پیام سپاهان

آخرين مطالب

به مناسبت روز جهانی ناشنوایان؛

بیش از 5 درصد جمعیت جهان ناشنوا یا کم‌شنوا هستند علمی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - 8 مهر ماه برابر با 30 سپتامبر، روز جهانی ناشنوایان است. هدف از این نام گذاری، ارتقاء فرهنگ ارتباط با ناشنوایان، دانسته هایی از زبان اشاره و آگاهی سیاست مداران و عموم مردم از مشکلاتی است که این قشر با آن رو به رو هستند.

 این روز در سطح جهان به منظور ایجاد انگیزه یادگیری زبان اشاره برای ناشنوایان به عنوان یک حق اساسی انسانی یاد می شود. بر اساس آخرین آمارها، بیش از 5 درصد و حدود 466 میلیون نفر در سراسر جهان از نعمت شنوایی محروم هستند و 34 میلیون نفر از این تعداد را کودکان شامل می‌شوند. تخمین زده می شود تا سال 2050، بیش از 900 میلیون نفر دچار کم شنوایی ناتوان کننده شوند.
در تحقیقی در ایالات متحده مشخص شد که سن قویترین عامل کم شنوایی در بزرگسالان 20-69 ساله است و بیشترین میزان کم شنوایی در گروه سنی 60 تا 69 سال است. مردان تقریباً دو برابر زنان احتمال کم شنوایی در بزرگسالی در سن 4تا 69 سال دارند. بزرگسالان سفیدپوست نسبت به بزرگسالان در سایر گروههای نژادی / قومی احتمال کم شنوایی بیشتری دارند. بزرگسالان سیاهپوست کمترین شیوع کم شنوایی را در بین بزرگسالان دارند. تقریباً یک سوم افراد بالای 65 سال به ناتوانی در شنوایی مبتلا هستند. شیوع در این گروه سنی در جنوب آسیا، اقیانوس آرام و زیر صحرای آفریقا بیشتر است.
کاهش شنوایی ممکن است به دلایل ژنتیکی، عوارض هنگام تولد، بیماریهای عفونی خاص، عفونت های مزمن گوش، استفاده از داروهای خاص، قرار گرفتن در معرض سر و صدای زیاد و پیری ناشی شود. 60 درصد از کاهش شنوایی کودکان قابل پیشگیری است.
افراد مبتلا به کم شنوایی می توانند از درمانهای زود هنگام بهره مند شوند. استفاده از سمعک، کاشت حلزون و سایر وسایل کمکی، زیرنویس و زبان اشاره و دیگر اشکال پشتیبانی آموزشی و اجتماعی از جمله روش های کمکی برای افراد کم شنوا است.
کم شنوایی به کاهش شنوایی بیشتر از 40 دسی بل (دسی بل) در گوش بزرگسالان و کاهش شنوایی بیشتر از 30 دسی بل در گوش کودکان اشاره دارد. اکثر افراد دارای کم شنوایی در کشورهای کم درآمد و متوسط ‌زندگی می کنند.
"شنوایی سخت" به افراد دچار کم شنوایی اطلاق می شود و از خفیف تا شدید است. افرادی که شنوایی آنها دشوار است معمولاً از طریق زبان گفتاری ارتباط برقرار می کنند و می توانند از سمعک، کاشت حلزون حلقوی و سایر دستگاههای کمکی و همچنین نوشتن بهره مند شوند. افرادی که از شنوایی قابل توجهی برخوردار هستند نیز ممکن است از کاشت حلزون بهره مند شوند. افراد ناشنوا عمدتاً دچار کم شنوایی عمیق هستند که دلالت بر شنوایی بسیار کم دارد و اغلب از زبان اشاره برای ارتباط استفاده می کنند.
دلایل کم شنوایی و ناشنوایی می تواند مادرزادی یا اکتسابی باشد.
دلایل مادرزادی ناشنوایی ممکن است منجر به کمبود شنوایی شود که پس از تولد نمود پیدا می کند. کاهش شنوایی نیز ناشی از عوامل ژ نتیکی ارثی و غیرارثی یا برخی عوارض در دوران بارداری و زایمان از جمله، ابتلای مادر به سرخچه، سفلیس یا برخی عفونتهای دیگر در دوران بارداری است. وزن کم هنگام تولد، آسفایکسی هنگام تولد (کمبود اکسیژن در زمان تولد)، استفاده نامناسب از داروهای خاص در دوران بارداری، زردی شدید در نوزاد نیز می تواند به عصب شنوایی آسیب برساند.
دلایل اکتسابی ناشنوایی نیز ممکن است منجر به کم شنوایی در هر سنی شود. بیماری های عفونی از جمله مننژیت، سرخک و اوریون، عفونت مزمن گوش، جمع شدن مایعات در گوش (اوتیت مدیا)، استفاده از داروهای خاص مانند داروهایی که در درمان عفونت های نوزادان، مالاریا، سل مقاوم به دارو و سرطان ها استفاده می شود و آسیب دیدگی به سر یا گوش از جمله دلایلی است که در هر سنی برای هر شخصی ممکن است رخ دهد و او را به کم شنوایی یا ناشنوایی مبتلا کند.
سر و صدای بیش از حد از جمله سر و صدای شغلی مانند صدای ماشین آلات و انفجارها، قرار گرفتن در معرض صداهای بلند مانند استفاده از دستگاه های صوتی شخصی با حجم زیاد و برای مدت زمان طولانی و حضور منظم در کنسرت ها، کلوپ های شبانه، کافه ها و مسابقات ورزشی نیز برای گوش اشخاص می تواند دردسر ساز باشد. 1.1 میلیارد جوان (بین 12 تا 35 سال) به دلیل قرار گرفتن در معرض سر و صدا در محیط در معرض خطر کم شنوایی قرار دارند.
پیری، به ویژه به دلیل تخریب سلولهای حسی قویترین دلیل کم شنوایی در افراد است. در کودکان نیز عفونتهای گوش یکی از دلایل اصلی کاهش شنوایی به دلایل اکتسابی است.
یکی از تأثیرات اصلی کم شنوایی بر توانایی فرد در برقراری ارتباط با دیگران است. پیشرفت زبان گفتاری اغلب در کودکانی که دچار کم شنوایی هستند به تأخیر می افتد. محققان می گویند کم شنوایی و بیماری های گوش مانند اوتیت مدیا تأثیر معنی داری بر عملکرد تحصیلی کودکان دارد. محرومیت از برقراری ارتباطات می تواند تأثیر بسزایی در زندگی روزمره داشته باشد و باعث ایجاد احساس تنهایی، انزوا و ناامیدی به خصوص در افراد مسن با مشکل کم شنوایی شود.
سازمان جهانی بهداشت تخمین می زد که کمبود شنوایی موجب هزینه جهانی سالانه 750 میلیارد دلار آمریکا می شود که شامل هزینه های بخش بهداشت و درمان (به استثنای هزینه دستگاه های شنوایی)، هزینه های پشتیبانی آموزشی از دست دادن بهره وری و هزینه های اجتماعی است. از این رو مداخلات برای جلوگیری، شناسایی و رفع کم شنوایی مقرون به صرفه است.
در کشورهای در حال توسعه، کودکان کم شنوا و ناشنوا به ندرت تحصیل می کنند. بزرگسالان مبتلا به کم شنوایی نیز نرخ بیکاری بسیار بالاتری دارند. در بین شاغلین، درصد بالاتری از افراد دارای کم شنوایی در مقایسه با نیروی کار عمومی، در رده های پایین کار قرار دارند. بهبود دسترسی به خدمات آموزش و توانبخشی حرفه ای و افزایش آگاهی در بین کارفرمایان مورد نیاز افراد کم شنوایی باعث کاهش نرخ بیکاری در افراد دارای کم شنوایی می شود. به طور کلی نیمی از موارد کم شنوایی از طریق اقدامات بهداشت عمومی قابل پیشگیری است. در کودکان کمتر از 15 سال، 60 درصد کاهش شنوایی ناشی از دلایل قابل پیشگیری است. این رقم در کشورهای کم درآمد و متوسط ‌(75 درصد) در مقایسه با کشورهای پردرآمد (49 درصد) است.
راهکارهای ساده برای جلوگیری از کم شنوایی عبارتند از، واکسینه کردن کودکان در برابر بیماریهای کودکی از جمله سرخک، مننژیت، سرخچه و اوریون، واکسینه کردن دختران و زنان در سن باروری در مقابل سرخچه قبل از بارداری، جلوگیری از عفونت سیتومگالوویروس در مادران باردار از طریق بهداشت خوب. غربالگری و درمان سیفلیس و سایر عفونتها در زنان باردار، تقویت برنامه های بهداشت مادران و کودکان، از جمله ارتقاء زایمان سالم و پیروی از اقدامات مراقبتی سالم گوش.
در سال 2017، هفتادمین مجمع جهانی بهداشت قطعنامه ای در زمینه جلوگیری از ناشنوایی و کم شنوایی به تصویب رساند. این قطعنامه از کشورهای عضو می خواهد استراتژی هایی را برای مراقبت از گوش و شنوایی در چارچوب سیستم های مراقبت های بهداشتی اولیه خود، تحت پوشش بهداشت جهانی، تلفیق کنند. این سازمان همچنین از WHO می خواهد اقدامات بسیاری برای ارتقاء مراقبت از گوش و شنوایی در سطح جهانی انجام دهد.
  who.int، health
 

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/111600/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت در اصفهان

(عکس) تصویر جعلی رسانه اسرائیلی از انفجار در اصفهان

آژانس اتمی: هیچ آسیبی به تأسیسات هسته‌ای ایران نرسیده است

کدام عوامل ریزپرنده ها را در اصفهان به پرواز درآوردند؟

همایش استانی روز فیزیک در دانشگاه صنعتی اصفهان

بازگشت پرواز‌های فرودگاه اصفهان به حالت عادی

استخراج 2 امتیازی سپاهان از معدن زغال‌سنگ

گرانفروشی مسکن ملی در شاهین شهر اصفهان

اطلاع‌رسانی آژانس درباره وضعیت تاسیسات هسته‌ای ایران بعد از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

آژانس انرژی اتمی: هیچ آسیبی به تاسیسات هسته‌ای ایران وارد نشده است

وضعیت شهر اصفهان عادی است

(ویدئو) وضعیت اطراف پایگاه هشتم شکاری اصفهان پس از شنیدن صدای انفجار

کمک آمریکا به تراشه‌سازان؛ مایکرون 6 میلیارد دلار بودجه دریافت می‌کند

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

ببینید | واکنش مردم به ادعای اسرائیل پس از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

لحظه هدف قرارگرفتن ریز پرنده ها در اصفهان | ویدئو

هوای اصفهان ناسالم است/ شاخص زرین‌شهر و قهجاورستان بر مدار قرمز

ارتش: هیچ آسیبی به تجهیزات، نیروی انسانی و اماکن اصفهان وارد نشده است

تصویر جعلی رسانه اسرائیلی از انفجار در اصفهان!

هوای اصفهان در برخی مناطق ناسالم برای همه

حادثه اصفهان هیچ خسارتی نداشته است

علت شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان چه بود؟ | حادثه اصفهان خسارتی به همراه داشت؟

ماجرای شنیده شدن صدای شدید در اصفهان / ارتش: هیچ حادثه و خسارتی نداشته‌ایم

آغاز مرحله غیرمتمرکز بیست و نهمین المپیاد علمی دانشجویی در اصفهان

انهدام سه ریز پرنده در اصفهان

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | شلیک پدافند ایران به پهپادهای مهاجم | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه | آرامش در آسمان ایران

(ویدئو) تصاویری از اطراف پایگاه شکاری و فرودگاه اصفهان

تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

امیر سرتیپ دوم میهن‌دوست: حادثه اصفهان هیچ خسارتی نداشته است

تشکیل جلسه اضطراری شورای عالی امنیت ملی ایران تکذیب شد

(ویدئو) تصاویری از وضعیت پایگاه شکاری و فرودگاه اصفهان

مادر شهیدان بیژن و داوود حدادی آسمانی شد

عکس | تصویر جعلی رسانه صهیونیستی با خبر کذب انفجار در اصفهان

بلوفی که باعث تمسخر کاربران شد | اسرائیلی ها آنقدر بزرگنمایی کردند که فورا خودشان ترسیدند ... !

آخرین خبر از وضعیت شهر اصفهان و تبریز پس از انفجار و شلیک پدافند هوایی

ردپای نفوذی‌ها در انفجارهای امروز در اصفهان و تبریز؟ /جزئیات ادعای کارشناس صداوسیما را بخوانید

بلوف صهیونیست‌ها آژیر قرمز در اراضی اشغالی را به صدا درآورد

حمایت دستگاه قضایی از اجرای طرح عفاف و حجاب در استان

(ویدئو) از سرگیری پروازها در فرودگاه اصفهان

افشای تصویر جعلی رسانه اسرائیلی با خبر کذب انفجار در اصفهان | عکس

تاکسیرانی دررفع ترافیک شهری نقش موثری دارد/تجلیل ازرانندگان منضبط

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

نکاتی درباره آیین‌نامه عرضه اینترنتی دارو

پایان یکه تازی اردوغان؟

وضعیت اصفهان کاملا عادی است

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد