پیام سپاهان

آخرين مطالب

فعال محیط‌زیست و عضو جمعیت زیست بان پایدار تأکید کرد

محیط‌زیست نیاز به فعالان حقیقی دارد نه مجازی اجتماعی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان یک فعال محیط‌زیست با تأکید بر اینکه مردم باید مشارکت بیشتری برای حفظ محیط‌زیست داشته باشند، گفت: محیط‌زیست نیازمند افراد حقیقی است و نه افراد مجازی، چراکه فضای مجازی نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای فعالیت افراد در بستر جامعه برای مبارزه با آلودگی‌های زیست‌محیطی باشد.

خوشه عظیم پور فعال محیط‌زیست و عضو جمعیت زیست بان پایدار در گفت‌وگو با ایسنا، تغییر چهره اصفهان از یک شهر فرهنگی به یک شهر صنعتی را محصول چندین اتفاق دانست و اظهار کرد: با نگاهی به اصفهان چندین دهه پیش متوجه می‌شویم که چهره این شهر دچار تغییرات زیادی شده، در حالیکه کسی پاسخگوی این تغییرات نبوده است.
وی تصریح کرد: یکی از علل مهم این تغییرات در چهره اصفهان، نگرش و دیدگاه مسئولانی است که به‌جای حفظ اصفهان به‌عنوان یک شهر دارای جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی، سعی کردند بار صنعتی به این شهر اضافه کنند.
این فعال محیط‌زیست با اشاره به ساخت و سازه‌های بی‌رویه‌ای که در ادوار مختلف به شهر اصفهان تحمیل‌ شده، افزود: در جریان بلندمرتبه‌سازی‌هایی که در این شهر صورت گرفت، بیشه‌های طبیعی اصفهان از بین رفت، و در حالیکه این روند متأسفانه با مصوبه جدید شورای عالی مسکن ادامه دارد. بر اساس این مصوبه، منابع طبیعی همه دستگاه‌های اجرایی را مکلف به واگذاری اراضی خودشان در حاشیه و درون شهرها برای ساخت مسکن به وزارت مسکن و شهرسازی می‌کند.
عظیم پور بابیان اینکه دولت مجوز داده که مراتع و زمین‌های بزرگی که در برخی شهرها خالی است در اختیار مسکن و شهرسازی قرار گیرد، گفت: طبق این مصوبه، اراضی و مراتع برای برج‌سازی و بلندمرتبه‌سازی استفاده می‌شود که به‌عنوان طرح مسکن جدید مطرح‌ شده است.
وی ادامه داد: این موضوع زمانی برای شهری مانند اصفهان فاجعه است که به‌جای اینکه از محوطه‌هایی مانند سیلو، ساختمان راه و شهرسازی (در نزدیکی خیابان فرایبورگ) و ... برای ایجاد فضای سبز و کاربری فرهنگی استفاده کنیم، دوباره اقدام به ساختمان‌سازی می‌کنیم.
این عضو جمعیت زیست بان پایدار با اشاره به اینکه بلندمرتبه‌سازی‌ها مقابل کریدور باد غرب به شرق و یا شمال غربی به جنوب شرقی را در شهر گرفته، خاطرنشان کرد: برای نمونه نیروگاه، پالایشگاه، پتروشیمی و تمام صنایع وابسته به مشتقات نفتی که مشکل محیط‌زیستی دارند در مسیر باد قرار دارند. همچنین ساخت‌وسازها در باغ زیار در غرب اصفهان، ارغوانیه و شهرک امیر حمزه در مسیر باد قرارگرفته و جلوی حرکت باد را می‌گیرد، در حالی درگذشته باد به کوه برخورد کرده و برمی‌گشت.
بلندمرتبه‌سازی‌ها شهر را محبوس کرده است
این فعال محیط‌زیست بابیان اینکه با بلندمرتبه‌سازی‌های بی‌رویه، شهر محبوس شده است، گفت: در حالیکه می‌شد این بلندمرتبه‌سازی‌ها را به‌صورت پلکانی بسازند یا یک فضایی بین آن قرار دهند و مسیر کریدور باد را نبندند.
عظیم پور به اقدامات شهرداری در قالب طرح ساماندهی ناژوان و صفه اشاره و اظهار کرد: بیشه ناژوان که یک بیشه طبیعی با درخت‌های متراکم بود، با ورود و مداخله شهرداری دستخوش تغییرات زیادی شد، به‌طوری‌که شهرداری در این بیشه جاده‌ای کشید که دسترسی مردم را آسان کرد.
وی تصریح کرد: با این اقدام شهرداری محدودیت‌های شدید برای مالکان گذاشتند که آن‌ها را برای نگهداری بیشه‌ها بی‌رغبت کرد و هم‌جوار با این بیشه‌ها، شهرداری به زمین‌هایی که خانه باغ بودند برای مجتمع سازی مجوز داد که در نهایت به نابودی خانه باغ‌ها و فضای طبیعی این منطقه منجر شد.
اعمال نظرات شخصی و تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای برای محیط‌زیست
این فعال محیط‌زیست خاطرنشان کرد: اعمال نظرات سلیقه‌ای و تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای منجر به آسیب رساندن به محیط‌زیست می‌شود و البته بخشی از این تصمیمات، جزء تصمیمات کلان کشوری است که تبعاتی برای شهرهایی مانند اصفهان ایجاد می‌کند.
عظیم پور تأکید کرد: به‌صورت کلی آنچه منجر به تغییر اصفهان طی این سال‌ها شده، دیدگاه صنعتی با نگاه تغییر کاربری اراضی و ساخت و سازه‌های بی‌رویه بوده است.
وی در ادامه با تعریف مسئولیت اجتماعی، گفت: مسئولیت اجتماعی یعنی هر شخص در هر پست و مکانی که وظیفه‌ای دارد باید وظیفه خود را در مقابل حفاظت از محیط‌زیست درست انجام دهد. اگر مسئولیت اجرایی نداریم حداقل کاری که برای محیط‌زیست می‌توانیم انجام دهیم این است که در مواقع آلودگی هوا و حتی در زمان‌های دیگر سعی کنیم از خودرو شخصی و موتورسیکلت استفاده نکنیم.
این فعال محیط‌زیست خاطرنشان کرد: البته مسئولیت اجتماعی یک مدیر کارخانه خیلی سنگین‌تر است و حداقل کاری که می‌تواند، این است که فیلترهای کارخانه را نبندد تا دود کارخانه‌اش به بیرون بزند! یا کارگاه‌های کوچک که پلاستیک و لاستیک آتش می‌زنند و یا چاله زغال دارند بدانند که چه ضرری به محیط‌زیست می‌زنند.
عظیم پور به اقدام برخی کارخانه‌ها در خصوص شکستن پلمب مازوت اشاره کرد و گفت: متأسفانه بعدازآن همه سروصدا و جشن پایان مازوت در برخی صنایع اصفهان گرفتند، در آذرماه امسال بدون سروصدا و در خفا پلمب شیر مازوت را شکستند!
وی ادامه داد: افرادی در جامعه وجود دارند که نسبت به مسئولیت اجتماعی‌شان بی‌قید هستند، مثل شخصی که مجوز باز کردن پلمب شیر مازوت را امضا می‌کند و سلامت هزاران نفر را به خطر می‌اندازد.
این فعال محیط‌زیست تصریح کرد: در یک‌هفته‌ای که هوای اصفهان به‌شدت آلوده بود، چندین نفر به بیمارستان رفتند، به خاطر اینکه یک یا دو نفر مسئولیت اجتماعی خودشان را درست انجام ندادند و وجدان کاری نداشتند.
محیط‌زیست با بودجه هفت هزار تومان برای هر شهروند چه کند؟
عظیم پور بابیان اینکه بودجه‌ای که برای محیط‌زیست در سال 99 تصویب می‌کنند با بودجه‌ای کارهای دیگر کاملاً متفاوت است، افزود: اگر بخواهیم حساب کنیم سرانه هر شهروند از این بودجه حدود هفت هزار تومان است، در این حالت محیط‌زیست چه‌کاری می‌تواند، کند؟ واقعاً این بودجه را دست افرادی که میلیاردی می‌گیرند، دهند و بگویند با آن محیط‌زیست را اداره کنند تا ببینند آیا می‌توانند کاری انجام دهند!؟
این عضو جمعیت زیست بان پایدار تصریح کرد: متأسفانه هیچ ارگانی با اداره کل حفاظت محیط‌زیست همکاری نمی‌کند، در حالیکه نه‌تنها کمکی صورت نمی‌گیرد، بلکه با همین بودجه ندادن‌ها، چوب لای چرخشان می‌گذارند.
عظیم پور خاطرنشان کرد: واقعاً چه انتظاری داریم که یک کارشناس محیط‌زیست وقت خودش را شب و نیمه‌شب برای این موضوع بگذارد و با ماشین شخصی به‌جاهای مختلف برای نظارت برود!؟
این فعال محیط‌زیست با بیان اینکه چرا دولت یک‌بار هم که شده بودجه برخی نهادهای فرهنگی را که عملاً هیچ کار مؤثری برای فرهنگ انجام نداده‌اند، کم نمی‌کند و بخشی از آن را به محیط‌زیست اختصاص دهد، ادامه داد: در حال حاضر بحث محیط‌زیست بسیار حیاتی است، زیرا همه در بستر محیط‌زیست زندگی می‌کنیم. اگر محیط‌زیست نباشد، کارهای فرهنگی به چه درد می‌خورد!؟
این فعال محیط‌زیست بابیان اینکه مقایسه ماه‌های آلودگی هوا طی چندین سال گذشته با سال جاری چندان کار درستی نیست و بهتر است که میزان آلودگی هوا را در هرماه بیان کنیم، افزود: اصولاً آذرماه بحث آلودگی را بیشتر داریم و به خاطر همین مقایسه اینکه از اول فروردین تا الآن چقدر هوا آلوده بوده، درست نیست.
به گفته وی، آلودگی که در آذرماه با آن مواجه بودیم ذرات خیلی ریزی بودند که از طریق پوست، چشم، مخاط بینی و دهان جذب می‌شدند و در این حالت اصلاً استفاده از ماسک فایده‌ای نداشت و تنها راه این بود که در خانه کاملاً بسته و با تسویه هوای خانگی می‌ماندیم که برای خیلی از افراد امکان‌پذیر نبود.
عظیم پور بابیان اینکه قدمت برخی درختان کاج در اصفهان به پنجاه سال قبل برمی‌گردد که این درختان تأثیر زیادی در جریان هوا داشتند، خاطرنشان کرد: چهل و یا پنجاه سال قبل یکسری درختان بزرگ در منطقه شرق اصفهان در کبوتر آباد و یا در منطقه دشتی کاشته شدند که نصف آنها خشکیده و یا قطع‌شده و حتی شهرداری از یک‌شب تا صبح تمام درختان منطقه دشتی را قطع کرد.
وی بابیان اینکه درگذشته در شهریورماه باد از شرق به غرب در جریان بود و همین باد تأثیر بسیاری در آب‌وهوای اصفهان داشت، افزود: البته بادی که اکنون از شرق می‌وزد بعید می‌دانم بتواند تغییری در فضای اصفهان ایجاد کند، زیرا گردوغبار را جابه‌جا می‌کند و معمولاً در فصل پاییز هم ایجاد آلودگی می‌کند.
هر شهروند عضو یک تشکل محیط‌زیستی شود
عظیم پور بابیان اینکه مردم در زمان‌ آلودگی هوا باید مطالبه گری کنند و حداقل کاری که می‌توانند کنند این است درصورتی‌که احساس ناراحتی می‌کنند به اورژانس مراجعه کنند، تصریح کرد: مردم نه‌تنها مطالبه گری نمی‌کنند، بلکه حتی در روزهای آلودگی کودکان خود را به بیرون از منزل می‌برند، با این تصور که آفتاب و آسمان خیلی روشن و آبی‌رنگ است، اما به دلیل اینکه دید افقی ندارند متوجه انباشت آلاینده‌ها در سطح زمین نمی‌شوند.
عظیم پور بابیان اینکه مسئولیت اجتماعی وظیفه‌ای است که هر فرد در هر پست و مقامی که دارد باید داشته باشد، گفت: در هر جلسه‌ای که حضور دارم عنوان می‌کنم که حتماً هر شهروند عضو یک تشکل محیط‌زیستی بشود و مردم در خصوص حفظ محیط‌زیست مطالبه گری کنند که این موضوع دارای اهمیت بسیاری برای در نظر گرفتن بودجه‌های ویژه پایش محیط‌زیست است.
این فعال محیط‌زیست با تأکید بر اینکه باید مشارکت بیشتری برای حفظ محیط‌زیست از طرف مردم صورت گیرد، گفت: محیط‌زیست نیازمند افراد حقیقی است و نه افراد مجازی، چراکه در فضای مجازی ممکن است که افراد فکر کنند ظاهراً کاری انجام می‌دهند، ولی باید بدانیم فضای مجازی نمی‌تواند جایگزین مناسبی با فعالیت افراد در بستر جامعه برای مبارزه با آلودگی‌ها باشد.
عظیم پور با بیان اینکه باید افراد جامعه در زمینه حفاظت از محیط‌زیست در یک فضای واقعی مطالبه گری کنند، گفت: فعالیت در فضای مجازی فایده‌ای ندارد و پیشنهاد می‌کنم که همه افراد عضو تشکل‌های غیردولتی زیست‌محیطی شوند تا بیشتر بتوانند در این عرصه همکاری کنند، چراکه مسلماً هر چه تعداد نیروها بیشتر شود کار بیشتری انجام خواهد شد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/123034/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انتقاد از بی توجهی به از کارافتادگی جایگاه cng شهرعلویجه اصفهان

ببینید | تصاویری از وضعیت در اطراف پایگاه هشتم شکاری اصفهان پس از شنیدن صدای انفجار

تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت ملی کذب است

این تصویر رسانه اسرائیلی از اصفهان جعلی از آب درآمد +جزئیات

فوری /اولین واکنش ارتش به انفجار در اصفهان

انتقاد از نرخ پایین کرایه های باربری در نسیم شهر اصفهان

تسنیم: فرودگاه شکاری اصفهان در امنیت کامل است /مردم اصفهان در صف خرید حلیم هستند یا ورزش صبحگاهی می کنند /وضعیت غیرعادی نیست

ببینید| لحظه هدف قرار گرفتن چند ریز پرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی ارتش

تکذیب برگزاری جلسه اضطراری شورای عالی امنیت کشور

لحظه هدف قرارگرفتن ریز پرنده ها در آسمان اصفهان توسط پدافند هوای

ببینید | واکنش کارشناس صدا و سیما به شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان؛ جنگ روانی است

(ویدئو) مقابله با ریزپرنده‌ها در آسمان اصفهان؛ حادثه اصفهان هیچ خسارتی نداشته است

لحظه هدف قرارگرفتن ریز پرنده ها در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی

زمین‌های قولنامه‌ای نخرید

آیفون 17 پلاس ظاهراً با نمایشگر کوچک‌تر از گوشی‌های فعلی پلاس معرفی می‌شود

امنیت کامل در سایت هسته‌ای اصفهان

ببینید | واکنش خبرگزاری تسنیم به ادعای انفجار در آسمان اصفهان

خبرهای جدید از تاسیسات هسته ای اصفهان /چرا پدافند هوایی پایگاه شکاری فعال شد؟

اصابت موشک به اصفهان صحت ندارد/ علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز

منشاء صدای انفجار در تبریز و اصفهان +فیلم

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | شلیک پدافند ایران به پهپادهای مهاجم | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه

گزارش ایرنا از مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور همزمان با شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز

خبرنگار صداوسیما: شهر اصفهان در امنیت و آرامش است

منشاء صدای انفجار در تبریز و اصفهان/ تا این لحظه هیچ گزارشی مبنی بر حمله از خارج وجود ندارد +فیلم

آرامش کامل در سطح شهر اصفهان

تکذیب برگزاری جلسه اضطراری شورای‌ عالی امنیت کشور

شرکت فرودگاه‌ها اعلام کرد: پروازها در این شهرها تعلیق شد

ببینید | روایت تسنیم از امنیت در کوه‌های انرژی هسته‌ای در اصفهان پس از شنیدن صدای انفجار

تاسیسات هسته‌ای در استان اصفهان در امنیت کامل است/ مقابله با چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی/ صدایی که بامداد امروز در تبریز شنیده شد به دلیل فعال شدن سامانه پدافند هوایی بود/ پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد

مقام ایرانی به رویترز: هیچگونه حمله موشکی به خاک ایران صورت نگرفته /المیادین: چیزی جز یک حباب رسانه ای نبود /تمسخر اسرائیل از سوی رسانه های عربی

ببینید | تصاویری از وضعیت در حوالی پایگاه هشتم شکاری اصفهان پس از شنیدم صدای انفجار

ارشد نظامی ارتش در استان اصفهان: صدای نسبتا شدید مربوط به شلیک پدافند هوایی اصفهان بود

لحظه هدف قرار گرفتن چند ریز پرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی/ ویدئو

لحظه هدف قرار گرفتن چند ریزپرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی

انفجار در آسمان اصفهان و تبریز /تاسیسات هسته‌ای در امنیت کامل است /تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

صدای انفجار در اصفهان / مورد هدف قرار گرفتن چند ریزپرنده در آسمان اصفهان

تا این لحظه هیچ گزارشی از حمله خارجی به ایران وجود ندارد

اصابت موشک به اصفهان صحت دارد؟ /علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز

اصفهان در امنیت کامل است؛ انهدام سه ریز پرنده توسط پدافند غیرعامل

وضعیت عادی در سایت هسته ای اصفهان

جلسه هم اندیشی بازگردانی اتباع در شهرستان بهارستان

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه

فارس و صدا و سیما: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل هستند

(ویدئو) جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

شنیده شدن صدای نسبتا شدید در شرق اصفهان/ تاسیسات هسته‌ای در امنیت کامل است

تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل قرار دارد

جزئیات جدید از انفجارها در آسمان اصفهان/ خبرگزاری مهر: سه ریزپرنده در آسمان اصفهان منهدم شد

واکنش فوری به ادعای رسانه‌های اسرائیلی درباره حمله به ایران

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

شنیده شدن صدای انفجار در اطراف شهر قهجاورستان اصفهان