پیام سپاهان

آخرين مطالب

یک روان‌شناسی بالینی توصیه کرد:

افزایش انعطاف‌پذیری شناختی در مقابله با تغییرات اجتماعی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - حس تعلق، یک ویژگی فطری و از نیازهای روان شناختی هر انسانی است، این درحالی است که یک پزشک روان شناسی بالینی به افراد توصیه می کند انعطاف پذیری شناختی را در شخصیت خود افزایش دهند، چراکه برخی تغییرات ناگزیر اتفاق می‌افتد و باید به دور از تعصبات در معرض این تغییرات قرار بگیریم.

ملینا شیرانی  در خصوص وجود حس تعلق در افراد، اظهارکرد: یکی از مهمترین نیازهای روان شناختی هر انسانی حس تعلق است که در هرم نیازهای مازلو هم به عنوان یکی از مهمترین نیازهای بشر شناخته شده است. انسان در بدو تولد، اولین حس تعلق را به مادر دارد و پس از آن به اطرافیان و سپس به اشیاء این حس را پیدا می‌کنند. به این صورت که آن فرد یا شیء انسان را به اطرافیان مرتبط و یا به هویت اصلی فرد نزدیک کند.
وی ادامه داد: این نیاز به صورت دوسویه برای انسان درک می‌شود، به طوری که انسان فطرتا دوست دارد به کسی، چیزی یا مکانی تعلق داشته باشد، یا اینکه کسی، چیزی یا مکانی متعلق به او باشد. پس این یک ویژگی فطری برای انسان است.
این پزشک روان شناسی بالینی افزود: طبیعتا وقتی چیزی که برای انسان عزیز و ارزشمند است و به عبارتی انسان نسبت به آن حس تعلق دارد، از او دور شود، شخص نابود می شود و برای او حس غم و اندوه و سوگ را به همراه خواهد داشت. عزاداری تنها برای مرگ انسان معنا نمی‌شود. مثلا فردی نسبت به از دست دادن حیوان خانگی خود یا اتومبیلی که دوستش دارد، نیز این حس را تجربه می کند و به دنبال آن حس اظطراب، افسردگی یا دلشوره در فرد ایجاد می شود.
غم و افسردگی در پی تغییر محل زندگی افراد
شیرانی در خصوص تغییرات در محل زندگی و پیامدهای آن هم گفت: طبیعتا در برخورد اول افراد با تغییرات سازگار نیستند و در برابر آن مقاومت و مخالفت می کنند، آن‌ها فطرتا علاقه‌مند هستند که وضعیت موجود را حفظ کنند، اگرچه پیامدهای خوب یا بد به همراه داشته باشد. در رابطه با از دست دادن اشیاء یا تغییر محیط اطراف نیز که دارای خاطراتی برای ما هستند، به خصوص اگر به صورت ناگهانی باشد احساساتی از قبیل غم، افسردگی و اندوه برای انسان به وجود می آید، زیرا بسیاری از افراد خاطرات دوران کودکی خود را با اشیاء قدیمی ساخته‌اند.
وی تصریح کرد: قرار گرفتن در شرایطی که خاطرات دوران کودکی و یا خاطرات خوب را برای افراد تداعی کند باعث حس آرامش و خرسندی شده و یا باعث تداوم احساس با فرد از دست رفته از طریق آن اشیاء می شود. حال اگر ناگهان آن اشیاء نیز از بین بروند احساس سوگ و عزا ممکن است دوباره برای انسان‌ها زنده می شود.
این پزشک روان شناسی بالینی اظهار کرد: طبیعتا اگر به طور ناگهانی هنگام خروج از خانه با تصویر تغییر خیابان محل زندگیمان مواجه شویم، احساس خوبی نسبت به آن نخواهیم داشت. غم، اندوه، حتی تعجب یا بهت زدگی از وقوع چنین تغییری به سراغ انسان می آید.
شیرانی گفت: به دلیل اینکه انسان‌ها شخصیت چند بعدی و احساسات سرایت کننده‌ای دارند، ممکن است غم و اندوه‌ آن‌ها بر بقیه ابعاد زندگی نیز تاثیر داشته باشد.
حس آرامش افراد از فضاهای کلاسیک و قدیمی
وی ادامه داد: تغییر در فضای محیط زندگی برای افراد سالخورده تاثیرگذارتر است، زیرا آن‌ها از فضاهای کلاسیک و قدیمی برای دریافت حس آرامش استفاده می‌کنند اما نکته مهم در این زمینه این است که همه امور نسبی هستند و نمی‌توان گفت که چیزی مطلقا مثبت یا منفی است. در عین حال که به افراد توصیه می شود انعطاف پذیری شناختی را در شخصیت خود افزایش دهند، به این معنا که اگر همیشه بخواهند به همه ساختارها و ساختمان‌ها به صورت غیر عقلانی یا متعصبانه وابسته باشند، این حس باعث بازماندگی جامعه از رفاه بیشتر، امکانات بیشتر و به روز شدن مطابق با تکنولوژی روز شده و تاثیر خوبی برای جامعه نخواهد داشت.
وی تصریح کرد: این تغییرات ناگزیر اتفاق می‌افتد و حتی در قرآن کریم به این مسئله اشاره شده که هر چیزی از بین می‌رود مگر خداوند که همیشه پایدار است، به همین دلیل اگر دیدگاه خود را نسبت به وقایع بیرونی تغییر دهیم و تعصبات را نسبت به اماکن و آثار مختلف کنار گذاشته، با آغوش باز در مقابل اتفاقات در حال رخ دادن که به نفع کل جامعه، به نفع رفاه افراد و همچنین نسل آینده است قرار بگیریم اتفاقات خوبی برای همه رخ خواهد داد.
این روان شناسی در ادامه اظهار کرد: طبیعتا روزی هم که مثلا خیابان محل زندگی ما در حال ساخته شدن بود قبل از آن مکان دیگری تخریب شد و بعد خیابان دیگری ساخته شد. اگر می‌خواهیم از امکانات موجود استفاده کنیم باید امکانات و شرایط موجود تغییر یابد تا هم ما و هم نسل‌های آینده از آن استفاده کنند و لذت ببرند.
شیرانی افزود: آثار تاریخی همیشه ارزشمند هستند و بخشی از هویت افراد یک جامعه به گذشته و تاریخچه آن‌ها باز می‌گردد، تا حد امکان باید تلاش کنیم آثار تاریخی حفظ شوند و ارزشمند باقی بمانند، با این حال در مواردی ممکن است در شرایطی 10 اثر تاریخی حفظ شود اما به ضرورت یکی از آن‌ها از بین برود، در چنین شرایطی افراد جامعه باید از انعطاف پذیری شناختی خود استفاده کرده و شرایط موجود را درک کنند، چرا که به نفع همه افراد جامعه خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: آنچه که به عنوان روان شناس توصیه می‌کنم این است که، فرهنگ، تمدن، احترام ما نسبت به ملیت و آثار قدیمی شهر یا کشورمان ابتدا باید در تفکر، شخصیت و رفتار ما مشاهده شود. ما آثار باستانی و تاریخی را حفظ می‌کنیم اما گردشگری که از خارج از کشور وارد شهر ما می‌شود پیش از آثار باستانی نوع رفتار و طرز رانندگی افراد جامعه را می‌بیند، وقت آن رسیده که با رفتار و عمل خود فرهنگ مان را انعکاس دهیم، در این زمینه باید که از تکنولوژی و تغییرات همراه آن استقبال کرده و انعطاف پذیری شناختی را دستور کار خود قرار دهیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/113299/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تراکتور به مصاف ذوب‌آهن می‌رود

لزوم تغییر مسیر رینگ چهارم و آزادسازی اراضی در محدوده سیتی‌سنتر و راه‌آهن

آژیر قرمز در اصفهان/ فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس

پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در 24 ساعت آینده؛ امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت

فرهنگ پهلوانی از گود زورخانه تا گرد جهان

بارش باران سیل آسا و آبگرفتگی در روستای اسلام آباد + فیلم

قرعه کشی پخش مناظره های انتخاباتی صدا و سیمای اصفهان

خروش رودخانه چشمه لنگان فریدونشهر

کلاهبرداری 190 میلیارد تومانی با وعده خرید خودرو/ 6 نفر دستگیر شدند

نفرات دعوت شده به مرحله دوم انتخابی تیم ملی کاراته مشخص شدند

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

قیمت HDD سیگیت و وسترن دیجیتال افزایش یافت

جو بایدن لایحه «فیلترینگ یا فروش تیک تاک» را امضا کرد؛ مدیرعامل پلتفرم چینی: جایی نمی‌رویم

آژیر قرمز در اصفهان؛ ترک های اصفهان، به میراث هم رسید

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

کلاهبرداری 190 میلیارد تومانی با وعده خرید خودرو

راهکارهایی برای به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور

بازدید اعضای کمیسیون محیط زیست شورای شهر از مرکز کنترل عملیات شهرداری اصفهان

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

سامسونگ شارژر جدید 50 واتی USB PD خود با دو پورت Type-C را معرفی کرد

بازگشت دلار به کانال 62 هزار تومان؛ بازاری ها فروشنده شدند

مأمور دولتی در بهارستان قلابی از آب درآمد

اجرای نمایش تشریفات ساده در تماشاخانه ماه در اصفهان

همه اقشار در برپایی کنگره شهدای کاشان مشارکت کنند

استقبال از «مدل مشارکت» در حوزه حمل‌ونقل/ هفته آینده 2 قرارداد همکاری مشارکت امضا می‌شود

رینگ چهارم با منابع استانی تکمیل نمی‌شود/ آلودگی هوا دغدغه اصلی برای اصفهان است

اقامه نماز جمعه به امامت آیت الله مهدوی

هواشناسی اصفهان هشدار سطح زرد صادر کرد

شاخص بازگشت درآمد به اصفهان 4 تا 8 درصد است/سهم 6 هزار میلیاردی اصفهان از مولدسازی

گوشی خوش‌قیمت جدید اوپو از شارژ 100 وات پشتیبانی می‌کند

بیشترین بارندگی اصفهان در پادنا؛ هشدار زرد برای سامانه‌های بارشی

توماج صالحی کیست؟ او اعدام می‌شود؟

احداث زیرگذر حصه شمالی در 1403

مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم

شرکت‌های دانش‌بنیان به رفع مشکل پرداخت بر پایه ارز در حوزه گردشگری بپردازند

طبیعت تماشایی گندم‌زار‌های شرق اصفهان + فیلم

اقامه نماز جمعه اصفهان به امامت آیت الله مهدوی

وزارت اقتصاد پیشتاز رفع آفت تمرکززدایی باشد/ سرمایه 435 هزار میلیاردی حبس شده در اصفهان

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

اپل ظاهراً در تأمین نمایشگر OLED آیپد پرو 11 اینچی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است

دلار پتانسیل کاهش بیشتر را دارد؟

لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می‌شود یا فراموش؟

طبیعت تماشایی گندم‌زار‌های شرق اصفهان

مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر

اجرای نمایش تشریفات ساده در تماشاخانه ماه در عمارت سعدی اصفهان

یک گردش خوشمزه در نصف‌جهان

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان سالم است

سارق مامورنما در «سبزدشت» بهارستان دستگیر شد

دیدار با خانواده شهدا و جانبازان منطقه 9 در هفته بزرگداشت اصفهان

ورزشگاه شهدای فولاد میزبان سپاهان در یک هشتم نهایی جام حذفی