پیام سپاهان

آخرين مطالب

مشاور انجمن نساجی اصفهان مطرح کرد؛

درآمد 13 ساعت فروش نفت ایران برابر با هزینه یک سال چادر مشکی گفتگو

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - مشاور انجمن نساجی اصفهان گفت: در حالیکه قیمت یک مانتو جلو باز 150 هزار تومان است، اما یک خانم برای چادر مشکی باید بین 500 تا یک میلیون و 200 هزار تومان به عنوان یک کالای فرهنگی هزینه کند.

سید آرش امامی در گفت‌وگویی در رابطه با وضعیت پارچه چادر مشکی در کشور، اظهار کرد: طبق آمارهای موجود از 230 هزار شهید کشور، 170 هزار شهید در وصیت‌نامه‌های خود به مسئله حجاب اشاره کرده‌اند، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که چادر یک کالای فرهنگی است که برای حفظ آن تعداد زیادی از جوانان کشور شهید شده‌اند.
وی در خصوص هزینه واردات چادر مشکی، گفت: کل هزینه واردات چادر 100 تا 150 میلیون دلار در سال است، در حالیکه پیش‌تر ارز دولتی به اقلام خردی همچون کلاه‌گیس، غذای سگ، چوب بستنی و... تعلق می‌گیرد، اما به کالا فرهنگی همچون چادر مشکی تعلق نمی‌گرفت.
مشاور انجمن نساجی اصفهان افزود: زمانی که روزانه دو میلیون و 800 هزار بشکه نفت در کشور با قیمت 65 دلار به فروش می‌رفت، هزینه چادر مشکی در کل سال با فروش 13 ساعت نفت ایران تأمین می‌شود. باید دید آیا چادر به عنوان یک کالای مهم فرهنگی و استراتژیک، ارزش یک روز درآمد نفت ایران را ندارد؟
وی درباه تولید داخل پارچه چادر مشکی، افزود: تنها کارخانه تولید چادر مشکی کشور در شهرکرد، تنها 7 تا 10 درصد نیاز کشور را تأمین می‌کند، همچنین کارخانجات دیگری همچون کرپ‌ناز با دریافت وام و ... به دنبال تولید پارچه چادرمشکی در کشور بود، اما متأسفانه اکنون کارخانه کرپ‌ناز کرمانشاه که با هدف تولید چادر مشکی طی دو دهه قبل تاسیس شد، هم اکنون قادر به تولید چادر مشکی نیست.
امامی با تأکید بر اینکه پارچه چادر مشکی کالایی بسیار پرسودی است که واردات آن از ابتدای انقلاب در دست عده‌ای قرار گرفت، تصریح کرد: ایران مرینوس قم در سال 86 به عنوان نخستین کارخانه تولید پارچه چادر مشکی با تحقیقات داخلی و تلاش زیاد وارد این عرصه شد، اما پس از افتتاحیه و رونمایی از چادر تولیدی، بلافاصله تعرفه چادر مشکی به بهانه حمایت از عفاف و حجاب کاهش پیدا کرد که برای آن کارخانه تولید ملی چادر مشکی به صرفه نباشد.
وی همچنین افزود: به دنبال کاهش تعرفه چادر مشکی، سیل واردات پارچه چادری ارزان‌قیمت روانه کشور شد و این موجب زیان کارخانه‌های ایرانی در جهت خودکفایی شد.
مشاور انجمن نساجی اصفهان همچنین اضافه کرد: به گفته عضو کارگروه مد و لباس کشور، قیمت هر متر پارچه چادر مشکی تنها کارخانه تولید داخل (حجاب شهرکرد) 18 هزار تومان است، اما با دست به دست شدن توسط تاجران در بازار، در نهایت چادر مشکی با نرخ 30 تا 40 هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد که از نظر قیمت با پارچه خارجی برابر است.
وی تأکید کرد: حال حاضر تعرفه واردات چادر مشکی از هفت درصد به 33 درصد افزایش یافته است، بااین‌وجود هفت تا 10 درصد تولید پارچه چادر مشکی کشور گره‌ای از مشکلات بازار حل نمی‌کند، چراکه هزینه‌های آن با پارچه وارداتی یکی است.
امامی همچنین با بیان اینکه در تولید پارچه چادر مشکی مشکل تکنولوژیک وجود دارد، اظهار کرد: در حالیکه نخ آن پیشتر وارداتی بود، اما طی چند سال اخیر باکیفیت خوب در داخل تولید می‌شود و خوشبختانه از نظر بافندگی مشکل چندانی نداریم، با این وجود مشکل اصلی در تکمیل پروسه تولید است که تنها چند کارخانه همچون ایران مرینوس و کرپ ناز به این تکنولوژی دست یافتند، اما با ورود مافیا و نداشتن صرفه اقتصادی، در نهایت این کارخانه‌ها موفق به تولید نشدند.
وی با بیان اینکه قبلاً قیمت هر قواره چادر مشکی بین 100 تا 300 هزار تومان بود، اما امروز هر قواره بین 500 هزار تا یک میلیون و 300 هزار تومان رسیده است، گفت: در حالیکه قیمت یک مانتو جلوباز 150 هزار تومان است، اما یک خانم برای چادر مشکی به عنوان یک کالای فرهنگی باید هزینه بسیاری کند.
مشاور انجمن نساجی اصفهان با تأکید بر ضرورت ورود دولت به موضوع واردات چادر مشکی، گفت: دولت باید تعرفه واردات چادر مشکی را کنترل کند و از سوی دیگر از کارخانجات تولید داخل حمایت شود، همچنین بخشی از درآمد ناشی از فروش نفت جهت سوبسید به واردات پارچه چادر مشکی اختصاص یابد و کارخانه‌هایی که در دست مافیای چادر مشکی هستند را آزاد و در مسیر تولید داخل حمایت و تقویت کند.
وی خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر با تبلیغات میزان مصرف چادر مشکی را در کشور افزایش دادیم و به عبارتی این نیاز را در بین مردم ایجاد کردیم، اما امروز با وجود قیمت‌های بسیار بالا مردم نمی‌توانند از پس مخارج این نیاز برآیند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/111604/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403 + آخرین وضعیت

احیای سنت گلابگیری در یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

حمله اسرائیل به سایت اس300 اصفهان؛ از ادعا تا واقعیت | تصاویر ماهواره‌ای چه می‌گوید؟

خودروِ ترکیبی یا دورگه؟

قدرتمندترین گوشی نوبیا در تعداد محدود از راه رسید

خبر یک نماینده برای بازنشستگان/ زمان اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اعلام شد

این استان ها منتظر موج جدید بارش باران باشند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 4 اردیبهشت 1403

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

حضور 5 بانوی ووشو کار سپاهانی در رقابت‌های جام جهانی

برگزاری 40 ویژه‌برنامه به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان در منطقه 12

خداکند سیل نیایدچون مسئولان استان هنوز مطالعه نکرده اند

یک فوتی در تصادف محور ارومیه - مهاباد

در محضر آیت‌الله درچه‌ای هم‌زمان با هفته فرهنگی اصفهان

گلایه‌مندی مردم گلپایگان از افزایش قیمت اجاره مسکن

دستگاه‌ها در پیشبرد اهداف با فرمانداران تعامل کنند

پایان انتخابات چالش برانگیز؛ تیغ تیغ‌ساز بُرنده ماند

جایزه کتاب سال فراخوان داد

گیتی آذرپی درگذشت

مدل‌های ریفربیشد سری گلکسی S23 سامسونگ با قیمت ارزان‌تر رسما عرضه شد

ویدیو واقعی پیکسل 8a لو رفت

ماجرای رقابت پشت‌پرده ایران و پاکستان در بندر چابهار و گوادر!

بازگشت بازار خودرو به ساحل آرامش

جزئیات شلیک پدافند هوایی ارتش در اصفهان از زبان رئیس کمیسیون امنیت /با اردن تعارف نداریم، باید پاسخگو باشد /به هر حمله، پاسخ می دهیم

بودجه کاشان به اندازه میزان خدمات ارائه‌ شده نیست

طرح پویش دانشگاه آزاد، تلاقی آموزش مهارتی و اشتغال دانش‌بنیانِ نسل جوان

صید ماهی در دریاچه سد زاینده‌‍رود ممنوع است

لغو جایزه «انجمن قلم آمریکا» در پی تحریم نویسندگان

متا سیستم‌عامل هدست‌های کوئست را در دسترس سایر شرکت‌ها قرار می‌دهد

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

انتقال خون اصفهان به گروه‌های خونی O و A منفی نیازمند است

تدوام سامانه بارشی در استان تا فردا + فیلم

اطلاع‌رسانی سبد خدمات سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری اصفهان در آینده نزدیک

مجمع انتخاباتی هیئت ورزش کارگری استان اصفهان در حال برگزاری است

سخنان جالب دکتر کاکاوند در مورد شاعر مهستی گنجوی

ماجرای جت شخصی؛ 21 سال دیر فهمیدیم!

راحتی خیال از مرز شرقی؟

بازدارندگی متعارف ایران

قیمت طلا و سکه کاهشی می شود؟

امام صادقی ها باید مسئولیت فقر را بر عهده بگیرند/ رشد 6درصدی ادعایی دولت رئیسی پس کجاست؟

محاکمه دوباره کارگردان متهم به تجاوز

مرگ تلخ یک دانشجوی دندانپزشکی در رفسنجان

ماجرای دستگیری یک قاتل فراری در شوش

حرکت پر سر و صدای آمریکا علیه ایران

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: برای اتفاق اصفهان نمی‌توان عنوان «حمله» را به کار برد/ اردن باید پاسخگو باشد/ در دفاع از منافع ملی با هیچ کشوری تعارف نداریم

(ویدیو) مقایسه قبل و بعد محل پرتابه اسرائیل به پایگاه هوایی اصفهان

شرکت 28 کشور دنیا در جشنواره بین‌المللی پوپک

تصاویر ماهواره‌ای از رادار پایگاه هشتم شکاری اصفهان