پیام سپاهان

آخرين مطالب

در قالب یک پایان نامه بررسی شد؛

بررسی محتوای کیفی بازنمایی اخبار جرائم در مطبوعات اصفهان علمی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان نتایج یک پژوهش از محققان اصفهانی نشان می‌دهد که تحلیل محتوای کیفی بازنمایی اخبار جرائم در مطبوعات می‌تواند زمینه ساز برنامه ریزی فرهنگی و سیاستگذاری خرد و کلان و به خصوص تدوین سیاست هایی در زمینه مطبوعات شود.

در پژوهشی که در خصوص "تحلیل محتوای کیفی بازنمایی اخبار جرایم در مطبوعات اصفهان، (مطالعه موردی پنج روزنامه محلی شهر اصفهان)" توسط پژوهشگران اصفهانی انجام شد، آمده است: «رساﻧﻪﻫﺎی ﺟﻤﻌﯽ ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﮐﺎرﮐﺮد و ﻧﻘﺶ ﻓﻌﺎﻟﯽ ﮐﻪ در دﻧﯿﺎی اﻣﺮوز دارﻧﺪ ﺑﺮ ﺟﻨﺒﻪﻫﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن زﻧﺪﮔﯽ ﺳﺎﯾﻪ اﻓﮑﻨﺪه و اﺛﺮات ﻏﯿﺮﻗﺎﺑﻞ ﺗﺮدﯾﺪی ﺑﺮﺟﺎی ﮔﺬارده اﻧد. این اثر تا جایی بوده که اﻧﺪﯾﺸﻤﻨﺪاﻧﯽ همچون ﻣﮏ ﻟﻮﻫﺎن، دﯾﻮﯾﺪ راﯾﺰﻣﻦ و ﻓﺮدﯾﻨﺎﻧﺪو ﺗﻮﻧﯿﺲ ﺗﺤﻮﻻت ﺗﺎرﯾﺨﯽ اخیر و دورهﻫﺎی متعاﻗﺐ آن را به واﺳﻄﻪ ﻇﻬﻮر وﺳﺎﯾﻞ ارﺗﺒﺎط ﺟﻤﻌﯽ داﻧﺴﺘﻪ و ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ اﯾﻦ دوره ﻫﺎی ﺗﺎرﯾﺨﯽ ﺗﺤﺖ ﺳﻠﻄﻪ ﻣﺠﻤﻮﻋـﻪ ﺧﺎصی از رﺳﺎﻧﻪﻫﺎ به وﺟﻮد آﻣﺪه اﻧﺪ. در دهه های اخیر ظهور رسانه های جدید باعث تحولاتی در عرصه رسانه شده و در نتیجه تاثیراتی نیز بر رسانه های نوشتاری گذاشته است.»
در این نوشتار اشاره شده است: « با این وجود اکثر کارشناسان و محققان علوم ارتباطات بر این باورند که هر رسانه ای در جامعه جایگاه خاص خود را دارد و با پیدایش رسانه جدید، گرچه تحت تأثیر قرار می گیرد، اما حذف نمی شود، بنابراین رسانه های سنتی هم هرچند از حیث محتوایی دچار تغییرات می شوند، اما به حیات خود ادامه خواهند داد. براین اساس رسانه های جدید نه تنها به حیات رسانه های قدیمی مثل مطبوعات آسیب نمی رساند، بلکه حتی به زعم برخی صاحبنظران این حوزه، ظهور فناوری های جدید ارتباطی، پیشرفت رسانه های نوشتاری را نیز درپی داشته و آینده ای درخشان برای این بخش رقم خواهد زد. در این میان مطبوعات محلی، به دلیل برخی ویژگی هایی که دارند بیش تر مورد توجه قرار می گیرند. »
طاهره شفیعی- دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته علوم ارتباطات گرایش مطالعات فرهنگی و رسانه در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: این پژوهش با هدف تحلیل محتوای کیفی اخبار جرایم پنج روزنامه شهر اصفهان در سال 1396 انجام شده است و به دنبال کشف میزان و چگونگی پرداختن به چهار رویکرد پیشگیری، آموزش، بازدارندگی و احساس امنیت انجام شد.
وی ضرورت انجام تحلیل محتوای کیفی و بررسی موضوعی اخبار جرایم را به دلیل اهمیت این دسته از اخبار، از این جهت که بازتاب واقعیات جامعه خود هستند دانست و گفت: نحوه اثرگذاری آن بر مخاطبان حس می شد.
این دانش آموخته رشته علوم ارتباطات افزود: از سوی دیگر با انتقال صحیح مفاهیم خبری به مخاطبان می توان به اثربخشی هرچه بیشتر خبر در حل معضلات اجتماعی امیدوار بود و جنبه های مثبت آن را افزایش داد.
شفیعی در خصوص روش انجام تحقیق تصریح کرد: این روش به صورت کیفی، با بررسی مضمونی اسناد مورد تحقیق و با استفاده از نمونه گیری هدفمند تصادفی تعیین شده است. جامعه مورد بررسی شامل تمامی اخبار مرتبط با جرایم انعکاس یافته در پنج نشریه زاینده رود، عصر اصفهان، اصفهان زیبا، نصف جهان و اصفهان امروز بود.
وی ادامه داد: از هر روزنامه 10 نسخه و از هر ماه تنها یک شماره انتخاب شد و در مجموع 50 نسخه روزنامه و 254 خبر مورد بررسی قرار گرفت. پس از مطالعه عمیق هر کد خبری، تعدادی گزاره مربوط به محتوای آن استخراج و هر گزاره نیز در ارتباط با چهار رویکرد پژوهش صورت جداگانه مورد سنجش قرار گرفت تا بدین ترتیب مقولات پژوهش حاصل شود. سپس مقولات مربوط به هرکدام از رویکردها از نظر شباهت به یکدیگر خلاصه شده و دسته بندی شدند و موارد مشابه در جدولی به عنوان زیرمقوله جمع بندی شد.
شفیعی در خصوص یافته های پژوهش گفت: نتایج از پرداختن مطبوعات به این رویکردها خبر داد و همچنین مضامین کلی و تاثیر آن را نشان داد. با مطالعه مقولات پرتکرار هر نشریه به صورت جداگانه، جهت گیری آن روزنامه نسبت به هر رویکرد مشخص می شود. به این ترتیب می توان به ساختار و سبک کلی بازتاب اخبار جرایم در هر نشریه دست یافت و جهت گیری کلی مطبوعات مورد بررسی را تعیین کرد. همچنین با آگاهی از روش های کلی انعکاس اخبار، تاثیر و اهمیت آنها، به خصوص توسط فعالان این حوزه می توان برای انتخاب بهترین روش اقدام کرد.
وی همچنین گفت: بیشتر جرایمی که در این روزنامه ها مورد گزارش قرار گرفته بودند شامل قاچاق، مواد مخدر، کودک آزاری، قتل و تجاوز بوده است. بیشتر اخبار ستون ها را اطلاع رسانی از کشف محموله های قاچاق توسط نیروی انتظامی به خود اختصاص می دهد که در آن ها جنبه های بازدارندگی به چشم می آید. اخبار مربوط به قتل های غیر عمد عمدتا جنبه آگاهی بخشی و هشدار از خطر وقوع جرم دارد و بدین طریق رویکرد آموزش و در کنار آن پیشگیری را در خبر پررنگ می کند.
این دانش آموخته علوم ارتباطات اضافه کرد: با توجه به اینکه اخبار جرایم درواقع منعکس کننده بزهکاری ها، کج روی ها و قانون گریزی ها در اجتماع هستند، با بررسی کلی نوع محتوای پرداخته شده در آن ها می توان تا حدودی به مشکلات و خطراتی که جامعه را تهدید می کند پی برد و با شمارش و دسته بندی موضوع آنها، از کم و کیف بروز جرایم آگاه شد.
این پایان نامه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهین شهر اصفهان دفاع شد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/125313/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فارس و صدا و سیما: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل هستند

(ویدئو) جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

شنیده شدن صدای نسبتا شدید در شرق اصفهان/ تاسیسات هسته‌ای در امنیت کامل است

تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل قرار دارد

جزئیات جدید از انفجارها در آسمان اصفهان/ خبرگزاری مهر: سه ریزپرنده در آسمان اصفهان منهدم شد

واکنش فوری به ادعای رسانه‌های اسرائیلی درباره حمله به ایران

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

شنیده شدن صدای انفجار در اطراف شهر قهجاورستان اصفهان

پیشرفت صنعت تراشه چین در سایه تحریم‌ها؛ تولید 40 درصد رشد کرد

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

شنیده‌شدن صدای انفجار در قهجاورستان اصفهان

ادعای حمله اسرائیل به برخی نقاط در ایران + جزئیات

خبر فوری: اخبار شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان / حمله اسرائیل صحت دارد؟

رادار ارتش در اصفهان هدف قرار گرفت؟ | اولین تصاویر از اصفهان بعد از شنیده شدن صدای انفجار + جزئیات جدید

صدای انفجار در اصفهان ناشی از انهدام ریزپرنده‌ها بود

توضیحات تکمیلی درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

فوری| انفجار در مناطق مرکزی ایران | ادعای حمله سرائیل به ایران، عراق و سوریه

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

جزئیات شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

آخرین وضعیت اصفهان بعد از شنیده شدن انفجارهای شبانه را ببینید

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان

فوری| انفجار تبریز، مناطق مرکزی ایران و ... | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

تعلیق پرواز‌های تهران، اصفهان و شیراز

امینت کامل در شهر و استان اصفهان برقرار است

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان / تاسیسات هسته‌ای در

وضعیت آرام در حوالی پایگاه هشتم شکاری اصفهان

شنیده شدن صدای نسبتا شدید در شرق اصفهان

فوری| صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

اعلام آخرین وضعیت تاسیسات هسته‌ای در استان اصفهان

جزییات فعال شدن پدافند هوایی در اصفهان | زیرپرنده‌ها کی وارد آسمان اصفهان شدند؟

خبرنگار حاضر در اصفهان: شهر در امنیت و آرامش کامل است

شنیده شدن چند صدای انفجار توسط شهروندان در اصفهان

شنیده شدن چند صدای انفجار در اصفهان/نشانی از انفجار و تخریب نیست

تعلیق فوری پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان

شنیده شدن صدای انفجار در شهر قهجاورستان اصفهان

زیرنویس شبکه خبر: صدای انفجار شدید در اصفهان شنیده شد

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو

شنیده شدن صدای نسبتا شدید در استان اصفهان

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

صدای انفجار در اصفهان / نشانی از انفجار و تخریب نیست

حمله موشکی به اصفهان؟ ؛ واکنش رسمی یک مقام سازمان فضایی کشور

فعال شدن پدافندی هوایی ایران در آسمان اصفهان | ببینید

شنیده شدن چند صدای انفجار در آسمان اصفهان

وضعیت کنونی شهر اصفهان

علت صدای انفجار در اصفهان اعلام شد

تصاویری از اصفهان بعد از شنیده شدن صدای انفجار

تأسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل است

هیچ گزارشی از انفجار بزرگ یا موشک در اصفهان گزارش نشده است