پیام سپاهان

آخرين مطالب

ریه تنفسی اصفهان به سرفه افتاده است

آتش در جان ناژوان گفتگو

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان -  روشن کردن آتش در ناژوان، موضوعی است که هر سال و به ویژه در فصل سرما اتفاق می افتد. طبیعت ناژوان که یکی از معدود مناطق طبیعی و بکر باقی مانده در کلان شهر اصفهان محسوب می شود، این سال ها گرفتار مشکلات بسیاری بوده است.

هر سال و در فصل پاییز و زمستان اما روشن کردن آتش و به خطر افتادن محیط زیست این منطقه، تهدید دیگری برای منطقه ای سبزی است که از آن به عنوان ریه تنفسی شهر اصفهان نام می برند. کافی است شب ها و به خصوص شب های آخر هفته سری به ناژوان بزنید تا به فاصله هر یک متر، شاهد آتشی برافروخته و دود غلیطی باشید که در فضای ناژوان پراکنده می شود. اگرچه مدیریت منطقه ناژوان به عهده شهرداری اصفهان است، اما جلوگیری از روشن کردن آتش در این منطقه موضوعی است که به گفته مسئولان شهری نیازمند همکاری همه دستگاه ها و نهادهای مسئول از یک سو و مشارکت فعال تر شهروندان و دوستداران محیط زیست اصفهان از سوی دیگر است.
نیروهای محلی در خدمت حفاظت از ناژوان
مدیر طرح ساماندهی پروژه ناژوان در این باره، اظهارکرد: متاسفانه آتش روشن کردن در ناژوان در فصل سرما توسط شهروندان باعث ایجاد تهدیدهای محیط زیستی برای شهر اصفهان می‌شود.
سید رسول هاشمیان افزود: روشن کردن آتش علاوه بر تهدیداتی که برای بخش جنگلی ناژوان دارد، بر روی خاک و محیط اطراف نیز تاثیرات منفی به جای می‌گذارد.
وی افزود: تعیین خسارتی که بر اثر روشن کردن آتش در ناژوان اتفاق می افتد، از سوی سازمان آتش نشانی انجام می شود و پس از آن متخلفان به مراجع قضایی معرفی می شوند. البته نیروهای کنترل نظارت همواره در سطح ناژوان تردد و نظارت دارند و متخلفان را شناسایی می‌کنند.
مدیر طرح ساماندهی پروژه ناژوان خاطرنشان کرد: علاوه بر شهرداری، سازمان ها و نهادهای دیگر از جمله جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت از محیط زیست استان نیز در خصوص حفاظت از مجموعه ناژوان اعلام آمادگی کرده اند.
هاشمیان از بکارگیری نیروهای محلی برای حفاظت از ناژوان خبرداد و گفت: با کمک این نیروها امسال شاهد کاهش روشن کردن آتش در ناژوان بوده ایم، اما متاسفانه این موضوع همچنان اتفاق می افتد.
وی از شهروندان خواست به هیچ عنوان در ناژوان به عنوان یک محیط طبیعی با درختانی با سن بالا و قدیمی آتش روشن نکنند و افزود: در این راستا به همکاری همه دستگاه ها و نهادهای مسئول و نیز مشارکت فعال تر شهروندان و دوستداران محیط زیست اصفهان نیاز داریم.

ناژوان، چشم انتظار مشارکت شهروندان
رییس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر نیز  با تاکید بر حفاظت و ساماندهی ناژوان به لحاظ شرایط زیست محیطی، حفظ فضای سبز و جنگلی منطقه، اظهار کرد: متاسفانه عدم مشارکت شهروندان برای حفظ این فضای حیاتی اصفهان، در بسیاری از اوقات تلاش های مدیریت شهری در آن مجموعه را با چالش مواجه می کند.
کوروش محمدی، افزود: ناژوان یک مجموعه تفرجگاهی است که مردم باید به صورت سالم و با حفظ و صیانت از شرایط حیاتی مجموعه و رعایت اصول زیست محیطی منطقه از آن استفاده کنند.
رییس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر اصفهان خاطرنشان کرد: متاسفانه بسیاری از اقشار به خصوص جوانان، شب ها در نقاط مختلف این مجموعه آتش روشن می کنند که حتی تعدادشان دیگر قابل کنترل و شمارش هم نیست. این افراد درختانی را می شکنند و از هیزم آن درخت استفاده می کنند که همین امر خطر آتش سوزی گسترده در ناژوان را به دنبال دارد.
آتش سوزی در ناژوان، تهدیدی برای زیست پذیری اصفهان
محمدی با بیان اینکه روشن کردن آتش پاکیزگی و نظافت منطقه را زیر سوال می برد و به درختان نیز آسیب می زند، گفت: در این حالت حتی ممکن است که اصفهان به علت خطر آتش سوزی در یک منطقه جنگلی غیر قابل زیست شود و زیست پذیری اصفهان با مشکل مواجه می شود.
وی تصریح کرد: در حال حاضر تنها ظرفیت زیست محیطی اصفهان که به عنوان ریه تنفسی این شهر محسوب می شود، همین مجموعه ناژوان است که اگر اتفاقی برای آن بیفتد ممکن است حتی در اصفهان نتوان زندگی کرد.
رییس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر اصفهان با اشاره به اینکه علاوه بر رعایت نکردن اصول استفاده از این محیط توسط گردشگران، متاسفانه شهروندان اصفهانی نیز قواعد را رعایت نمی کنند، خاطرنشان کرد: هر شهروند باید خودش را به عنوان یک محیط بان فرض کند و در ساعاتی که می توانند از این فضا به عنوان تفرج استفاده کنند، اما در ساعاتی که تاریک می شود بهتر است از این فضا به عنوان یک فضای تفرجگاهی استفاده نشود، زیرا مجبور به روشن کردن آتش به ویژه در فصول سرد سال می شوند.
محمدی تصریح کرد: علاوه بر فصل سرما و در ابتدای پاییز، حتی در تابستان نیز برخی از شب ها شهروندان در این منطقه آتش روشن می کنند و این یکی از خطرات بالقوه ای است که هر لحظه می تواند ناژوان را نابود کند. در این صورت ناچاریم که از نیروی انتظامی در خواست کمک کنیم.
وی خاطر نشان کرد: مدیریت شهری اصفهان واقعا توان اینکه با متخلفان برخورد کند یا از روشن کردن آتش در ناژوان جلوگیری کند را ندارد. در این حالت باید مراجع انتظامی با پشتوانه احکام قضایی ورود کنند و مانع از این اقدام برخی شهروندان شوند. این موضوع حتی الگوی مخربی برای گردشگران شده که حریم این فضای طبیعی را نادیده بگیرند.

برخورد با متخلفان از توان شهرداری خارج است
این عضو شورای شهر اصفهان در خصوص نحوره برخورد با متخلفان، اظهارکرد: متاسفانه هیچ مکانیزمی در این خصوص تعریف نشده است. مدیریت ناژوان مسئولیت جلوگیری از ساخت و سازها و قطع درختان را به عهده دارد که در سیستم کنترل و نظارت و پیشگیری شهرداری دنبال می شود. اما برخورد با چند جوان و یا حتی یک خانواده که در این مکان آتش روشن می کنند از توان مدیریت شهری خارج است.
محمدی با تاکید براینکه برای حفظ ناژوان باید از یک نهاد انتظامی مثل نیروی انتظامی کمک گرفت، گفت: به شهروندان هم توصیه می شود به ناژوان به عنوان یک فضای شخصی نگاه نکنند و حفظ این مجموعه را یک حق جمعی و اجتماعی بدانند.
وی با تاکید براینکه ناژوان متعلق به تمام مردم اصفهان است و متعلق به یک قشر خاص نیست، گفت: البته شاید شهروندان و به خصوص جوان ها دوست دارند برای تفریح به این منطقه بیاید، اما می توانند از فضاهای دیگر تفریحی در شهر که روشنایی مناسبی دارد و نیازی به روشن کردن آتش نیست استفاده کنند تا مجبور به خطر انداختن حیات این منطقه طبیعی اصفهان نباشند.
وی با بیان اینکه درصورتی که شهروندان رعایت نکنند مجبوریم از نیروی انتظامی درخواست مسدود کردن مسیر را بکنیم تا افراد نتوانند در فصل زمستان به این منطقه آمده و آتش روشن کنند، گفت: در این حالت کل شهر و شهروندان آسیب می بیند، این درحالی است که شهروندان باید به مجموعه ناژوان به عنوان سرمایه حیاتی نگاه کنند.
اعمال محدودیت های ترافیکی در ناژوان
همچنین فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان در خصوص اقدامات پلیس در راستای برقراری امنیت در ناژوان به ایسنا گفت: در نیمه نخست سال یکسری مشکلات و معضلات در ناژوان وجود دارد که با حضور دائمی عوامل انتظامی و ایستگاه پلیس، امنیت و انتظام بخشی محل برقرار می شود.
سرهنگ محمدرضا خدا دوست افزود: در نیمه دوم سال هم با توجه به برودت هوا و حضور شهروندان در ناژوان، با پدیده های خاصی مانند آتش روشن کردن روبرو هستیم که خوشبختانه با هماهنگی خوبی که با شهرداری داریم و جلسات متعددی که در محل برگزار کردیم، اقداماتی مؤثر در این راستا صورت گرفته است.
فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان تصریح کرد: از جمله این اقدامات به ویژه در شب های خاصی مانند پنج شنبه، جمعه و روزهای تعطیل حضورمان در منطقه خیلی بیشتر می شود و تقریبا پلیس در تمام ناژوان مستقر است و یا گشت دارد، این درحالی است که هماهنگی با شهرداری در جهت محدود سازی تردد در ناژوان نیز اعمال شده است.
خدا دوست با بیان اینکه با توجه به حجم ورودی خودرو و موتورسیکلت به داخل مجموعه، از ساعت مشخصی محدودیت های ترافیکی در ناژوان اعمال می کنیم، ادامه داد: برای نمونه در مواقعی که ظرفیت ناژوان از ورود خودرو و موتورسیکلت اشباع می شود و امکان حضور ظرفیت بیشتر فراهم نیست، این محدودیت هایی ترافیکی اعمال می شود تا تنها خروجی داشته باشیم و ورودی نداشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: شهرداری امکانات لازم را در جهت اطفاء حریق قبل از بروز حادثه در مکان فراهم کرده است، تا در صورتی که در جایی آتشی روشن شد، بلافاصله با پشتیبانی عوامل انتظامی، آتش را خاموش کرده و افراد را متفرق کند، ضمن اینکه اجازه نمی دهد آتشی در ناژوان روشن شود که هم خسارت به درختان زده شود و هم فضا و هوا را آلوده تر کند.
برخورد با افراد خاطی که در ناژوان آتش روشن می کنند
فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان با تاکید بر برخورد با افراد خاطی که اقدام به روشن کردن آتش در ناژوان می کنند، افزود: در مواردی که روشن کردن آتش چندان حاد نباشد و محدود باشد، تذکر می دهیم و بلافاصله خود شهروندان و مردم همکاری می کنند و موضوع را منتفی می کنند. اما در موارد نادری که با مشکلاتی در زمینه ناامنی ناژوان مواجه باشیم قطعا برخورد لازم انجام می شود، حتی دستگیری و انتقال افرادی که موجب ناامنی می شوند را داریم.
وی با بیان اینکه نیروی انتظامی در خصوص مقابله با ناامنی در ناژوان با جدیت برخورد می کند و دستگاه قضایی نیز تعامل و همکاری خوبی در این زمینه دارد، اضافه کرد: دادستان اصفهان نیز شخصا از محل بازدید کرده و دستوراتی هم داد که در این راستا نیروی انتظامی اقدام می کند.

مردم هوای ناژوان را داشته باشند
فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان ادامه داد: تنها انتظاری که از مردم داریم این است که با توجه به اینکه ناژوان ریه شهر اصفهان محسوب می شود و نه تنها مردم اصفهان بلکه از شهرهای دیگر هم از این فضا استفاده می کنند هوای ناژوان را داشته باشند، چراکه با وضعیت فعلی آلودگی هوا به مناطقی مثل ناژوان نیاز داریم.
سرهنگ خدا دوست با بیان اینکه مردم و شهروندان باید خود احساس مسئولیت کرده و اجازه روشن کردن آتش در ناژوان را ندهند، تصریح کرد: لازم است که شهرداری اصفهان هم به صورت جدی تر برای ساماندهی ناژوان ورود پیدا کند، نیروی انتظامی هم با تمام ظرفیت برای برقراری امنیت ناژوان آماده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/121248/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماجرای شلیک پدافند در تبریز چه بود؟ / روایت مقامات رسمی درباره صداهای شنیده شده در اصفهان و تبریز

جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در اصفهان

نمایش اوج ذلت اسرائیل و اقتدار ایران در جریان انهدام ریزپرنده‌های صهیونیستی توسط پدافند هوایی کشور

