پایگاه خبری تحلیلی پیام سپاهان

آخرين مطالب

سرنوشت نامعلوم 4804 دانش‌آموز اصفهانی بازمانده از تحصیل علمي

سرنوشت نامعلوم 4804 دانش‌آموز اصفهانی بازمانده از تحصیل
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - حذف یکی از تأثیرگذارترین دوران رشد و تکامل فردی و اجتماعی، محرومیت از رشد و پیشرفت در جامعه و فراهم شدن زمینه انحرافات و مشکلات فردی و اجتماعی، آینده نه‌چندان روشنی است که پیش روی جمعیت 4 هزار و 804 نفری دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در اصفهان ترسیم می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان  فوت، مهاجرت به داخل و خارج از کشور، معلولیت‌های شدید، ابتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج، فقر مالی خانواده، بد سرپرستی و مشکلات خانوادگی مانند طلاق و اعتیاد، تحصیل در خانه و ... را از مهم‌ترین عوامل بازماندگی کودکان از تحصیل دانست و اظهار کرد: بیش از 537 هزار نوآموز و دانش‌آموز در دوره‌های پیش‌دبستانی و ابتدایی در استان اصفهان تحصیل می‌کنند که چون تأکید آموزش‌وپرورش بر زیرپوشش قرار دادن دانش‌آموزان بوده، 87 واحد آموزشی در استان با 1 تا 5 دانش‌آموز وجود دارد. از این میان 83 واحد دوره ابتدایی و 4 واحد دوره متوسطه هستند، همچنین 191 واحد آموزشی هم تا 10 دانش‌آموز دارند که 173 واحد ابتدایی و 18 واحد متوسطه هستند.
شناسایی 4804 هزار دانش‌آموز، جذب 555 نفر
شهین جوانی از شناسایی 4 هزار و 804 دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در استان خبر داد و گفت: از این تعداد 2 هزار و 141 نفر دختر و 2 هزار و 663 نفر پسر هستند که با تلاش‌ها و اقدامات انجام‌شده از این تعداد هزار و 790 دانش‌آموز شناسایی و 555 نفر جذب‌شده‌اند.
وی آمار شناسایی دانش‌آموزان تا آبان ماه را 37 درصد اعلام کرد و گفت: این عدد در مقایسه با سال گذشته، 17 درصد افزایش نشان می‌دهد.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش ‌و پرورش استان اصفهان، نرخ پوشش تحصیلی واقعی در دوره ابتدایی در سال تحصیلی 98-97 را 89/98 اعلام کرد و یادآور شد: نرخ جذب پایه اول در کشور 37/98 و باسوادی در گروه سنی 10تا 49سال حدود 95 در صد ثبت‌شده که این عدد در استان به 97 درصد افزایش‌یافته است.
جوانی اضافه کرد: بیماری صعب‌العلاج، کودکان بد سرپرست و با معلولیت جسمی و ذهنی شدید، فقر مالی خانواده، مهاجرت، فوت و... عوامل دیگری مانند شناسایی نشدن دانش‌آموزان، عدم برخورد با اولیا مانع تحصیل در زمان مناسب، باطل نشدن شناسنامه دانش‌آموزان فوتی، به‌روز نبودن رسانی اطلاعات دانش‌آموزان در سامانه‌های موجود و نبود سامانه‌ای برای ردیابی کودکان از بدو تولد تا مرگ، وجود دانش‌آموزان فاقد مدرک هویتی، بی‌اطلاعی از دانش‌آموزان بیمار یا معلول در خانواده‌ها و... از مهم‌ترین دلایل جذب نشدن دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل شناسایی‌شده در استان است.
وی خاطرنشان کرد: برای مبارزه با باسوادی و توسعه عدالت آموزشی برنامه‌هایی در زمینه شناسایی، جذب و نگهداشت دانش‌آموزان لازم التعلیم 6 تا 12 سال انجام‌شده که عبارت‌اند از مداخله بهنگام و کیفیت‌بخشی به آموزش پیش‌دبستانی، توسعه مراکز اختلالات یادگیری، ایجاد پایگاه‌های توانمندسازی از ابتدای ورود به دبستان، ایجاد پایگاه‌های رشد، طرح موضوع در شورای آموزش‌وپرورش و ابلاغ مصوبات به دیگر دستگاه‌ها از طریق استاندار، پیگیری مراحل شناسایی، جذب و نگهداشت دانش‌آموزان بازمانده و تارک از تحصیل و همکاری بین دستگاهی با سازمان‌های مرتبط همچون دانشگاه علوم پزشکی، ثبت‌احوال، بهزیستی، امور اتباع، دادگستری، سازمان تبلیغات اسلامی، گروه‌های مردم‌نهاد سمن‌ها و کمیته امداد، صداوسیما و...
از دست رفتن فرصت جامعه‌پذیری و آموزش مهارت‌ها
از سوی دیگر میرزائیان، کارشناس مسئول دفتر امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان در گفت و گو با ایسنا، درباره آسیب‌های در انتظار کودکان بازمانده از تحصیل گفت: حقیقت آن است که تحصیل برای کودکان، تنها به معنای رفتن به مدرسه و درس خواندن نیست، بلکه بخش مهمی از جامعه‌پذیری کودکان در این دوران انجام می‌شود و در مدارس دانش‌آموزان مهارت‌هایی را به دست می‌آورند که برای زندگی آینده خود و جامعه‌شان بسیار لازم و بااهمیت است.
وی مهم‌ترین زیان ترک تحصیل کودکان را حذف یکی از مراحل اصلی رشد و تکامل آن‌ها دانست و یادآور شد: بازماندگی از تحصیل باعث می‌شود فرد در حالی وارد عرصه کار و کسب درآمد و وظایف بزرگ‌سالی شود که هنوز آماده انجام وظایف و مسئولیت‌های این دوران نیست و درنتیجه به‌سادگی در برابر آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرد.
میرزاییان تبدیل‌شدن به کودک کار، خیابانی و قرار گرفتن در معرض جرم و آسیب‌های اجتماعی دیگر را ازجمله مشکلات دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل بیان کرد و گفت: این‌یک شعار نیست بلکه واقعیت است که کودکان آینده‌سازان جامعه ما هستند و جامعه‌ای موفق خواهد بود که کودکانش بتوانند دوران رشد و پرورش خود را با موفقیت و سلامت پشت سر بگذارند و مهارت‌های آموزشی، تربیتی و حرفه‌ای لازم را برای دوره‌های بعدی فرابگیرند.
این کارشناس با اشاره به ضربه‌های عاطفی، فرهنگی و اجتماعی به قشر بازمانده از تحصیل، افزود: در بلندمدت نیز این افراد گرفتار آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شوند، بنابراین توجه به مشکل کودکان بازمانده از تحصیل و برنامه‌ریزی برای جذب آن‌ها به دوران تعلیم و تربیت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
وی یکی از راهکارهای کاهش جمعیت دانش‌آموزان ترک تحصیلی را استفاده از ابزارهای قانونی دانست و گفت: بر اساس قانون، مخالفت پدر و مادر کودکان با تحصیل آن‌ها جرم است و درصورتی‌که این قانون با جدیت اجرا و جریمه‌های مالی یا عواقب سخت گیرانه تری برای چنین والدینی اجرا شود، تعداد کودکان بازمانده از تحصیل به‌شدت کاهش خواهد یافت.
وی دومین راهکار را بازگرداندن دانش‌آموزان ترک تحصیلی به مدرسه بیان کرد و توضیح داد: ممکن است در بعضی روستاها و مناطق دورتر از کلان‌شهرها، دانش‌آموزان به بهانه‌هایی مانند تفکیک جنسیتی یا تأکید والدین بر حضور معلمان زن برای فرستادن کودک به کلاس درس و یا نیاز به نیروی کار پسرها، اجازه ادامه تحصیل به فرزندان دختر یا پسر خود را ندهند. در چنین شرایطی، مسئولان آموزش‌وپرورش و دیگر دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی، وظیفه‌دارند برای بازگرداندن دانش‌آموزان به سر کلاس درس برنامه‌ریزی کنند از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه‌ها نیز می‌توان برای ساخت مدرسه یا تأمین معلم و کمک به معیشت خانواده‌های نیازمند استفاده کرد.
فرصت‌هایی که از کودکان گرفته می‌شود
رضا اسماعیلی عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان نیز با اشاره به پیامدهای ترک تحصیل برای کودکان و نوجوانان در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: کودکانی که به هر دلیل ناچار به ترک تحصیل می‌شوند، فرصت یادگیری سواد و حتی مهارت‌های زندگی را از دست می‌دهند و در آینده نیز چشم‌انداز روشنی برای به دست آوردن جایگاه شغلی و اجتماعی مناسبی پیش رو ندارند.
وی نخستین آسیب پیش روی بازماندگان از تحصیل را محرومیت نسبی از رشد و پیشرفت در جامعه دانست و افزود: همه این عوامل مانند یک زنجیره به‌هم‌پیوسته و افراد را از فرصت مشارکت اجتماعی فعال در حوزه‌های زندگی فردی و جمعی محروم می‌کنند. از سوی دیگر به دلیل پایین بودن سطح تحصیلات و آموزش‌های لازم، زمینه‌های انحرافات اخلاقی و مشکلات فردی و اجتماعی را در بین این افراد افزایش می‌دهد.
اسماعیلی همچنین یکی از مشکلات بازماندگان از تحصیل را محرومیت از منزلت و جایگاه مناسب اجتماعی به‌واسطه نداشتن شغل و درآمد کافی اعلام کرد و گفت: این عوامل دست در دست هم داده و مانع از آن می‌شود که یک فرد بازمانده از تحصیل در دوران کودکی بتواند نقش و وظایف خود را به‌عنوان یک شهروند یا پدر و مادر در دوران جوانی به شکل مطلوب انجام دهد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت وظیفه دولت در ایجاد فرصت‌های برابر آموزشی در مناطق مختلف، ادامه داد: عدالت آموزشی به معنای استفاده از شیوه‌های جدید آموزش برای قشرهای گوناگون جامعه است تا بتوانند بسته به موقعیت و شرایط زندگی خود به خدمات و امکانات آموزش‌وپرورش دسترسی داشته باشند، این موضوع باید از طریق راه‌اندازی شبکه‌های تلویزیونی و شیوه‌های دیگر آموزش از راه دور برای ساکنان روستاهای کوچک، محروم و دورافتاده، موردتوجه قرار گیرد.
انتهای پیام


