پیام سپاهان

آخرين مطالب

بازاریابی گردشگری ورزشی را دریابیم ورزشی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - روند موجود گردشگری طی دهه گذشـته نشـان داده که گردشگری ورزشی در حال حاضر بخش بسیار قابل‌توجهی از بازار جهانی توریست را به خود اختصاص داده است و با رشد قابل توجه آن، سازمان جهـانی گردشـگری معتقـد اسـت کـه گردشـگری ورزشی در حال حاضر یک بازار در حـال ظهـور اسـت.

 بازار نوظهور و پرترافیک گردشگری ورزشی موجب شده تا بسـیاری از کشورها این صنعت پویـا را بـه عنـوان منبـع اصـلی درآمـد، اشـتغال‌زایـی، رشـد بخـش خصوصـی و توسـعه زیرساخت‌ها در نظر بگیرند. در شعار امسال گردشگری جهانی که "گردشگری و مشاغل، آینده ای بهتر برای همه " است نیز تاکید خاصی به بحث درآمد و بازاریابی در این زمینه شده است. اهمیت بحث بازاریابی و تبلیغات در زمینه گردشگری ورزشی و ظرفیت کشور در این زمینه، ما را بر آن داشت تا در این خصوص با سجاد فرخی- کارشناس بازرگانی و بازاریابی و استاد دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان به گفت و گو بنشینیم.
فرخی در خصوص موضوع بازاریابی در حوزه گردشگری ورزشی، اظهار کرد: در دنیای کنونی، صنعت گردشگری جزء پردرآمدترین صنایع به شمار می‌رود، در حدی که درآمد سالانه کشورهای پیشرفته از این صنعت به بیش از چند 10 میلیارد دلار می‌رسد. در این بین گردشگری ورزشی نیز جزء شاخه‌های صنعت توریسم است که در سال های اخیر کشورهای زیادی در این بخش فعال شده اند. یکی از بخش های مهم در بحث گردشگری ورزشی بازاریابی و تبلیغات در این زمینه است، اما نکته حائز اهمیت در بحث بازاریابی گردشگری ورزشی، شناخت پتانسیل‌های موجود و توانایی‌های بالقوه و بالفعل کردن آن‌ها است. با در نظر گرفتن اهداف کلان، طراحی یک برنامه بازاریابی در سطح ملی و بین المللی دور از تصور نیست.
مسابقات والیبال مردان آسیا فرصتی که از دست دادیم
وی افزود: در درجه اول باید نقاط قوت و ضعف یک منطقه از لحاظ ورزشی بررسی شود. در کشور فوتبال، والیبال، کشتی و بسکتبال دارای پتانسیل لازم برای سرمایه گذاری در این بخش هستند زیرا که نه تنها در منطقه، بلکه در آسیا حرف‌های زیادی برای گفتن داریم و گردشگری ورزشی در این رشته ها می‌تواند در سطح ملی و یا حتی بین المللی شکوفا شود.
وی ادامه داد: اگر تمام شرایط و موازین حرفه ای برای بهره برداری از موجودیت ورزشی کشور را به کار گیریم، نکته مهم بعدی شناخت بازار هدف است. بازار هدف نیز ناشی از اهداف و برنامه ریزی کلان می‌تواند در سطح کشور یا فراتر از آن باشد.
این کارشناس بازاریابی اظهار کرد: متأسفانه در برگزاری رویدادهای جهانی کمی منفعل عمل کردیم و اگر هر از گاهی موفق به برگزاری یک مسابقه در سطح بین المللی شده ایم، تنها به میزبانی آن اکتفا کرده ایم که این برای رونق صنعت گردشگری ورزشی اصلا کافی نیست.
وی تصریح کرد: کمتر از یکماه پیش مسابقات والیبال مردان آسیا در تهران برگزار شد که تیم ملی کشورمان با اقتدار موفق شد به مقام قهرمانی برسد. اما آیا از تمام امکانات برای بازاریابی این مسابقات استفاده شده است؟ بهتر است بگویم، آیا اصلا برنامه بازاریابی برای این مسابقات داشته‌ایم؟ متاسفانه به جذب اسپانسر و تبلیغات می‌گوییم بازاریابی، درحالی که این مسابقات می‌توانست تماشاگران زیادی از کشورهای استرالیا، ژاپن، چین، کره، هند، قطر و... جذب کند.
میزبانی رویدادهای ورزشی، بازاری سودآور و جذاب
فرخی خاطر کرد: یکی از راههای رونق گردشگری ورزشی، برگزاری رویدادهای مهم جهانی و قاره ای است. در این بین، تمهیدات لازم برای جذب گردشگر باید اندیشیده و زیرساخت‌های لازم تدارک دیده شود.
وی با اشاره به بازار هدف ادامه داد: باکو میزبان فینال لیگ اروپا بود. در حالی که دو تیم انگلیسی در فینال حاضر بودند، ولی چه تعداد گردشگر از کشورهای دیگر وارد این کشور شدند؟ از چند ماه قبلِ فینال، تبلیغات برای رزرو بلیت، هتل، پرواز و رستوران و ... شروع شد؟ چه میزان ارز وارد این کشور شد؟ تمام اینها اتفاقی انجام شده است؟