اجرای سرود "ای ایران" در کنار زاینده رود ، پس از اتفاقات دیشب اصفهان (فیلم)

ببینید | شوخی کاربران با حمله «ریزپرنده‌ای»

اسرائیل به دنبال جاسوسی بود؟ /واکنش عضو کمیسیون امنیت ملی به شناسایی ریزپرنده ها در آسمان اصفهان

وزیر تندرو اسرائیل درباره حادثه اصفهان : ضعیف و مسخره / آژانس : آسیبی به تاسیسات هسته ای ایران نرسیده

فیلم | ارتفاع پست در تاج سد زاینده رود

اقتدار نیروهای مسلح در عملیات وعده صادق یوم‌الله دیگری را در تاریخ ایران اسلامی ثبت کرد

گروه 7: با هرگونه عملیات نظامی اسرائیل در رفح مخالف هستیم

(ویدئو) آرامش کامل در اصفهان به روایت گاردین

تصاویر صداوسیما از اتفاقات اصفهان

نیرو‌های‌مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

فیلم | آخرین وضعیت ذخیره آب در سد زاینده رود

روزنامه اسراییلی: اسرائیل مسئولیت حادثه در اصفهان را نمی پذیرد

حادثه صبح امروز در اصفهان یک عملیات روانی بیش نیست

دشمن از نیرومندی سپاه پاسداران ترس دارد

جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان + فیلم

(ویدیو) جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان

خط و نشان فرمانده نیروی زمینی ارتش برای اسرائیل بعد از تیراندازی به اشیا مشکوک در آسمان اصفهان

طنین مرگ براسرائیل نمازگزاران اصفهان درراهپیمایی حمایت ازمردم غزه

باطل شدن سهمیه آبیاری از زبان کشاورزان نطنز

تداوم شدت ناپایداری‌های همرفتی همراه با رگبار و تندباد در اصفهان / هوا گرم‌تر می‌شود

عملیات وعده صادق ادعای گنبد آهنین را برهم زد

درگیری لفظی مقامات صهیونیست پس از پراندن چند شیء مشکوک در اصفهان | وزیر امنیت ملی: مسخره بود! + ویدئو

حمایت مردم اردستان از عملیات موفقیت‌آمیز «وعده صادق»

تقدیر باشگاه سپاهان از تیم فوتبال و حمایت هواداران

وزیر تندرو اسرائیل درباره حادثه اصفهان : ضعیف و مسخره / نخست وزیر سابق: هیچ کس اینگونه اسرائیل را رسوا نکرده / آژانس : آسیبی به تاسیسات هسته ای ایران نرسیده

ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

پدر گلاب ایران درگذشت

حمایت نمازگزاران بادرود از مردم غزه

کشف 523 میلیارد ریال لوازم یدکی احتکاری از انباری غیر مجاز در اصفهان

اولین تصاویر از فرمانده کل ارتش ساعاتی پس از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

تاکید مقام‌های اروپایی بر لزوم جلوگیری از تشدید تنش‌ها در پی حادثه اصفهان

دشمن برای جبران عملیات تحقیر امیز خود دست به عملیات روانی زده است

بیانیه عمان در محکومیت حادثه اصفهان + عکس

درخواست مهم باشگاه سپاهان از مورایس

واکنش یک امام جمعه به شلیک پدافند هوایی به ریزپرنده ها در اصفهان /منشا این ریزپرنده ها خارج از کشور نبوده است /آبروی اسرائیل رفت

دشمن برای جبران عملیات تحقیرآمیز خود دست به عملیات روانی زده است

پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در 24 ساعت آینده؛ امروز پنجشنبه 31 فروردین

واکنش فرمانده نیروی زمینی ارتش به حادثه امروز اصفهان

ببینید | جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان

واکنش مقامات اروپایی به حادثه امروز اصفهان

بارش‌های همرفتی مناطقی از اصفهان را فرامی‌گیرد

فیلم/ جزئیاتی از ماجرای صبح جمعه اصفهان

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

رقیب اپ استور آغازبه‌کار کرد؛ فروشگاهی جدید برای برنامه‌ها و بازی‌های آیفون

آیپد ایر 12.9 اینچی به پنل Mini-LED نمایشگر مجهز خواهد شد

متا مدعی شد: مدل زبانی لاما 3 عملکرد بهتری نسبت به اغلب رقبا دارد