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

مرکز آموزش و پژوهش ایسنا اصفهان آغاز به کار کرد

2 مرکز تحقیقات هواشناسی کشاورزی در استان اصفهان وجود دارد

گسترش همکاری‌های علمی و پژوهشی ایران و آلمان

افزایش 20 درصدی پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های علمی کاربردی

برپایی پنجمین نمایشگاه اشتغال و کارآفرینی دانشگاه علمی کاربردی اصفهان

سبک زندگی جدید به افزایش تغییر خُلق و خوی فصلی منجر شد

"پسمپ"، یار محیط زیست

فقر آهن، شایع‌ترین علت ریزش مو در زنان

استاد برجسته دانشگاه اصفهان درگذشت

احمد کیاست پور چهره جهانی نجوم و لیزر درگذشت

اکنون همه ایسنا را به خوبی می‌شناسند

اختلالات یادگیری کودکان به معنای ناتوانی ذهنی نیست

موفقیت پژوهشگران کاشانی در تولید نانوساختارهای ذخیره هیدروژن

دانشجویان بازیگران اصلی تحولات علمی کشور هستند

ایسنا آلبومی از اولین‌ها است

آنفلوانزا در چه افرادی منجر به مرگ می‌شود؟

چرا دگزامتازون برای درمان آنفلوآنزا مناسب نیست؟

نقش سقف شیشه‌ای بر توانمندی شغلی زنان

توسعه شهرنشینی در حوضه زاینده‌رود باید متناسب با میزان منابع آبی باشد

امضای قرارداد سرمایه‌گذاری اسکنر سنگ از فن بازار منطقه‌ای اصفهان

ایدز کمتر قربانی می‌گیرد

تامین متابولیت‌های ثانویه صنعت دارویی با کشاورزی مولکولی

سرنوشت نامعلوم 4804 دانش‌آموز اصفهانی بازمانده از تحصیل

برگزاری اولین جشنواره بین‌المللی اختراعات خیام در اصفهان

دانشجویانی که با قطعی اینترنت سردرگم شدند

تاثیر الگوی رفتاری بر آلودگی هوا

هوای اصفهان در وضعیت قرمز

اجرای طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» در کاشان آغاز شد

محققان اصفهانی موفق به ساخت گیت بومی شدند

رایحه رستنی‌های فریدن در کتاب«داروخانه‌ای از طبیعت»

واکسن‌های تزریقی در اصفهان هیچ عارضه سلامتی ندارند

فرهنگیان در تحلیل نقاط ضعف و قوت آموزش بهترین پژوهشگر هستند

تماشای برنامه‌های تلویزیون بدون اینترنت

دیابتی‌ها بخوانند

تأثیر سیستم شنوایی و صدای موزون بر راه رفتن انسان

رقابت بیش از 23 هزار نفر در هفتمین آزمون استخدامی کشور در اصفهان

کم شنوایی، شایع‌ترین نقص مادرزادی

تولید سامانه امن‌ساز شبکه توسط محققان اصفهانی

غیبت دانشجویان دانشگاه آزاد اصفهان امروز ثبت نمی‌شود

دانشگاه اصفهان تعطیل نیست

کادر اجرایی دانشگاه آزاد نجف آباد در دانشگاه حضور دارند

برای موفقیت در بازارهای رقابتی باید با دانشگاه همراه بود

آغاز فعالیت آموزشی دانشگاه صنعتی اصفهان از روز شنبه

ضرورت جهت دادن به پژوهش‌های علمی با توجه به شرایط صنایع داخل

بررسی صنعت، مهندسی و پشتیبانی دفاع مقدس در یک همایش ملی

هیچکس حق ندارد بگوید مدرک علمی کاربردی معتبر نیست

امکان تحصیل همزمان دو رشته در دانشگاه علمی کاربردی

هر 7 ثانیه یک نفر در دنیا بر اثر دیابت می‌میرد

یکم آذر، آخرین مهلت ارسال طرح به ایده‌کاپ هفتم اصفهان 2020

استرس عامل شیوع دیابت