پیام سپاهان

آخرين مطالب

ضرورت نصب داربست ترک مرمت‌شدۀ گنبد شیخ لطف‌الله در اسرع وقت فرهنگی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - عضو هیأت علمی دانشگاه هنر اصفهان با تأکید بر حفظ آبرو و بخشیدن یکدیگر گفت: اگر داربست‌ دو ترک مرمت‌شدۀ گنبد شیخ لطف‌الله نصب نشود، نشان می‌دهد که مسئولان بالادست هم در این قضیه دخیل بوده و پنهان‌کار هستند.

بهنام پدرام  اظهار کرد: مشکل اصلی که این جریان را ایجاد کرده نه کارِ کارشناسان و نه کارِ استادکاران است؛ مشکلِ مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله فقط اینجاست که قبل از اینکه کار تمام شود داربست‌ها را بازکرده‌اند و وقتی داربست‌ها باز شد، تصور همگان و حتی افراد صاحب‌نامِ غیرمتخصص این‌گونه شد که وضعیت دائمی گنبد همین است که می‌بینیم. یعنی دو ترک گنبد به این شکل مرمت‌شده و بقیه به شکل دیگر است.
عضو هیأت علمی دانشگاه هنر اصفهان ادامه داد: آنچه من می‌توانم بر اساس شواهد و بدون انجام کارِ کارشناسی دقیق در خصوص مرمت گنبد شیخ لطف‌الله بگویم این است که تغییر رنگ دو ترک مرمت‌شده خیلی طبیعی است؛ زمانی که جرم‌ها و آلودگی‌های چند دهه از روی کاشی‌ها پاک می‌شود، مسلم است که کاشی رنگ طبیعی خود را نشان می‌دهد و رنگ طبیعی آن همین است. چون به‌تدریج از گذشته تا به امروز گنبد رنگ گرفته ما متوجه این تغییر رنگ نمی‌شویم اما الان که آن جرم‌ها و آلودگی‌ها پاک می‌شود، به نظرمان می‌آید که چرا چنین اتفاقی افتاده است.
وی با تأکید بر اینکه تحلیل او فقط یک تحلیل اولیه است، تصریح کرد: نمی‌گویم این کار اصلاً ایراد ندارد، هر کاری ممکن است خطاهایی داشته باشد و واقعاً الان دربارۀ این کار نمی‌دانم که خطا چیست. البته اگر خطایی باشد، حدس‌هایی می‌زنم اما دقیق نمی‌دانم و مشکل اصلی را در این موضوع می‌دانم که عوامل این پروژه نباید داربست‌ها را باز می‌کردند. باید داربست‌های دو ترک مرمت‌شده یعنی ترک‌های یک و دو وجود داشت و بعد داربست‌ها را به ترک‌های سه و چهار ادامه می‌دادند، نه اینکه داربست‌های دو ترک قبل را باز کنند و برای دو ترک بعدی داربست بزنند.
این دانش‌آموخته مرمت بنا و احیاء بافت‌های تاریخی گفت: آن‌ها به خاطر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، داربست را باز کردند درحالی‌که کار هنوز تحویل گرفته نشده بوده؛ این یک خطای بزرگ است و باعث به وجود آمدن برداشت‌های غلطی می‌شود به همین دلیل نباید این کار صورت می‌گرفت.
پدرام، با بیان اینکه به‌زودی بازدیدی از گنبد خواهد داشت و از نزدیک کار را به‌صورت دقیق بررسی می‌کند، تأکید کرد: در مورد گنبد باید آسیب‌شناسی دقیق انجام شود. البته نه‌فقط در مورد آن دو ترک مرمت‌شده بلکه این آسیب‌شناسی در مورد سایر ترک‌ها هم باید انجام شود. هنوز آن مطالعه را انجام نداده‌ام و اصلاً از من نخواستند این کار را بکنم اما افراد زیادی مرتب نظر مرا در مورد گنبد می‌خواهند و بنده فعلاً چیزی بیشتر از این ندارم.
روغن بزرک حتی روی آجرها برگشت‌پذیر است
وی در خصوص احتمال استفاده از روغن بزرک بر سطح دو ترک مرمت‌شده گفت: ممکن است چیزی روی سطح باشد. این را نمی‌دانم و به بررسی دقیق نیاز دارد اما در مورد روغن بزرک باید گفت که این روغن برگشت‌پذیر است؛ حتی در مورد آجرها. چراکه آجرها خیلی قدیمی هستند و کاشی‌ها خیلی حرارت دیده‌اند و به‌راحتی چیزی جذب آن‌ها نمی‌شود. درهرصورت اگر روغن بزرک زده باشند پاک می‌شود. اگر از نزدیک بررسی شود قطعاً مشخص خواهد شد.
پدرام خاطرنشان کرد: حتی اگر هم سطح را پاک نکنند، این روغن در اثر مرور زمان و تابش آفتاب، اشعۀ UV آفتاب و بارش برف و باران طی چند سال از بین می‌رود.
عضو هیأت علمی دانشگاه هنر اصفهان تأکید کرد: درخواست من از واحد مدیریت پایگاه نقش‌جهان این بوده که دو ترک قبلی را داربست بزنند. از آن‌ها درخواست کردم تا اجازه بدهند افراد متخصص بروند و از گنبد بازدید کنند حتی خواستم خودم بروم و از گنبد بازدید کنم اما باید از جایی بالا بروم و آن را نزدیک ببینم. بنابراین داربست و این بررسی‌ها لازم است چون ممکن است این کاشی‌ها به پاک‌سازی نیاز داشته باشد.
صاحب‌نام بودن دلیل بر معرفت داشتن نیست
وی با اشاره به اینکه املای نانوشته غلط ندارد، گفت: قطعاً نمی‌خواهم بگویم یک کار صد درصد بی‌عیب است. حتی وقتی خودم هم کاری را انجام بدهم اگر منصف باشم خودم اول‌ازهمه ایرادهایش را باید بگویم؛ قبل از اینکه دیگران از من بخواهند بگویم. در هر موردی نیز ایرادهایی وجود دارد اما کاری که در موضوع مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله انجام‌شده این است که متأسفانه عده‌ای این آمادگی را دارند و مطرح هم کردند که می‌خواهند این میدان را در لیست میراث در معرض خطر قرار دهند!
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: این افراد دشمنی‌هایی با شهر اصفهان دارند و دلشان نمی‌خواهد اصفهان چنین میراثی داشته باشد و دنبال بهانه‌جویی هستند، هرچند که صاحب‌نام هم باشند چراکه صاحب‌نام بودن دلیل بر معرفت داشتن نیست. خیلی از اسامی کاذب است و بعد از مدتی می‌فهمیم که صاحب‌نامی آن‌ها در بدی است و نه در خوش‌نامی.
پدرام ادامه داد: زمانی ما می‌توانیم در مورد مرمت گنبد شیخ لطف‌الله اظهارنظر قطعی کنیم که داربست یک و دو گذاشته شود و آسیب‌شناسی ترک یک و دو و بعد هم بقیۀ ترک‌ها انجام شود و سپس اظهارنظر کنیم تا اگر خطایی هرچند کوچک انجام‌شده، در بقیۀ ترک‌ها تکرار نشود.
اگر داربست ترک یک و دو زده نشود واقعاً خطاکار هستند
عضو هیأت علمی دانشگاه هنر اصفهان یادآور شد: هدف ما از انتقاد این است که یا به روشنگری برسیم و یا بقیه را به روشنگری برسانیم. می‌خواهیم جلوی خطاهای بعدی را بگیریم و اصلاحات انجام دهیم، نمی‌خواهیم کسی را زمین بزنیم.
وی افزود: پیمانکار باید داربست بزند و اگر خطایی صورت گرفته با هزینۀ خودش رفع خسارت کند. اگر داربست ترک یک و دو را نزنند معلوم می‌شود که واقعاً خطاکار هستند و نشان‌دهندۀ این است که علاوه بر استادکار و پیمانکار، مسئولان بالادست هم در این قضیه دخیل بوده‌اند و پنهان‌کار هستند.
پدرام با بیان اینکه پیگیر مسئله مرمت گنبد شیخ لطف‌الله است، گفت: درهرحال هیچ‌وقت نمی‌خواهم هم‌وطنم و یا همشهری‌ام که برای میراث سرزمینم زحمات بسیاری کشیده و حالا در یکجا خطایی کرده را به چهارمیخ بکشم و آبرویش را ببرم. همه ما در لحظاتی ممکن است خطا کنیم، اما باید آن‌قدر بزرگی داشته باشیم که یک‌ذره یکدیگر را ببخشیم. ما اصلاً اهل بخشش نیستیم و سعی می‌کنیم یک نفر را تا حد مرگ پایین بکشیم و آبرویش را ببریم! برای چه؟ اگر خطایش آن‌قدر بزرگ نیست و خطایی است که قابل برطرف شدن است چرا آن‌قدر بگوییم که باعث آبروریزی شود؟ باید این را در نظر بگیریم که ممکن است یک موقع خودمان هم دچار اشتباهی بشویم و قطعاً این اتفاق هم می‌افتد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/123913/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خودروساز سرشناس به جمع گوشی‌سازان می‌پیوندد

