پیام سپاهان

آخرين مطالب

تبسم تالاب بین‌المللی گاوخونی پس از سالها غم خشکسالی مقالات

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان- ای مامن با طروات کویر، ای زایش مستی و ترانه پرندگان، چرا سالها ترا خشکانده‌اند، چرا شادابی ترا بریده‌اند، می‌دانی مردمان دیار کویر بلکه همه ایران از تو قصه ها دارند و از ساحل آرامش تو نقاشی می ساختند. بار دگر تبسم ترا با خبر ورود آب به رویشگاه‌هایت دیده ایم و آبشار خوشحالی را در دیار نصف جهان جاری کردی.

صد غزل از دل به لب‌های قلم جاری است تا شوق شادی ترا  بنگارد چراکه چشم‌های زیادی سالها نگران استمرار خشکی تو بوده اند، ای سکوت پرمعنا، یادت باشد در غربت غروب تو، گلهای فراوانی تا امروز خشک و بی رمق شدند.

 آری - چند روزی است آیه رویش گلهایت از دل پرندگانت جاری شد و امروز که دوباره کویر عطشناک مرده را جان دادی، امید که منبعد دامن سبز تو هرگز به غم خشکسالی آلوده نشود. بعد از این همیشه خرم و خوش باش تا موجها و گل های نیلوفر آبی ات در آبهایت برقصند و اهالی نیز طراوات بگیرند. 

 باری ! باید با تدبیر بر اهریمن خشکی و تهدید بتازیم، ای تالاب گاوخونی، ای رنج های رفته بر تو، همیشه پر آب باش، همیشه جاری باش که بی آبی و حسرت خیزش تو و زاینده‌رود تاریخ ساز، نتیجه نابودی حیات فلات مرکزی ایران است.

تالاب بین المللی گاوخونی که منطقه ‌ای به وسعت 476 کیلومتر مربع واقع در 167 کیلومتری جنوب شرق اصفهان در کنار شهر ورزنه و در مجاورت تپه ‌های شنی واقع و ارتفاع آن از سطح دریا یکهزار و 470 متر و بیشینه عمق آن 150 سانتی متر است که بیش از یک دهه به جز یک مورد آنهم کوتاه مدت در سال 95، آب را به خود ندیده است.

این تالاب در سال 1354 در کنوانسیون رامسر به ثبت رسید و نام آن در فهرست تالاب های بین المللی قرار گرفت که همواره یکی از زیستگاههای حیات وحش و پرندگان در فلات مرکزی ایران بود که اکنون خبری از موجودات زنده در آن نیست.

از دوم تا بیستم مهرماه سال جاری 2 میلیون و 241 هزار مترمکعب آب به تالاب گاوخونی رسید که می تواند گام بزرگی در جهت احیای این تالاب باشد.تالابی با تدبیر مسوولان استان و پیگیریهای مستمر اداره کل حفاظت محیط زیست و همکاری شرکت آب منطقه ای و سایر بخش ها در مهرماه دوباره نفس گرفت و بعد از سیلاب های بهاره دوباره باز جانی تازه گرفت.

با این که تا احیای تالاب گاوخونی و تحقق حقابه 176 میلیون مترمکعب در سال فاصله زیاد است ولی همین مقدار آبی هم که وارد این اکوسیستم طبیعی شده است با این  وجود که ایران به خصوص مناطق مرکزی ایران در خشکسالی است غنیمت است چون می تواند از بیدار شدن غول خفته که ریزگردها را تا فاصله های 500 تا هزار کیلومتر می کشاند جلوگیری کند.

معاونت نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه 2 میلیون و 241 هزار متر مکعب آبی که به تالاب رسید از تاریخ دوم تا بیستم مهرماه سال جاری بوده است اظهار داشت: در تاریخ یازدهم مهرماه آب با حجم تقریبی 14 مترمکعب بر ثانیه از سد رودشتین به سوی تالاب گاوخونی رهاسازی شد که پس از حدود یک هفته این آب به تالاب بین المللی گاوخونی رسید.

حسین اکبری تصریح کرد: با توجه به پایش‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان از یکم تا 16 مهرماه سال جاری میانگین نیم مترمکعب برثانیه آب همراه با پساب و زه‌آب کشاورزی از ایستگاه شاخه کنار به سمت تالاب جریان روانه شد که آب رهاسازی شده از سد رودشتین روز چهارشنبه هفدهم مهرماه با دبی 3.4 مترمکعب از ایستگاه شاخ کنار به طرف تالاب گاوخونی رفت که مقدار آب هجدهم مهرماه 5.25 مترمکعب شد.

وی تصریح کرد : حجم آب ورودی به بند شاخ کنار در روزهای نوزدهم و بیستم مهرماه روند کاهشی داشته و به 4.37 مترمکعب برثانیه رسیده است که از دوم تا بیستم مهرماه سال جاری دو میلیون و 241 هزار مترمکعب آب از بند شاخ کنار به سمت گاوخونی رفت که این مقدار از آب نیز به همراه اندکی پساب و زه‌کش‌های کشاورزی بود.

وی با تاکید بر اینکه اکنون از سد رودشتین حدود چهارمترمکعب بر ثاینه آب به سمت پایین دست و تالاب گاوخونی در حرکت است تصریح کرد: نتایج کلی رسیدن آب به تالاب پس از جمع بندی در پایان مهر سال جاری اعلام خواهد شد.

به گفته اکبری راه نجات تالاب بین المللی گاوخونی، هماهنگی و هم‌افزایی مستمر بین دستگاه‌های مرتبط دولتی و مردم است تا حقابه تالاب به طور مستمر تامین شود.

کاهش تبعات تغییرات اقلیمی، تصفیه پساب های جاری شده در زاینده رود، پرکردن سفره های آب زیرزمینی، جلوگیری از سیلاب، گردشگری و مباحث فرهنگی، تثبیت شن های روان و گنجینه متنوع زیستی و ژنتیکی از جمله ارزش های تالاب گاوخونی است که با جریان یافتن آب به سمت آن و تامین بخشی از حقابه اش، امیدها برای احیای این کارکردها افزایش می یابد.

رضا رسولی عضو یک تشکل زیست محیطی در گفت و گو با ایرنا بر ضرورت تامین حقابه تالابهای در ایران به ویژه تالاب گاوخونی تاکید کرد و گفت : از زمانی که حقابه زیست محیطی در کشور قطع شده است تالابهای کشور با چالش جدی مواجه شده اند.

وی معتقد است با تدبیر و اتخاذ روش های علمی می توان بسیاری از چالشهای زیست محیطی در ایران را برطرف کرد.

وی آگاهی بخشی و فرهنگ سازی در همه بخش ها را نیاز ضروری امروز جامعه ایران برشمرد و افزود: نباید با بی تدبیری کاری کرد تا این تالابها به عنوان تاریخ طبیعی سرزمین مان نابود شوند و آنگاه این رویشگاه ها را در کتابها جستجو کرد.  

رسولی تاکید کرد حوضه آبریز زاینده رود به عنوان تامین کننده آب تالاب گاوخونی نیازمند مدیریت  اصولی و علمی است که باید همه نهادهای مربوط نسبت به این مهم توجه اساسی کنند.

تالاب بین المللی گاوخونی، منطقه ‌ای به وسعت 476 کیلومتر مربع واقع در 167 کیلومتری جنوب شرق اصفهان در کنار شهر ورزنه و در مجاورت تپه ‌های شنی واقع و ارتفاع آن از سطح دریا یکهزار و 470 متر و بیشینه عمق آن 150 سانتی متر است.

این تالاب در سال 1354 در کنوانسیون رامسر به ثبت رسید و نام آن در فهرست تالاب های بین المللی قرار گرفت که همواره یکی از زیستگاههای حیات وحش و پرندگان در فلات مرکزی ایران بود که اکنون خبری از موجودات زنده در آن نیست.تالاب گاوخونی از بزرگترین و مهمترین تالاب های ایران است و در طول تاریخ علاوه بر ایجاد فضای فرح بخش در شرق اصفهان، مامنی برای پرندگان مهاجر و جانوران آبی و منبع درآمد و آسایش ساکنان این منطقه بوده است.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/112355/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

7 تا از ارزان‌ترین کشورها برای خرید طلا را بشناسید

ویدیو/ افتتاح زورخانه در منطقه ده ونک تهران

کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران (فیلم)

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

270 کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی در نایین معدوم شد

انهدام باند سرقت مسلحانه در اصفهان

توقیف 11 میلیارد ریال کالای قاچاق در نایین

فیلم| امدادرسانی هلال‌احمر نایین در روستای مغار اردستان

فیلم| بارش برف در ارتفاعات سمیرم

رقابت بیش از 64 هزار و 719 داوطلب استان اصفهان در نوبت اول آزمون سراسری 1403

معرفی برگزیدگان رویداد مدیریت مصرف آب در صنعت نساجی

17 گروه ارزیاب خسارت سیل اصفهان را برآورد می‌کنند

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران

کاهش دمای هوا در استان

گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت

17 قبضه اسلحه‌کمری در پیرانشهر کشف شد

مرمت و بازسازی زورخانه ده‌ونک با قدمت بیش از یک قرن

مرکز آموزش شهروندی در شهرک منظریه شهرکرد راه‌اندازی می‌شود

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد+فیلم

هرروز یک سری مشکل هست!

نمایش داستان مرموز بازی INDIKA در تریلر جدید

این ویژگی امنیتی اندروید 15 شما را از اپلیکیشن‌های مشکل‌دار نجات می‌دهد

قابلیت انقلابی واتساپ معرفی شد؛ انتقال فایل بدون نیاز به اینترنت

از هوش مصنوعی تا تماس ویدیویی؛ قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن را ببینید

قابلیت عجیب P70 پرو را ببینید؛ عضو پرآوازه خانواده هواوی

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تورم سالانه در سرازیری کانال 20 درصدی

پرداخت هزینه‌های خدماتی و درمانی بیماران سرطانی توسط دولت، به زودی

توماج صالحی به اعدام محکوم شد!

(ویدیو) لحظه تخریب یک خانه بر اثر بارندگی شدید در اصفهان

بارش باران بهاری در فولادشهر اصفهان + فیلم

تولید روزانه بیش از 170 تن زباله در مهاباد

توصیه نماینده ولی فقیه به فرماندار کاشان

آمادگی کامل سمرقند برای هرگونه همکاری در برگزاری هفته فرهنگی اصفهان

برداشت سه تُن گل محمدی ارگانیک از مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد مرکز زواره

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