گفت: برنامه هایی همچون افزایش معاضدتی و فرهنگ سازی و معرفی جایگاه وکلا با حضور در مدارس و مساجد را داریم، اما مراسم بزرگداشت روز وکلا را به خاطر شیوع ویروس کرونا به زمان دیگری موکول کردیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/129164/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هندبال اصفهان با پیروزی به تعطیلات رفت

همه چیز درباره کشفیات مرموز باستان‌شناسی در اصفهان / از کشف یک کوره اعجاب‌انگیز تاریخی تا لوله‌های عظیم آب و فاضلاب 1000 ساله و یک سازه عجیب مسقف احتمالا متعلق به یهودیان (فیلم)

چاپ ایران چک 500 هزار تومانی تکذیب شد

اولویت کمیته امداد، توانمندسازی مددجویان در حوزه اشتغال و مسکن است

سیل در امارات، انجام پروازهای فرودگاه امام به دبی را متوقف کرد

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

دیدگاه دولت و مجلس سرمایه‌داری است؛ مشکلات کارفرما و نوسان قیمت دلار چه ربطی به کارگر دارد؟

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

چرا حقوق و مالیات‌ها متناسب نیست؟

ساخت کمپینگ گردشگری غارسهولان مهاباد

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

آمادگی کامل جمعیت هلال‌احمر سراوان جهت امدادرسانی

پیروزی شیرین فراز بام خائیز دهدشت بر سپاهان نوین اصفهان

پیروزی نزدیک سپاهان و گل کاشتن فرازبام

زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاه‌های کشور در مهاباد

برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی

همایش استانی روز فیزیک در دانشگاه صنعتی اصفهان + فیلم

اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت + فیلم

ورود سامانه بارشی به استان از فردا

اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

غربت مرتضی

دولت در وضع کنونی، منفعل بوده و کنترلی بر قیمت ارز ندارد/ نرخ دلار تا زمان برگزاری انتخابات آمریکا ظرفیت افزایش تا 100 هزارتومان را دارد

افزایش ناگهانی مالیات صدای این گروه را درآورد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد

گرامیداشت یاد و خاطره سردار سرلشکر حجازی در مهاباد

برد شیرین فراز بام خائیز دهدشت بر سپاهان نوین اصفهان

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

رفع 48نقطه حادثه‌خیز شناسنامه‌دار از راه‌های استان

معدوم‌سازی 2 تن مواد غذایی فاسد در اردستان

لزوم استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی برای توانمندسازی محلات شهر اصفهان

توانمندسازی محلات شهر صرفا ایجاد اشتغال نیست

ارتقای برنامه سازی و تقویت نگرش حرفه‌ای در شبکه استانی