پیام سپاهان

آخرين مطالب

تب کرونا قیمت ماسک را بالا برد اقتصادی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان اگرچه پزشکان توصیه می کنند که استفاده از ماسک برای افراد عادی ضرورت ندارد و آنها باید تنها نکات بهداشتی را رعایت کنند، اما ترس مردم از ویروس کرونا موجب شده تا طی چند روز گذشته تقاضا برای خرید ماسک در کشور و به تبع آن در اصفهان افزایش یابد، تا جایی که در برخی داروخانه ها برگه ای نصب شده که «ماسک نداریم».

متاسفانه قیمت ماسک در بازار اصفهان براساس مشاهدات خبرنگار ایسنا، افزایش یافته است و به گفته مردم هر داروخانه ای ماسک های معمولی و فیلتردار را با نرخ های مختلف از 1000 تا 30 هزار تومان عرضه می کنند و حتی در برخی سایت ها ماسک را با قیمت بالایی همچون 100 هزار تومان عرضه کرده اند.
خانمی 24 ساله دانشجو از تجربه اش از خرید ماسک در اصفهان می گوید که شب گذشته برای خرید ماسک به چند داروخانه شبانه روزی مراجعه کردم و متاسفانه دو داروخانه شبانه روزی تعطیل بود و دو داروخانه دیگر در حالیکه بسیار شلوغ بودند و مردم برای خرید ماسک و محلول ضدعفونی صف گرفته بودند، مسئول داروخانه گفت هیچ مدل ماسکی برای عرضه نداریم.
او ادامه می دهد: در نهایت بعد از مراجعه به چند داروخانه دیگر توانستم ماسک فیلتردار را با قیمت 9000 تومان بخرم، در حالیکه ماه گذشته همین ماسک را با قیمت 3000 تومان خریده بودم، البته مسئول فروش این داروخانه اعلام کرد تنها دو ماسک می توانم خرید کنم و گویا سهمیه بندی شده است.
خانم دیگری می گوید: دو هفته پیش ماسک فیلتردار را با قیمت 1500 تا 2000 تومان تهیه کرده بودم، اما اکنون با مراجعه به چند داروخانه هیچ نوع ماسکی حتی معمولی موجود نبود و از یکی دیگر از داروخانه ها ماسک را با قیمت 7000 تومان خریدم.
مردی که برای خانم باردار خود نیاز به ماسک داشت، می گوید: حدود سه هفته پیش ماسک N95 را 7000 تومان خرید کردم، اما روز گذشته شاید به هشت داروخانه مراجعه کردم و موفق به خرید ماسک نشدم و در نهایت این ماسک را با قیمت 17 هزار تومان تهیه کردم.
قیمت ماسک سر به فلک کشید
مسئول فروش یکی از داروخانه های اصفهان نیز در این خصوص به ایسنا، می گوید: این داروخانه از قبل موجودی ماسک داشت و اکنون ماسک معمولی را به قیمت گذشته، 500 تومان به مردم عرضه می کند، البته برخی داروخانه ها همین ماسک معمولی را با قیمت 3000 تومان می فروشند.
او اضافه می کند: قیمت ماسک های فیلتردار نیز با توجه به کیفیت آن مختلف و بین 2500 تا 30 هزار تومان است.
او با بیان اینکه قرار است امروز سفارش جدید ماسک را تحویل بگیریم، تاکید می کند: اگر ماسک توزیع نشود این امر نشان از کمبود ماسک در اصفهان است.
به گفته او، در حال حاضر بیشترین کمبود ماسک، مربوط به ماسک های فیلتردار است و این به دلیل مراجعه بالای مردم برای خرید ماسک از ترس بیماری کرونا است.
مسئول فروش یکی دیگر از داروخانه های اصفهان نیز می گوید: برای تامین ماسک مورد نیاز خود به 10 داروخانه درخواست سفارش دادم که متاسفانه هیچ کدام موجودی نداشتند.
او اضافه می کند: در حال حاضر قیمت ماسک های معمولی که تا قبل از این 1000 تومان بود به 2500 تومان رسیده و ماسک هایN95 از 12 هزار تومان به 25 هزار تومان افزایش یافته است.
داروخانه دیگری که تعداد مراجعات بالایی برای ماسک دارد و مسئول فروش آن، به ایسنا می گوید: هیچ مدل ماسکی ندارند. متاسفانه طی یک هفته گذشته موجودی ماسک این داروخانه تمام شده و امروز در تماس با دو شرکت اعلام شده که ماسک برای توزیع در داروخانه ندارند.