اینتل از بزرگ‌ترین کامپیوتر نورومورفیک جهان رونمایی کرد

مسخره‌بازی

بامداد بی‌رمق

بازگشت «مهار» به سیاست خارجی آمریکا؟

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

امیرعبداللهیان: قصد پاسخگویی به اسرائیل را نداریم

توقیف تریلی حامل 29 هزار لیتر گازوییل قاچاق در کاشان

عمارت کوشک امیرسلیمانی حریم دار شد/ زندان هارون الرشید در مسیر گردشگری تهران

جاده ابریشم تجارت جهانی را نجات می دهد؟

کرامت‌بخشی بهترین روش در بازدهی امور فرهنگی است

بزرگداشت چهل و چهارمین سالگرد درگذشت سهراب سپهری

هم‌نشست مجسمەسازی مفاخر در مهاباد آغاز شد

اطلاعیه قطعی گاز درمناطقی از اصفهان و بخشی از شرق

کلافگی رانندگان از رانندگی در جاده فرسوده آران و بیدگل - ابوزیدآباد + فیلم

وزیر دفاع سابق آمریکا: سکوت ایران و اسرائیل نشانه پایان تنش‌هاست

لزوم شناسایی ظرفیت‌های فعالان اقتصادی اصفهان در سن‌پترزبورگ

سامانه های پدافندی ایران در اصفهان در اثر حمله اسرائیل آسیب دید؟

‌زبان فارسی‌ را مدیون زبان متعادل سعدی هستیم

اندروید 15 برنامه‌های مشکوک را قرنطینه می‌کند

معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد

روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل

ماجرای شایعه خروج ایران از ایکوم و ایکوموس چیست؟

پادشاه لخته

هم میهن: پایان گشت ارشاد و روسیاهی تندروها

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

ضرورت توجه توأمان به ابعاد شخصیتی حضرت معصومه (س) و حضرت رضا (ع) در دهه کرامت

ضرورت توجه به ابعاد شخصیتی حضرت معصومه و امام رضا (ع) در دهه کرامت

3800 معلم کلاس ابتدایی در اصفهان ارزیابی می‌شوند

بازداشت شهردار و عضو شورای نسیم‌شهر

حریق توأم با انفجار در اصفهان/ اطفا ادامه دارد

ممنوعیت برداشت بی رویه گیاهان خوراکی

قانون شکنی در اصفهان: آمار بالای بارهای کامیون با کرایه کمتر از تعرفه قانونی

جریان دائمی زاینده رود از سراب تا پایاب تنها راه نجات اصفهان

نباید از اجرای برنامه ترکیبی و تلفیقی دهه کرامت غافل شد

افزایش 32 درصدی شاخص اعدای عضو در اصفهان

شهردار یکی از شهرهای تهران بازداشت شد

«ریز پرنده‌های»‌ منهدم شده در اصفهان بیش از هرچیز یک جوک نظامی بود

پیک نیک اصفهانی‌ها کنار زاینده رود در روز حادثه!

تساوی فوتسالیست‌های فولاد هرمزگان در دیداری خارج از خانه

کربکندی: شاید سهمیه آسیایی سپاهان به مخاطره بیفتد

یکم اردیبهشت روز شهدای ورزشکار

به دنیا دل مبند ای دل به فکر توشه ره باش ‏

به بهانه اول اردیبهشت یادروز سعدی شاعر بلند آوازه ایران و جهان‌

مدل جدید گوشی ارزان گلکسی F15 سامسونگ عرضه شد

موج تعدیل نیرو به خالق هوش مصنوعی Stable Diffusion رسید

لحظه‌ای بزرگ در انتظار لپ‌تاپ‌های ویندوزی است

جریان دائمی زاینده‌رود از سراب تا پایاب تنها راه نجات اصفهان