پیام سپاهان

آخرين مطالب

توصیه‌های محمدحسین ادیب در همایش چشم انداز اقتصاد ایران در سال 1399 اقتصادی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان یک پژوهشگر ارشد ریسک گفت: با وجودی که نقدینگی متمرکز برای تحریک تقاضا باید در بخش کالای مصرفی قرار گیرد، به سمت مسکن، ارز، سهام و خودرو می رود که یکی از نتایج آن افزایش قیمت مسکن است.

محمدحسین ادیب شامگاه یکشنبه در همایش چشم انداز اقتصاد ایران در سال 1399 که در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: در شرایط موجود، سرمایه باید بهره‌ورتر باشد یعنی کسانی که از 80 درصد رقبا نسبت به سرمایه درگیر مانند موجودی مواد، کالا، طلب مشتری و سپرده بانکی، فروش بیشتری داشته باشند، در بازار مانده و بقیه حذف می شوند؛ لذا کسانی در بازار می‌مانند که از میزان سرمایه درگیر، بهره وری بالاتری داشته باشند.
به گزارش ایسنا، این پژوهشگر ارشد ریسک ادامه داد: افراد به میزان جریان نقدینگی در سال آینده ثروتمند هستند. پس به شدت باید مراقب جریان وجوه نقد در مجموعه خود باشند.
ادیب با اشاره به نقش کلیدی بانک‌ها در مشکلات، افزود: 80 درصد ریشه مشکلات فعلی به سبب تعلل بانک‌ها در اجرا سیاست‌های انقباضی است.
وی مشکل اصلی کشور را ضعف تقاضا دانست و گفت: خرج 70 درصد فعالان اقتصادی بیشتر از دخل آنهاست و علت هم ضعف تقاضاست؛ یعنی به نسبت پایین آمدن فروش، هزینه‌ها کم نشده و بحران ایجاد می‌شود.
این اقتصاددان با ارائه راهکار مشکل پیش رو، اظهار کرد: راه حل رفع ضعف تقاضا، تحریک تقاضاست. باید بانک‌ها انبساطی باشند که هستند، اما 52 درصد سپرده بانکی به یک میلیون و 200 هزار نفر و به طور دقیق تر تنها به 400هزار خانوار تعلق گرفته است. این یعنی در کشور تمرکز ثروت وجود دارد.
وی اضافه کرد: با وجودی که نقدینگی متمرکز برای تحریک تقاضا باید در بخش کالای مصرفی قرار گیرد، به سمت مسکن، ارز، سهام و خودرو می رود که یکی از نتایج آن افزایش قیمت مسکن است، تا جایی که قدرت خرید قشر ضعیف و متوسط حذف می شود.
این پژوهشگر ارشد ریسک ادامه داد: حال باید دید در ضلع مقابل بانک‌ها پول این سپرده گذاران را چه کرده‌اند؟ زیرا تسهیلات تنها به 500 شرکت بزرگ تخصیص یافته که آنان نیز نه منکر می شوند و نه بدهی خود را صاف می‌کنند.
ادیب با تاکید بر ضرورت اصلاح نظام بانکی، افزود: اصلی‌ترین نقطه، اصلاح نظام بانکی است که باید به دست دولت انجام شود. اگر اصلاحات ساختاری انجام شده بود، تحریم ها اثری نداشت.
وی در ادامه اصلاحات ساختاری، گفت: آزادسازی نرخ ارز و قیمت بنزین دو اصلاح ساختاری عمیق این دولت بود. در ادامه نیز اصلاح نظام بانکی و مقررات زدایی گسترده به عنوان اصلاحات ساختاری باید انجام شود تا بتوان قیمت ها را با قدرت خرید مردم سازگار کرده و رونق ایجاد کنیم.
این پژوهشگر گفت: اقتصاد ایران در سال آینده 5 درصد رقابتی خواهد شد، به این معنا که با هر هزینه تمام شده، به اندازه 5 درصد آن در قیمت اعمال نشده و با ارتقا سطح بهره وری جبران خواهد شد.
ادیب هم‌چنین به فعالان اقتصادی، توصیه کرد که براساس چک لیست‌های صدتایی و با تمرکز بر افزایش سرمایه در گردش سالانه و فروش بالاتر از سرمایه نسبت به رقبا حرکت کنند.
وی با بیان این‌که باید کالامحور باشید یعنی روی سرمایه در گردش ریسک نکنید، افزود: در شرایط کنونی فعالان اقتصادی با بیشتر از 20 درصد دارایی خود از تورم، نوسان گیری نکنند و شرط لازم برای حضور، ادامه یا انصراف در هر حوزه این است که سرمایه‌ها باید طی پنج سال جبران شده و باز گردند.
این پژوهشگر ریسک با بیان این‌که بحران آینده جهانی، بحران کشورهای بدهکار است، توضیح داد: در غرب از سال 1980 تاکنون رشد بدهی‌ها بیشتر از هر چیز دیگری مانند درآمد، حقوق، رشد اقتصادی و ... بوده است، در حالی که ایران به عنوان نخستین کشور دنیا در کمترین میزان بدهی به نسبت امکانات و جمعیت، تنها 8 میلیارد دلار بدهکار است.
ادیب با اشاره به بازی بحرانی آینده، خاطرنشان کرد: این بازی، بازی ما نیست چرا که ما بدهکار نیستیم و فقط تماشاچی خواهیم بود.
وی همچنین به بحران پیری تمدن‌ها اشاره کرد و توضیح داد: کمپانی ها در آینده نزدیک از تمدن های پیر خارج خواهند شد، در حالی که ایران با میانه جمعیت 30 سال و 30 ماه، کشوری بسیار جوان است.
این پژوهشگر ارشد ریسک با تاکید بر این‌که جهان طی 10 سال آینده برای مقابله با آب شدن یخ ها و عواقب آن و محافظت از محیط زیست در برابر سوخت های فسیلی خواهد ایستاد، تصریح کرد: عصر نفت به دوران پایانی خود رسیده و چشم انداز ایران بسیار روشن است.
وی با اعتقاد بر این‌که تحریم نفت ایران ارتباطی با اختلافات موجود میان ایران و آمریکا ندارد و به دلیل عرضه و تقاضای نفت است، گفت: با تغییرات ایجاد شده در تقاضا، ظرفیتی برای تحریم نفت ایران پدیدار شد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/122544/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری 24 نمایشگاه صنایع دستی در هفته فرهنگی اصفهان

آغاز فرآیند صدور اسناد مالکیت بازار تاریخی کاشان

برگزاری 135 هزار جلسه رسیدگی قضائی به صورت الکترونیکی در اصفهان

احداث و تعمیر 160 واحد مسکونی مددجویی در چادگان

شکستگی خط لوله آب در خیابان میر / محدودیت‌های ترافیکی تا پایان بازسازی ادامه دارد

بازداشت شهردار منتخب و یکی از اعضای شورای شهر نسیم شهر تهران

بهزیستی حامی سه قلو‌های متولد شده دراصفهان

آبگیری یک میلیون و 100 هزار متر مکعب از بند‌های خاکی و سنگی ملاتی

کوهپایه زاده رییس کمیته پزشکی پارالمپیک آسیا شد

کاشت 25 هزار بوته گل زنبق در منطقه 9 اصفهان

آمده ام بلکه نگاهم‌ کنی!

گوشی‌های تاشو دیگر دست نیافتنی نیستند

بازی‌های پلی‌استیشن و سگا به آیفون می‌آیند

سیستان و بلوچستان فراموش شده

درگذشت یار محمودها و پایداری

تاریخ انقضای اتهام‌زنی به روحانی؟

مشکل 50 ساله بازنشستگان حل شد

زباله گردها دختر تهرانی را دزدیدند

قتل راننده تاکسی ترکیه ای به دست مسافر ایرانی

ماجرای دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار

توزیع 3500 تن شکر در استان اصفهان

انفجار و حریق در مغازه تولید رنگ و اسپری در خیابان معراج اصفهان

7 نکته درباره حادثه اصفهان

141 اهدای کلیه از افراد زنده در سال 1402 در اصفهان ثبت شد

برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره جاده ابریشم در سمنان

فصل جدید همکاری‌های اصفهان و سن‌پترزبورگ در آینده نزدیک

حسینی یاد ذوبی‌های محبوب زنده نگه داشت(عکس)

حضور مردم در مناسبت‌ها و جامعه قدرت نرم جمهوری اسلامی است

وزش تندباد لحظه‌ای و رگبار پراکنده تا اواسط هفته در اصفهان/ ثبت دمای 33 درجه در استان

دوئل همسایه‌ها؛ ذوب آهن اصفهان میزبان آلومینیوم اراک

ممنوعیت صید ماهی در دریاچه سد زاینده‌رود

جریان گاز مناطقی از اصفهان 2 روز قطع می‌شود

دستور دولت بایدن به چند ارگان آمریکایی: درباره حادثه ایران به طور علنی صحبت نکنید

لزوم استفاده از رویدادهای هنری سن‌پترزبورگ در اصفهان

فراوانی کالا‌های اساسی در اصفهان

درباره حادثه ایران و ساقط شدن ریزپرنده ها علنی صحبت نکنید

شعرخوانی دختر شیرین زبان

خودروساز سرشناس به جمع گوشی‌سازان می‌پیوندد

اینتل از بزرگ‌ترین کامپیوتر نورومورفیک جهان رونمایی کرد

مسخره‌بازی

بامداد بی‌رمق

بازگشت «مهار» به سیاست خارجی آمریکا؟

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

امیرعبداللهیان: قصد پاسخگویی به اسرائیل را نداریم

توقیف تریلی حامل 29 هزار لیتر گازوییل قاچاق در کاشان

عمارت کوشک امیرسلیمانی حریم دار شد/ زندان هارون الرشید در مسیر گردشگری تهران

جاده ابریشم تجارت جهانی را نجات می دهد؟

کرامت‌بخشی بهترین روش در بازدهی امور فرهنگی است

بزرگداشت چهل و چهارمین سالگرد درگذشت سهراب سپهری