پیام سپاهان

آخرين مطالب

فریدن، از شور رقابت تا شوق حضور سیاسی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان- باران آمد، برف هم پشت سرش، باز سرمای استخوان سوز به تن فریدن زد اما چه زیبا شور رقابت، دل‌ها را گرم و فانوس امیدها را روشن کرد تا این دیار پرافتخار نصف جهان بار دیگر برای شوق حضور مردمانش در حماسه سرنوشت ساز دوم اسفند بر خود ببالد.

فریدنِ بزرگ، دیاری با خصوصیات اجتماعی و نژادی منحصر به فرد که از دیرباز تا کنون با عنوان "سرزمین شش قوم" شناخته می شود، همواره در فراز و فرود تاریخ و در کشاکش بزنگاه های سیاسی آکنده از تحرک و جنب و جوش بوده است.
این تمدن هفت هزار ساله، که برای همزیستی مسالمت آمیز اقوام و ادیان مختلف در طول قرن های متمادی بر خود می بالد، اکنون یک گام مانده به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، چشم انتظار ثبت حماسه ای دیگر در تاریخ سرتاسر حادثه خویش است.
این مشخصه کلیدی و کم نظیر فریدن که مورخان آن را «وحدت در عین کثرت» می دانند، پیشینه فاخر و اصیلی است که در این روزها باید به آن بازگشت، روزهایی که اگرچه وقت ظهور و نمود سلایق سیاسی است اما آزمونی مهم برای سنجش اتحاد و همبستگی نیز به شمار می رود.
از نخستین روزهای حرکت قطار انتخابات در فریدن که زمزمه ها و همهمه ها خبر از آغاز رقابتی سخت می داد، تا امروز که واپسین ساعت های منتهی به تصمیم سرنوشت ساز است، آنچه به چشم آمد چیزی جز دل نگرانی برای سرزمین رنج ها و محرومیت ها نبود، از این رو شامه ها تیز شد و نگاه ها در جست و جوی نامزد اصلح بر گستره این خطه به پرواز در آمد.
در حوزه انتخابیه فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت ابتدا 52 نفر برای حضور در انتخابات ثبت نام کردند .از این تعداد 45 نفر مرد و 6 نفر زن بودند.
سرانجام 20 داوطلب تأیید صلاحیت شدند و اکنون با انصراف برخی از نامزدها، تا این لحظه تنها 9 نفر در میدان رقابت باقی مانده‌اند که برایند بررسی ها نشان می دهد با نزدیک شدن به روز رای گیری رقابت اصلی میان سه نامزد شدت یافته است.
امسال علاوه بر اینکه ثبت نام داوطلبان زن رشد 6 درصدی داشت، حضور زنان و شرکت گسترده آنان در فعالیت ها و نشست های انتخاباتی نیز مشهود بود. رای اولی ها هم که قرار است جمعه در این مهمانی سیاسی پاگشا شوند در جریان این جنب و جوش دلچسب به وجد آمده اند و در این فرصت باقی مانده برای انتخاب نهایی نامزد مورد علاقه خود تلاش می کنند.
نامزدها و هواداران آنها در هفته ای که گذشت، برای جلب نظر رای‌دهندگان از هیچ کوششی فروگذار نکردند؛ از پخش تراکت و نصب بنر گرفته تا سخنرانی ها، سفرهای درون منطقه ای و انتشار پست‌های حمایتی در فضای مجازی همه چیز دست به دست هم داد تا سر انگشتان آغشته به جوهر، بار دیگر اثربخشی و رویدادسازی مردمان فریدن بزرگ را به منصه ظهور برساند.
در این میان، برخی این فضای دلچسبِ سرشار از تحرک و جنب و جوش را به عنوان فرصتی برای نقد و عقده‌گشایی شخصی غنیمت شمردند، برخی نیز از آن سود بردند تا در ین هیاهو به شناخت نامزد اصلح برسند، برخی دیگر نیز در دل جنجال های انتخاباتی اهداف در سایه ای را دنبال کردند و البته برخی همچنان نمی دانند چه کسی را انتخاب کنند.
اکنون با پایان یافتن مهلت تبلیغات نامزدهای نمایندگی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، ستادهای انتخاباتی بر اساس قانون انتخابات تعطیل هستند، اما همچنان در کوچه و گذر، در دریای بیکران فضای مجازی و در جمع های خودمانی، گروهی از مردم همچنان مشغول ارائه نظرات و تحلیل های انتخاباتی هستند.
در چند شب گذشته فضای مجازی منطقه به خصوص گروه های تلگرامی مالامال از جنب و جوش کاربرانی بود که تلاش کردند در ساعت های باقی مانده از مهلت قانونی تبلیغات، هر آنچه یافته اند و باور کرده اند را به دریچه ذهن ها صادر کنند، این تکاپوی مجازی جذاب و خیره کننده را که در یک سال اخیر خبری از آن نبود، شاید بتوان نقطه عطف انتخابات فریدن بزرگ برشمرد، چرا که بی تفاوتی ها، سکوت ها، ترس ها و نگرانی ها را در خود ذوب کرد تا مشارکت مردمی به عنوان یک حق طبیعی و بدیهی در آستانه مهمترین رخداد سیاسی نمود پیدا کند.
با سفر نامزدها به روستاها در هفته ای که گذشت، اکنون شور انتخاباتی در میان مردمان سخت کوش و فهیم روستاها نیز به اوج رسیده به طوری که پیش بینی می شود سهم مشارکت مردمان روستا نشین خطه فریدن بزرگ نیز در روز جمعه برجسته باشد.
امسال با توجه به یکدستی گزینه های تایید صلاحیت شده و نبود چهره های منتسب به برخی جریان های سیاسی که در سراسر کشور رخ داد، به نظر می رسد وفاق مردمان فریدن بزرگ برای انتخاب گزینه اصلح بدون توجه به مرزبندی های سیاسی بیش از هر دوره دیگری است.
در این میان کارشناسان سیاسی بر این باورند نوعی بلوغ و نبوغ سیاسی در عامه مردم به وجود آمده که برغم پایبندی چندین ساله به مرزبندی های سیاسی، اکنون معیارهای دیگری مانند تقوای سیاسی، اخلاق ، عملگرایی و اهداف دست یافتنی برای محک نامزدها در صدر قرار گرفته و این اتفاق میمونی است که در نهایت تار و پود انسجام و همدلی را بیش از هر زمان دیگری محکم و ناگسستنی کرده است.
در 2 روز اخیر بارش برف و باران و سرزندگی پس از آن، این شور انتخاباتی را مهیج تر کرده، بنرها و پوسترهایی که در محل های پیش بینی شده نصب شده بود اکنون زیر قطره های باران و در میان رقص دانه های برف، نوید از طراوت حضور در پای صندوق ها می دهد.
شهروندان در شهرهای مختلف غرب استان اصفهان با اشاره به جایگاه مجلس شورای اسلامی و ضرورت‌های مشارکت در انتخابات، آمادگی خود برای خلق حماسه‌ای دیگر در دوم اسفندماه اعلام کردند.
چهره های شاخص و نهادهای مختلف نیز با صدور بیانیه اقشار مختلف مردم را برای حضور در انتخابات دعوت می کنند.
«همه تمهیدات لازم برای برگزاری انتخاباتی با نشاط در فریدن مهیا شده است. تعداد واجدین شرایط زن و مرد حوزه انتخابیه نزدیک به یکصد هزار نفر و تعداد رای اولی ها هفت هزار و 500 نفر است.» این ها را سید تقی معین الدینی فرماندار فریدن می گوید.
وی در گفت و گو با ایرنا افزود: میزان مشارکت انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی در کل حوزه انتخابیه 83 درصد بوده است و از آنجا که هر چه به روز انتخابات نزدیک تر می شویم شور و نشاط انتخاباتی افزایش می یابد پیش بینی می شود در این دوره نیز شاهد مشارکت چشمگیرمردم باشیم.
معین الدینی با بیان اینکه در نظام سیاسی ایران، انتخابات یک مقوله بسیار مهم است، افزود: به همین دلیل در دیدگاه رهبران انقلاب اهمیت زیادی به اخذ نظر مردم و به کار بردن آن داده شده و در نهایت در قانون اساسی نیز این موضوع نهادینه شده است.
وی از فعالیت مستمر ستاد انتخابات فرمانداری فریدن، کمیته های زیرمجموعه و هیات های مربوطه خبر داد و افزود : مشارکت حداکثری ، رعایت مُر قانون ، سلامت ، امانتداری ، نظم و امنیت در برگزاری انتخابات هدف اصلی عوامل برگزاری آن است.
فرماندار فریدن به جنگ اقتصادی تحمیلی از سوی دشمن اشاره و بیان کرد: اکنون توقع دشمنان این است که به دنبال این فشارها در بین مردم گسست و نا امیدی فراگیر شود تا بتوانند به اهدافی که در طول چهل سال گذشته دنبال آن بودند و به آن دست پیدا نکردند به دست بیاورند، بنابراین اگر بخواهیم که آن اتفاق نیفتد و آن خیال باطلی که دارند تحقق پیدا نکند باید همه بخش های مرتبط با انتخابات از دست اندرکاران تا داوطلبان و مردم به طور شایسته و با دقت به وظایف خود عمل کنند.