او تاکید کرد: متاسفانه به دلیل تقاضای بالا، قیمت ماسک افزایش یافته و ماسک های معمولی تا 1500 تومان و ماسک های فیلتردار حتی بالاتر از 25 هزار تومان در داروخانه ها فروخته می شود. از سوی دیگر مراجعات مردم برای ژل ضدعفونی کننده بالا رفته و این محصول در پی شیوع ویروس کرونا در کشور بین 6000 تا 15 هزار تومان عرضه می شود.
در شرایط کمبود ماسک برخی به دنبال سودجویی هستند
از سوی دیگر مدیرعامل یک شرکت فروش تجهیزات پزشکی فعال در کنترل عفونت به ایسنا، می گوید: طی یک هفته گذشته تقاضا برای خرید ماسک از سوی مردم عادی و همچنین مراکز درمانی دولتی و خصوصی افزایش یافته است، متاسفانه اکنون واردات ماسک نداریم و تنها اجناس تولید داخل در کشور آن هم با قیمت بالا از 800 تا 1200 تومان در مراکز درمانی و داروخانه ها عرضه می شود.
او توضیح می دهد: اکنون قیمت ماسک سه لایه در شرکت های تجهیزات پزشکی از 800 به 1200 تومان افزایش یافته است، در حالیکه مطابق بخشنامه وزارت بهداشت، قیمت فروش ماسک به مراکز درمانی 365 تومان است و نرخ آن برای مصرف کننده 410 تومان است.
او با اشاره به اینکه در شرایط کمبود ماسک در کشور برخی به دنبال سودجویی از این بازار هستند، اظهار می کند: در حالیکه یک ماه از تب شیوع کرونا در دنیا می گذرد، اما به غیر از بیمارستان های تامین اجتماعی، بقیه بیمارستان ها با کمبود اعتبارات برای تامین ماسک و ژل ضدعفونی کننده مواجه هستند.
به گفته او، برخی در بازار ماسک های غیراستاندارد و تقلبی را به نام ماسک فیلتردار و با قیمت بالا عرضه می کنند که مردم باید نسبت به این موضوع آگاه باشند.
فعالیت سه واحد تولید ماسک در اصفهان
همچنین سخنگوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در خصوص کمبود ماسک در استان با توجه به افزایش تقاضای مردم به دلیل شیوع بیماری کرونا به ایسنا، می گوید: در استان اصفهان سه واحد تولید ماسک وجود دارد که میزان تولید این واحدها به دلیل کمبود مواد اولیه کاهش یافته است.
به گفته توکل، در بخش عرضه، بازرسی ها از سوی اصناف و یا دستگاه های مربوط به توزیع ماسک ها در داروخانه ها انجام می شود و مطابق آن موضوع نظارت بر قیمت ها، نحوه توزیع و سهمیه بندی ماسک از سوی وزارت بهداشت باید انجام و اطلاع رسانی شود.
متولی قیمت گذاری ماسک معاونت غذا و دارو است
جواد محمدی فشارکی مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان نیز درباره نظارت بر قیمت ماسک در داروخانه ها با توجه به افزایش تقاضای مردم در پی شیوع کرونا در کشور به ایسنا، می گوید: بحث نظارت بر نحوه توزیع، قیمت گذاری، گران فروشی، تقلب و ... محصول ماسک در داروخانه ها بر عهده معاونت غذا و دارو است.
او تاکید می کند: به طور قطع هر گونه تخلف در نحوه توزیع ماسک و قیمت های آن باید از سوی دانشگاه علوم پزشکی و همچنین برخورد با تخلفات باید توسط تعزیرات اعلام شود.
در زمینه گرانی و احتکار ماسک هنوز گزارشی نداریم
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اصفهان نیز با اعلام اینکه هم اکنون نظارت جدی بر بازار و روند توزیع اقلام بهداشتی مورد نیاز مردم همچون ماسک و ژل های ضدعفونی کننده در دستور کار قرار گرفته به ایسنا، می گوید: در صورتی که از تخلفاتی همچون احتکار، گران فروشی و ... اقلام مورد نیاز مردم در این روزها مطلع شویم، به صورت جدی و با قاطعیت با آن برخورد خواهیم کرد.
غلامرضا صالحی، از مردم خواست در صورت مراجعه به داروخانه ها و واحدهای صنفی و مشاهده هرگونه گران فروشی یا خودداری آنها از عرضه کالاهای بهداشتی همچون ماسک، ژل ضدعفونی و ... موارد را به سازمان صمت و اداره کل تعزیرات حکومتی استان گزارش دهند.
او با بیان اینکه تاکنون موردی از شکایات مردمی در زمینه گرانی و احتکار ماسک نداشته ایم، تاکید می کند: علاوه بر اداره کل تعزیرات و سازمان صنعت استان، سامانه 190 دانشگاه علوم پزشکی نیز آماده دریافت شکایات و مطالبات مردمی است و شکایات مردمی را به ما ارسال می کند، در عین حال که تیم های بازرسی اداره کل تعزیرات استان نیز بر بازار نظارت دارند.
کمبود ماسک در اصفهان نداریم
اما سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص استفاده از ماسک برای پیشگیری از کرونا و افزایش تقاضای مردم، به ایسنا، می گوید: استفاده از ماسک در پیشگیری از کرونا تنها برای افراد بیمار و کسانی که از بیمار مراقبت می کنند کاربرد دارد و هیچ ماسکی چه فیلتردار چه بدون فیلتر برای افراد عادی توصیه نمی شود.
به گفته آرش نجیمی، افراد مبتلا به سرماخوردگی و کسانی که از بیمار مبتلا مراقبت می کنند، حتما باید از ماسک های سری N به لحاظ فیلتردار بودن و اینکه جلوی عبور ویروس را می گیرد، استفاده کنند.
او با تاکید بر اینکه اکنون در مورد ماسک، تنها مشکل مواد اولیه وجود دارد که در تعامل و هماهنگی با استانداری مقرر شده تا بودجه مورد نیاز برای کارخانه های ماسک سازی تامین شود تا در اسرع وقت مشکلات تامین مواد اولیه مرتفع شود.
نجیمی تصریح می کند: در حال حاضر باید مشکل تامین مواد اولیه برای تولید کارخانه ها برطرف شود تا بتوانند حداکثر تولید را داشته باشند.
او بدون اشاره به قیمت ماسک در اصفهان در خصوص نظارت بر نحوه تولید و توزیع آن، توضیح می دهد: اداره تجهیزات در سازمان غذا و دارو اصفهان وظیفه نظارت را برعهده دارد و تاکنون موردی گزارش نشده است.
به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سه واحد تولید ماسک در استان، ظرفیت تولید روزانه 100 تا 120 هزار ماسک را دارند و در حال حاضر کمبودی در زمینه ماسک پزشکی در استان اصفهان نداریم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/129054/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات

حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان

نیاز به 6 هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های پیشگیری از سیل در اصفهان

میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود

بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری

تصویب بیش از 50 مصوبه برای توسعه شرق شهرستان اصفهان

برنامه سینماهای اصفهان امروز جمعه 7 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار ویرا

برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز جمعه هفتم اردیبهشت 1403

موفقیت وشوکاران سپاهان در چین

دعوت هندبالیست های سپاهان به اردوهای تیم ملی

وضعیت قرمز هوا در دو ایستگاه اصفهان

چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان

هوای روز جمعه اصفهان و کاشان آلوده است

اجرای 29 ویژه برنامه در منطقه 8 ویژه هفته فرهنگی اصفهان

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

ماجرای خاوری که در سیل اردستان زیر آب ماند

ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

اتخاذ بیش از 50 مصوبه برای حل مسائل و مشکلات شرق شهرستان اصفهان

نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا

جریمه راننده پراید به سبک جرثقیل‌داران! + فیلم

50 مصوبه برای حل مشکلات شرق شهرستان اصفهان

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی شهر ایلام

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

7 اردیبهشت به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

اصفهان موفق‌ترین استان در اجرای مأموریت ساماندهی اتباع خارجی است

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد