پیام سپاهان

آخرين مطالب

تحقق طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی در اصفهان نیازمند مشارکت و فرهنگ‌سازی مقالات

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان- طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی به عنوان اولویت وزارت نیرو برای حفظ این داشته‌های با ارزش، اگرچه در استان اصفهان در حال انجام است اما تحقق آن نیازمند فرهنگ‌سازی و به جدیت و مشارکت هرچه بیشتر نیاز دارد.

فشار به منابع آب زیرزمینی کشور جهت تامین آب مورد نیاز بخش‌های مختلف محیط زیست، کشاورزی، آشامیدنی، بهداشت، فضای سبز، صنایع و خدمات فزونی یافته بطوری‌که آب استحصالی از چاه‌ها بسیار بیشتر از ظرفیت آب تجدیدپذیر آبخوان‌ها بوده و همین امر به نزول سطح آب زیرزمینی در بسیاری از دشت‌های کشور و بروز اثرات مخرب از جمله خشکیدن قنوات و چشمه ها، پمپاژ آب از اعماق زیاد توسط چاه‌های عمیق با هزینه برق بالا، شور شدن آب استحصالی، بایرشدن زمین‌های زراعی، فرونشست زمین و ایجاد درز و شکاف در تاسیسات و منازل در برخی مناطق منجر شده است.
بر این اساس در سال 1393 طرح ملی ” احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی کشور“ در شورای عالی آب تصویب که در آن وزارت نیرو با همکاری سایرنهادهای ذی‌ربط به خصوص جهاد کشاورزی موظف به احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی کشور و حفاظت هر چه بیشتر از آبخوانهای کشور شد.
حفر و تکمیل شبکه چاه‌های مشاهده‌ای سطح آب زیرزمینی(شبکه پیزومتری ) در دشت‌های کشور، نصب تجهیزات اندازه‌گیری الکترونیکی (On line) بر روی ایستگاه‌ها و منابع آب انتخابی، تهیه بیلان و بانک اطلاعاتی منابع آب در دشت‌ها بصورت به روز، پهنه‌بندی و بررسی مخاطرات ناشی از فرونشست زمین در محدوده مطالعاتی، ایجاد و استقرار بازار محلی آب در محدوده مطالعاتی، ایجاد تشکل‌های آب‌بَران و انجام حمایت‌های مالی و فنی از آنها در محدوده توسط وزارت جهاد کشاورزی از جمله 15 پروژه طرح ملی احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی کشور است.
به‌روز کردن سند ملی آب در محدوده مطالعاتی توسط وزارت جهاد کشاورزی برای تهیه پروانه بهره برداری بهینه، خرید و انسداد چاه‌های کم‌بازده کشاورزی، ساماندهی شرکت‌های حفار و نصب GPS بر روی دستگاه‌های حفاری موجود در استان، جایگزینی پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب با چاه‌های کشاورزی در دشت‌های ممنوعه و بحرانی، تقویت و استقرار گروه گشت و بازرسی دشت‌ها و منابع آب، نصب دستگاه کنتور حجمی و هوشمند آب و برق کنترل برداشت از چاه‌ها، کنترل،‌ نظارت و مسلوب‌المنفعه کزدن چاه‌های فاقد پروانه مضر به مصالح عمومی، اجرای پروژه تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب در دشت‌های ممنوعه و مطالعه و اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آموزش، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی از دیگر بخش‌های این طرح به شمار می رود.
طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی اصفهان سال 95 در یک افق 20 ساله با امضای تفاهمنامه بین شرکت آب منطقه‌ای و دانشگاه صنعتی اصفهان به این دانشگاه واگذار شد، استفاده از توانایی‌ و پتانسیل موجود طرفین و انجام فعالیت‌ مشترک در زمینه طرح ملی احیا و تعادل بخشی منابع آب کشور با اولویت آب‌های زیرزمینی مهمترین موضوع این تفاهمنامه است.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان اظهارداشت: منابع آبی به غیر از حق محیط زیست، تنها مختص نسل فعلی نیست و ما باید نسل آینده را هم در نظر داشته باشیم، زیرا مواهب خدادادی همچون آب متعلق به همگان است و ما باید تمامی نیازها را در تصمیمات خود لحاظ کنیم.
عبدالرضا کبیری سامانی با بیان اینکه طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیر زمینی، طرحی مناسب در راستای استفاده اصولی از منابع زیرسطحی بود، تصریح کرد: اولویت‌بندی در اقدامات طرح باید بر اساس نیازهای هر منطقه انجام گیرد و بخشی از اقدامات باید در کوتاه مدت انجام شود.
ضرورت تبیین مزایای طرح احیا و تعادل‌بخشی برای جامعه مخاطب
وی فرهنگ‌سازی را لازمه اجرای چنین طرح‌هایی دانست و اضافه کرد: مزایا و ضروریات اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی باید بطور مستمر برای مخاطبان بویژه قشر کشاورز تبیین شود، زیرا اجرای کامل آن بدون مشارکت آنان میسر نیست.