فرخی تصریح کرد: زمانی که نام آذربایجان برای تبلیغات روی پیراهن تیم اتلتیکومادرید نقش بست، چند نفر فکر می‌کردند روزی میزبان فینال لیگ اروپا شود؟ یک استراتژی بازاریابی بلندمدت که نشأت گرفته از اهداف کلان این کشور بود.
بسنده کردن به میزبانی کفایت نمی کند
این استاد دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان ادامه داد: تمام اینها در حالی است که ایران سرشار از موهبت است و می‌تواند صفحه ترازو را در عرصه گردشگری ورزشی به نفع ما بگرداند.
وی گفت: برای تبلیغات یک رویداد ورزشی، تنها بسنده کردن به میزبانی کفایت نمی‌کند، بلکه باید علاوه بر فراهم کردن زیرساخت های لازم برای جذب گردشگر، در تبلیغات مجازی و محیطی در بازار هدف نیز دارای برنامه باشیم که یکی از مواردی که می‌تواند به این امر کمک کند، ذخایر باارزش تاریخی و فرهنگی ماست.
این کارشناس ورزشی، خاطرنشان کرد: در زمینه بازاریابی گردشگری ورزشی، یک همیت ملی نیاز است. باید قبل از هر مسابقه یا رویداد جهانی، یک کمیته بازاریابی تشکیل شود. باید رسانه های پرنفوذ در کشورها و شهرهای هدف شناسایی شود. با توجه به نرخ ارز، گردشگری ورزشی می‌تواند برای گردشگران خارجی یک موقعیت عالی باشد که از کشور ما بازدید کنند. اما کار بازاریابی همین‌جا تمام نمی‌شود؛ فعالیت بازاریابی قبل از طراحی محصول آغاز می‌شود و تا بعد از فروش ادامه خواهد داشت.
فرخی افزود: نباید فراموش کنیم که هر مشتری راضی می‌تواند به صورت رایگان تبلیغات دهان به دهان انجام دهد. پس قبل از جذب اولین گردشگران ورزشی، باید بستر فرهنگی و اجتماعی مناسبی فراهم کنیم تا بعد از ورود، رضایت ایشان جلب شود و پس از برگشت علاوه بر افزایش شانس خرید مجدد، شاهد تبلیغات شخصی رو در رو توسط آنها باشیم. تمام این موارد برای گردشگری خارجی گفته شد، درحالی که در بخش داخلی نیز می‌توانیم شاهد رونق این بخش باشیم.
جایگاه ویژه بوم‌گردی در بازی‌های مهم ورزشی
این کارشناس بازرگانی و بازاریابی با اشاره به جایگاه بوم‌گردی، اظهار کرد: همانگونه که می‌دانید امروزه بوم گردی‌ها در کشور ما جایگاه ویژه ای پیدا کرده است؛ تورهای کوتاه مدت یک روزه یا نهایتا دو روزه. همین‌کار را می‎‌توان برای شهرآورد تهران انجام داد، یا برای مسابقه تیم‌های سرخابی با تراکتورسازی و سپاهان و نفت آبادان؛ تورهای کوتاه یک روزه یا دوروزه برای دیدن یک مسابقه. اما آیا یک مسابقه ورزشی، مشتریان را مجاب به خرید سفر می‌کند؟ در اینجا تبلیغات و بسته های ارائه شده نقش مهمی خواهند داشت، هماهنگی بین باشگاهها، کانون‌های هواداری، فدراسیون‌ها و آژانس‌های مسافرتی می‌تواند گردشگری ورزشی را توسعه دهد.
فرخی در خصوص گردشگری ورزشی و تفریحات همراه با آن، گفت: اما خارج از بحث مسابقات و نقش آنها در گردشگری ورزشی، تفریحات خاص ورزشی نیز می‌تواند در این حوزه نقش مهمی ایفا کند.
وی افزود: تفریحات خاص ورزشی مانند موج سواری، کوه نوردی و صخره نوردی جزء این دسته اند. در دامنه های زاگرس شاهد دیواره های طبیعی صخره نوردی هستیم که در صورت انجام تبلیغات مناسب می‌تواند جایگاه ویژه ای در بین علاقه‌مندان به این رشته در داخل و خارج از کشور باز کند.
این کارشناس ورزشی، افزود: در چابهار نیز یک بستر خارق العاده برای موج‌سواری داریم که با برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند برای هر چهار فصل از سال جذب گردشگر ورزشی کند. حتی کورس‌های سوارکاری گنبد، یا سایر موارد نیز در این دسته طبقه بندی می‌شوند که با طراحی برنامه بازاریابی، انجام کارهای زیربنایی و ایجاد شرایط مناسب و تبلیغات هدفمند می‌توان شاهد جذب گردشگر ورزشی باشیم.
فرخی تاکید کرد: بازاریابی در حوزه گردشگری ورزشی باید قبل از هر رویداد شروع شود و پس از پایان آن نیز ادامه یابد. بازاریابی یک امر مداوم است که باعث توسعه سازمانی خواهد شد و علاوه بر ایجاد اشتغال در حوزه های مختلف، سبب درآمدزایی و ارز آوری و اعتلای نام کشور می‌شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/111971/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

7 تا از ارزان‌ترین کشورها برای خرید طلا را بشناسید

ویدیو/ افتتاح زورخانه در منطقه ده ونک تهران

کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران (فیلم)

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

270 کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی در نایین معدوم شد

انهدام باند سرقت مسلحانه در اصفهان

توقیف 11 میلیارد ریال کالای قاچاق در نایین

فیلم| امدادرسانی هلال‌احمر نایین در روستای مغار اردستان

فیلم| بارش برف در ارتفاعات سمیرم

رقابت بیش از 64 هزار و 719 داوطلب استان اصفهان در نوبت اول آزمون سراسری 1403

معرفی برگزیدگان رویداد مدیریت مصرف آب در صنعت نساجی

17 گروه ارزیاب خسارت سیل اصفهان را برآورد می‌کنند

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران

کاهش دمای هوا در استان

گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت

17 قبضه اسلحه‌کمری در پیرانشهر کشف شد

مرمت و بازسازی زورخانه ده‌ونک با قدمت بیش از یک قرن

مرکز آموزش شهروندی در شهرک منظریه شهرکرد راه‌اندازی می‌شود

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد+فیلم

هرروز یک سری مشکل هست!

نمایش داستان مرموز بازی INDIKA در تریلر جدید

این ویژگی امنیتی اندروید 15 شما را از اپلیکیشن‌های مشکل‌دار نجات می‌دهد

قابلیت انقلابی واتساپ معرفی شد؛ انتقال فایل بدون نیاز به اینترنت

از هوش مصنوعی تا تماس ویدیویی؛ قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن را ببینید

قابلیت عجیب P70 پرو را ببینید؛ عضو پرآوازه خانواده هواوی

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تورم سالانه در سرازیری کانال 20 درصدی

پرداخت هزینه‌های خدماتی و درمانی بیماران سرطانی توسط دولت، به زودی

توماج صالحی به اعدام محکوم شد!

(ویدیو) لحظه تخریب یک خانه بر اثر بارندگی شدید در اصفهان

بارش باران بهاری در فولادشهر اصفهان + فیلم

تولید روزانه بیش از 170 تن زباله در مهاباد

توصیه نماینده ولی فقیه به فرماندار کاشان

آمادگی کامل سمرقند برای هرگونه همکاری در برگزاری هفته فرهنگی اصفهان

برداشت سه تُن گل محمدی ارگانیک از مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد مرکز زواره

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