پیام سپاهان

آخرين مطالب

رشد گرایش به مُد اجتماعی ناسالمی به نام تاتو اجتماعی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - افزایش گرایش به تاتو یا خالکوبی در بین نوجوانان و جوانان به ویژه در استان اصفهان به‌عنوان مُد اجتماعی ناسالم، نگرانی‌هایی را در پیوند با این آسیب اجتماعی در جامعه ایجاد کرده است.

تاتو(تتو)، فرآیندی است که در آن طرحی بر روی پوست بدن با ماندگاری طولانی کشیده می‌شود که این عمل در گذشته با نام خالکوبی بوسیله سوزن و اکنون بوسیله دستگاه دستی کوچکی انجام می‌شود و رنگ را به زیر پوست تزریق می‌کند.
طبق اسناد تاریخی و فرایافت‌ها از اماکن باستان‌شناسی، تاتو زدن توسط انسان از زمان خیلی دور وجود داشته و به‌نوعی سابقه آن به دوران ماقبل تاریخ و به کشورهای فرانسه، پرتغال و اسکاندیناوی بازمی‌گردد.
قدیمی‌ترین مظاهر فیزیکی تاتوها در یک مومیایی باستانی مربوط به چهار تا پنج هزاره قبل از میلاد پیدا شده است.
همچنین این باور نیز وجود دارد که در بسیاری از فرهنگ‌های کهن مانند مصر و هند، از تاتو به‌عنوان نوعی درمان و شیوه برگزاری مراسم مذهبی و در برخی نقاط نیز برای موقعیت خاص اجتماعی یا نشانه تنبیه افراد استفاده می‌شده است، به‌عنوان نمونه در مصر باستان تاتو برای التیام دردهایی مانند اختلالات روده‌ای بکار می‌رفته و در یونان و روم باستان، برده‌ها و مجرمان را تاتوکاری می‌کردند تا در صورت فرار، راحت‌تر شناسایی شوند.
در دوره‌ای از تاریخ، تاتو زدن توسط دریانوردان و دیگرانی که افراد "کلاس پایین" نامیده می‌شدند تا سال 1960 رواج داشت و از آن زمان به بعد، مجددا تاتوها شروع به دریافت مقبولیت اجتماعی بیشتری کردند.
سابقه خالکوبی در ایران نیز به دوره‌های بسیار تاریخی بر می‌گردد کمااینکه بر پیکر برخی تندیس‌های کشف شده در پازیریک(روسیه) و لرستان مربوط به دوره هخامنشیان، نشان خالکوبی وجود دارد.
مولوی در مثنوی معنوی، در ضمن بیان داستان پهلوان قزوینی(شیر بی‌یال و دُم) به عمل خالکوبی با عنوان "کبودی زدن" اشاره می‌کند که در آن زمان پهلوانان، تصاویر و طرح‌های شیر و اژدها را بر باز یا سینه خود می‌کشیدند.
جوانان پُر از نقش و نگار
در دهه اخیر به‌ویژه در سال‌های جدید، گرایش به خالکوبی یا تاتو زدن در بین جوانان کشور ما هم رواج یافته بطوریکه با گذری در خیابان‌های شهر منجمله اصفهان با بسیاری از جوانانی که پیکر خود را پر از نقش و نگار کرده‌اند، روبه‌رو می‌شویم، جوانانی که از بخشی یا تا تمام قسمت‌های پیدا و پنهان اندام خود را به بومی برای نقاشی دردناکی به نام تاتو اختصاص داده‌اند و با پوشیدن لباس‌های خاص سعی در جلب توجه دیگران دارند.
البته این گرایش در بین دختران و زنان نیز مشهود است ولی گستره آن محدود و طرح‌های آن خاص‌تر است که البته بسیاری از این افراد هم درصدد وانمایی نقوش تاتو شده اندام خود بر دیگران هستند.
  برای دستیابی به علت گرایش جوانان به این مد ناسالم اجتماعی با تعدادی از آنها گفت‌وگویی انجام داده ایم.
"اشکان" جوانی که صاحب یک بوتیک لباس‌های مردانه است در این زمینه گفت: تاتو یک هنر است و الان هم در بین افراد مشهود جامعه مانند فوتبالیست‌ها و خوانندگان و همچنین بیشتر جوانان رواج دارد و بخاطر جذابیت تنوع طرح‌ها و رنگ‌هایش، بیشتر در چشم دیگران نمود دارد.
او که یک تیشرت چسبان و شلوار کوتاه مدل "اسلش" به پا داشت، ادعا کرد: تاتو نوعی آرامش و قدرت به جوانان می‌دهد و آنها همچون پهلوانان گذشته، خود را بهتر و بیشتر باور می‌کنند.
این جوان که حتی روی انگشت‌ها و گردن خود را هم تاتو باران کرده است، ادامه داد: بسیاری از دوستان و همسالان من نیز در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف تاتو کرده‌اند و تقریبا همه به این روش که به نوعی مُد در بین جوانان تبدیل شده است، گرایش یافته‌اند.
این جوان 20 ساله یادآور شد: خانواده من در ابتدا به انجام این کار اعتراض داشتند ولی با توجه به اینکه از سن قانونی گذر کرده‌ام بدون اجازه آنها اقدام به تاتو کردن بیشتر بخش‌های بدنم کردم.
"مهشید" دختر جوان شاغل در یک سالن آرایش و زیبایی که طرح یک پرنده را روی ساق دست خود تاتو کرده است نیز معتقد است که این کار نوعی آرایش و زیبایی‌بخشی به بدن است و به‌خاطر دردی که دارد، افراد خاصی آن را انجام می‌دهند.
او که دختر سوم یک خانواده هفت نفره است در باره عقیده خانواده‌اش در باره انجام تاتو اظهار داشت: آنها اینقدر غرق مشکلات خود هستند که اصلاُ به من توجهی ندارند.
مهشید ادامه داد: من دوست داشتم تتو را در جایی بزنم که دیگران هم ببینند و در باره من نظر بدهند، حتی اگر نظرشان منفی باشد.
"ساغر" ، تاتوکاری است که مدت سه سال بصورت حرفه‌ای و با توجه به استقبال زیاد جوانان، به این کار اشتغال دارد.
وی اظهار داشت: تاتو با خالکوبی بسیار فرق دارد زیرا به‌خاطر استفاده از دستگاه از درد کمتر و به‌دلیل تنوع رنگ، از زیبایی بیشتری برخوردار است.
او که قسمت‌های زیادی از بدن خود را هم تاتو کرده است، افزود: در بسیاری از مهمانی‌ها، هم برای تاتوهای روی بدنم و هم برای نوع کارم، مورد سرزنش فامیل قرار می‌گیرم که برایم اهمیتی ندارد.
ساغر ادامه داد: البته در 2 سال گذشته تقریبا انجام تاتو در ابرو، لب و نقش‌های روی اعضای بدن در شهرستان‌ها هم مانند تهران جا افتاده و مشاهده آن تا حدودی برای مردم عادی شده است.
این تاتوکار خاطرنشان کرد: کسانی که برای تاتو مراجعه می‌کنند بسته به حال و هوایشان، طرح‌ها و نقشه‌های مختلفی را پیشنهاد می‌دهند، از قلب و چشم اشکبار گرفته تا طرح‌های گل، پرنده و جملات انگلیسی و فارسی با مفاهیم خاص.
او انجام این کار را موجب تقویت خودباوری در خود و مشتریانش توصیف کرد و گفت: بسیاری از دخترها به‌خاطر عقده‌های ناشی از سخت‌گیری‌ها و محدودیت‌ها در کانون خانواده و جامعه، به سمت تاتو گرایش پیدا کرده‌اند.
تاتو عامل انتقال بسیاری از بیماری‌ها
در عین حالی که بسیاری از جوانان به سمت انجام تاتو گرایش یافته‌اند، پزشکان هشدار می‌دهند که این روش ناسالم می‌تواند عامل روز بسیاری از بیماری‌های خونی و پوستی در جامعه باشد.
آنها یکی از تهدیدات تاتو را آلودگی‌های خونی عنوان می‌کنند و معتقدند: اگر تجهیزاتی که برای ایجاد تاتو استفاده می‌شود، به خون فردی بیمار آلوده باشد، دیگران نیز در معرض تعدادی از بیماری‌های خطرناک مانند هپاتیت سی، هپاتیت بی، سل و ویروس ایدز قرار می‌گیرند.
آنها همچنین اختلالات پوستی شامل ایجاد زخم‌ها و التهابات شدید، عفونت‌های پوستی، حساسیت‌های شدید و آسیب‌های بافت‌ چشمی و حساس بدن را از دیگر عوارض انجام تاتو در بدن افراد عنوان کردند.
به اعتقاد کارشناسان، فضای مجازی و سلبریتی‌ها(افراد مشهور) نیز در گرایش جوانان به سمت تاتو کردن نقش موثری دارند.
یک جامعه‌شناس در این پیوند گفت: یکی از علل افزایش گرایش جوانان به تتوزدن و خالکوبی، تبلیغات و الگوهای ناسالم ارائه شده در فضای مجازی و همچنین تقلید از سلبریتی‌ها(افراد مشهود و چهره‌ها) است.
فخری رضایی  افزود: تبلیغات گسترده در فضای مجازی با توجه به‌اینکه جوانان، بسیاری از ساعات شبانه‌روز خود را صرف گذراندن در این فضا می‌کنند می‌تواند عامل گرایش آنها به این رفتار نامناسب اجتماعی شود.
وی اظهار داشت: همچنین آن دسته از افراد سلبریتی و مشهور مانند فوتبالیست‌ها، بازیگران و خوانندگان نیز که روی بدن خود تاتو زده‌اند نیز منجر به الگوگیری و تمایل جوانان به خالکوبی می‌شوند. ‏
این جامعه‌شناس، خالکوبی را سنت نادرستی دانست و گفت: اگر بسیاری از جوانان فلسفه خالکوبی را بدانند و از خطرات آن آگاه شوند، محال است به این کار روی آورند.
رضایی یادآور شد: خالکوبی در عهد باستان و در برخی از دوره‌های تاریخی به‌عنوان آرایش برای مردان و زنان مورد استفاده قرار می‌گرفت و در دورانی نیز افراد برای تسکین دردهای خود، در نقاط مخصوصی از بدن خود خالکوبی می‌کردند. ‏
این کارشناس تصریح کرد: در سال‌هایی هم خالکوبی مخصوص افراد سابقه‌دار و بزهکاری بود که در زندان این عمل را انجام می‌دادند و اگر کسی با خالکوبی دیده می‌شد، اکثریت مردم به سابقه‌دار بودن وی اطمینان می‌یافتند.
وی اضافه کرد: در دوران ما، «تاتو» جای «خالکوبی» را گرفته است و بسیاری از زنان و مردان، بدون آگاهی از سابقه آن، بدن خود را در اختیار خالکوبان قرار می‌دهند.
رضایی یادآور شد: در فرهنگ و عرف بیشتر مردم ایران، خالکوبی امری ضدارزش و قبیح محسوب می‌شود، اما در قانون برای آن مجازاتی پیش‌بینی نشده است بنابراین با وجود ضدارزش بودن، جُرم محسوب نمی‌شود و مجازاتی ندارد؛ مگراینکه شاکی خصوصی در این زمینه وجود داشته باشد.
گرایش به تاتو، نشانه کاهش اعتماد به نفس و خودآزاری
بسیاری از روانشناسان بر این باورند که گرایش جوانان به تاتو نشانه‌ای از کاهش اعتماد به نفس و خودباوری در آنها و از سویی خودآزاری، خودنمایی و بیماری‌های شخصیتی است.
آنها بر این باورند که افزایش مهارت‌های زندگی و تقویت ارزش‌ها و اعتقادات در افراد و همچنین بیان فرهنگ اصیل ایرانی می‌تواند متقاضیان را از انجام این رفتار ناسالم دور بدارد.
یک روانشناس تربیتی در این زمینه گفت: تمایل جوانان به تتوزدن از یکسو به مشکلات و نیازهای شخصیتی و روحی و روانی آنها برمی‌گردد و از سویی نشانه خشونت و خودآزاری علیه خودشان است.
افسانه برومند  افزود: برخی افراد که اقدام به زدن تتو روی بدن خود می‌کنند دچار مشکلات خود بزرگ‌بینی و خودنمایی هستند و با این کار، احساس غرور و لذت می‌کنند.
وی اظهار داشت: گرایش به گروه‌های انحرافی، گریز از ضربه‌های عاطفی و احساسی، اعتراض اجتماعی و بسیاری از این موارد می‌تواند عامل گرایش جوانان و افراد جامعه به سمت خالکوبی یا تاتو باشد.
این روانشناس، رفتار نامناسب خانواده به نوجوانان و جوانان را عامل دیگری بر تمایل آنها به سمت رفتارهای ناسالم اجتماعی از جمله تتوزدن برشمرد و افزود: کنترل و حساسیت بسیار و محسوس روی فرزندان و سلب حس استقلال از آنها می‌تواند به ضعف اعتماد به نفس و گرایش آنها به سمت این رفتارها منجر شود.
وی خاطرنشان کرد: نوجوانان و جوانانی که با ضعف و مشکلات شخصیتی در خانواده مواجهند به‌راحتی در دام گروه‌های انحرافی و رفتارهای نامتعارف گرفتار می‌شوند.
برومند به دیگر علت‌های بروز رفتارهای ناسالم در جامعه اشاره کرد و گفت: بعضی افراد برای بیان ابراز نارضایتی‌ خود از مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مانند فقر، تبعیض و فاصله طبقانی و یا تنفر و نارضایتی به تتوزدن روی می‌آورند.
وی به خانواده‌ها توصیه کرد که در برخورد با فرزندان خود رفتار مناسب و صمیمانه داشته باشند و از همان دوران کودکی به آموزش‌ مهارت زندگی و تقویت ارزش‌ها و اعتقادات به فرزندان خود بپردازند.
 
 

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/114885/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

نواخته شدن زنگ سلامت در شهرضا

نهمین دوره جشنواره خوارزمی در کاشان

امدادرسانی گروه‌های جهادی کاشان در سیل + فیلم

ورود سامانه‌بارش‌زا به جنوب، شرق و شمال استان

آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس

تجدید میثاق جامعه کارگری استان با شهیدان

ساخت 10 تلمبار مشارکتی نوغانداری در خراسان شمالی

اجرای 12 عنوان برنامه ویژه هفته فرهنگی اصفهان در پایانه‌های مسافربری

پیوستگی بین مردم و حاکمیت از برکات نظام جمهوری اسلامی است

کلاهبرداری یک بیلیون و 900 میلیارد ریالی با وعده خرید خودرو

خسارت ندیدن بناهای بافت تاریخی زواره

تعاملات سایپا با فولاد مبارکه در راستای افزایش 100 درصدی تولید خودرو

نقش اصلی رسانه‌ها اعتمادسازی، ترویج امید و افزایش رضایت‌مندی مردم است

حیات طیبه در خودنمایی نسیت، بلکه در اخلاص و پاکی است

پر شدن سیل بند‌ها بر اثر بارش باران شهروندان آران و بیدگل را شگفت زده کرد + فیلم

درخشش اصفهانی‌ها در میان برترین‌های ورزش ایران

برپایی بازارچه دانش آموزی در سمیرم

صادرات بیش از 5 میلیون دلار کالا از تعاونی‌های شهرستان کاشان

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

تقاضا برای هدست ویژن پرو اپل رو به کاهش است

جزئیات تخصیص ارز 28500 تومانی

نرخ ارز کشورهای عربی در ایران/ دینار عراق و درهم امارات چند؟

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

تراکتور به مصاف ذوب‌آهن می‌رود

لزوم تغییر مسیر رینگ چهارم و آزادسازی اراضی در محدوده سیتی‌سنتر و راه‌آهن

آژیر قرمز در اصفهان/ فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس

پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در 24 ساعت آینده؛ امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت

فرهنگ پهلوانی از گود زورخانه تا گرد جهان

بارش باران سیل آسا و آبگرفتگی در روستای اسلام آباد + فیلم

قرعه کشی پخش مناظره های انتخاباتی صدا و سیمای اصفهان

خروش رودخانه چشمه لنگان فریدونشهر

کلاهبرداری 190 میلیارد تومانی با وعده خرید خودرو/ 6 نفر دستگیر شدند

نفرات دعوت شده به مرحله دوم انتخابی تیم ملی کاراته مشخص شدند

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

قیمت HDD سیگیت و وسترن دیجیتال افزایش یافت

جو بایدن لایحه «فیلترینگ یا فروش تیک تاک» را امضا کرد؛ مدیرعامل پلتفرم چینی: جایی نمی‌رویم

آژیر قرمز در اصفهان؛ ترک های اصفهان، به میراث هم رسید

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

کلاهبرداری 190 میلیارد تومانی با وعده خرید خودرو

راهکارهایی برای به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور

بازدید اعضای کمیسیون محیط زیست شورای شهر از مرکز کنترل عملیات شهرداری اصفهان

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

سامسونگ شارژر جدید 50 واتی USB PD خود با دو پورت Type-C را معرفی کرد

بازگشت دلار به کانال 62 هزار تومان؛ بازاری ها فروشنده شدند

مأمور دولتی در بهارستان قلابی از آب درآمد

اجرای نمایش تشریفات ساده در تماشاخانه ماه در اصفهان

همه اقشار در برپایی کنگره شهدای کاشان مشارکت کنند

استقبال از «مدل مشارکت» در حوزه حمل‌ونقل/ هفته آینده 2 قرارداد همکاری مشارکت امضا می‌شود

رینگ چهارم با منابع استانی تکمیل نمی‌شود/ آلودگی هوا دغدغه اصلی برای اصفهان است