پیام سپاهان

آخرين مطالب

یک تحلیلگر بورس پیش بینی کرد:

احتمال رشد دوباره بورس در اوایل دی ماه اقتصادی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان یک تحلیگر بازار بورس گفت: پول همچنان از بازار خارج نشده است و احتمال دارد تا اوایل دی ماه مجددا شاهد رشد بورس باشیم و معتقدم سهم هایی که رشد کرده بودند، دوباره مورد توجه قرار خواهند گرفت.

مرتضی عباد تحلیل گر بورس، ظهر امروز پنج‌شنبه در همایش بررسی تحلیلی بورس و اوراق بهادار در سال 98 و چشم انداز آینده، اظهار کرد: سال خوبی را گذراندیم. به نظر شما دلیل رشدی که در هشت ماه گذشته اتفاق افتاد، چه بود؟ برای این موضوع بهتر است ابتدا به نقدینگی اشاره کنیم. آذرماه سال 97 نقدینگی ما حدودا 1.7 میلیون میلیارد تومان بوده است. این نقدینگی در خرداد 98 حدودا به 2 میلیون میلیارد تومان رسیده است.
وی ادامه داد: رشد نقدینگی را اگر بخواهیم خوشبینانه در نظر بگیریم، تا پایان سال به 2.3 میلیون میلیارد تومان خواهد رسید. پول یک خصوصیاتی دارد و شرایط دیگری نیز می‌تواند برای ما ایجاد کند. شبه پول ما 10 درصد رشد کرده است، اما پول ما 26 درصد رشد داشته است.
عباد ادامه داد: بنابراین نقدینگی ما از حالت شبه پول به حالت پول می‌رود. نخستین مشخصه این پول، بحران زا بودن آن است. این پول همچنین در سیستم بانکی وجود دارد، اما به سود بانکی راضی نیست و به دنبال سود بالاتر است. مقدار این پول اکنون 390 هزار میلیارد تومان است و تا پایان سال خوشبینانه به 440 هزار میلیارد تومان خواهد رسید و پیش بینی غیرخوش‌بینانه آن 600 هزار میلیارد تومان است.
وی اضافه کرد: اگر بخواهیم متوجه بزرگی عدد 440 هزار میلیارد تومان شویم بهتر است آن را با رقم کل خرید و فروش سال گذشته مقایسه کنیم. اگر خرید و فروش روزانه را 2 هزار میلیارد تومان در نظر بگیریم از این عدد (440 هزار میلیارد تومان) کمتر است. این پول حتی به افزایش درصد سود بانکی راضی نیست. هر اتفاقی که در اقتصاد ما رخ می‌دهد، به دلیل رشد این عدد است و تنها راه جلوگیری رشد آن سرکوب کردنش است.
به گزارش ایسنا، این تحلیلگر بورس تصریح کرد: تا زمانی که رشد تولید ما به اندازه رشد این رقم نباشد، بحران‌زا خواهد بود. بنابراین سیاست‌مداران هیچ تحرک غیرعادی را در هیچ بازاری نمی‌توانند تحمل کنند و به این دلیل که نمی‌خواهند این عدد تحرک پیدا کند و هیچ جایی برای کنترل این پول وجود ندارد.
وی افزود: 10 درصد این پول به بورس وارد شود، رشد عجیبی را خواهیم دید. اگر 10 درصد شبه پول ما بخواهد پول شود، 60 درصد پول ما رشد می‌کند که عدد وحشتناکی می‌شود.
عباد ادامه داد: پول را نمی‌توان هدایت کرد و خود تشخیص می‌دهد. پول درنهایت باهوشی بسیار ترسو و تصمیم‌ساز است.
وی با اشاره به بودجه دولت و موضوع ارز، اظهار کرد: دولت در بودجه امسال خود 142 هزارمیلیارد تومان تخصیص داده بود و انتظار درآمد داشت اما ما امسال 6 میلیارد دلار نفت فروخته‌ایم و اگر بخواهد هر دلار را 10 هزارتومان بفروشد، 60 هزار میلیارد تومان می‌شود، بنابراین فقط در همین یک مورد ما بیش از 82 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم که البته این کسری بودجه به دلیل ارائه دلار از سوی دولت با رقم 4200 به 100 هزارمیلیارد تومان می‌رسد.
این تحلیلگر بازار بورس ادامه داد: پیش بینی ما این است که بانک‌های ما نزدیک به 600 هزارمیلیارد تومان زیان دارند و اگر دولت بخواهد 100 هزار میلیارد تومان آن را تقبل کنند، این عدد مستقیم بر پایه پولی ما تاثیر می‌گذارد.
وی در ادامه گفت: سال 96 که دلار 3200 تومان بود، از در سمیناری از من رقم دلار در سال بعد را پرسیدند و من گفتم 15 هزارتومان خواهد شد و عده‌ای به من گفتند که قرص‌های خود را بخور، اما این اتفاق سال 97 افتاد، چراکه ما یک فریبی به نام عدد داریم.
عباد تصریح کرد: این چند عددی که به شما گفتم را کنار هم بگذارید تا به بازار ارز برسیم. به موضوعی که اتفاقات آن همه ما را نگران می‌کند و در معیشت ما تاثیر می‌گذارد. اصلی ترین عاملی که باعث شده تا دلار برای مدتی تحرک نداشته باشد، افت تقاضای موثر بوده است. مجلس شورای اسلامی میزان دلاری که در خانه‌ها وجود دارد را 40 میلیارد دلار اعلام کرده که حداقل نزدیک به 25 میلیارد از این رقم وجود دارد.
وی ادامه داد: با توجه به تمام اتفاقاتی که ممکن است رخ دهد، احتمالا امسال دلار را با رقم 14 به پایان می‌رسانیم، اما سال بعد را نه می‌خواهم به آن فکر کنم و نه می‌توانم برای آن عددی تعیین کنم، چراکه کسری 100 هزار میلیارد تومانی بودجه نفت سال آینده حداقل دوبرابر خواهد شد و کسری بودجه دولت بر روی پایه پولی ما می‌آید.
این تحلیلگر بازار بورس ایران گفت: تولید ما تقریبا رشد نمی‌کند، اما پول ما در حال افزایش است و این موضوع یک جایی خود را نشان می‌دهد.
وی در ادامه به بازار بورس اشاره کرد و اظهار کرد: در هشت ماه گذشته بورس رشد کرد، اما این رشد نامتقارن بود و برای پول‌ها و صندوق‌های بزرگ اتفاق نیفتاد و بسیاری از سرمایه های متوسط و کوچک به سودهای خوبی رسید.
عباد در پایان درباره اینکه چه اتفاقاتی تا پایان سال برای بازار بورس خواهد افتاد، گفت: پول همچنان از بازار خارج نشده است و احتمال دارد تا اوایل دی ماه مجددا شاهد رشد بورس باشیم و معتقدم سهم هایی که رشد کرده بودند دوباره مورد توجه قرار خواهند گرفت.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/113925/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تشدید فعالیت سامانه بارشی در اصفهان

مهارت آموزی سربازان وظیفه اصفهان در پادگان نظامی

پیام تبریک سپاه حضرت صاحب الزمان (عج) استان اصفهان به مناسبت روز ارتش

کشف محموله میلیاردی سوخت قاچاق در نایین

خروجی سد زاینده‌رود افزایش یافت

برگزاری کارگاه آموزشی مددکاران ترویجی جنوب آذربایجان‌غربی در مهاباد

کشف 100 کیلو تریاک و دستگیری دو قاچاقچی در نایین

خروجی سد زاینده رود با هدف بازگشایی رودخانه افزایش یافت

افزایش خروجی سد زاینده رود از امشب

افزایش خروجی سد زاینده‌رود/ آب فردا عصر به اصفهان می‌رسد

افزایش خروجی سد زاینده‌ رود برای آبیاری مزارع کشاورزان+ جزئیات

سهامداران بخوانند/ این تصمیم درباره دامنه نوسان تمدید شد

تعجب مورایس از هجوم انتقادات/ شاید چون موهایم بلندتر شده، انتقاد می‌کنند!

جشنواره ورزشی و بازی‌های بومی محلی ویژه معلولان در مهاباد

کارگاه آموزشی مددکاران ترویجی جنوب آذربایجان غربی در مهاباد

تنها غایب سپاهان در دربی اصفهان

مجلس جدید قوانینی را وضع کند که تحولات اقتصادی را به دنبال داشته باشد

مورایس: دربی اصفهان بازی مهمی برای این شهر است

راهیابی والیبالیست‌های مهاباد و بوکان به اردوی تیم‌ملی

محدودیت دامنه نوسان سهام تمدید شد

کسب رتبه اول مهاباد دراستان به لحاظ کاهش تصادفات درون شهری منجر به فوت

محدودیت‌های ترافیکی «روز ارتش» در اصفهان اعلام شد

با حقوق کارگران چند کیلو گوشت می‌توان خرید؟/ اینفوگرافیک

47 سری جهیزیه به نوعروسان مهابادی اهدا شد

پیش‌بینی بورس فردا 29 فروردین 1403

اسامی غایبان سپاهان و ذوب‌آهن در دربی اصفهان

بازگشایی محور گلشن به سراوان در جنوب شرق سیستان و بلوچستان

پرداخت ویژه به روستاهای هدف گردشگری در استان اصفهان

تمدید محدودیت دامنه نوسان سهام

بازگشایی کارخانه ریسباف همزمان با هفته فرهنگی اصفهان

شرکت دانشجویان نُخبه اصفهان در طرح مهارت‌پرور رفعت

مهارت آموزی سربازان وظیفه اصفهان در پادگان نظامی + فیلم

آغاز احداث پارکینگ مجاور خیریه ام‌البنین(س) در منطقه 10 اصفهان

قیمت هر سهم باشگاه پرسپولیس اعلام شد

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

محدودیت یک درصدی دامنه نوسان سهام تمدید شد

علیرضابیگی: گوشت کیلویی 700 هزار تومان قابل انکار است؟

کرمان میزبان همایش بین‌المللی راه ابریشم

انتقال فرهنگ اهل بیت (ع) در بازسازی عتبات عالیات

عملیات وعده صادق ، سیلی محکم به اسرائیل و آمریکا

تقویت کادر فنی سپاهان در آستانه دربی اصفهان

راهیابی دو والیبالیست از مهاباد و بوکان به اردوی تیم ملی

اعتراض سریع سپاهان به داور دربی اصفهان

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

تجلیل از فعالانِ عرصه عفاف و حجاب

کاهش دامنه نوسان باید ادامه یابد / سهامداران از اقدام هیجانی پرهیز کنند

آغاز توزیع تخم نوغان یارانه دار در خوشاب

اجرای طرح ملی واکسیناسیون رایگان طیور بومی در خمینی‌شهر

هنرمندان استان اصفهان از عملیات «وعده صادق» حمایت کردند

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان