پیام سپاهان

آخرين مطالب

پژوهش‌های دانشگاه فرهنگیان در حوزه آموزش است علمی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - دانشگاه فرهنگیان، دانشگاهی برای تأمین، تربیت و توانمندسازی معلمان و نیروی انسانی وزارت آموزش‌وپرورش است. این دانشگاه در سال 1390 با تجمیع تمام مراکز تربیت‌معلم سراسر ایران تأسیس شد و در حال حاضر دارای حدود 98 واحد دانشگاهی (در قالب 64 پردیس و 34 مرکز وابسته به پردیس) است.
 دانشگاه فرهنگیان هرچند نوپاست، اما متکی به پیشینه صدساله مراکز تربیت‌معلم در ایران است. اکنون دانشگاه فرهنگیان پس از گذشت یک‌صد سال از تأسیس دارالمعلمین در کشور به دانشگاهی تأثیرگذار مبدل شده است. مقام معظم رهبری دانشگاه فرهنگیان را دانشگاهی مهم در کشور تلقی کرده‌اند و می‌فرمایند "در این دانشگاه شخصیت معلمان ساخته می‌شود".
شهرام عروف زاد، مدیر امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان، با حضور در خبرگزاری ایسنا به معرفی اهداف این دانشگاه و برنامه‌های پیش روی پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان اصفهان در سال جدید تحصیلی پرداخت.
به گفته عروف زاد مهر امسال سالی پرتلاش برای دانشگاه فرهنگیان بود، زیرا این دانشگاه با افزایش تعداد پذیرش دانشجو به دنبال جبران کمبود معلم در آموزش‌وپرورش است.
پذیرش 2400 دانشجوی جدید در دانشگاه فرهنگیان
وی بابیان اینکه امسال از لحاظ تأمین موارد آموزشی، رفاهی و خوابگاهی به‌خوبی آغاز شد، اظهار کرد: در سال تحصیلی پیش رو، بیش از 43 هزار دانشجوی جدید در دانشگاه‌های فرهنگیان کشور پذیرش شدند که سهم اصفهان حدود 1600 دانشجوی پیوسته و حدود 800 دانشجوی مهارت آموز است. بر اساس آخرین آمار از 1600 دانشجوی پذیرفته‌شده، 55 درصد دختر و مابقی پسر هستند و حدود 450 نفر از دانشجویان مهارت آموز دختر و حدود 270 نفر پسر هستند.
مدیر امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان بابیان اینکه در تکمیل ظرفیت، آمار پسران افزایش می‌یابد، افزود: تعداد پذیرش بر اساس سهمیه است و بر اساس نیازهای آموزش‌وپرورش تعیین می‌شود.
عروف زاد در مورد تعداد رشته‌های دانشگاه فرهنگیان گفت: در سطح کشور 20 رشته در دانشگاه‌های فرهنگیان وجود دارد و در اصفهان 14 رشته در مقطع کارشناسی و دو رشته در مقطع کارشناسی ارشد فعال است.
وی بابیان اینکه تعداد پذیرش دانشجویان امسال نسبت به سال گذشته افزایش‌یافته است، تصریح کرد: در دو سال گذشته، اصفهان به‌عنوان قطب هفت رشته علوم پایه، فیزیک، شیمی و ریاضی، زیست‌شناسی، کودکان استثنایی، آموزش تربیت‌بدنی، هنر و علوم اجتماعی مطرح بوده است. در سال 98 با افزایش تعداد پذیرفته‌شدگان، رشته های دبیری ادبیات فارسی، زبان انگلیسی، ادبیات عرب و ... به رشته‌های قبلی اضافه‌ شد.

روند افزایش پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان ادامه دارد
عروف زاد بابیان اینکه دانشگاه فرهنگیان در سال های گذشته در بخش جذب دانشجو افت‌وخیز بسیاری داشته است، اظهار کرد: در سال‌های اخیر، سونامی بازنشسته‌ها در آموزش‌وپرورش نیاز به معلم در کشور را افزایش داد. بر اساس قوانین موجود، تمام ورودی‌ وزارت آموزش‌وپرورش یعنی مدیر، معاون، مشاور و معلم باید از طریق دانشگاه فرهنگیان تأمین شود. در این زمینه دانشگاه فرهنگیان با تلاشی مضاعف سعی در کمک به رفع معضل آموزش‌وپرورش داشته و به جرات می‌توان گفت که دانشگاه با تمام ظرفیت کار می‌کند. اگر امسال می‌توانستیم 10 دانشجوی دیگر هم بگیریم، می‌گرفتیم.
مدیر امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان تأکید کرد: روند پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان رو به رشد است و این روند ادامه خواهد داشت. صحبت از این است که سال آینده نیز با طیف حدود 50 هزار نفری روبه‌رو خواهیم شد تا بتوانیم کمبود معلم در سطح کشور را جبران کنیم.
اصفهان، قطب علوم ریاضی است
عروف زاد در مورد اینکه چرا هر 20 رشته در تمام پردیس‌های استانی فعال نیست؟ گفت: ظرفیت مراکز دانشگاهی‌ استان‌ها محدود است و قطب‌های علمی نیز به قوت خود باقی است. معاونت و مرکز نیروی انسانی وزارت خانه نیازهای کل کشور را احصاء می‌کند. بنابر نیاز هر استان و اینکه هر استانی قطب کدام رشته است، برخی رشته‌ها فعال‌تر هستند. استان اصفهان قطب علوم ریاضی است و از سراسر کشور برای این رشته، پردیس‌های استان اصفهان را انتخاب می‌کنند. درمجموع دانشجویان در سطح کشور موازنه می‌شوند، برای مثال نیازهای استان اصفهان توسط قطب‌های مجاور این استان تأمین می‌شود و نیازهای سایر استان‌ها نیز به همین صورت است.
وی افزود: این‌طور نیست که در اصفهان به این رشته‌ها نیاز نداشته باشیم. حدنصاب و ظرفیت هیئت‌علمی و زیرساخت‌های موجود برای قطب شدن، باعث شده که مثلاً رشته هنر را در تهران و یا زبان انگلیسی و جغرافیا در البرز فعال باشد. در اصفهان رشته‌های جغرافیا، ادبیات انگلیسی و حتی ادبیات عرب فعال نبود، اما امسال در پی افزایش دانشجویان، برخی تک رشته‌ها به مراکز اصفهان اضافه شد. احتمال افزایش رشته ها بر اساس نیاز در سال‌های آینده وجود دارد.
احتمال افزایش رشته‌ها وجود دارد
مدیر امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان در خصوص اساتید هیئت‌علمی و رشته‌هایی که در استان اصفهان ظرفیت بالاتری در کل کشور دارند، گفت: استان اصفهان در آموزش ریاضی وضعیت مطلوبی دارد. دلیل آن‌ هم به زیرساخت‌ها و سوابق تدریسی هیئت‌علمی مناسب این منطقه مربوط می‌شود. اصفهان در چند سال اخیر، قطب‌ علوم پایه، تربیت‌بدنی، کودکان استثنایی و مشاوره بوده است. در بحث توسعه‌ای‌ نیز در نظر داریم تمام نیازهایمان را پوشش دهیم، اما شرط لازم این است که زیرساخت‌های لازم فراهم شود. سهم دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان امسال ازنظر هیئت‌علمی خوب بوده است. استخدام هیئت‌علمی محدود است، سال گذشته وزارت علوم حدود 300 هیئت‌علمی در سطح کشور جذب کرد و در اصفهان 50 عضو هیئت‌علمی وجود دارد.
عروف زاد بابیان اینکه در سال‌های گذشته، خانواده‌ها از نحوه جذب دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان اطلاعی نداشتند، اما امروز وضعیت متفاوت است، خاطرنشان کرد: این مسئله آهنگ رشد بسیار خوبی برای جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان فراهم ساخته است. امسال بیش از 20 نفر رتبه دورقمی و حدود 250 نفر با رتبه زیر هزار دانشگاه فرهنگیان را برای تحصیل انتخاب کرده‌اند که این یعنی رقابت قابل‌قبول و فرصتی مناسب برای آینده تعلیم و تربیت که دانشجویان با رتبه‌های بالا به این دانشگاه ورود پیدا می‌کنند.
وی در مورد تعامل دانشگاه فرهنگیان با سازمان‌ها و ادارات مختلف گفت: به دلیل اینکه دانشگاه فرهنگیان تأمین‌کننده نیرو برای اداره کل آموزش‌وپرورش است، تعامل با این نهاد ضروری است. در حال حاضر این همراهی و هماهنگی و سطوح تعامل، عالی ارزیابی می‌شود.
مدیر امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان اضافه کرد: دانشگاه فرهنگیان استان با اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان چندین تفاهم‌نامه در حوزه‌های مختلف و متناسب با نوع مأموریت‌های خود دارد. دو نقطه قوت دانشگاه و اداره کل آموزش یکی مصاحبه و دیگری در بخش کارورزی است. دانشگاه فرهنگیان مسئول اجرای مصاحبه و اداره کل آموزش‌وپرورش مسئول برنامه‌ریزی ستادی است. در بخش کارورزی نیز ارتباط این دو نهاد موجب راه‌اندازی سامانه کارورزی مشترک در سطح استان و به صورت مستقل از کشور شده است.
عروف زاد ادامه داد: بر اساس این سامانه هشت واحد درسی دانشجویان به‌اضافه درس‌های اقدام پژوهی و پروژهشی آن‌ها از طریق برنامه‌های مدرسه‌ای و آموزشی عنوان می‌شود. دونقطه قوت دیگر در ارتباط با اداره آموزش پرورش یکی مرکز تحقیقات معلمان و دیگری مرکز انجمن‌های علمی معلمان است.

تفاهم‌نامه‌ها بر اساس احصاء نقطه‌های مشترک سازمانی است
وی تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان با سازمان‌هایی که نقاط مشترک با آن‌ها دارد، تفاهم‌نامه همکاری به امضا رسانده است که این تفاهم‌نامه‌ها بر اساس احصاء نقطه‌های مشترک سازمانی است. به‌موجب تفاهم‌نامه‌هایی که با دیگر دانشگاه‌های استان داریم، تبادل استاد، انجام پروژه مشترک، استفاده از ظرفیت آموزشی، آزمایشگاهی و پژوهشی، انجام پروژه‌های مشترک علمی، تورهای گردشگری دانشجویی محقق می‌شود. در حال حاضر دانشگاه فرهنگیان استان با دانشگاه‌های اصفهان، علمی کاربردی، آزاد اسلامی و پیام نور تفاهم‌نامه همکاری دارد.
مدیر امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان بابیان اینکه این تفاهم‌نامه‌ها با توجه به مأموریت دانشگاه فرهنگیان شکل می‌گیرد، توضیح داد: به‌عنوان‌مثال، در تفاهم‌نامه میان دانشگاه فرهنگیان با دانشگاه علمی کاربردی «هر دانشجو معلم یک مهارت» تعریف‌شده است که مهارت‌های مختلفی که در دانشگاه علمی کاربردی آموزش داده می‌شود را شامل می‌شود.
عروف زاد اضافه کرد: در معاونت فرهنگی دانشگاه طرح 555 مطرح است که بر اساس آن هر دانشجو باید در طول دانشجویی مهارت‌هایی را فرابگیرد. به همین دلیل در نظر داریم از ظرفیت دانشگاه علمی کاربردی برای تقویت این افراد استفاده شود.
تفاهم‌نامه‌ها تنها در حد ویترین باقی نمی مانند
وی افزود: دانشگاه فرهنگیان با اداره کل بهزیستی، نیروی انتظامی نیز تفاهم‌نامه‌هایی دارد که به‌موجب آن رشد سیاسی اجتماعی و فرهنگی دانشجویان را هدف قرار داده‌ایم تا با برگزاری کارگاه‌های آموزشی در این حوزه به رشد دانشجو کمک ‌کنیم. همچنین تفاهم‌نامه‌ای با مرکز کتابخانه‌های استان، اداره اوقاف و اداره ارشاد داریم و با جمعیت هلال‌احمر برای افزایش توان مهارتی دانشجویان جلساتی داشتیم که منجر به تفاهم‌نامه شده و در شرف انعقاد است.
مدیر امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان تصریح کرد: نمی‌خواهیم تفاهم‌نامه ویترین شود و در قاب افتخارات استانی‌ باقی بماند، برای هرکدام از این تفاهم‌نامه‌ها، کمیته‌هایی در سطح پردیس‌های استانی با توجه به نیاز و نوع مأموریت با برنامه و عملیات مختلف تشکیل‌شده تا بتوانیم به ظرفیت دانشگاه اضافه کنیم.
عروف زاد در مورد مرکز آران و بیدگل گفت: پس از ایجاد موج تقاضای احداث مراکز دانشگاهی در سراسر کشور، زیرساخت فیزیکی تاسیس مرکز در آران و بیدگل مطرح شد. با توجه به اینکه مرکز دخترانه در این شهرستان فعال است، تصمیم بر این شد واحد پسران هم راه‌اندازی شود.
با ساخت مرکز آران و بیدگل موافقت شده است
وی افزود: در حال حاضر با ساماندهی دانشجویان ماده 28 در مرکز آران و بیدگل موافقت سازمان مرکزی اتخاذ شده است. یک مرکز آموزشی پژوهشی بانام آران و بیدگل وابسته به مرکز دخترانه امام خمینی کاشان برای گذراندن دوره‌های ماده 28، دختران و پسران مشترک است. در شروع سال تحصیلی حدود 100 دانشجو از بین مراکز شهر اصفهان و نجف‌آباد، مربوط به شمال اصفهان تنها در رشته‌های آموزش ابتدایی در مجموعه آران و بیدگل تحصیل خواهند کرد. روند احداث مرکز آران و بیدگل آغاز شده و شامل مراحل دهگانه‌ای است. در حال حاضر تقاضا از سوی استان اصفهان داده‌شده تا سپس در کمیته هیئت‌امنایی استان مطرح و تصویب شود. نهایتاً پس از تمام این مراحل که بخشی هم در سازمان مرکزی انجام می‌شود از طریق شورای گسترش وزارت علوم، کد مرکز داده می شود. بنابراین فعلاً این مرکز کد و رسمیت ندارد و تنها در قالب یک مجموعه وابسته به امام خمینی کاشان در بخش مأموریت دانشگاه کمک می‌کند.
مدیر امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان در مورد دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان، اظهار کرد: تمام مهارت‌آموزی‌ها طبق ماده 28 است. در دانشگاه چهار نوع دانشجو داریم، دانشجوی پیوسته که از کنکور در مقطع کارشناسی وارد می‌شوند. دانشجویان ناپیوسته که معلم هستند و مدرک کاردانی دارند و برای تحصیل در مقطع کارشناسی وارد دانشگاه می‌شوند. مورد سوم دانشجوی کارشناسی و معلم هستند که برای تحصیل در مقطع ارشد وارد دانشگاه می‌شوند و مورد چهارم دانشجویی است که تحت عنوان مهارت آموز ماده 28 مطرح است. اکنون مجوز انتقال دانشجویان ماده 28 به آران و بیدگل اتختذ شده است.
عروف زاد ادامه داد: در حال حاضر آموزش‌وپرورش به معلم نیاز شدید دارد. امسال حدود 17 هزار استخدام انجام شد. ثبت‌نام آزمون استخدامی تمام‌شده و حدود یک ماه آینده آزمون برگزار می‌شود. این افراد می‌توانند معلم شوند، اما شرط معلمی بر این است که یک سال دوره پودمان را در دانشگاه فرهنگیان بگذرانند. این‌ها دانشجویانی هستند که در مقطع لیسانس، فوق‌لیسانس و دکترا می‌توانند در این آزمون شرکت کنند.
مدیر امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان در مورد شرایط سنی پذیرش دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان گفت: برای دانشجویان ماده 28 حداکثر سن 35 سال است که دو سال سربازی نیز اضافه می‌شود. دانشجویان روزانه نیز باید حداکثر 22 سال داشته باشند.
با محدودیت دانش آموخته تربیت بدنی، ریاضی و فیزیک در کشور روبه رو هستیم
وی در پاسخ به این پرسش که نقاط قوت دانشگاه فرهنگیان را چه چیز ارزیابی می‌کنید؟ تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان دانشگاهی مأموریت محور است. نقطه بارز دانشگاه این است که تربیت محور یا آموزش محور باشد، این‌ها منافاتی با یکدیگر ندارد. قطعاً مأموریت اصلی یک دانشگاه مأموریتی آموزش محور، تأمین نیروی انسانی مورد نیاز وزارت آموزش‌وپرورش است و وجه تمایز آن این است بتواند مهارت‌های معلمی را شاخص، متمایز و متفاوت با دیگر دانشگاه‌ها کند.

عروف زاد ادامه داد: به همین دلیل اساتید در این حوزه عمدتاً ازلحاظ محورهای گزینش عضو هیئت‌علمی رشته‌های شانزده‌گانه آموزشی هستند که اولویت اول در آموزش تربیت‌بدنی، ریاضی و فیزیک است و این تعداد دانش‌آموخته‌ها در کشور اندک هستند، یعنی با محدودیت نوع رشته‌های دانش‌آموخته‌ این رشته‌ها روبه‌رو هستیم که الگوی پیشرفته در حوزه آموزش است. باورم بر این است که آینده نظام به‌واسطه تأثیرگذاری معلمان و تربیت‌معلمان توسط دانشگاه فرهنگیان آینده ای روشن است، زیرا معلمان آینده را ازنظر شرایط تعلیم و تربیت و انتقال ارزش‌ها، الگوهای رفتاری، مفاهیم اجتماعی، دینی و مذهبی تضمین می‌کنند که مورد انتظار همگان است.
دانش آموختگان رشته های دبیری، مزیتی برای استخدام ندارند
وی در خصوص اینکه رشته‌های دبیری‌ که در دانشگاه‌های دولتی است، ازلحاظ کاری و شغلی تداخلی بادانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان دارد یا خیر؟، خاطرنشان کرد: آموزش‌وپرورش در حوزه‌های مختلف برای تأمین مربی و معلم موردنیاز برنامه‌ریزی‌های متعددی دارد. تا سال 78 رشته‌های تعهد دبیری به دانشگاه‌های مختلف کشور واگذار شد. این دانشجویان تعهد دبیری بودند و باید پس از چهار سال دبیر می‌شدند. بعضی پنج سال و برخی دیگر هشت سال تعهد داشتند، چراکه برخی ساکن مناطق محروم بودند و دو برابر تعهد می‌دادند، اما عده ای نیز مربوط به منطقه یک بودند و برابر طول دوره کارشناسی تعهد داشتند. بعدازآن سال، تعهدها حذف شد، به آن‌هایی که متعهد و بورسیه بودند شهریه داده شد، بیمه شدند و مزیت‌هایی به این افراد تعلق گرفت تا تعهد کاری نداشته باشند. بعد از سال 78 تربیت‌معلم از طریق این دانشگاه‌ها منتفی شد. بعضی از دانشگاه‌ها هنوز همان رشته‌های دبیری را دارند که نه هیچ تضمینی برای استخدام دانش‌آموختگان آن‌ها است و نه هیچ مزیتی؛ تنها مزیتی که ممکن است داشته باشد در جذب استخدام آزاد است. کسانی که فارغ تحصیل دبیری و یا تربیت‌معلم هستند، مزیت چند امتیازی در جذب داشتند، به‌صورت کسری از ضریب امتیاز می‌گرفتند. ازلحاظ کاری تداخلی ندارد و مزیت و تضمینی هم برای استخدام ندارند.
جبران 600 هزار کسری وزارت آموزش‌وپرورش تا سال 1404
مدیر امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان بابیان اینکه تا سال 1404 باید حدود 600 هزار کسری وزارت آموزش‌وپرورش جبران شود، یادآور شد: قطعاً در حال حاضر دانشگاه فرهنگیان برای جبران این کمبود توانایی ندارد. در مهر امسال حدود 12 تا 13 هزار کسری معلم داشتیم، این کسری در حال حاضر با خرید خدمات آموزشی، سرباز معلم، جذب حق‌التدریس، به‌کارگیری بازنشستگان و نهضت سوادآموزی جبران می‌شود که استاندارد ما نیست و باید این بحران را پشت سر بگذاریم.
وی افزود: باید در دوره کوتاهی از ظرفیت سایر دانشگاه‌ها نیز استفاده شود، حتی بهتر از ماده 28 خواهد شد، زیرا می‌توانیم محتوای آموزشی را متناسب با سرفصل دانشگاه فرهنگیان به‌صورت قراردادی به دانشگاه بدهیم. در این صورت استاد و دانشگاه را تعیین و می‌توانیم حتی در مورد بورسیه دانشجویان هم تفاهم‌نامه‌هایی داشته باشیم. باید از این دوره عبور کنیم و نباید دائم با کمبود 600 هزار معلم مواجه باشیم.
عروف زاد با تأکید بر اینکه در حال حاضر خروجی دانشگاه و جذب آموزش‌وپرورش هم‌خوانی و تناسب ندارد، اظهار کرد: این موضوع مشکل ایجاد کرده است. در برنامه‌ای بلندمدت باید در این زمینه به تعادل برسیم. فرض کنید از سال 1404 که این مشکل را رد کنیم، هرسال 40 هزار معلم بازنشسته می‌شوند و از طرفی 40 هزار دانشجو نیز جذب می‌کنیم. این‌ها مدام جایگزین یکدیگر می‌شوند.
ساخت دانشگاه جامع فرهنگیان اصفهان در فضای 40 هکتاری
وی در مورد برنامه‌ها و تغییرات در پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان اصفهان خاطرنشان کرد: بخشی از برنامه ها به‌عنوان الگو به‌خصوص در طول دو سال اخیر با طرحی به‌عنوان «صد سی‌ویک» اعلام شده و موضوع احداث دانشگاه جامع فرهنگیان در هر استان مطرح است که کاهش هزینه در پی اجرای این طرح محقق خواهد شد. طرح «صد سی‌ویک» در حال بررسی است، قرار بر این است که در استان اصفهان نیز پیگیری کنیم. سال گذشته در کمیته هیئت‌امنای استان مصوب کردکه 40 هکتار زمین به دانشگاه فرهنگیان داده شود. در این 40 هکتار دانشگاه جامع به‌صورت مجاور هم، یعنی دختران و پسران به‌صورت عمومی مشترک می توانند تحصیل کنند. در دانشگاه جامع فضای خوابگاه‌ها مستقل است و نمی‌خواهیم کلاس درس مشترک داشته باشیم، اما بعضی از فضاها مشترک است.
مدیر امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان اظهار کرد: بر اساس اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، این دانشگاه با تفکیک جنسیتی تعریف‌شده است. دانشجویان این دانشگاه شبانه‌روزی و بورسیه هستند و حقوق می‌گیرند. تشخیص بر این بوده که تمام برنامه‌هایشان مستقل باشد. بحث جنسیتی دانشگاه چیزی نیست که بخواهیم نظر شخصی را اعمال کنیم، بلکه تشخیص نظام است.

از دانشگاه فرهنگیان انتظار بالا است
عروف زاد تصریح کرد: برخی مراسم در این دانشگاه به صورت مشترک برگزار می شود، برای مثال جشن ازدواج دانشجویی، جشن فارغ‌التحصیلی و ... هیچ منع قانونی و یا منافاتی ندارند که به صورت مشترک برگزار شوند. این‌طور نیست که برنامه‌های مشترک نداشته باشیم، اما به فراخور نوع و ماهیت موضوع و جلسات متفاوت است. از دانشگاه فرهنگیان در استانداردهای فرهنگی و اجتماعی انتظار بالاتری است، معلمان به‌عنوان یک الگوی تراز بالای کشور باید استانداردهای موردتوجه نظام را بیشتر رعایت کنند.
مدیر امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان در مورد بیانیه گام دوم انقلاب در خصوص دانشگاه فرهنگیان گفت: در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب، در سازمان مرکزی، هیئت اندیشه تشکیل شد و از طریق سازمان مرکزی سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌ ها ابلاغ شد. بیانیه گام دوم یعنی در این چهل سال چه‌کار کردیم و از آن مهم‌تر اینکه در آینده می‌خواهیم چه‌ کنیم؟ قطعاً دانشگاه به‌عنوان نهاد تأثیرگذار اجتماعی و به‌خصوص دانشگاه فرهنگیان در حوزه تعلیم و تربیت باید برای پیاده شدن این بیانیه و محورهای آن برنامه عملیاتی تعریف کرده باشد.
وی ادامه داد: برای اجرایی شدن این بیانیه باید الزامات سازمانی در دستگاه وجود داشته باشد. در وهله نخست با برگزاری جلساتی برای اساتید و کارشناسان سطح آگاهی و شناخت نسبت به محورهای بیانیه را افزایش می دهیم و بعدازآن باورمندی، ایجاد زمینه مشارکت برای اجرا، همگرایی در مجموعه و ظرفیت‌های دانشگاهی در دستور کار قرار دارد. دانشگاه به عنوان سازمانی که تأمین‌کننده و تأثیرگذار در راهبردهای اجتماعی است، می تواند نقش موثری داشته باشد، بدون تردید به برنامه‌ریزی عملیاتی برای اجرایی شدن این گام‌ نیاز داریم و قبل از آن‌ هم نیاز به شناسایی منابع، ظرفیت‌ها و امکانات ضروری است. در جمع‌بندی کلی با این الزامات، دانشگاه خود را مسئول می‌داند تا بتواند با تمام ظرفیت در راستای اجرایی کردن این منویات و به‌خصوص محورهای بیانیه دوم گام انقلاب نقش خود را ایفا کند.
پژوهش‌های دانشگاه فرهنگیان در حوزه آموزش است
عروف زاد در مورد تحقیقاتی که دانشگاه فرهنگیان و یا مرکز تحقیقات انجام‌شده اظهار کرد: یکی از بخش‌هایی که با آهنگ رشد خوب و قابل قبولی مسیر خود را طی می‌کند، حوزه پژوهش دانشگاه است، به این دلیل که یکی از وجوه تمایز دانشگاه با سایر دستگاه‌ها در جامعه حوزه پژوهش و تحقیقات است و به همین دلیل اساتید نیازمند این هستند که برای ارتقاء و تولید دانش خود به دنبال مأموریت دانشگاهی، تحقیق و پژوهش بروند، امسال دانشگاه فرهنگیان اصفهان میزبان همایش‌ شیمی ملی کشور خواهد بود و طرح آن در حال بررسی است که اسفندماه انجام خواهد گرفت.برای دانشجویان در بخش پژوهشی و حمایت‌های پژوهشی تعیین‌شده، پویشی مطرح است که به‌نوعی از دانشجویان پژوهشگر حمایت می‌کند و دوره‌هایی برای طرح‌های پژوهشی برگزار می‌کند. محور بعدی برای کمک در حوزه پژوهشی، ارتقاء اساتید است که در بند سوم ترفیع اساتید قرار دارد و ضرورت حضور در همایش‌ها، ارائه مقالات و تدوین کتب را در بر می‌گیرد.
وی افزود: بیشتر پژوهش‌های دانشگاه فرهنگیان در حوزه آموزش است که بتواند نیازهای ما را برطرف کند. سال گذشته تمام پژوهش‌های اداره کل آموزش‌وپرورش را ازلحاظ اجرایی و قرارداد حمایت کردیم. در استان اولویت‌هایی را متناسب با قطب‌ها و ظرفیت رشته‌ای تعیین می‌کنیم و سازمان مرکزی هم با توجه به رسالت‌های کشوری، اولویت‌های پژوهشی را عنوان می‌کند. بنابراین دانشجویان در همین محورها پایان‌نامه انتخاب می کند. قطعاً در چارچوب سازمان‌دهی شده حرکت می‌کنیم.
دانشگاه فرهنگیان اصفهان رتبه سوم در کشور
عروف زاد تاکید کرد: در ارزیابی سال گذشته استان اصفهان در ارزیابی مدیریتی کلان رتبه سوم را در سطح کشور به دست آورد. سال گذشته اصفهان میزبان جشن‌های هنری کشور بود و دانشجویان اصفهانی خوش درخشیدند. روزبه‌روز انتظار از اصفهان بیشتر می شود. به گفته یکی از مسئولان دانشگاه، اصفهان کار را برای میزبانی‌های بعدی سخت می‌کند. وقتی دانشجوی خوب وارد دانشگاه می‌شود خروجی خوبی هم خواهد داشت و این خروجی خوب در حوزه فرهنگی و تربیتی نمود پیدا خواهد کرد.
وی افزود: سهم اصفهان در جشنواره‌های فرهنگی پژوهشی و آموزشی در سطح کشور و مسابقاتی که برگزار می‌شود، نقشی پررنگ است. در حوزه ورزش و المپیادها دانشجویان نیز در سال گذشته توانستند رتبه‌های برتر کسب کنند. دانشگاه در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی استان نیز نقش پررنگی داشته است. بحث حضور نمایندگان و فضای رشد سیاسی بین دانشجویان یکی از نقاط قوت دانشگاه بوده است. تعامل نهاد با دانشگاه، حمایت امام‌جمعه استان، حوزه مالی، حراست، نظارت نیز از دیگر از نقاط قوت دانشگاه است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/112994/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش کودک اصفهانی در حمایت از سپاه + فیلم

واکنش بغداد به اقدام تخریبی در اصفهان

آسیب دیدن سامانه پدافند هوایی در مقابله با ریزپرنده‌ها در اصفهان تکذیب شد

واکنش عراق به اقدام تخریبی اسرائیل در اصفهان

پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در 24 ساعت آینده؛ امروز شنبه 1 اردیبهشت

ایران و روسیه ظرفیت برقراری روابط شهروند دیپلماتیک را دارند

آغاز کوچ ایل قشقایی و بختیاری به مناطق ییلاقی اصفهان

برخورد پژو 405 با عابر پیاده در محور سمیرم به شهرضا

کشف 9 میلیاردی سوخت قاچاق در کاشان

شهردار اصفهان با شهروندان منطقه 12 دیدار می‌کند

فیلم واکنش امیرعبداللهیان به حمله اصفهان: این ارزش اطلاع قبلی نداشت

«وعده صادق» و سقوط پروپاگاندای رسانه‌ای اسرائیل

مشارکت معلولان با کمک خیران در شرکت‌های تعاونی اصفهان

هر آنچه که در که حادثه اصفهان گذشت/ وقتی تیر صهیونیست‌ها به سنگ خورد

انتصابات جدید در شهرداری شهرضا

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

هاوینگ چهارم بیت کوین انجام شد؛ آیا شاهد پرواز قیمت پادشاه رمزارزها خواهیم بود؟

پیکسل 9 پرو در اولین تصاویر زنده درکنار آیفون 14 پرو مکس فاش شد

اطلاعات غلطی که دولت در باره کاهش نرخ بیکاری می دهد، فقط حلوا حلوا گفتن است؛ با آن دهان شیرین نمی شود

پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در 24 ساعت آینده

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

کاهش 10 درصدی بارندگی در استان اصفهان/ روند بارش‌ها معکوس شد

عناوین برنامه‌های شاخص هفته فرهنگی اصفهان در منطقه 6 اعلام شد

رونق شهرداری‌ها به‌معنای رونق اقتصاد دنیا است

سند CNN از پایگاه هوایی شکاری اصفهان بعد از حوادث اصفهان

قدیمی‌ترین عکس از میدان نقش جهان اصفهان را ببینید

واکنش جالب یک مداح با یک شعر به حوادث اصفهان و ریزپرنده‌ها | فیلم

دامنه دفاعی ایران اسلامی و درک نادرست دشمنان

رشد 61 هزار واحدی شاخص بورس

دانشگاه آزاد اصفهان تیرماه میزبان کنگره بین المللی نهج البلاغه

شبکه 12 تلویزیون رژیم اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند

پروژه‌های شهرداری را با مشارکت مردم پیش می‌بریم

پروژه‌های شهرداری را با مشارکت شهروندان پیش می‌بریم

1 اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر، ادیب و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

رئیس سامسونگ ثروتمندترین فرد در کره جنوبی شد

بازی/ Evil Lands؛ نبردی میان قهرمانان و شیاطین

سهام انویدیا سقوط کرد؛ بدترین روز غول سازنده تراشه از مارس 2020

سرورهای بازی LittleBigPlanet 3 برای همیشه خاموش شد

عوامل اصلی بازدهی سبز دارایی های امن در فروردین چه بود؟

قیمت طلا، سکه و ارز امروز در اولین روز اردیبهشت‌1403؛ قیمت طلا و سکه ریخت

برگزاری جلسه تأییدصلاحیت خریداران سرخابی‌/ امروز؛اعلام‌ نهایی

دو اطلاعیه از قطعی گاز در مناطقی از اصفهان و بخشی از شرق

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

دو اطلاعیه از قطعی گاز درمناطقی از اصفهان و بخشی از شرق

برگزاری آزمون المپیاد دانشجویی کشور در دانشگاه اصفهان

ارزیابی مرکز ملی فضای مجازی از واکنش‌ها به اتفاقات اصفهان