وی تصریح کرد: ملاک و معیار در هر بخشی از انتخابات اجرای قانون است چرا که اهداف نظام و جامعه اسلامی در سایه آن تحقق می یابد.
نماینده عالی دولت در شهرستان فریدن افزود: انتخابات مجلس یازدهم از عرصه هایی است که دشمن از مدت ها پیش با ابزار و ترفندهای مختلف برای کمرنگ کردن حضور مردم در آن تلاش کرد، این در حالی است که در عمر چهل ساله انقلاب همواره حضور مردم در پای صندوق های رأی حتی در مناطقی که پایین ترین درصدهای مشارکت را داشتند در مقایسه با حضور مردم در انتخابات کشورهای خارجی، بیشتر بوده است.
معین الدینی اضافه کرد: یکی از خصوصیات بارز و کم نظیر انقلاب اسلامی ارتباط دوسویه بین مردم و نظام سیاسی کشور است که شاید در مقایسه با سابقه و پیشینه سایر انقلاب های جهان نکته کم نظیری باشد بنابراین انتخابات به عنوان مهمترین نمود این ارتباط دو سویه همواره از اهمیت بالایی برخوردار است.
امام جمعه شهر داران(بخش مرکزی فریدن) با بیان اینکه انتخاب نماینده باید بر مبنای عقل، تفکر و معیارهای واقعی باشد به ایرنا گفت: یک نماینده اصلح باید با وقت گذاشتن، آبرو گذاشتن، و با تکیه بر شجاعت و کار جهادی برای رفع مسائل و موانع موجود برنامه داشته باشد و در مقابل سیاست های تبعیض آمیزی که نتیجه آن جز رنج و محرومیت برای منطقه نبوده بایستد.
حجت الاسلام اسماعیل سیاوشی افزود: مردم و طرفداران نامزدها نیز باید دقت کنند که فضا را آلوده و غبارآلود نکنند ودر ارائه نظر و تحلیل صلاحیت نامزدها، تقوای الهی را مبنا قرار دهند.
در فریدن و شهرستان های همجوار از مدت ها پیش برای اطلاع رسانی دقیق، به موقع و صحیح به عنوان یکی از پیش نیازها و پیوست های مهم انتخاباتِ سالم تدابیر لازم اندیشیده شد.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فریدن در این خصوص به ایرنا گفت: علاوه بر مشارکت روابط عمومی ها و اصحاب رسانه در اطلاع رسانی فرایندهای مرتبط با انتخابات، کانون های مساجد شهرها و روستاها با توزیع بنر و پوستر با هدف تشویق مردم به حضور حداکثری در پای صندوق های رای تجهیز شدند .
سیده مریم عبداللهی همچنین از برگزاری مسابقه در روز انتخابات ویژه رای اولی ها خبر داد.
خبرها حاکی از آن است اعضای شوراهای تامین، اعضای هیات های اجرایی شهرستان های غرب استان نیز سخت در تلاشند تا زمینه حضور پر شور مردم را در انتخابات جمعه دوم اسفند فراهم کنند.
انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در 180 شعبه اخذ رای در شهرستان‌های فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت برگزار خواهد شد و سه هزار و 800 نفر نیز در این زمینه همکاری خواهند داشت. میزان مشارکت انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی در کل حوزه انتخابیه 83 درصد بوده است.
فریدن بزرگ در گذشته به مجموع شهرستان‌های فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت کنونی اطلاق می‌شد. این شهرستان‌ها سال ها بعد طی تقسیمات کشوری از هم جدا شدند.گویی تاریخ، همچون مادری مهربان چهار فرزند خویش را در دامان خود پرورانده و در کوران حوادث به ثمر رسانده تا هر یک به عنوان دردانه مستقل اما پرریشه و اصیل شناخته شود.
شهرستان های فریدن با بیش از 49 هزار نفر جمعیت، فریدونشهر با 35 هزار نفر جمعیت، چادگان با 32 هزار نفر و بوئین میاندشت با بیش از 24 هزار نفر به ترتیب در 140، 180، 110 و180 کیلومتری غرب استان اصفهان قرار دارند.گزارش: فاطمه زمانی
برچسب‌ها
مشارکت انتخاباتی فریدن تبلیغات انتخاباتی
پروندهٔ خبری
انتخابات مجلس در استان اصفهان

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/128838/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کوچک‌ترین نفوذ دشمن زیر چشم نیروهای مسلح قرار می‌گیرد

سی‌ان‌ان: اتفاق خاصی برای پایگاه هوایی ایران رخ نداده

توضیح امیرعبداللهیان درباره ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان

تصویر واضح تر از مکان مورد حمله صهیونیست ها در اصفهان + جزئیات

پیش بینی رگبار باران و وزش باد همراه با گردوخاک

هیچ آسیبی به ‌پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

هاآرتص: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد | باید به باتلاق غزه برگردیم

واکنش ظریف به آتش بازی‌های امروز در اصفهان

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

فیلم|حضور مردم اصفهان کنار زاینده‌رود

آغاز عملیات پروژه مشارکتی حضرت ولی عصر(عج) در منطقه 12 اصفهان

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان هیچ خسارت مالی و جانی نداشتند/پیام ایران به روشنی به آمریکا و سایر طرف‌ها منتقل شده است

بررسی آخرین راهکارهای رفع مشکلات زیست‌محیطی اصفهان در جلسه مشترک شهرداری و استانداری

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه در اصفهان: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعاهای اسرائیل

نخستین تصویر ماهواره ای از پایگاه هوایی ایران در اصفهان بعد از حمله صهیونیست ها

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/ نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

(ویدئو) اصفهان، امروز چه گذشت؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

صرف هزینه 1250 میلیارد تومانی برای بیمارستان بهارستان

به دنبال جنگ با ایران نیستیم؛ ماموریت‌های مهم‌تری در جبهه غزه و لبنان داریم

جریان زندگی در زاینده رود اصفهان | تصاویر

واکنش عجیب آمریکا به حادثه اصفهان؛ به مجازات ایران پایبند هستیم!

گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

امیرعبداللهیان: در صورتی‌ که رژیم اسرائیل مجدداً اقدامی علیه منافع ایران انجام بدهد، پاسخ بعدی ایران فوری، حداکثری و قاطع خواهد بود؛ این پیام به روشنی به آمریکا و سایر طرف ها منتقل شده/ ریزپرنده‌های ساقط‌ شده {در اصفهان} هیچ خسارت مالی و جانی در بر نداشته

لحظه هدف قرار گرفتن چند ریز پرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی

واکنش خنده‌دار کاربر اصفهانی به ماجرای دیشب اصفهان

حضور مردم اصفهان کنار زاینده‌رود + فیلم

(ویدئو) وزیر رژیم صهیونیست: ماجرای اصفهان؛ ضعیف نه! بی‌خاصیت!

واکنش خنده‌دار مردم اصفهان به حمله ریزپرنده‌ها؛ گالامب و گلومب بود!

اتحادیه اروپا : گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم / نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

من پیر فنا بدم جوانم کردی

ربات‌های دوپا گوگل به‌لطف هوش مصنوعی، حالا سریع‌تر و قدرتمندتر از قبل فوتبال بازی می‌کنند

سامسونگ حذف یکی از نرم‌افزارها را در One UI 6.1 غیرممکن کرد

مسخره‌ترین حمله ادعایی صهیونیست‌ها در یک کلمه

اتحادیه اروپا: حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

شغل عجیب بیش از 100 میلیون نفر در چین!

(ویدئو) واکنش لاوروف به حادثه اصفهان و عملیات وعده صادق

رهبر مخالفان نتانیاهو: «بن گویر» آبروی اسرائیل را برده است

واکنش ظریف به «آتش بازی رژیم» صهیونیستی در اصفهان

تداوم طرح مایه‌کوبی دام‌های سبک در مهاباد

واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان

تو مثل منی برف...