پیام سپاهان

آخرين مطالب

در 4 سال گذشته:

صادرات صنایع دستی اصفهان 71 برابر شد فرهنگی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان گفت: میزان ارزش صادرات صنایع دستی این استان در چهار سال گذشته که از اعطای نام " شهر جهانی صنایع دستی " به آن می‌گذرد، 71 برابر شده است.

اصفهان در سال 1394 به‌عنوان نخستین شهر ایرانی به عضویت شبکه شهرهای خلاق یونسکو ( سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی سازمان ملل متحد) در زمینه صنایع دستی و هنرهای مردمی درآمد و همچنین توسط شورای جهانی صنایع دستی، عنوان " شهر جهانی صنایع دستی " به آن اعطا شد.
طرح انتخاب شهرهای جهانی صنایع دستی در دنیا از سال 2014 توسط شورای جهانی صنایع دستی آغاز شد و تا سال 2019 حدود 38 شهر از سراسر دنیا در این طرح انتخاب شدند که 10 شهر از ایران هستند از جمله اصفهان، آباده، مشهد، سیرجان، میبد و تبریز.
فریدون اله‌یاری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میزان صادرات صنایع دستی این استان در سال 94 معادل 710 هزار و در سال گذشته معادل 50 میلیون دلار بود که نشان‌دهنده رشد رقم یادشده است.
بیشتر صنایع دستی اصفهان به اروپا صادر می‌شود
وی با اشاره به اینکه بیشتر صنایع دستی صادراتی اصفهان شامل پارچه‌های قلمکار، ظرف‌های فیروزه‌کوبی و میناکاری، خاتم‌کاری و قلمزنی به‌ویژه در ابعاد کوچک است، اظهارداشت: بیشتر صنایع دستی اصفهان به کشورهای اروپایی صادر می‌شود.
اله‌یاری با تاکید بر اینکه گشایش‌های پس از برجام نقش بسزایی در توسعه صادرات صنایع دستی استان داشت، خاطرنشان کرد: در زمان حاضر به‌دنبال ایجاد بازار جدید در چین هستیم.
وی از دیگر مسائل تاثیرگذار در افزایش صادرات صنایع دستی اصفهان را مجموعه اقدام‌های انجام شده پس از اعطای عنوان شهر جهانی صنایع دستی و پیوستن این شهر به شبکه شهرهای خلاق دنیا، اجرای برنامه‌های آموزشی و ترویجی، افزایش تعداد گردشگران و ایجاد فروشگاه‌های دیجیتالی برشمرد و تصریح کرد: در چهار سال گذشته در مجموع حدود یک میلیون گردشگر خارجی به این استان سفر کردند و با وجود اعمال تحریم‌ها از سال گذشته هنوز با خیل گردشگران خارجی مواجه هستیم.
الهیاری خاطرنشان کرد: مسئولیت میز کشوری صنایع دستی نیز توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت ایران به این استان واگذار شد و هدف از تشکیل این میز، استفاده از اندیشه‌ها و راهکارهای بخش خصوصی در تعامل با دولت برای افزایش کیفیت تولید و صادرات این محصولات است.
اله‌یاری ادامه داد: پس از اعطا شدن عنوان " اصفهان شهر جهانی صنایع دستی " تا کنون اقدام‌های ویژه‌ای برای توسعه و رونق‌بخشی هرچه بهتر به صنایع دستی استان انجام شد.
مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان بیان کرد: این انتخاب باعث شد تا مسئولیت مسئولان و فعالان این عرصه در جهت هم‌افزایی بیشتر برای حفاظت و صیانت از این میراث و هنر ارزشمند دو چندان شود.
وی نخستین اقدام پس از کسب عنوان مذکور را تشکیل دبیرخانه شهر جهانی دانست که با محوریت این اداره‌کل در معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی با تشکیلات مستقل شکل گرفت و وظیفه اصلی آن فراهم کردن زمینه مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی درباره برنامه‌های مرتبط با این حوزه است.
اله‌یاری با تاکید بر اینکه بررسی اقدام‌های انجام شده در چهار سال گذشته نشان‌دهنده حرکت‌های رو به رشد در صنایع‌دستی است، اضافه کرد: این اقدام‌ها در بخش‌های آموزش، توسعه و ترویج، حمایت از تولید، بازرگانی و صادرات است.
وی از جمله برنامه‌های بخش آموزش، توسعه و ترویج را برگزاری همایش‌ها، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های ترویجی، دریافت نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی و نشان مرغوبیت بین‌المللی، بهره‌گیری از قابلیت صنایع‌دستی در طراحی محیطی و فضاهای شهری، مستندسازی، تهیه انواع بروشور و نشریه و طرح‌های پژوهشی ذکر و خاطرنشان کرد: در این مدت 58 جشنواره، همایش و نمایشگاه ترویجی در استان برگزار و 391 نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی و 115 نشان مرغوبیت بین المللی اعطا شد.
وی با اشاره به اینکه در این مدت بیش از 30 هزار هنرمند و صنعتگر فعال صنایع دستی در استان شناسنامه دار شدند، اظهارداشت: این استان دارای چهار هزار و 434 کارگاه بزرگ و 21 هزار و 378 کارگاه کوچک دارای پروانه در بخش صنایع دستی است.
مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان اضافه کرد: در چهار سال گذشته 97 میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی صنایع دستی به متقاضیان پرداخت شد.
وی همچنین با اشاره به فعالیت 37 مرکز فروش الکترونیکی صنایع دستی اصفهان، گفت: 806 فروشگاه و مرکز فروش صنایع دستی در استان فعال است.
اله یاری، برگزاری هجدهمین اجلاس شورای جهانی صنایع دستی، تأسیس مرکز شکوفائی و نوآوری صنایع دستی اصفهان، تأسیس نخستین باجه پست تخصصی صنایع دستی در اصفهان در میدان امام (ره ) و استانداردسازی محصولات صنایع دستی را از دیگر اقدام‌های این استان در چهار سال گذشته اعلام کرد.
از 602 رشته صنایع دستی شناسایی شده در دنیا 299 مورد مربوط به ایران و از این تعداد 199 رشته مربوط به استان تاریخی و هنرپرور اصفهان است.
استان اصفهان به لحاظ حجم، 60 در صد تولید صنایع دستی کشور را به خود اختصاص داده که از جمله این رشته‌ها زری‌دوزی و قلم‌کاری، ترمه و نقره‌کاری، تذهیب و تحریر انواع کتاب، قرآن، قطعات نگارگری و نقاشی است و در خاتم‌کاری، میناکاری، منبت و قلم‌زنی روی انواع فلز شهرت جهانی دارد.
یک سوم صنایع دستی جهان در استان اصفهان وجود دارد و اصفهان به‌عنوان دومین شهر جهانی صنایع دستی پس از جیپور هند در دنیا مطرح است.
برچسب‌ها
شهر خلاق صادرات صنایع دستی اصفهان میراث فرهنگی اروپا

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/113891/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

اتخاذ بیش از 50 مصوبه برای حل مسائل و مشکلات شرق شهرستان اصفهان

نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا

جریمه راننده پراید به سبک جرثقیل‌داران! + فیلم

50 مصوبه برای حل مشکلات شرق شهرستان اصفهان

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی شهر ایلام

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

7 اردیبهشت به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

اصفهان موفق‌ترین استان در اجرای مأموریت ساماندهی اتباع خارجی است

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

قرارداد کار کارگران یک ماهه شد!

عمارت انگورستان ملک

رئیسی: داعیه‌داران دانشجو دوستی در آمریکا دانشجویان را به خاطر دفاع از مظلوم به خاک و خون می‌کشند

اصفهان پرچم‌دار شهرسازی الکترونیک است

هشدار زرد هواشناسی مدیریت بحران اصفهان را به حال آماده باش درآورد

تأکید بر حفظ فرهنگ ایرانی اسلامی و ترویج  فرهنگ حجاب و عفاف در مهاباد

تاکید استاندار اصفهان بر هم‌افزایی مدیران‌ اجرایی

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

7 اردیبهشت‌ به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

7 اردیبهشت‌ به نام گز اصفهان شیرین و جهانی شد

کاهش آسیب های اجتماعی با حضور در یادواره شهدا

با توجه به مسائل متعدد در شهرستان اصفهان بازدیدهای مختلفی برنامه‌ریزی شده است

انهدام باند 3 نفره سارقان با اعتراف به 19 فقره سرقت

شهر هوشمند را تبدیل به تجربه عملیاتی کردیم