پیام سپاهان

آخرين مطالب

در قالب یک مقاله بررسی شد؛

بررسی عوامل موفقیت در عملیات ساخت ایستگاه‌های برق فشارقوی علمی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان نتایج یک پژوهش از محققان اصفهانی نشان می‌دهد که اولویت بندی معیارهای موفقیت در ساخت ایستگاه‌های برق فشارقوی به دلیل حساسیت این پروژه ها، حائز اهمیت است. همچنین رده بندی عوامل تشکیل دهنده این معیارها نیز به منظور دستیابی به پروژه موفق، لازم و کاربردی است.

در پژوهشی که در خصوص "بررسی مهمترین عوامل موفقیت در عملیات ساخت ایستگاه‌های برق فشارقوی" توسط تیم پژوهشگران متشکل از حمیدرضا هیرمند (کارشناسی ارشد عمران - مهندسی و مدیریت ساخت، دانشگاه آزاد واحد خوراسگان)، سید علیرضا زارعی (استادیار گروه عمران دانشگاه آزاد واحد خوراسگان) و رسول موسی رضایی (مدیر عامل شرکت برق منطقه ای اصفهان) انجام شد، آمده است: «هریک از پستهای برق فشارقوی براساس بازدهی مد نظر، انواع مختلف تجهیزات الکتریکی با چیدمانهای متفاوت داشته و در نتیجه تکنولوژی و نحوه ساخت منحصر به فرد خواهند داشت. همچنین اثر متقابل و همکاری بخش های مختلف عمران، الکتریک، تاسیسات و ابزار دقیق در این پروژه ها به صورت ذاتی وجود دارد و رسیدن به موفقیت در این پروژه ها مستلزم تعیین معیارهای کلیدی و مهم جهت مدیریت هماهنگ پروژه در کلیه بخش ها و تامین انتظارات در هر قسمت خواهد بود.
حمیدرضا هیرمند یکی از پژوهشگران این تحقیق در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با گسترش تقاضا و افزایش مصرف انرژی الکتریکی، نیاز به توسعه و تولید این انرژی و گسترش شبکه انتقال آن امری اجتناب ناپذیر است.
وی با بیان اینکه پست‌های برق از مهمترین قسمت‌های شریان حیاتی برق رسانی هستند که قطع برق در آنها می‌تواند اثرات ناگواری ایجاد کند، افزود: هریک از پست‌های برق فشارقوی براساس بازدهی مد نظر، انواع مختلف تجهیزات الکتریکی با چیدمان‌های متفاوت داشته و در نتیجه تکنولوژی و نحوه ساخت منحصر به فرد خواهند داشت.
این پژوهشگر ادامه داد: همچنین اثر متقابل و همکاری بخش‌های مختلف عمران، الکتریک، تاسیسات و ابزار دقیق در این پروژه‌ها به صورت ذاتی وجود دارد و رسیدن به موفقیت در این پروژه‌ها مستلزم تعیین معیارهای کلیدی و مهم جهت مدیریت هماهنگ پروژه در تمام بخش‌ها و تامین انتظارات در هر قسمت خواهد بود.
هیرمند تصریح کرد: در این تحقیق شش گروه معیار و تمام عوامل مرتبط با این شش معیار برای پوشش تمام موضوعات مربوط به موفقیت پروژه در گسترده‌ترین مفهوم تعریف و پس از بررسی پایایی پرسشنامه تهیه شده، پرسشنامه مقدماتی بین نمونه آماری توزیع شد.
وی با بیان اینکه بعد از جمع آوری اطلاعات پرسشنامه، ابتدا تحلیل توصیفی داده‌های جمعیت شناختی جامعه آماری انجام گرفت، اظهار کرد: سپس با انجام آزمون‌های گولموگروف-اسمیرنوف، فریدمن و کروسکال والیس به کمک نرم افزار SPSS، تحلیل داده های اختصاصی انجام گرفت.
این پژوهشگر در خصوص نتایج این پژوهش گفت: نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که اولویت بندی معیارهای موفقیت در ساخت ایستگاه های برق فشارقوی به دلیل حساسیت این پروژه ها،حایز اهمیت است. همچنین رده بندی عوامل تشکیل دهنده این معیارها نیز جهت دستیابی به پروژه موفق، لازم و کاربردی است. علاوه بر آن رتبه بندی تمام عوامل نسبت به یکدیگر قابل اندازه گیری است و همچنین تجزیه و تحلیل تفاوت میان متغیرهای پژوهش بر اساس متغیرهای جمعیت شناختی وجود دارد.
هیرمند در خصوص نتایج آزمون ها و محاسبات آماری انجام شده برای تعیین ملاک موفقیت پروژه‌های ساخت ایستگاه‌های فشار قوی برق، تصریح کرد: از هر دو دیدگاه کلان و خرد (بررسی معیارها و عوامل) و با لحاظ توام نظرات کارفرمایان، مشاوران و پیمانکاران بررسی شد و نتایج بر روی فرضیه‌ها تفسیر شده و برای هریک از نتایج به دست آمده مفهوم سازی شد.
وی با تاکید بر اینکه چنین کاری زمینه ساز تعمیم دستاوردهای تحقیق به جامعه اصلی و همچنین نظریه پردازی خواهد بود، خاطرنشان کرد: نتایج پژوهش در اولویت بندی معیارها تایید بر لزوم رعایت قیود و ایجاد تعادل بین اضلاع مثلث مدیریت پروژه (هزینه، کیفیت و زمان) را دارد.
این پژوهشگر اضافه کرد: نقش مشاوران خبره در حوزه ساخت اینگونه پروژه ها بسیار مورد توجه قرار گرفت. با توجه به اثر متقابل و همکاری بخش‌های مختلف عمران، الکتریک، تاسیسات و ابزار دقیق در این پروژه ها مشاور نقش مهمی در تهیه طرح و برنامه ریزی جهت انجام کار خواهد داشت.
هیرمند همچنین ادامه داد: در زمینه هایی همچون تطبیق عملیات ساخت با نیازهای بخش الکتریکی و رعایت تمهیدات نصب تجهیزات در مراحل ساخت، مشاور خبره می تواند با تهیه نقشه های اجرایی و اسناد و مدارک قراردادها به صورت جامع و فراگیر، از هرگونه اختلاف نظر بین طرفین قراردادها جلوگیری و نقش موثری در کاهش عوامل تهدید کننده پروژه داشته باشد.
وی افزود: همچنین توانایی مالی پیمانکاران به عنوان عامل مهمی در جلب رضایت کارفرمایان مشخص شد. چرا که ریسک عدم تامین منابع مالی توسط کارفرما پروژه را کمتر تحت تاثیر قرار می دهد.
این پژوهشگر با تاکید بر اینکه جامعه آماری خواستار بهره برداری کم هزینه و آسان در زمینه ساخت پروژه در مقایسه با بی هزینه بودن بهره برداری از پروژه در زمینه الکتریکی (برخی از ایستگاههای فشارقوی برق از لحاظ تکنولوژی تجهیزات برقی، نیاز به نگهداری ندارند که به اصطلاح به آنها Maintenance Free گفته می شود) هستند، گفت: در این تحقیق همچنین مشخص شد که مهمترین عامل در خصوص رضایت مندی تیم پروژه، رضایت از درآمد است، چرا که بسیاری از متخصصان با وجود داشتن مشاغل مهم و کلیدی تنها به دلیل کمی در آمد از شغل خود احساس رضایت نمی کنند و به تبع آن تمرکز و کارایی لازم را ندارند.
هیرمند با بیان اینکه بررسی نتایج آزمون در تفاوت میان متغیرهای پژوهش بر اساس ویژگی‌های جمعیت شناختی نشان می دهد، هر چه قدر سطح تحصیلات پاسخ دهندگان بیشتر باشد، معیارهای "مدیریت پروژه" و رضایت پرسنل و تیم پروژه" برای ایشان اهمیت بیشتری دارد، افزود: این موضوع را می توان اینگونه توصیف کرد که با افزایش سطح تحصیلات سطح آگاهی و شناخت ناشی از تحصیلات آکادمیک در زمینه علوم مدیریت پروژه بیشتر می شود. همچنین با افزایش سطح تحصیلات و رشد جایگاه اجتماعی افراد تحصیل کرده در خصوص موضوع رضایت مالی و معنوی از شغل خود حساسیت بیشتری دارند.
این پژوهشگر تاکید کرد: در این پژوهش پیمانکاران در خصوص "جلب رضایت سرمایه گذاران خارجی" و همچنین "وضعیت ایمنی و سلامتی تیم اجرایی پروژه" با توجه به مسئولیتی که برای آنها دارد حساسیت بیشتری داشتند.
وی همچنین گفت: موضوع این مقاله تحت حمایت دفتر تحقیقات شرکت برق منطقه ای اصفهان (وزارت نیرو) قرار گرفته است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/121635/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کاهش 10 درصدی بارندگی در استان اصفهان/ روند بارش‌ها معکوس شد

عناوین برنامه‌های شاخص هفته فرهنگی اصفهان در منطقه 6 اعلام شد

رونق شهرداری‌ها به‌معنای رونق اقتصاد دنیا است

سند CNN از پایگاه هوایی شکاری اصفهان بعد از حوادث اصفهان

قدیمی‌ترین عکس از میدان نقش جهان اصفهان را ببینید

واکنش جالب یک مداح با یک شعر به حوادث اصفهان و ریزپرنده‌ها | فیلم

دامنه دفاعی ایران اسلامی و درک نادرست دشمنان

رشد 61 هزار واحدی شاخص بورس

دانشگاه آزاد اصفهان تیرماه میزبان کنگره بین المللی نهج البلاغه

شبکه 12 تلویزیون رژیم اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند

پروژه‌های شهرداری را با مشارکت مردم پیش می‌بریم

پروژه‌های شهرداری را با مشارکت شهروندان پیش می‌بریم

1 اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر، ادیب و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

رئیس سامسونگ ثروتمندترین فرد در کره جنوبی شد

بازی/ Evil Lands؛ نبردی میان قهرمانان و شیاطین

سهام انویدیا سقوط کرد؛ بدترین روز غول سازنده تراشه از مارس 2020

سرورهای بازی LittleBigPlanet 3 برای همیشه خاموش شد

عوامل اصلی بازدهی سبز دارایی های امن در فروردین چه بود؟

قیمت طلا، سکه و ارز امروز در اولین روز اردیبهشت‌1403؛ قیمت طلا و سکه ریخت

برگزاری جلسه تأییدصلاحیت خریداران سرخابی‌/ امروز؛اعلام‌ نهایی

دو اطلاعیه از قطعی گاز در مناطقی از اصفهان و بخشی از شرق

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

دو اطلاعیه از قطعی گاز درمناطقی از اصفهان و بخشی از شرق

برگزاری آزمون المپیاد دانشجویی کشور در دانشگاه اصفهان

ارزیابی مرکز ملی فضای مجازی از واکنش‌ها به اتفاقات اصفهان

پرواز دو یا سه کوادکوپتر در اصفهان در حد اسباب‌بازی است/ حماس یک جریان ریشه‌دار مردمی و یک حرکت آزادی‌بخش در مقابل اشغال است

واکنش امیرعبداللهیان به حوادث اصفهان: سلاح‌هایشان شبیه اسباب‌بازی بچه‌هایمان بود

(تصویر) سی‌ان‌ان سند رو کرد؛ پایگاه هوایی اصفهان آسیبی ندیده است

لحظه به لحظه با بورس / افزایش 61 هزار واحدی شاخص کل

استان‌های همجوار اصفهان در معرض ریزگردهای ناشی از خشکی تالاب گاوخونی

عرضه نامحدود روغن موتور دیزلی اسپیدی در اصفهان

هشدار درباره خطرات تنش نظامی در منطقه | واکنش بغداد به اقدام تخریبی در اصفهان

افزایش تسهیلات شهرداری برای خرید موتورسیکلت‌های برقی در سال جاری

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

انتشار آپدیت HyperOS برای این گوشی‌ محبوب شیائومی آغاز شد

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

مالیات بر عایدیِ سرمایه در انتظار مجلسی‌ها

موشک‌ها و پهپادهای ایران از جایی عبور کردند که می‌گفتند پرنده از آن رد نمی‌شود

فیلم| درگیری لفظی مقامات صهیونیست پس از پراندن چند شیء مشکوک در اصفهان!

امیرعبداللهیان: قضاوت ما بر مبنای رفتار کاخ سفید است/ ریزپرنده‎‌های اصفهان درحد اسباب‌بازی بودند

نمایش درماندگی رژیم صهیونیستی / وزیر امنیت اسرائیل: مسخره و بی‌خاصیت بود

بازار گرم گیاهان بهاری در مهاباد

بستر مردمی تکریم منزلت معلم باید فراهم شود

نواختن زنگ اقتدار ایران اسلامی در مدارس استان اصفهان

هفت نکته درباره اتفاقات اصفهان و ساقط شدن ریزپرنده‌های مشکوک

خیرین استان اصفهان 104 میلیارد تومان برای آزادی زندانیان در ماه مبارک رمضان کمک کردند

جمع‌آوری اقلام حجیم قابلیت جدید اصپاک در اصفهان/ خبرهای خوش در راه است

فرمانده سپاه اصفهان: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشور‌ها خبر دادیم

فرار سارقان موتور سیکلت بی نتیجه بود