پیام سپاهان

آخرين مطالب

تلفات بالای گازگرفتگی در اصفهان و لزوم استفاده درست از لوازم گازسوز گفتگو

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان- آخرین آمار حاکی از جان باختن 17 نفر در استان اصفهان به‌دلیل مسمومیت با گاز سمی منوکسید کربن در سال جاری است و به‌ گفته کارشناسان امر استفاده و نصب نادرست دودکش بخاری و آبگرمکن دیواری نقش بسزایی در این زمینه دارد.

هر ساله با فرا رسیدن فصل سرما و افزایش استفاده مردم از وسائل گرمایشی، با وجود همه هشدارها و توصیه‌ها برای رعایت کردن موارد ایمنی، شاهد جان باختن تعدادی از هموطنان بر اثر بی‌مبالاتی در استفاده از این وسائل هستیم.
حادثه‌هایی که در برخی موارد حتی به از دست رفتن کامل اعضای یک خانواده منجر شد به‌ عنوان مثال اواخر آبان امسال بود که چهار عضو یک خانواده شامل مرد و زن جوان با 2 فرزندشان در خانه‌ای 30 متری در محله زینبیه اصفهان به‌ دلیل مسموم شدن با گاز منوکسیدکربن جان باختند.
حادثه‌هایی از این دست در بسیاری از نقاط استان اصفهان از ابتدای سال جاری تا کنون به‌ویژه در فصل پاییز رخ داد به‌ طوری که به گفته مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان، مسمومیت با گاز منوکسید کربن (CO) از ابتدای امسال تاکنون، جانِ 17 نفر را در این خطه گرفت که بیشتر آنها یعنی 12 نفر مربوط به کلان‌شهر اصفهان بودند.
به گفته غفور راستین، از ابتدای امسال تا 19 آذر جاری در استان اصفهان 233 نفر بر اثر استنشاق گاز سمی منوکسیدکربن دچار مسمومیت شدند که از این تعداد 216 نفر توسط اورژانس پیش‌بیمارستانی به بیمارستان منتقل و یا به‌صورت سرپایی در محل حادثه درمان شدند و 17 نفر از آنها جان خود را از دست دادند.
وی، 51 درصد از افراد مسموم شده را مرد، 40 درصد را زن و 9 درصد را کودک اعلام و تصریح کرد: بر اساس اطلاعات کسب شده، 30 درصد از این حوادث به‌دلیل استفاده از زغال برای گرم کردن اتاق، 21 درصد اشکال در دودکش بخاری، 17 درصد ایراد آبگرمکن، 11 درصد استفاده از گاز پیک‌نیک و زغال در چادر، 9 درصد استفاده از گاز پیک‌نیک در خودرو و 9 درصد استفاده از گاز پیک‌نیک برای گرم کردن مغازه و اتاق بوده است.
اصفهان، بیشترین تلفات را در کشور دارد
سخنگوی اورژانس کشور، بیشترین تعداد فوتی بر اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن در پاییز امسال ( از ابتدای مهر تا هشتم آذر) را مربوط به استان‌ اصفهان با 11 نفر و آذربایجان شرقی با 10 نفر اعلام کرد.
مجتبی خالدی  افزود: از یکم مهر تا هشتم آذر امسال هزار و 663 نفر به‌دلیل استنشاق گاز منوکسیدکربن دچار مسمومیت شدند که از بین آنها 87 نفر فوت کردند.
سخنگوی اورژانس کشور اظهار داشت: طبق آمار در این مدت 369 نفر در تهران، 143 نفر در فارس، 128 نفر در آذربایجان شرقی و 185 نفر در خراسان رضوی دچار مسمومیت با این گاز شدند.
وی با بیان اینکه در استان تهران پنج نفر به‌دلیل بروز مسمومیت با گاز منوکسید کربن فوت کردند، توصیه کرد: هموطنان برای نصب وسایل گرمایشی از افراد کارشناس بهره بگیرند.
آبگرمکن و دودکش بخاری از پر حادثه‌ترین موارد گازگرفتگی در اصفهان
مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت و گو با ایرنا، آبگرمکن‌های دیواری و دودکش‌های بخاری را از پر حادثه‌ترین موارد مسمومیت با منوکسیدکربن در این استان خواند و تاکید کرد: بسیاری از حادثه‌های رخ داده مربوط به اشکال در دودکش آبگرمکن، نداشتن کلاهک اچ (H)، مسدود بودن لوله دودکش و کافی نبودن ارتفاع عمودی آن بود.
منصور شیشه‌فروش با بیان اینکه همه این موارد منجر به خروج گازهای سمی از لوله آبگرمکن دیواری یا بخاری می‌شود، اضافه کرد: آبگرمکن‌های دیواری نباید در فضایی با مساحت کمتر از 60 متر مربع نصب شوند و باید هنگام نصب از مسدود نبودن لوله آن اطمینان حاصل کرد.
وی با تاکید بر اینکه هر یک از وسایل گرمایشی در خانه‌ها باید دارای لوله دودکش مجزا باشند، تصریح کرد: مردم باید به این موضوع بسیار توجه کنند که حتما اجازه ورود هوای تازه به خانه خود را بدهند و نباید همه درها و منافذ مسدود باشد.
شیشه‌فروش با اشاره به اینکه رنگ شعله بخاری باید آبی رنگ باشد، اضافه کرد: اگر رنگ شعله زرد یا نارنجی باشد نشانه کمبود هوا در محیط است.
وی، ایمنی شیرهای گاز را نیز بسیار مهم خواند و اظهار داشت: شلنگ گاز باید از نوع مخصوص باشد و برای بستن آن از سیم استفاده نشود بلکه بَست های ایمن و موجود در بازار خریداری شود.
به گفته وی انفجار و حادثه‌های بسیاری به‌دلیل استفاده از سیم برای محکم کردن شلنگ گاز رخ داده است زیرا سیم باعث پاره شدن شلنگ پس از مدتی و خروج گاز از آن می‌شود.
شیشه‌فروش با اشاره به اینکه دستورهای مربوط به ایمنی مصرف گاز به همه دستگاه‌های اجرایی استان ابلاغ شده است، خاطرنشان کرد: همه دستگاه‌ها از جمله آموزش و پرورش، اداره ورزش و جوانان، اصناف و دانشگاه‌ها ملزم به رعایت این دستورها در فضاهای فرهنگی و ورزشی، آموزشی، مسجدها، سینماها و مکان‌هایی مانند تالارها هستند.
وی با تاکید بر اینکه گاز منوکسید کربن، سریع وارد خون انسان و آسیب‌های بسیار می‌شود، گفت: با توجه به میزان تلفات حادثه‌های گاز گرفتگی در استان از مردم می‌خواهیم که این توصیه‌ها را جدی بگیرند و بدانند که هرگونه سهل‌انگاری، خسارت‌های جبران‌ناپذیری به‌همراه دارد که ممکن است باعث از دست رفتن جان خودشان یا اطرافیانشان شود.
سال گذشته در مجموع 471 نفر در استان اصفهان دچار مسمومیت با گاز منوکسید کربن (CO) شدند که از این تعداد 26 نفر جان باختند.
گاز منوکسید کربن بی رنگ و بی بو است که بر اثر احتراق ناقص تولید شده و بخاری، آبگرمکن، شومینه و اجاق گازها به علت سیستم تهویه نامناسب (دودکش) عامل مسمومیت با این گاز می‌شود.
کارشناسان می‌گویند قبل از نصب بخاری و وسایل گرمایشی باید از باز بودن مسیر دودکش و لوله‌های بخاری مطمئن شد و هر فردی در صورتی‌ که در فضای بسته دچار علایم سردرد، سرگیجه و تهوع شُد باید به سرعت از محل خارج شده و در هوای آزاد تنفس کند؛ چنانچه علائم بهبود یافت، بی‌شک در معرض مسمومیت با گاز بوده است.
در صورت مواجهه با بیمار دچار مسمومیت با منوکسیدکربن، ابتدا او را از محل خارج کرده یا در و پنجره‌ها را باز کنید تا هوای تازه وارد اتاق شود؛ سپس با شماره 115 تماس بگیرید.
به گزارش ایرنا منوکسیدکربن، گازی بی رنگ و بی بو یا همان قاتل نامرئی با شروع فصل سرما با آماری گسترده‌تر اما آرام و بی‌صدا خانواده‌هایی را عزادار می‌کند و هرساله با آغاز فصل سرما میزان مسمومیت با CO افزایش می‌یابد.
عمده‌ترین منبع تولید این گاز سوختن ناقص نفت و گاز است ولی در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی بویژه در محیط های در بسته و فاقد اکسیژن تولید گاز منوکسید کربن امکان‌پذیر است.
استفاده از آبگرمکن یا بخاری‌های مستعمل یا دارای نقص فنی و بدون دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در محل سکونت، بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می‌دهند.
اما از علل مسمومیت‌های تنفسی هم می‌توان به استفاده از زغال در محیط بسته یا چادر مسافرتی، مسمومیت با گاز فاضلاب، گاز خودرو در داخل توقفگاه، خروج لوله بخاری از منفذ، بخاری بدون دودکش، خرابی آبگرمکن، استفاده از وسایل گازسوز در خودرو و چادر سفری و یا نصب آبگرمکن در حمام اشاره کرد.
به علت بی رنگ و بی بو بودن این گاز، ممکن است وجود آن در محیط تا زمان ایجاد علایم مسمومیت شدید احساس نشود.
علائم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و درد شکم و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغماست.
در بیماران مبتلا به ناراحتی های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشدار دهنده باشد.
از سایر علائم مسمومیت با گاز منوکسید کربن می‌توان به سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و گاه تنگی مردمک ها اشاره کرد.
کارشناسان معتقندند کاهش مرگ و میر ناشی از استنشاق گاز منوکسیدکربن در اصفهان و حتی در کشور نیازمند آگاهی‌بخشی جامعه دارد که متاسفانه برنامه ای برای پیشگیری بسیاری از امورات مربوط در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و... نداریم چرا که بخشی از اعتبارات را باید برای فرهنگ‌سازی هر اموری در بخش پیشگیری هزینه کرد تا نتایج مثبت حاصل شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/117389/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

آغاز رقابت داوطلبان نوبت اول کنکور 1403 در رشته علوم تجربی

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای گروههای حساس

لغو پی در پی کنسرت‌ها در ایران/ وقتی وزارت ارشاد نمی‌تواند پای مجوز خودش بایستد (فیلم)

3200مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد

خورو بیابانک بارانی‌ترین منطقه اصفهان

عشق زندگی می بخشد

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید!

ایمیل اشتباه اپل به مشتریان آیفون، خبرساز شد

به‌روزرسانی نسل بعدی Fallout 4 منتشر شد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات

حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان

نیاز به 6 هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های پیشگیری از سیل در اصفهان

میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود

بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری

تصویب بیش از 50 مصوبه برای توسعه شرق شهرستان اصفهان

برنامه سینماهای اصفهان امروز جمعه 7 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار ویرا

برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز جمعه هفتم اردیبهشت 1403

موفقیت وشوکاران سپاهان در چین

دعوت هندبالیست های سپاهان به اردوهای تیم ملی

وضعیت قرمز هوا در دو ایستگاه اصفهان

چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان

هوای روز جمعه اصفهان و کاشان آلوده است

اجرای 29 ویژه برنامه در منطقه 8 ویژه هفته فرهنگی اصفهان

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

ماجرای خاوری که در سیل اردستان زیر آب ماند

ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

اتخاذ بیش از 50 مصوبه برای حل مسائل و مشکلات شرق شهرستان اصفهان

نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا

جریمه راننده پراید به سبک جرثقیل‌داران! + فیلم

50 مصوبه برای حل مشکلات شرق شهرستان اصفهان

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد