پیام سپاهان

آخرين مطالب

در قالب یک پایان نامه بررسی شد؛

تهیه مدلی برای بهبود کیفیت آب زاینده رود علمی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که تأثیر تخصیص بهینه آب بین آب بران و تخصیص بار آلودگی به‌طور همزمان در رودخانه، موجب بهبود کیفیت آب تا 70 درصد در برخی نقاط می‌شود.

پرستو پشم چی دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی عمران، آب ـ مدیریت منابع آب در پایان نامه خود به بررسی "بهینه سازی کمی و تخصیص بار آلودگی رودخانه- مطالعه موردی: رودخانه زاینده رود" پرداخت.
پیشرفت و توسعه جوامع بشری در گرو حفظ منابع است. امروزه منابع آب به‌عنوان یکی از حیاتی‌ترین منابع در دسترس با مناقشات و مشکلات فراوانی روبه‌رو شده‌اند.
به گزارش ایسنا، برنامه ریزی و مدیریت منابع آب به‌عنوان راه حلی برای حل این مشکلات و با در نظر گرفتن منابع آب اعم از سطحی و زیرزمینی و با لحاظ معیارهای اقتصادی، کیفیت آب و زیست محیطی توسعه یافته است.
رودخانه زاینده رود واقع در حوضه آبریز گاوخونی، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین منابع آب سطحی در فلات مرکزی ایران در سال‌های اخیر به دلیل برداشت بیش‌ازحد آب با بحران روبه‌رو شده است؛ به‌طوری‌که تالاب گاوخونی در انتهای آن عملاً خشک شده است. عبور این رودخانه از دو استان، انتقال آب آن به خارج حوضه، اندرکنش بین رودخانه و آب های زیرزمینی و هم‌چنین مصارف مختلف آب از این رودخانه برنامه ریزی و مدیریت آن را پیچیده کرده است.
تمرکز جمعیتی در جوار این رودخانه، رشد روزافزون صنایع و آلاینده‌های مختلف، وجود مزارع کشاورزی و ورود زه آب‌ها به رودخانه کیفیت آب آن را دستخوش تغییراتی کرده است.
در این پایان نامه با کمک روش تخصیص آب و بار آلودگی و با رویکرد کارآیی هزینه کوشش شده است تا میزان آب ورودی به تالاب گاوخونی بهبود یابد و همزمان با آن کیفیت آب به معیارهای استاندارد برسد.
به‌منظور تخصیص آب این رودخانه چهار بخش شرب، کشاورزی، صنعت و محیط‌زیست که عمده مصارف این رودخانه هستند، در نظر گرفته شده‌اند. سپس با استفاده از مفهوم عدم مطلوبیت ناشی از کاهش آب تخصیص داده‌شده و با هدف حداقل کردن اختلاف بین عرضه و تقاضا، آب بین آب بران مختلف برای 12 ماه سال آبی 88 تخصیص یافته است. عدم مطلوبیت در نظر گرفته‌شده برای هر بخش، 20 درصد کاهش آب برای بخش کشاورزی و صنعت و متفرقه و پنج درصد کاهش آب برای بخش شرب است.
در بخش کیفی از مدل شبیه ساز QUAL2K به‌منظور شبیه‌سازی روند تغییر غلظت آلودگی‌ها در رودخانه کمک گرفته شد و با استفاده از این مدل 12 ماه سال آبی 88 شبیه سازی شدند. سپس با استفاده از الگوریتم PSO این شبیه‌سازی‌ها به‌صورت اتوماتیک واسنجی شدند. صحت سنجی این مدل برای 4 ماه مهر، دی، فروردین و اردیبهشت انجام گرفت. بهینه سازی بخش کیفی با هدف حداقل کردن اختلاف غلظت آلودگی های موجود در رودخانه نسبت به حد استاندارد و حداقل کردن هزینه ی کاهش این آلودگی ها انجام شد.
هزینه کاهش آلودگی بخش شرب و صنعت شامل ساخت تجهیزات لازم برای تصفیه بار آلودگی قبل از ورود به رودخانه و هزینه کاهش آلودگی در بخش کشاورزی در واقع کاهش سود ناشی از کاهش کود مصرفی در نظر گرفته شد. پارامترهای در نظر گرفته‌شده در تخصیص بار آلودگی در بخش شرب و صنعت شامل BOD،TP و TN و در بخش کشاورزی شامل نیترات واردشده به آب توسط کودهای مصرفی کشاورزی است.
نتایج تخصیص آب در منطقه نشان داد که در این رودخانه بخش کشاورزی با سهم حدود نیمی از کل، بیشترین برداشت را دارد که پس از تخصیص بهینه این مقدار به حدود 35 درصد تقلیل یافته است. پس از بخش کشاورزی بخش شرب و بهداشت بیشترین درصد در مصرف آب رودخانه را داراست که به دلیل حساسیت بالای این بخش تلاش شد تا آب مصرفی آن به‌طور کامل تأمین شود. در نهایت تا حدود 2 درصد برداشت بخش صنعت کاهش یافت.
با استفاده از این روش آب باقی‌مانده در پایین دست رودخانه، به‌منظور حفظ اکولوژی منطقه و تالاب، در برخی ماه‌ها تا سه برابر افزایش یافت.
نتایج تخصیص بار آلودگی در بخش شرب و صنعت نشان داد که پساب های تصفیه خانه جنوب اصفهان در وهله اول و بعد از آن صنایع بزرگی چون ذوب آهن اصفهان بیشترین آلودگی را وارد آب می کنند. نتایج تخصیص بار آلودگی در بخش کشاورزی نشان داد که در نیمه‌ی اول سال آبی که تنها انهار سنتی بالادست لنجانات کشت دارند، مصرف کود باید به‌طور متوسط تا 17 درصد کاهش یابد و در نیمه ی دوم سال آبی با آغاز کشت انهار سنتی چهارمحال و بختیاری این میزان کاهش در این انهار به‌طور متوسط تا 23 درصد نیز می رسد. نتایج تأثیر تخصیص بهینه آب بین آب بران و تخصیص بار آلودگی به‌طور هم زمان در رودخانه، بهبود کیفیت آب تا 70 درصد در برخی نقاط را نشان می دهد.
ابن پایان نامه با راهنمایی دکتر کیوان اصغری و دکتر مسعود طاهریون در دانشگاه صنعتی اصفهان دفاع شد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/117327/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

7 تا از ارزان‌ترین کشورها برای خرید طلا را بشناسید

ویدیو/ افتتاح زورخانه در منطقه ده ونک تهران

کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران (فیلم)

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

270 کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی در نایین معدوم شد

انهدام باند سرقت مسلحانه در اصفهان

توقیف 11 میلیارد ریال کالای قاچاق در نایین

فیلم| امدادرسانی هلال‌احمر نایین در روستای مغار اردستان

فیلم| بارش برف در ارتفاعات سمیرم

رقابت بیش از 64 هزار و 719 داوطلب استان اصفهان در نوبت اول آزمون سراسری 1403

معرفی برگزیدگان رویداد مدیریت مصرف آب در صنعت نساجی

17 گروه ارزیاب خسارت سیل اصفهان را برآورد می‌کنند

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران

کاهش دمای هوا در استان

گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت

17 قبضه اسلحه‌کمری در پیرانشهر کشف شد

مرمت و بازسازی زورخانه ده‌ونک با قدمت بیش از یک قرن

مرکز آموزش شهروندی در شهرک منظریه شهرکرد راه‌اندازی می‌شود

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد+فیلم

هرروز یک سری مشکل هست!

نمایش داستان مرموز بازی INDIKA در تریلر جدید

این ویژگی امنیتی اندروید 15 شما را از اپلیکیشن‌های مشکل‌دار نجات می‌دهد

قابلیت انقلابی واتساپ معرفی شد؛ انتقال فایل بدون نیاز به اینترنت

از هوش مصنوعی تا تماس ویدیویی؛ قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن را ببینید

قابلیت عجیب P70 پرو را ببینید؛ عضو پرآوازه خانواده هواوی

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تورم سالانه در سرازیری کانال 20 درصدی

پرداخت هزینه‌های خدماتی و درمانی بیماران سرطانی توسط دولت، به زودی

توماج صالحی به اعدام محکوم شد!

(ویدیو) لحظه تخریب یک خانه بر اثر بارندگی شدید در اصفهان

بارش باران بهاری در فولادشهر اصفهان + فیلم

تولید روزانه بیش از 170 تن زباله در مهاباد

توصیه نماینده ولی فقیه به فرماندار کاشان

آمادگی کامل سمرقند برای هرگونه همکاری در برگزاری هفته فرهنگی اصفهان

برداشت سه تُن گل محمدی ارگانیک از مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد مرکز زواره

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