پیام سپاهان

آخرين مطالب

فعالیت سه واحد تولید ماسک در اصفهان/مردم نگران نباشند اقتصادی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان اگرچه پزشکان توصیه می کنند که استفاده از ماسک برای افراد عادی ضرورت ندارد و آنها باید تنها نکات بهداشتی را رعایت کنند، اما ترس مردم از ویروس کرونا موجب شده تا طی چند روز گذشته تقاضا برای خرید ماسک در کشور و به تبع آن در اصفهان افزایش یابد، تا جایی که در برخی داروخانه ها برگه ای نصب شده که «ماسک نداریم».

متاسفانه قیمت ماسک در بازار اصفهان براساس مشاهدات خبرنگار ایسنا، افزایش یافته است و به گفته مردم هر داروخانه ای ماسک های معمولی و فیلتردار را با نرخ های مختلف از 1000 تا 30 هزار تومان عرضه می کنند و حتی در برخی سایت ها ماسک را با قیمت بالایی همچون 100 هزار تومان عرضه کرده اند.
خانمی 24 ساله دانشجو از تجربه اش از خرید ماسک در اصفهان می گوید که شب گذشته برای خرید ماسک به چند داروخانه شبانه روزی مراجعه کردم و متاسفانه دو داروخانه شبانه روزی تعطیل بود و دو داروخانه دیگر در حالیکه بسیار شلوغ بودند و مردم برای خرید ماسک و محلول ضدعفونی صف گرفته بودند، مسئول داروخانه گفت هیچ مدل ماسکی برای عرضه نداریم.
او ادامه می دهد: در نهایت بعد از مراجعه به چند داروخانه دیگر توانستم ماسک فیلتردار را با قیمت 9000 تومان بخرم، در حالیکه ماه گذشته همین ماسک را با قیمت 3000 تومان خریده بودم، البته مسئول فروش این داروخانه اعلام کرد تنها دو ماسک می توانم خرید کنم و گویا سهمیه بندی شده است.
خانم دیگری می گوید: دو هفته پیش ماسک فیلتردار را با قیمت 1500 تا 2000 تومان تهیه کرده بودم، اما اکنون با مراجعه به چند داروخانه هیچ نوع ماسکی حتی معمولی موجود نبود و از یکی دیگر از داروخانه ها ماسک را با قیمت 7000 تومان خریدم.
مردی که برای خانم باردار خود نیاز به ماسک داشت، می گوید: حدود سه هفته پیش ماسک N95 را 7000 تومان خرید کردم، اما روز گذشته شاید به هشت داروخانه مراجعه کردم و موفق به خرید ماسک نشدم و در نهایت این ماسک را با قیمت 17 هزار تومان تهیه کردم.
قیمت ماسک سر به فلک کشید
مسئول فروش یکی از داروخانه های اصفهان نیز در این خصوص به ایسنا، می گوید: این داروخانه از قبل موجودی ماسک داشت و اکنون ماسک معمولی را به قیمت گذشته، 500 تومان به مردم عرضه می کند، البته برخی داروخانه ها همین ماسک معمولی را با قیمت 3000 تومان می فروشند.
او اضافه می کند: قیمت ماسک های فیلتردار نیز با توجه به کیفیت آن مختلف و بین 2500 تا 30 هزار تومان است.
او با بیان اینکه قرار است امروز سفارش جدید ماسک را تحویل بگیریم، تاکید می کند: اگر ماسک توزیع نشود این امر نشان از کمبود ماسک در اصفهان است.
به گفته او، در حال حاضر بیشترین کمبود ماسک، مربوط به ماسک های فیلتردار است و این به دلیل مراجعه بالای مردم برای خرید ماسک از ترس بیماری کرونا است.
مسئول فروش یکی دیگر از داروخانه های اصفهان نیز می گوید: برای تامین ماسک مورد نیاز خود به 10 داروخانه درخواست سفارش دادم که متاسفانه هیچ کدام موجودی نداشتند.
او اضافه می کند: در حال حاضر قیمت ماسک های معمولی که تا قبل از این 1000 تومان بود به 2500 تومان رسیده و ماسک هایN95 از 12 هزار تومان به 25 هزار تومان افزایش یافته است.
داروخانه دیگری که تعداد مراجعات بالایی برای ماسک دارد و مسئول فروش آن، به ایسنا می گوید: هیچ مدل ماسکی ندارند. متاسفانه طی یک هفته گذشته موجودی ماسک این داروخانه تمام شده و امروز در تماس با دو شرکت اعلام شده که ماسک برای توزیع در داروخانه ندارند.
او تاکید کرد: متاسفانه به دلیل تقاضای بالا، قیمت ماسک افزایش یافته و ماسک های معمولی تا 1500 تومان و ماسک های فیلتردار حتی بالاتر از 25 هزار تومان در داروخانه ها فروخته می شود. از سوی دیگر مراجعات مردم برای ژل ضدعفونی کننده بالا رفته و این محصول در پی شیوع ویروس کرونا در کشور بین 6000 تا 15 هزار تومان عرضه می شود.
در شرایط کمبود ماسک برخی به دنبال سودجویی هستند
از سوی دیگر مدیرعامل یک شرکت فروش تجهیزات پزشکی فعال در کنترل عفونت به ایسنا، می گوید: طی یک هفته گذشته تقاضا برای خرید ماسک از سوی مردم عادی و همچنین مراکز درمانی دولتی و خصوصی افزایش یافته است، متاسفانه اکنون واردات ماسک نداریم و تنها اجناس تولید داخل در کشور آن هم با قیمت بالا از 800 تا 1200 تومان در مراکز درمانی و داروخانه ها عرضه می شود.
او توضیح می دهد: اکنون قیمت ماسک سه لایه در شرکت های تجهیزات پزشکی از 800 به 1200 تومان افزایش یافته است، در حالیکه مطابق بخشنامه وزارت بهداشت، قیمت فروش ماسک به مراکز درمانی 365 تومان است و نرخ آن برای مصرف کننده 410 تومان است.
او با اشاره به اینکه در شرایط کمبود ماسک در کشور برخی به دنبال سودجویی از این بازار هستند، اظهار می کند: در حالیکه یک ماه از تب شیوع کرونا در دنیا می گذرد، اما به غیر از بیمارستان های تامین اجتماعی، بقیه بیمارستان ها با کمبود اعتبارات برای تامین ماسک و ژل ضدعفونی کننده مواجه هستند.
به گفته او، برخی در بازار ماسک های غیراستاندارد و تقلبی را به نام ماسک فیلتردار و با قیمت بالا عرضه می کنند که مردم باید نسبت به این موضوع آگاه باشند.
فعالیت سه واحد تولید ماسک در اصفهان
همچنین سخنگوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در خصوص کمبود ماسک در استان با توجه به افزایش تقاضای مردم به دلیل شیوع بیماری کرونا به ایسنا، می گوید: در استان اصفهان سه واحد تولید ماسک وجود دارد که میزان تولید این واحدها به دلیل کمبود مواد اولیه کاهش یافته است.
به گفته توکل، در بخش عرضه، بازرسی ها از سوی اصناف و یا دستگاه های مربوط به توزیع ماسک ها در داروخانه ها انجام می شود و مطابق آن موضوع نظارت بر قیمت ها، نحوه توزیع و سهمیه بندی ماسک از سوی وزارت بهداشت باید انجام و اطلاع رسانی شود.
متولی قیمت گذاری ماسک معاونت غذا و دارو است
جواد محمدی فشارکی مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان نیز درباره نظارت بر قیمت ماسک در داروخانه ها با توجه به افزایش تقاضای مردم در پی شیوع کرونا در کشور به ایسنا، می گوید: بحث نظارت بر نحوه توزیع، قیمت گذاری، گران فروشی، تقلب و ... محصول ماسک در داروخانه ها بر عهده معاونت غذا و دارو است.
او تاکید می کند: به طور قطع هر گونه تخلف در نحوه توزیع ماسک و قیمت های آن باید از سوی دانشگاه علوم پزشکی و همچنین برخورد با تخلفات باید توسط تعزیرات اعلام شود.
در زمینه گرانی و احتکار ماسک هنوز گزارشی نداریم
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اصفهان نیز با اعلام اینکه هم اکنون نظارت جدی بر بازار و روند توزیع اقلام بهداشتی مورد نیاز مردم همچون ماسک و ژل های ضدعفونی کننده در دستور کار قرار گرفته به ایسنا، می گوید: در صورتی که از تخلفاتی همچون احتکار، گران فروشی و ... اقلام مورد نیاز مردم در این روزها مطلع شویم، به صورت جدی و با قاطعیت با آن برخورد خواهیم کرد.
غلامرضا صالحی، از مردم خواست در صورت مراجعه به داروخانه ها و واحدهای صنفی و مشاهده هرگونه گران فروشی یا خودداری آنها از عرضه کالاهای بهداشتی همچون ماسک، ژل ضدعفونی و ... موارد را به سازمان صمت و اداره کل تعزیرات حکومتی استان گزارش دهند.
او با بیان اینکه تاکنون موردی از شکایات مردمی در زمینه گرانی و احتکار ماسک نداشته ایم، تاکید می کند: علاوه بر اداره کل تعزیرات و سازمان صنعت استان، سامانه 190 دانشگاه علوم پزشکی نیز آماده دریافت شکایات و مطالبات مردمی است و شکایات مردمی را به ما ارسال می کند، در عین حال که تیم های بازرسی اداره کل تعزیرات استان نیز بر بازار نظارت دارند.
کمبود ماسک در اصفهان نداریم
اما سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص استفاده از ماسک برای پیشگیری از کرونا و افزایش تقاضای مردم، به ایسنا، می گوید: استفاده از ماسک در پیشگیری از کرونا تنها برای افراد بیمار و کسانی که از بیمار مراقبت می کنند کاربرد دارد و هیچ ماسکی چه فیلتردار چه بدون فیلتر برای افراد عادی توصیه نمی شود.
به گفته آرش نجیمی، افراد مبتلا به سرماخوردگی و کسانی که از بیمار مبتلا مراقبت می کنند، حتما باید از ماسک های سری N به لحاظ فیلتردار بودن و اینکه جلوی عبور ویروس را می گیرد، استفاده کنند.
او با تاکید بر اینکه اکنون در مورد ماسک، تنها مشکل مواد اولیه وجود دارد که در تعامل و هماهنگی با استانداری مقرر شده تا بودجه مورد نیاز برای کارخانه های ماسک سازی تامین شود تا در اسرع وقت مشکلات تامین مواد اولیه مرتفع شود.
نجیمی تصریح می کند: در حال حاضر باید مشکل تامین مواد اولیه برای تولید کارخانه ها برطرف شود تا بتوانند حداکثر تولید را داشته باشند.
او بدون اشاره به قیمت ماسک در اصفهان در خصوص نظارت بر نحوه تولید و توزیع آن، توضیح می دهد: اداره تجهیزات در سازمان غذا و دارو اصفهان وظیفه نظارت را برعهده دارد و تاکنون موردی گزارش نشده است.
به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سه واحد تولید ماسک در استان، ظرفیت تولید روزانه 100 تا 120 هزار ماسک را دارند و در حال حاضر کمبودی در زمینه ماسک پزشکی در استان اصفهان نداریم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/129078/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

واکنش اردوغان به حادثه اصفهان

ترقه بازی اصفهان توان واقعی اسرائیل را نشان داد

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

واکنش بلینکن به حادثه اصفهان؛ به مجازات ایران پایبند هستیم!

راهپیمایی نماز گزاران جمعه بهارستان در حمایت از عملیات وعده صادق

نظر وزیر اسرائیلی درباره ماجرای اصفهان؛ ضعیف نه! بی‌خاصیت

راهپیمایی مردم شهرستان‌های استان اصفهان در حمایت از عملیات موفق وعده صادق + فیلم

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان | تنش ها میان ایران و اسرائیل کاهش یافته است؟

رونق بازار مهاباد با حضور مسافران و گردشگران

واکنش ظریف به آتش‌بازی اسرائیل در اصفهان

وزیر اسرائیلی درباره ماجرای اصفهان چه گفت؟ ضعیف نه! بی‌خاصیت

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

پوکو M7 5G در راه است؛ نسخه ری‌برند شده Redmi 13 5G

افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود

کنایه امام جمعه اردبیل به ادعای حمله اسرائیل به اصفهان /مگر کوادکوپتر قدرت دارد که مسیر دو هزار کیلومتری را طی کند؟

برگزاری راهپیمایی حمایت از وعده صادق بعد از اقامه نماز جمعه در چرمهین + فیلم

رژیم جعلی اسرائیل به دنبال جبران آبروی بر باد رفته خود است

عملیات وعده صادق، شکست دنیای استکبار بود

«مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت

خودنمایی بهار در دل طبیعت منطقه بن رود قمصر + فیلم

عملیات « وعده صادق» مرکز ثقل رژیم صهیونیستی را مورد هدف قرار داد

موضع اردوغان درباره حادثه اصفهان

واکنش جواد ظریف به حادثه امنیتی اصفهان

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

واکنش امام جمعه اصفهان به شلیک پدافند هوایی به ریزپرنده‌ها

واکنش جالب سخنگوی دولت به خبر خرابکاری ریز پرنده‌های رژیم صهیونیستی

درگیری‌های لفظی میان مقامات صهیونیست درباره ریزپرنده‌ها بالا گرفت

امام جمعه اصفهان : هیمنه رژیم صهیونیستی از بین رفته است

اسرائیل اگر دست از پا خطا کند سخت‌تر و کوبنده‌تر تنبیه خواهد شد

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

مایکروسافت از هوش مصنوعی VASA رونمایی کرد؛ ساخت چهره‌های سخنگو از روی عکس

بیانیه عمان در محکومیت حادثه اصفهان

خط و نشان فرمانده ارشد نظامی ایران برای اسرائیل: آماده هرنوع برخوردی هستیم

دنیا پیام عملیات غرورآفرین وعده صادق را دریافت کرد

جزئیات مقابله پدافندهوایی ارتش با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان

واکنش مردم اصفهان به حمله ریزپرنده‌های اسرائیلی + فیلم

تشییع و خاکسپاری پیکر مادر شهیدان حدادیان در کوهپایه

فرمانده نیروی زمینی ارتش: «وعده صادق»دستاوردهای تاریخی دارد/ پدافند در حادثه اصفهان با هوشمندی برخورد کرد

امام جمعه اردبیل: ماجرا فقط پراندن چند کوادکوپتر در فضای اصفهان است

خسارات جبران ناپذیرعملیات وعده صادق برای رژیم صهیونیستی

مردم اصفهان در حمایت از عملیات وعده صادق راهپیمایی کردند

واکنش‌های بین‌المللی به خرابکاری ناموفق اسرائیل در اصفهان چه بود؟

امام جمعه اردبیل: ماجرا فقط پراندن چند کوادکوپتر در فضای اصفهان است که قبلاً هم اتفاق افتاده بود

راهپیمایی مردم ورزنه در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!

بهای نفت در پی «اقدام اسرائیل علیه ایران» در بازارهای جهانی افزایش یافت

حمله و هدایت ریز پرنده ها از خاک جمهوری باکو انجام شده است....

ببینید | درگیری لفظی مقامات صهیونیست پس از پراندن چند شیء مشکوک در اطراف اصفهان