پیام سپاهان

آخرين مطالب

استاندار اصفهان: عملیات اجرایی تونل سوم کوهرنگ 22 بهمن امسال پایان می‌یابد سیاسی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان- استاندار اصفهان گفت: طرح انتقال آب از محل تونل و سد سوم کوهرنگ از سال‌های قبل شروع شد و امید است عملیات اجرایی تونل تا 22 بهمن امسال پایان یابد.

عملیات اجرایی تونل سوم کوهرنگ در سال 1377 با هدف تامین آب به میزان حدود 255 میلیون مترمکعب در سال برای تامین بخشی از کمبود آب منطقه مرکزی ایران آغاز شد.
قرارداد ساخت سد سوم کوهرنگ نیز در سال 1389 بسته شد و قرار بود سال 93 به بهره برداری برسد اما پیشرفت فیزیکی کنونی طرح کمتر از 20 درصد است.
عملیات ساخت تونل سوم کوهرنگ مراحل پایانی خود را طی می‌کند اما عملیات اجرایی سد مخزنی این تونل در چند سال اخیر به‌دلیل مشکلاتی از جمله منابع مالی متوقف مانده بود.
عباس رضایی در حاشیه دیدار با دکتر سیدضیا هاشمی مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شایسته بود که این طرح چند سال گذشته به‌طور کامل اجرا می‌شد اما به دلایل متعدد فعال نبود و امیدواریم 22 بهمن امسال طرح تونل آن پایان یابد.
وی با بیان اینکه تونل و سد سوم کوهرنگ، یکی از طرح‌های بزرگ انتقال آب برای تامین آب آشامیدنی اصفهان است، اظهارداشت: عملیات اجرایی سد تونل سوم کوهرنگ از اسفند پارسال مجدد کلید خورد و پیشرفت خوبی دارد و امید است تا یک ماه آینده خاکبرداری از سد انجام شود.
استاندار اصفهان اظهار امیدواری کرد که تا پایان دولت دوازدهم، سد سوم کوهرنگ وارد مدار فعالیت شود.
وی با اشاره به اینکه اصفهان با حدود 107 هزار کیلومتر مربع وسعت، پنج میلیون و 200 هزار نفر جمعیت دارد که 40 درصد آن در کلانشهر اصفهان زندگی می‌کنند، گفت: این خطه با مشکلاتی برای تامین آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت مواجه است.
رضایی با بیان اینکه در 14 شهر استان از جمله کلانشهر اصفهان در ماه‌هایی از سال با کمبود شدید آب آشامیدنی مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: محله‌هایی در این شهرها داریم که آب به آنها حتی برای 72 ساعت نمی‌رسد و مردم برای وضو گرفتن هم دچار مشکل هستند.
وی به تمهیدات استانداران و مسئولان آب اصفهان در قدیم برای رفع این معضل اشاره و تصریح کرد: یکی از این تمهیدات، استفاده از آب چاه است که آلودگی‌هایی به‌همراه دارد.
استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه برای رفع مشکل کمبود منابع آبی، ابتدا دست نیاز و تمنا به سوی درگاه الهی باز می‌کنیم، اضافه کرد: اگر مانند سال قبل این میزان بارندگی داشته باشیم امیدواریم این مشکل حل شود.
رضایی ادامه داد: هرچند به دلیل قدیمی بودن و از کار افتادن سیستم‌های انتقال آب و لوله‌کشی آب و فاضلاب در شهر اصفهان در شرایط فعلی اگر پنج هزار میلی‌متر در سال هم بارندگی داشته باشیم به دلیل اینکه پیش‌بینی‌ نشده بود با مشکل آب به لحاظ فنی مواجه خواهیم بود.
وی با بیان اینکه به‌همین دلیل، مساله انتقال آب در این استان را فعال کردیم، خاطرنشان کرد: طرح‌های انتقال آب از سال‌های گذشته بوده و ما آنها را فعال کردیم.
استاندار اصفهان یکی از این طرح‌ها را سامانه دوم آبرسانی به اصفهان بزرگ خواند و گفت: این طرح مقداری آب را به سمت اصفهان منتقل می‌کند و با وجود فعال شدن هنوز به آن صورت شکل کارگاهی به خود نگرفته است.
وی با اشاره به اینکه تا کنون موفق به گرفتن مجوز از سازمان برنامه و بودجه کشور برای یافتن سرمایه‌گذار جهت اجرای این طرح شدیم، تصریح کرد: اینکه آیا بتوانیم با این شرایط سرمایه‌گذار پیدا کنیم در حال بررسی است و امیدواریم تا عید نوروز آینده بتوانیم این کار را انجام دهیم.
طرح سامانه دوم آبرسانی اصفهان شامل تونل انتقال آب و تصفیه خانه موسوم به "گلاب 2" است و به عنوان طرح توسعه آبرسانی به 14شهرستان استان اصفهان به طول 27 کیلومتر، آب دریاچه سد زاینده رود را به تصفیه خانه انتقال می‌دهد.
رضایی به 2 اقدام برای تامین آب مورد نیاز صنعت نیز اشاره و اضافه کرد: یکی از آنها، خرید پساب و استفاده از آن برای صنعت است که مشکل قانونی و محیط زیستی ندارد.
به گفته وی، تا کنون قراردادهایی برای خرید پساب از 14 روستا و 2 شهر فلاورجان و نجف‌آباد منعقد شده است و صنایع اصفهان با خرید پساب از این مناطق، آب آن را تصفیه و برای مصارف خود استفاده می‌کنند.
استاندار اصفهان، خاطرنشان کرد: در این طرح، صنایع علاوه بر خرید پساب، کار لوله‌کشی فاضلاب را نیز انجام می‌دهند که کار بزرگ و مهمی در جهت بهداشت و ایجاد شبکه فاضلاب است.
وی با تاکید بر اینکه دولت هیچ پولی در این زمینه هزینه نمی‌کند، گفت: اجرا شدن این طرح‌ها، اشتغال و توسعه کسب و کار را به همراه دارد.
رضایی، اقدام دوم برای تامین آب صنعت را انتقال آب از بندرعباس و دریا عنوان و اضافه کرد: 11 واحد صنعتی بزرگ استان شرکتی را در این زمینه ثبت کردند تا بتوانند 250 میلیون متر مکعب آب از دریا به صنایع اصفهان منتقل کنند.
استاندار اصفهان با بیان اینکه بیشتر این کار از طریق لوله‌کشی انجام می‌شود، اظهار داشت: پیمانکاران این طرح انتخاب شدند و در حال مطالعه برای تعیین مسیر انتقال آب هستند.
وی تاکید کرد: اگر این 2 طرح به ویژه انتقال 250 میلیون متر مکعب آب اجرایی شود بیش از 50 درصد از مشکلات مربوط به تامین آب صنایع استان اصفهان حل و فصل می‌شود تا نخواهیم از آب رودخانه به صنایع بدهیم.
اصفهان به گفته کارشناسان در بیش از یک دهه اخیر با مشکلات و معضلات بسیاری به دلیل گسترش خشکسالی و کمبود منابع آبی مواجه شده است.
رودخانه زاینده رود نیز که یکی از منابع اصلی تامین آب در این خطه و فلات مرکزی کشور است، در سال های گذشته به دلیل تغییرات اقلیمی، خشکسالی های متوالی، تراکم جمعیت و برداشت های بی رویه به یک رودخانه فصلی تبدیل و در پایین دست بویژه در فصل های گرم سال با خشکی مواجه شد.
برچسب‌ها
ایرنا عباس رضایی سید ضیاء هاشمی اصفهان آبرسانی استانداری اصفهان

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/117444/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی شهر ایلام

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

7 اردیبهشت به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

اصفهان موفق‌ترین استان در اجرای مأموریت ساماندهی اتباع خارجی است

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

قرارداد کار کارگران یک ماهه شد!

عمارت انگورستان ملک

رئیسی: داعیه‌داران دانشجو دوستی در آمریکا دانشجویان را به خاطر دفاع از مظلوم به خاک و خون می‌کشند

اصفهان پرچم‌دار شهرسازی الکترونیک است

هشدار زرد هواشناسی مدیریت بحران اصفهان را به حال آماده باش درآورد

تأکید بر حفظ فرهنگ ایرانی اسلامی و ترویج  فرهنگ حجاب و عفاف در مهاباد

تاکید استاندار اصفهان بر هم‌افزایی مدیران‌ اجرایی

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

7 اردیبهشت‌ به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

7 اردیبهشت‌ به نام گز اصفهان شیرین و جهانی شد

کاهش آسیب های اجتماعی با حضور در یادواره شهدا

با توجه به مسائل متعدد در شهرستان اصفهان بازدیدهای مختلفی برنامه‌ریزی شده است

انهدام باند 3 نفره سارقان با اعتراف به 19 فقره سرقت

شهر هوشمند را تبدیل به تجربه عملیاتی کردیم

لزوم پیوست رسانه‌ای پروژه‌ها در شهر/ محتوای رسانه‌ها باید مورد سنجش قرار گیرد

گندم‌کاران مبارزه با آفت سن گندم را انجام دهند

راه اندازی سومین مرکز تخصصی نماز کشور در استان؛بزودی

ثبت 15 دستاورد هوشمندسازی در سازمان آتش‌نشانی اصفهان

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

ورزنه شهر فرشتگان چادر سفید ایران

آماده باش دستگاههای امدادی و خدمات رسان در مناطق جنوب و شرق استان

تجهیز نگهبانان دامداری‌ها به وسایل ارتباطی

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

صعود تیم مهاباد به دور دوم مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو کشور

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

نظام آموزشی اردستان، معاونت آموزشی و پرورشی ندارد

چرا اردستان معاونت آموزشی و پرورشی ندارد؟

پیش‌بینی بارش‌های رگباری و تندباد برای 11 شهرستان اصفهان تا آخر شب

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

«صفحه اول اینترنت» برای تمرکز بیشتر بر دیدگاه‌ها، آپدیت شد

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری