پیام سپاهان

آخرين مطالب

پشت پرده سوخت مازوت در صنایع اصفهان اقتصادی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان -  اگرچه مطابق قانون، صنایع در شرایط اضطرار اجازه استفاده از سوخت مازوت را ندارند، اما با کاهش دمای هوا و به دنبال آن افت فشار گاز که اولویت کشور تامین سوخت بخش خانگی است، متاسفانه برخی صنایع استان اوایل دی ماه امسال به دلیل افت فشار گاز، از سوخت مازوت استفاده کردند و این موجب تشدید آلودگی هوای اصفهان شد.

روز گذشته حشمتی، مدیر کل محیط زیست استان اصفهان در جلسه شورای اداری، اعلام کرد که حال محیط زیست استان خوب نیست. در کنار تمام پیشرفت هایی که در بخش صنعت داشته ایم، اما در حوزه محیط زیست عقب افتادیم. متاسفانه در میان هشت کلانشهر کشور، اصفهان رتبه اول آلودگی هوا را دارد به طوری که در 10 ماه گذشته حتی یک روز هم هوای پاک نداشته است.
سال ها پیش استفاده از سوخت مازوت در صنایع اصفهان ممنوع شد و به خصوص از 1393 مشعل های مازوت سوز نیروگاه های اصفهان پلمب شد. به گفته مسئولان سازمان صمت و همچنین شرکت گاز استان، در این مدت هیچ یک از نیروگاه های اصفهان از سوخت مازوت استفاده نکرده اند و محیط زیست نیز آنها نظارت دارد و پلمب مشعل های آنها باز نشده است.
محیط زیست: استفاده سه صنعت اصفهان از مازوت
به گزارش ایسنا، ششم دی ماه امسال بود که رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان از استفاده سه واحد صنعتی استان طی چند روز از سوخت مازوت خبر داد و تاکید کرد: این واحدهای صنعتی در شعاع تاثیرگذار بر روی کلانشهر اصفهان و چند شهر اطراف در چند روز گذشته به‌دلیل افت فشار گاز طبیعی، سوخت خود را تغییر داده و از مازوت استفاده کردند که پس از پیگیری‌های انجام شده توسط اداره کل حفاظت محیط زیست و دادستانی اصفهان و با تمهیدات انجام شده و همکاری شرکت گاز استان، سوخت این واحدها مجدد به گاز طبیعی برگشت.
بابک صادقیان افزود: این واحدهای صنعتی در روزهایی که هوای اصفهان و شهرهای بزرگ استان آلوده بود، اقدام به استفاده از سوخت مازوت کردند که با پایش‌ها و بازرسی‌های شبانه‌روزی اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان و برخی گزارش‌های مردمی، شناسایی شدند که متاسفانه این اقدام غیر زیست محیطی واحدهای صنعتی مذکور در تشدید آلودگی هوا و افزایش غلظت آلاینده‌های جوی در چند روز اخیر تاثیرگذار بود.
شیشه فروش: چند صنعت تنها چند ساعت از مازوت استفاده کردند
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز 11 دی ماه امسال با تایید این مطلب به ایسنا، گفت: متاسفانه برخی صنایع اصفهان به صورت جزئی و گاه تنها یک روز از سوخت مازوت استفاده کرده بودند که محیط زیست موظف به بررسی و اعلام موارد آن شد.
منصور شیشه فروش با بیان اینکه محیط زیست طبق قانون موظف به رصد و پایش کیفیت هوای اصفهان است، از سوی دیگر در مدیریت بحران، این نهاد موظف شده تا صنایعی را که در شب آلایندگی ایجاد می کنند را بازدید کنند، تاکید کرد: با وجود این مصوبات و نظارت ها، مواردی مبنی بر استفاده سوخت مازوت دیده می شود که به دنبال آن شخص استاندار تشکیل جلسه داد و مدیرعامل شرکت پخش فراورده های نفتی، محیط زیست، شرکت گاز، استاندارد و همچنین دادستان در آن حضور داشتند.
وی تصریح کرد: خوشبختانه اکنون تمام صنایع اصفهان از گاز استفاده می کنند، همچنین در جلسه با دادستان اصفهان تاکید شد که حتی در شرایط اضطرار هیچ صنعتی اجازه استفاده از سوخت مازوت را ندارد.
حاجیان: تکذیب استفاده از مازوت در پالایشگاه اصفهان
یکی از صنایعی که در آن زمان انگشت اتهام استفاده از سوخت مازوت به سوی آن رفت، پالایشگاه اصفهان بود، اگرچه سخنگوی این شرکت، این موضوع را رد کرد و به ایسنا، گفت: پالایشگاه اصفهان به هیچ وجه از مازوت استفاده نکرده و آنچه گفته شده تنها یک شانتاژ خبری است.
محمدصادق حاجیان در خصوص اظهارات محیط زیست، گفت: محیط زیست متاسفانه براساس اخبار نادرست این موضوع را مطرح کرد، پالایشگاه اصفهان با وجود سرمای هوا و توصیه به مصرف بهینه، مشکلی از لحاظ تامین گاز خود ندارد و به طور کامل از سوخت گاز استفاده می کند.
وی تصریح کرد: شاید آخرین بار که پالایشگاه اصفهان از مازوت استفاده کرده بود مربوط به 20 سال پیش بود و سوخت این مجموعه گاز طبیعی است.
سازمان صمت اصفهان: یک صنعت از مازوت استفاده کرد
اگر چه اداره کل محیط زیست استان اصفهان اعلام کرد که سه واحد صنعتی استان اصفهان از سوخت مازوت کرده بودند و این موجب تشدید آلودگی هوای این شهر به خصوص در دی ماه شده بود، اما مشاور اجرایی رئیس سازمان صمت استان اصفهان با خودداری از نام صنایعی که از سوخت مازوت استفاده کرده بودند، در پاسخ به ایسنا تاکید کرد که تنها یک واحد صنعتی در استان از سوخت مازوت استفاده کرده بود.
قباد نوری با تاکید بر اینکه توزیع گاز کشور بر عهده دیسپاچینگ گاز است، اظهار کرد: در بررسی وضعیت گاز بخش های مختلف با توجه به اینکه در فصل سرد اولویت با بخش خانگی است دستور کاهش مصرف گاز به برخی واحدهای صنعتی و تولیدی از جمله نیروگاه، پالایشگاه، ذوب آهن، فولاد و ... که مصرف بالایی دارند، داده شد.
وی افزود: دستور کاهش مصرف گاز به صنایع زمانی داده شد که کشور نیاز به تامین گاز بخش خانگی دارد که با اجازه از مقامات وزارت، شاید در حد چند ساعت از مازوت استفاده کردند، اما این چند ساعت باعث نمی شد که آلودگی اصفهان این گونه باشد.
رئیس محیط زیست و HSE سازمان صمت استان اصفهان تاکید کرد: با پیگیری های صورت گرفته صنایع حتی نباید در زمان بحران به سمت استفاده از سوخت مازوت بروند این مسائل به دادستان و حوزه محیط زیست واگذار شد و خوشبختانه مصرف صنایع استان دوباره به سوخت گاز برگشته است.
وی در خصوص اینکه برخی صنایع اصفهان به خصوص در منطقه شرق اصفهان شبانه از سوخت مازوت استفاده می کنند، گفت: 92 درصد واحدهای صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی اصفهان از سوخت گاز استفاده می کنند و این شاخصه بزرگ صنایع استان است که با برنامه ریزی صورت گرفته است.
مشاور اجرایی رئیس سازمان صمت استان اصفهان ادامه داد: البته برخی واحدهای آلاینده، بعضا در شب فعالیت دارند، با این وجود اعلام کرده ایم براساس ماده 14 قانون هوای پاک و ... محیط زیست متولی این موضوع است و می تواند در زمان های مختلف بازدیدهای لازم را انجام دهد.
نوری در خصوص اینکه چرا در شب میزان آلودگی شرق اصفهان به خصوص در منطقه سگزی بیشتر نمایان است، توضیح داد: مشهود بودن آلودگی در این منطقه به دلیل کویری بودن آن است و وارونگی هوا در این منطقه بیشتر است، البته محیط زیست باید این موضوع را پیگیری کند و سازمان صمت نیز همکاری های لازم را انجام می دهد.
شرکت گاز اصفهان: هیچ صنعتی از مازوت استفاده نکرد
البته روز گذشته مدیرکل شرکت گاز استان اصفهان در خصوص وضعیت تحویل گاز بخش صنعت استان با کاهش دمای هوا و افت فشار گاز در کشور گفت: نیروگاه شهید منتظری به عنوان بزرگترین مصرف کننده گاز در بین نیروگاه ها دوشنبه شب 6.6 میلیون مترمکعب مصرف گاز داشت، همچنین بقیه نیروگاه ها متناسب با نیاز خود مصرف گاز داشتند و شرکت گاز استان محدودیتی در تامین سوخت نیروگاه ها اعمال نکرده است.
مصطفی علوی در خصوص اینکه بنابر اعلام محیط زیست در ششم دی ماه امسال، سه صنعت استان از سوخت مازوت مصرف کرده بودند، گفت: به جرات هیچ یک از نیروگاه های استان به سمت مصرف سوخت مازوت نرفته اند و با هماهنگی خوب با استان گاز آنها تامین شده است.
وی تاکید کرد: پلمب مشغل های مازوت سوز نیروگاه شهید منتظری و دیگر نیروگاه های استان باز نشده است، از سوی دیگر به دلیل برخی محدودیت ها و حساسیت های کشور، میزان مصرف گاز پالایشگاه اصفهان کاهش نیافت.
مدیرکل شرکت گاز استان اصفهان گفت: قرار بود سه صنعت از جمله پالایشگاه و دو واحد سیمان به دلیل افت فشار گاز از سوخت مازوت استفاده کنند که به دلیل شرایط موجود و برخی حساسیت ها استفاده از مازوت در پالایشگاه منتفی شد، همچنین دو کارخانه سیمان نیز به سمت استفاده از گاز طبیعی رفتند.
وی تاکید کرد: در حال حاضر تمام صنایع و نیروگاه های استان و به ویژه اصفهان از گاز طبیعی استفاده می کنند و تنها برخی صنایع از جمله فولاد مبارکه و دو صنعت سیمان محدودیت مصرف گاز دارند که تا دو هفته آینده شرایط به حالت عادی باز می گردد.
در حالیکه آلودگی هوا به عنوان یکی از مهمترین چالش اصفهان در روزهای سرد سال همچنان مطرح است، اما تناقض گویی ها استفاده از سوخت مازوت و تامین سوخت پاک نه تنها مشکل آلودگی این کلانشهر را حل نمی کند بلکه نفس های این کلانشهر را روز به روز تنگ تر می کند و به صنایع اجازه می دهد به هر قیمتی به فعالیت خود ادامه دهند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/122748/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انتقادها از تعطیلی پنجشنبه ها / نشانه‌ای از ترجیح سیاست بر اقتصاد

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

تکریم معلمان در خور شان آنان باشند

برای دلار 20 هزار تومانی و تورم 30 درصدی فریاد وااسلاما سر دادند؛ الان دلار 65 هزار تومانی و تورم 45 درصدی را توجیه می‌کنند

آغاز مبارزه با آفات و علف‌های‌هرز در گندم‌زار‌های مهاباد

نشانه‌ای برای اتحاد درونی بازیکنان سپاهان (عکس)

عملیات عمرانی با «مَنقاش» در اصفهان

پیروزی تیم بسکتبال مهاباد در نخستین گام مسابقات کشوری

حواشی دربی اصفهان در روزی که سپاهان از بحران فاصله گرفت +فیلم

تخصیص 550 میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی در اردستان

برگزاری جلسه بررسی پروژه‌های اجرایی بهره برداری و توسعه آب شرب شهر مهاباد

گلایه اصفهانی‌ها از پرحادثه و خطرآفرین بودن خیابان اصلی محله گورت + فیلم

ربیعی: مقاومت ما بعد از پنالتی سپاهان شکسته شد/ دربی اصفهان باید باکیفیت‌تر باشد

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

تجلیل از فرماندهان نیروهای مسلح به مناسبت روز ارتش در مهاباد

لیگ برتر فوتبال ایران؛ برتری سپاهان در شهرآورد اصفهان

انسداد 20 محور روستایی در شمال سیستان و بلوچستان

روزی که نباشم هواداران تشویقم می‌کنند/ با وجود پیروزی مقابل ذوب‌آهن مانند بازنده‌ها بودیم

ارائه تسهیلات اشتغال به مددجویان اردستانی

نمایش اسب‌های اصیل نژاد ایرانی در همایشی در نطنز

آغازعملیات مبارزه با آفات و علفهای هرز در گندمزارهای مهاباد

بازدید از بنا‌های تاریخی اصفهان، پنجشنبه رایگان است

تشکیل مجلس مشورتی بانوان، فرصتی برای مشارکت گسترده‌تر زنان در جامعه

کیفیت دربی اصفهان راضی‌کننده نبود/ باتوجه به فاصله کم بازی‌ها به ریکاوری ذهنی نیازمندیم

کشف یک سنگ قبر از دورۀ صفوی در کاشان

محمد ربیعی: این مدل بازی باب میل من نیست؛ دربی اصفهان باید جذاب‌تر باشد

آغاز به کار جنبش تحریم علمی اسرائیل در اصفهان

سپاهان 1 - 0 ذوب آهن/ زردپوشان فاتح دربی اصفهان شدند

25 اردیبهشت آخرین فرصت دریافت شناسه یکتا

مورایس: سپاهان شایسته بُرد در شهرآورد اصفهان بود

اوسمار ویرا در حال تماشای دربی اصفهان / فیلم

وظایف فرهنگی23 دستگاه در زمینه حجاب وعفاف

تعطیلی کاخ عالی‌قاپو اصفهان در 30 فروردین

راهپیمایی مردمی در حمایت از عملیات موفق وعده صادق سپاه

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

سپاهان 1 - 0 ذوب آهن/ زردپوشان فاتح دربی اصفهان شدند + فیلم

سپاهان فاتح شهرآورد دیار زاینده‌رود

برتری سپاهان مقابل ذوب آهن در دربی معوقه اصفهان

تحویل 450 کلاس درس به آموزش و پرورش استان اصفهان

شهریار مغانلو ترک عادت نکرد؛ گلزنی در دربی اصفهان

ربیعی: سعی کردیم کمتر به سپاهان موقعیت بدهیم

معدوم کردن 6 تن فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی در خمینی شهر

همایش دوچرخه سواری در شهر خور

حال خوب مردم در روزهای پایانی فروردین

صحبت‌های محمد ربیعی سرمربی تیم فوتبال ذوب آهن اصفهان:

مورایس: لیاقت برتری در دربی اصفهان را داشتیم

مراسم رژه نیروهای مسلح دراصفهان

پیروزی تیم بسکتبال مهاباد در نخستین گام