استاد دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: وضعیت و تعداد چاه‌های مجاز و غیرمجاز در استان اصفهان بیش از حد توان منابع آبی زیرسطحی است و همین امر مشکلات فراوانی را برای منطقه ایجاد کرده که یکی از آنها فرونشست زمین به عنوان خطری جدی محسوب می‌شود و در صورت عدم تدبیر برای آن روز به روز افزایش می‌یابد.
کبیری سامانی استفاده بیشتر از پسآب در مناطقی چون مرکز کشور و استان اصفهان را لازم خواند و اضافه کرد: تصفیه و استفاده از آن باید با روش‌های مختلفی افزایش پیدا کند، زیرا این نوع آب جایگاه خاصی در جهان دارد و برای بازچرخانی آن همواره تلاش می‌کنند.
وی با تاکید بر تحلیل آمار و ارقام مربوط به منابع آبی، تصریح کرد: اندازه گیری دوره‌ای، مدل‌سازی و تحلیل و بررسی میزان داشته‌ها و برداشت‌ها باید بطور جدی با کمک نهادهای علمی و دانشگاهی صورت پذیرد تا برای برنامه‌ریزی و اقدامات مبتنی بر آن بهتر جلو رفت.
این پژوهشگر بر اصل پایبندی به قانون اشاره و خاطرنشان کرد: تشکیل پلیس آب برای رصد اوضاع و همچنین استفاده از اندوخته‌های علمی و تجربی شرکت‌های دانش بنیان باید بیش از قبل افزایش پیدا کند و طرح مذکور باید با مشارکت همه بصورت جدی پیش برود.
10 محدوده ممنوعه در اصفهان
مدیر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه مناطق مختلف از حیث افت آب‌های زیرزمینی به چند محدوده تقسیم می‌شوند، اظهارداشت: از 35 محدوده استان اصفهان، هشت محدوده آزاد، 17 محدوده ممنوعه و 10 محدوده ممنوعه بحرانی است.
سید مهدی میرباقری خاطرنشان کرد: کمبود اعتبارات به سختی اجرای احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیر زمینی می‌افزاید، همچنین مشارکت هرچه بیشتر نهادها و دستگاه‌ها برای پیشبرد اهداف اهمیت دارد و لازم است که جامعه کشاورزان نیز بیشتر همکاری کنند.
مدیر آب منطقه ای افزود: 17 هزار و 460 چاه غیر مجاز در استان وجود دارد که از سال 84 تاکنون 6 هزار و 144 حلقه از آنها مسدود شده است و حجم صرفه جویی از محل پر کردن چاه های غیرمجاز از آن زمان تاکنون بیش از 210 میلیون متر مکعب برآورد می‌شود.
وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون 558 حلقه چاه غیرمجاز در استان پر شده که حفظ پنج میلیون و 406 هزار متر مکعب آب را در پی داشته، گفت: مسدود کردن 600 حلقه چاه غیر مجاز تا پایان امسال سبب حفظ 20.37 میلیون متر مکعب آب در استان می‌شود.
میرباقری افزود: نصب کنتورهای حجمی هوشمند در راستای سلسله اقدامات طرح ملی احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی کشور و برای پایش دقیق میزان برداشت‌ها از منابع آب های زیرزمینی و برنامه‌ریزی مدون برای این امر است.
مدیر حفاظت آب منطقه‌ای با بیان اینکه از سال 95 تاکنون 11 هزار و 983 پروانه بهره برداری کشاورزی اصلاح و تعدیل شده، اظهارداشت: این امر به کاهش 886 میلیون متر مکعب حجم در پروانه‌ها شده است.
وی اضافه کرد: یک هزار و 483 پروانه بهره‌برداری از چاه نیز اصلاح و تعدیل شده و این رقم به تا آخر سال به 10 هزار پروانه بهره‌برداری خواهد رسید.
میرباقری ادامه داد: تا پایان سال جاری 700 کنتور حجمی هوشمند بر روی چاه‌های مجاز این استان نصب می‌شود و تاکنون عملیات نصب 290 کنتور به پایان رسیده است.
مدیر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان توقیف دستگاه‌ها و ادوات غیرمجاز حفاری را برای اجرای طرح تعادل‌بخشی آب‌های زیرسطحی ضروری دانست و ادامه داد: از سال 92 تاکنون 2 هزار و 549 دستگاه غیرمجاز حفاری چاه توقیف شده و این رقم برای امسال 345 مورد بوده است.
وی درباره میزان اعتبارات گفت: اعتبارات ابلاغی طرح احیا و تعادل بخشی استان در سال جاری 156 میلیارد و 600 میلیون ریال و جمع کل اعتبارات تخصیص یافته از ابتدای سال تاکنون 41 میلیارد و 379 میلیون ریال بوده که تمامی اعتبارات تخصیصی هزینه شده است.
مدیر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای با اشاره به اهمیت کارکرد و فعالیت گروه‌های گشت و بازرسی برای کاهش تخلفات، تصریح کرد: در این مدت تقویت و استقرار 62 گروه گشت و بازرسی در سطح استان در دستور کار قرار گرفت.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/117980/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی شهر ایلام

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

7 اردیبهشت به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

اصفهان موفق‌ترین استان در اجرای مأموریت ساماندهی اتباع خارجی است

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

قرارداد کار کارگران یک ماهه شد!

عمارت انگورستان ملک

رئیسی: داعیه‌داران دانشجو دوستی در آمریکا دانشجویان را به خاطر دفاع از مظلوم به خاک و خون می‌کشند

اصفهان پرچم‌دار شهرسازی الکترونیک است

هشدار زرد هواشناسی مدیریت بحران اصفهان را به حال آماده باش درآورد

تأکید بر حفظ فرهنگ ایرانی اسلامی و ترویج  فرهنگ حجاب و عفاف در مهاباد

تاکید استاندار اصفهان بر هم‌افزایی مدیران‌ اجرایی

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

7 اردیبهشت‌ به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

7 اردیبهشت‌ به نام گز اصفهان شیرین و جهانی شد

کاهش آسیب های اجتماعی با حضور در یادواره شهدا

با توجه به مسائل متعدد در شهرستان اصفهان بازدیدهای مختلفی برنامه‌ریزی شده است

انهدام باند 3 نفره سارقان با اعتراف به 19 فقره سرقت

شهر هوشمند را تبدیل به تجربه عملیاتی کردیم

لزوم پیوست رسانه‌ای پروژه‌ها در شهر/ محتوای رسانه‌ها باید مورد سنجش قرار گیرد

گندم‌کاران مبارزه با آفت سن گندم را انجام دهند

راه اندازی سومین مرکز تخصصی نماز کشور در استان؛بزودی

ثبت 15 دستاورد هوشمندسازی در سازمان آتش‌نشانی اصفهان

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

ورزنه شهر فرشتگان چادر سفید ایران

آماده باش دستگاههای امدادی و خدمات رسان در مناطق جنوب و شرق استان

تجهیز نگهبانان دامداری‌ها به وسایل ارتباطی

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

صعود تیم مهاباد به دور دوم مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو کشور

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

نظام آموزشی اردستان، معاونت آموزشی و پرورشی ندارد

چرا اردستان معاونت آموزشی و پرورشی ندارد؟

پیش‌بینی بارش‌های رگباری و تندباد برای 11 شهرستان اصفهان تا آخر شب

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

«صفحه اول اینترنت» برای تمرکز بیشتر بر دیدگاه‌ها، آپدیت شد

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری