پیام سپاهان

آخرين مطالب

محصولات لبنی تولیدی در کارخانه‌های زیر پوشش سازمان غذا و دارو مشکلی ندارد سیاسی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان - عده‌ای از مردم پس از انتشار خبری درباره آلوده بودن شیرهای پاستوریزه به سم افلاتوکسین درباره مصرف این محصول لبنی اظهار نگرانی کردند اما به گفته معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، محصولات لبنی تولیدی در کارخانه‌های زیر پوشش و دارای مجوز بهره‌برداری از سازمان غذا و دارو در این استان و کشور، مشکلی از نظر امنیت غذایی ندارند.

ادعای عرضه شیرهای پاستوریزه‌ آلوده به سم " افلاتوکسین " در کشور در یکی از رسانه‌های کشور، واکنش بسیاری از مردم را به همراه داشت در حالیکه مسوولان دستگاه‌های مختلف نظارتی این موضوع را تکذیب کردند.
افلاتوکسین‌ (Aflatoxin) سم قارچی طبیعی است که از طریق مواد غذایی آلوده مانند تخم‌مرغ، شیر و محصولات لبنی وارد بدن انسان می‌شود.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شیر خام قبل از ورود به کارخانه‌های تولید محصولات لبنی و از ابعاد مختلف مانند غذای دام و علوفه توسط سازمان دامپزشکی و همچنین از نظر بهداشتی توسط دانشگاه علوم پزشکی کنترل می‌شود و اگر آلودگی به مواردی مانند سم افلاتوکسین یا فلزات سنگین و درصد بالای میکروبی داشته باشد، معدوم خواهد شد.
ابوالفضل اصلانی اظهار داشت: شیر پاستوریزه‌ای که در کارخانه‌های لبنی دارای مجوز بهره‌برداری از سازمان غذا و دارو در کشور و استان اصفهان تولید می‌شود از نظر شاخص‌های مختلف و ترکیبات موجود در آن، در حد مجاز است و هیچ مشکلی ندارد.
اصلانی خاطرنشان کرد: پس از انتشار خبر دیروز درباره احتمال وجود سم افلاتوکسین در محصولات شیر پاستوریزه، این موضوع مجددا توسط آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و سایر آزمایشگاه‌های همکار در استان، بررسی شد و میزان این ماده در این محصول آنقدر از حد مجاز پایین‌تر بود که در موارد بسیاری، غیر قابل تشخیص و اندازه‌گیری است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه تماس‌هایی نیز با کارخانه‌های تولید لبنی اصفهان در این زمینه داشتیم، تاکید کرد: وجود مواد و عناصر شیمیایی از جمله سم افلاتوکسین در حد غیر مجاز در محصولات لبنی این استان را تکذیب می‌کنیم.
وی با اشاره به توانایی‌های صنعت تولید محصولات لبنی در استان اصفهان، اظهار داشت: یکی از شرکت‌های اصفهان سال گذشته بالغ بر 120 میلیارد تومان صادرات فراورده‌های لبنی به روسیه داشت و اگر مشکلی در زمینه کیفیت محصولات آن وجود داشت نمی‌توانست چنین صادراتی داشته باشد.
اصلانی با تاکید بر اینکه مردم نباید هیچ نگرانی در این زمینه داشته باشند و نظارت‌های لازم توسط دستگاه‌های اجرایی مربوطه از جمله وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان صورت می‌گیرد، گفت: رسانه ها در انتشار چنین اخباری که مربوط به سلامت و بهداشت مردم است باید توجه و دقت بیشتری داشته باشند و از متولیان امر نیز در این زمینه پرسش کنند.
کارشناس صنایع غذایی اداره کل استاندارد استان اصفهان نیز روز یکشنبه به ایرنا گفت: احتمال آلوده بودن شیرهای پاستوریزه تولیدی در فرایند صنعتی، به سم افلاتوکسین وجود ندارد زیرا همه مراحل کنترلی را طی می‌کند و دستگاه‌های نظارتی از جمله استاندارد بر روی آن آزمایش‌های لازم را انجام می‌دهند.
اکرم قصری با بیان اینکه حد مجازی برای این ماده توسط سازمان ملی استاندارد تعریف شده است، افزود: در شیرهای تولیدی که مورد آزمون قرار می‌گیرد، میزان این ماده بسیار کمتر از حد مجاز و حتی در مواردی غیر قابل تشخیص (ND) است.
وی با تاکید بر اینکه بسیاری از کارخانه‌های تولید محصولات لبنی در استان اصفهان دارای آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت پیشرفته و مجهز هستند، تصریح کرد: همه این موارد در این آزمایشگاه‌ها هنگام ورود شیر خام و پس از تولید محصول اندازه‌گیری و کنترل می‌شود.
این کارشناس احتمال آلوده بودن شیرهای سنتی و محصولات لبنی مانند دوغ که به صورت فله‌ای در برخی واحدهای صنفی و خارج از فرایند صنعتی عرضه می‌شود به سم افلاتوکسین را بیشتر دانست و تاکید کرد که اگر قرار به فعالیت آنهاست باید روی این واحدها نظارت بیشتری شود.
مدیر کیفیت یکی از کارخانه‌های محصولات لبنی استان اصفهان نیز در گفت و گو با ایرنا، میزان مجاز سم افلاتوکسین در شیر پاستوریزه بر اساس معیارهای سازمان ملی استاندارد را 0.1 میکروگرم در کیلوگرم (ppb) و بر اساس استاندارد کدکس 0.5 (ppb) اعلام و اضافه کرد: استاندارد ملی ایران در این زمینه سخت‌گیرانه‌تر از استاندارد جهانی عمل می‌کند.
رضا گودرزی افزود: میزان این ماده در شیرهای تولیدی این واحد صنعتی در حد مجاز و حتی بسیار کمتر از این رقم است.
وی با بیان اینکه مرجع ورودی سم افلاتوکسین، علوفه یا نان کپک زده است، اظهار داشت: اگر دام این مواد کپک‌زده را مصرف کند پس از فعل و انفعالاتی تبدیل به ماده سمی می‌شود.
این کارشناس با تاکید بر اینکه دامداری‌های صنعتی بسیاری در استان اصفهان فعال است و تامین‌کننده شیر خام کارخانه‌های تولید محصولات لبنی هستند، تصریح کرد: در همه این واحدهای دامداری، نظارت ها و کنترل‌های لازم به ویژه توسط دامپزشکی درباره مسائل مختلف از جمله تغذیه دام صورت می‌گیرد.
وی، حداقل میزان تولید شیر در روز در استان اصفهان را سه هزار و 200 تن اعلام و اضافه کرد: بیش از 80 درصد این شیر در دامداری‌های صنعتی و با نظارت تولید می‌شود.
گودرزی ادامه داد: شیر خام تولیدی پس از ورود به کارخانه‌ها از نظر شاخص‌هایی مانند سموم دفع آفات نباتی، هورمون‌های دامی، فلزات سنگین، افلاتوکسین و آنتی بیوتیک مورد آزمایش قرار می‌گیرد و اگر محصولات صادراتی به کشورهای اورسیا باشند، مواد رادیواکتیو نیز در آن اندازه‌گیری می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه اندازه‌گیری این شاخص ها توسط چند دستگاه حاکمیتی و نظارتی مانند استاندارد، معاونت‌های بهداشت و غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و دامپزشکی انجام می‌شود، گفت: هرگونه تغییر در این شاخص‌ها و بالا یا پایین رفتن اعداد آن باعث رد شدن محصول تولیدی می‌شود.
این کارشناس با بیان اینکه انتشار خبر آلوده بودن شیرها به افلاتوکسین در 2 روز گذشته، مردم و واحدهای تولیدی را درگیر خود کرده است، افزود: انتشار این اخبار بدون استناد به منابع معتبر و نظارتی و به صورت سریع و گذرا، مشکلات بسیاری را به‌ویژه برای واحدهای تولیدی مواد غذایی و لبنی و صادرکنندگان به وجود می‌آورد.
استان اصفهان با تولید سالانه بیش از یک میلیون و 25 هزار تن شیر رتبه نخست کشور را دارد و 40 درصد از شیر کشور را تامین می‌کند.
2 هزار و 412 واحد گاوداری صنعتی با ظرفیت 460 هزار راس دام در استان اصفهان شیر خام تولید می‌کنند.
این استان در صادرات محصولات لبنی رتبه نخست را در کشور دارد و تولیدات آن به کشورهای مختلف از جمله روسیه، ارمنستان،گرجستان، آذربایجان و عراق صادر می‌شود.
برچسب‌ها
استاندارد اصفهان سازمان غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان محصولات لبنی

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/123173/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خدایا زندگی رو زیر و رو کن

اینترنت برای کنکور امسال قطع نمی‌شود؟

سرمقاله کیهان/ اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است

در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

7 تا از ارزان‌ترین کشورها برای خرید طلا را بشناسید

ویدیو/ افتتاح زورخانه در منطقه ده ونک تهران

کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران (فیلم)

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

270 کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی در نایین معدوم شد

انهدام باند سرقت مسلحانه در اصفهان

توقیف 11 میلیارد ریال کالای قاچاق در نایین

فیلم| امدادرسانی هلال‌احمر نایین در روستای مغار اردستان

فیلم| بارش برف در ارتفاعات سمیرم

رقابت بیش از 64 هزار و 719 داوطلب استان اصفهان در نوبت اول آزمون سراسری 1403

معرفی برگزیدگان رویداد مدیریت مصرف آب در صنعت نساجی

17 گروه ارزیاب خسارت سیل اصفهان را برآورد می‌کنند

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران

کاهش دمای هوا در استان

گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت

17 قبضه اسلحه‌کمری در پیرانشهر کشف شد

مرمت و بازسازی زورخانه ده‌ونک با قدمت بیش از یک قرن

مرکز آموزش شهروندی در شهرک منظریه شهرکرد راه‌اندازی می‌شود

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد+فیلم

هرروز یک سری مشکل هست!

نمایش داستان مرموز بازی INDIKA در تریلر جدید

این ویژگی امنیتی اندروید 15 شما را از اپلیکیشن‌های مشکل‌دار نجات می‌دهد

قابلیت انقلابی واتساپ معرفی شد؛ انتقال فایل بدون نیاز به اینترنت

از هوش مصنوعی تا تماس ویدیویی؛ قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن را ببینید

قابلیت عجیب P70 پرو را ببینید؛ عضو پرآوازه خانواده هواوی

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تورم سالانه در سرازیری کانال 20 درصدی

پرداخت هزینه‌های خدماتی و درمانی بیماران سرطانی توسط دولت، به زودی

توماج صالحی به اعدام محکوم شد!

(ویدیو) لحظه تخریب یک خانه بر اثر بارندگی شدید در اصفهان