پیام سپاهان

آخرين مطالب

آیا صنعت متهم آلودگی اصفهان است؟ اقتصادی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان با وجودی که لقب قطب صنعت کشور برای اصفهان افتخاری بزرگ محسوب می شود، اما متاسفانه این پتانسیل، همواره برای کلان‌شهر اصفهان تبعاتی همچون آلودگی هوا به همراه دارد.

اگرچه صنعتی ها همواره این موضوع را قبول ندارند و به گفته رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت اصفهان، صنعت یک درصد از تاثیری را که حمل و نقل در آلودگی شهر دارد را، ندارد؛ اما در سیاهه آلاینده های اصفهان که هفته گذشته رونمایی شد، سهم صنعت از آلاینده های ثابت و معلق 67 درصد اعلام شد. البته نباید از سهم بالای خودروهای شخصی و عمومی در آلودگی هوای اصفهان غافل ماند.
باید توجه داشت که آلودگی هوا، در شهرهای صنعتی و کلان‌شهرها به عنوان یکی از چالش های مهم، به حوزه مدیریت بحران ورود پیدا می‌کند و باتوجه به قوانین مصوب، در شرایط اضطرار تصمیماتی همچون تعطیلی مدارس، تعطیلی و محدود کردن فعالیت برخی بخش های تولید و صنعت گرفته می شود که به تبع اقتصاد شهرها را تحت‌الشعاع قرار می دهد.
به گزارش ایسنا، کوره‌های گچ و آجر، یکی از بخش هایی است که در آلودگی هوای اصفهان به خصوص در پاییز انگشت اتهام به سوی آنها نشانه می رود و برای کنترل اوضاع و بهبود شرایط دستور تعطیلی موقت آنها از سوی مدیریت بحران استان داده شد.
مشکل آلودگی با تعطیلی صنایع حل نمی‌شود
البته رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان به ایسنا، می گوید: با وجودی که یکی از راهکارها در مقابله با آلودگی هوا، تعطیلی صنایع عنوان می‌شود، اما بدون شک معتقدم صنعت یک درصد از تاثیری را که حمل و نقل در آلودگی شهر می‌گذارد، ندارد.
عبدالوهاب سهل‌آبادی با تاکید بر اینکه امروز شرکت اتوبوسرانی در شهر، دود تولید می‌کند و هیچ کس دستور توقف برای آن ایجاد نمی‌کند، ادامه می دهد: این مسئله درباره تردد بسیاری از کامیون ها در داخل و کمربندی های اطراف شهر، خودروهای تک سرنشین و تاکسی‌های فرسوده نیز صدق می کند.
وی با اشاره به اینکه مسئولان معتقدند که کارخانه‌ها ریزدانه‌هایی تولید می‌کنند که موجب آلودگی است، تاکید می کند: این مسئله مربوط به ایام آلوده شهر نیست و در تمام سال وجود دارد و مسئولان تنها می‌گویند این کارخانه‌ها باید از شهر جابجا شود، اما نگفته‌اند کجا بروند و یا چگونه بروند.
رئیس انجمن گچ اصفهان با اعتقاد بر اینکه آلودگی که سالی چند بار شهر را فرا می گیرد، متعلق به صنایع کوچک اطراف اصفهان نیست، ادامه می دهد: بسیاری از این صنایع با نظر سازمان محیط زیست، مجهز به سیستم‌های فیلتر و تصفیه هوا شده اند.
او البته می گوید: تولیدکنندگان گچ هنوز تجهیز نشده‌اند، چراکه آنها مجبور به جابجایی هستند و نمی‌توانند این تجهیزات گران را در محل موقت خود ایجاد کنند.
به گفته سهل آبادی، هم اکنون در شهرستان اصفهان حدود 80 کارخانه گچ و 90 کارخانه آجر داریم که البته کارخانه‌های آجر به دلیل تجهیزات به روز و مواد سوختی خود، آلودگی ندارند و فشارها بیشتر متوجه کوره های تولید گچ است.
او با اعتقاد بر اینکه مشکل آلودگی با تعطیلی صنایع حل نمی‌شود، می گوید: صنعت، تمام جهان را گرفته، اما صنایع به صورت پاک مشغول فعالیت هستند و ما نیز باید با تدابیر و راهکارهای خاص، به سمت صنایع پاک حرکت کنیم.
آلایندگی باید برطرف شود نه جابجا
رئیس انجمن آجرنما اصفهان نیز در خصوص تاثیر صنایع و به خصوص کوره های آجر بر آلودگی اصفهان به ایسنا، توضیح می دهد: آمارها نشان می دهد که بالغ بر 80 درصد آلایندگی ها منبعی غیر از صنایع دارد، و آمار و ارقام تعریف شده برای صنایع عددهایی بین 6 تا 8 درصد را اعلام می‌کند و 40 درصد آلایندگی‌ها مربوط به بخش مسکونی و درصد بالایی آن متعلق به وسایل نقلیه است که دولت به راحتی می‌تواند روی آن‌ها اقدام کند.
رضا چینی یادآور شد: گفته می شود دولت 6500 میلیارد پول بنزین را به گازسوز کردن وسایل نقلیه عمومی اختصاص داده و امیدواریم این کار عملی شود.
او درباره تعطیلی واحدهای صنعتی در شرایط آلودگی هوا، گفت: واحدهای صنعتی بلافاصله بعد از اعلام دستور ستاد بحران و سازمان محیط زیست، تعطیل می شوند، با اینکه معتقدیم باید در بخش‌های دیگر به صورت جدی اقدام کنند.
این فعال صنعتی معتقد است تصمیماتی همچون حذف واحدهای صنعتی اشتباه است و تاکنون برنامه‌ریزی‌ها برای جابجایی واحدهای صنعتی، خارج از حد اختیارات ستاد برنامه‌ریزی استان انجام شده و قانون صراحت دارد که برای جابجایی واحدهای صنعتی، تنها هیئت وزیران حق تصمیم‌گیری دارد و باید زیرساخت‌های آن ایجاد و سپس واحدها جابجا شوند.
چینی یادآور می شود: تصمیمات کارشناسی نشده انجام شده و از سال 88 تاکنون، مانع پیشرفت و بروزرسانی تکنولوژی بخش‌های صنعتی شده‌ است و عملا هیچ اتفاقی نیفتاده است.
او با تاکید بر اینکه آلایندگی باید برطرف شود و نباید آلایندگی را با جابجایی صنایع، جابجا کرد، می گوید: از ابتدای انقلاب سه منطقه را برای صنایع گچ معرفی و واحدها را جابجا کردیم که این باعث از بین رفتن سرمایه‌های ملی شده در حالی که باید ساختاری برای این واحدها ایجاد شود تا آلایندگی‌ آنها قابل کنترل شود.
مصوبه ای که یک دهه معطل مانده است
رئیس انجمن آجرنما اصفهان ادامه می دهد: اکنون شاهد این هستیم که ریزگردها از عربستان و عراق وارد ایران می‌شود، از سوی دیگر واحدهای صنعتی نیز از شعاع 50 متری برای شهر ایجاد آلودگی می‌کنند.
چینی می افزاید: در کشورهای اروپایی صنایع در کنار شهرهای بزرگ فعالیت می‌کنند، اینکه ما واحد صنعتی را در شعاع 50 کیلومتری شهر و پرسنل آن را هر روز با ماشین از رده خارج شده جابجا کنیم، علاوه بر ایجاد آلودگی، ذهنیت خوبی برای پرسنل به وجود نمی‌آورد.
رئیس انجمن آجرنما اصفهان می گوید: لازم است کارشناسی بیشتری انجام شود، چراکه تاکنون کارشناسی‌های انجام شده سه جانبه‌گرا نبوده و بدون حضور تشکل‌های صنعتی، تصمیمات بعضا نادرست گرفته می شود.
او با بیان اینکه حدود 300 واحد آجر در استان اصفهان وجود داشت که 70 واحد طی دو سال گذشته به دلیل شرایط اقتصادی به‌ طور کامل تعطیل شدند، اما بقیه آنها با تکنولوژی روز دنیا کار می کنند، تاکید می کند: این واحدها آلایندگی در حد صنعتی دارند، اما مورد تایید محیط زیست هستند، البته واحدهای مورد تایید نیز در شرایط آلودگی تعطیل می شوند.
چینی با بیان اینکه تمام کارخانجات آجرپزی در حومه شهر هستند، تصریح می کند: متاسفانه یکی از مشکلات اصلی ما با سازمان محیط زیست این بود که با همان مصوبه سازمان برنامه‌ریزی، که واحدهای آجر باید جابجا شوند پیش می رود در حالیکه این تصمیم در مدت یک دهه معطل مانده است.
اعمال قانون برای کنترل آلودگی اصفهان
البته رئیس ستاد مدیریت بحران استان اصفهان در خصوص وضعیت آلودگی اصفهان به ایسنا، می گوید: اواخر هفته گذشته سیاهه آلایندگی های اصفهان رونمایی شد. مطالعه این سیاهه حدود یک سال پیش از سوی شهرداری اصفهان با همکاری محیط زیست، دانشگاه اصفهان و دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز شد که در آن منابع آلاینده ها معرفی و سهم هر یک در آلودگی هوای اصفهان مشخص شده است.
منصور شیشه فروش می‌گوید: با توجه به اطلاعات موجود در این سیاهه بخش اعظم آلودگی‌ اصفهان، مربوط به خودروها با ترتیب کامیون‌ها، ماشین‌های سنگین، اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌ها، خودروها، موتورسیکلت‌ها و خودروهای حمل‌ونقل عمومی است و بخش دیگر مربوط به صنعت و سوخت‌های خانگی است که باید تدبیری برای آن شود.
او ادامه می دهد: طی هفته های گذشته، برای کنترل آلودگی هوا، با توجه به قانون هوای پاک، با دبیری اداره کل محیط زیست در خصوص حمل و نقل و صنعت جلساتی برگزار شد و متعاقب آن با توجه به شرایط اضطراری به وجود آمده، تصمیمات سریع‌الاجرا مثل تعطیلی مدارس اتخاذ شد.
شیشه فروش می گوید: با توجه به ممنوعیت حمل و نقل در طول هفته های گذشته، پلیس راهنمایی رانندگی بیش از 2 هزار تخلف ثبت و در محدوده ترافیک اعمال قانون کرد، همچنین پلیس با خودروهای دودزا، فرسوده و فاقد معاینه فنی برخورد و تردد کامیون ها در داخل و اطراف شهر محدود و ممنوع شد.
رئیس ستاد مدیریت بحران استان اصفهان همچنین اضافه کرد: در ادامه اقدامات انجام شده، حدود 250 کوره آجر و 96 واحد تولیدی گچ خاکی فعال در برخوار، اصفهان و شاهین شهر، منفعل و به حالت تعطیل درآمدند، و با توجه به نظارت محیط زیست و صنعت و معدن بر این قانون، حدود 70 درصد واحدها به صورت منفعل درآمدند.
او اضافه کرد: در طول آلودگی‌های چند روز اخیر، 6 معدن گچ و 10 واحد تولید زغال تعطیل شدند و 41 واحد صنعتی با پتانسیل افزایش آلاینده ها، دستور کاهش فعالیت آنها صادر شد که 17 واحد آنها همکاری کردند و خاطیان از سوی اداره کل محیط زیست پیگیری خواهند شد.
به گفته شیشه فروش، تحقیق و مطالعه درخصوص میزان آلودگی هریک از این واحدها به طور تخصصی توسط محیط زیست بررسی شده بود و دستور تعطیلی با شناخت از میزان آلودگی آنها صادر شده بود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/117395/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد

اصلاح هندسی و تعریض باند جنوبی خیابان میرزاطاهر شرقی

حرکت به سمت بیانیه گام دوم انقلاب وظیفه اصلی فرماندار کاشان

حال و هوای ابری و بارانی جاده بوئین میاندشت به روایت فیلم

خودنمایی زمستان در بهار سمیرم

اعلام حکم بی‌سابقه علیه توماج صالحی در دادگاه بدوی | جرم او دقیقا چیست؟

رقابت 64 هزار و 719 داوطلب اصفهانی نوبت اول آزمون سراسری از فردا

آسیب بارندگی‌ها به 70 واحد مسکونی در کاشان

تصرف و عدم لایروبی رودخانه‌ از مشکلات کاشان است+فیلم

لحظه هولناک تخریب یک خانه در اصفهان بر اثر بارندگی شدید (فیلم)

آسفالت محله های اندوان خوراسگان تا نیمه اول امسال

10 واحد صنعتی اردستان در فهرست صنایع آلاینده قرار گرفت

احتکار 35 میلیاردی لوازم خانگی قاچاق در اصفهان

الزام فرهنگ‌سازی برای کتاب‌های الکترونیکی

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

افشای مشخصات پردازنده‌های اسنپدراگون X پلاس کوالکام

نقدها و نمرات بازی Stellar Blade منتشر شدند

داستان ابوشجاع

روایت «فارن پالیسی» از تله‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده است

ریزش چند خانه‌ در کاشان بر اثر سیل و آبگرفتگی

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

توماج صالحی به اعدام محکوم شد +جزئیات

فرونشست زمین در جاده مزرعه عرب به حسن آباد بر اثر بارش‌های سیلابی+ فیلم

برگزاری رویداد «چهارباغ جان اصفهان» در گذر فرهنگی چهارباغ

وکیل: دادگاه انقلاب اصفهان توماج صالحی را به اعدام محکوم کرد/ دادگاه بدوی حکم دیوان عالی کشور را «ارشادی» خواند و اجرایش نکرد/ به حکم صادره اعتراض خواهیم کرد

جزئیات جدید از سیلاب در اصفهان | اعلام آخرین وضعیت محورهای این استان

رقابت 64 هزار و 719 داوطلب اصفهانی نوبت اول آزمون سراسری

توماج صالحی به اتهام فسادفی‌الارض به اعدام محکوم شد

نشست خبری اتاق بازرگانی اصفهان

تشکیل اولین جلسه کارگروه مدیریت پسماند مهاباد در سال جاری

بازدید کارشناسان مرکز بهداشت مهاباد از پناهگاه حیات وحش تالاب بین المللی کانی برازان

بررسی آخرین وضعیت روستاهای برده میش و کپه‌کند بخش مرکزی مهاباد

تخلیه آب در کاشان همچنان ادامه دارد/آسیب به قنوات اردستان

میدان امام (ره) اصفهان جمعه میزبان همایش بزرگ «پهلوان ایرانی»

اصفهان دهم اردیبهشت میزبان اجلاس مجمع گفتگوی همکاری آسیا (ACD)

توماج صالحی به اعدام محکوم شد

صحبت های دلنشین دکتر کاکاوند در مورد قدرت

مادسازان بازی GTA 5 را روی کنسول نینتندو سوییچ اجرا کردند

ریلمی 2 گوشی جدید و هیجان‌انگیز با نمایشگر 120 هرتز رونمایی کرد

گوشی پولستار رونمایی شد؛ وقتی خودروسازان وارد بازار موبایل می‌شوند

درآمد 5 میلیارد تومانی یکی از کاربران تلگرام با فروش نام کاربری!

چرا رئیسی به پاکستان سفر کرد؟

روشنگری از دلایل اجرای طرح نور؛ به زودی

عامل تحریم

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

سامانه بارش‌زا بهاری در راه اصفهان / هوا 3 تا 5 درجه سردتر می‌شود

کشف 76 کیلوگرم تریاک و حشیش در منزل مسکونی در خمینی‌شهر

ببینید | لحظه تخریب یک خانه بر اثر بارندگی شدید در اصفهان