پیام سپاهان

آخرين مطالب

سروقامتان جاودانه روایت رشادت‌های فرماندهان اصفهانی دفاع مقدس مقالات

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان- «سروقامتان جاودانه» عنوان کتابی است که به زندگی، فعالیت و خصوصیات اخلاقی و مدیریتی فرماندهان و مدیران شهید آموزش سپاه استان اصفهان اختصاص دارد.

«سعید عاکف» نویسنده کتاب تلاش‌ها و زندگی 10 شهید فرمانده و سرآمد واحد آموزش سپاه را به رشته تحریر در آورده است.
فرماندهی کل قوا در ابتدای کتاب می‌فرمایند: «آموزش یکی از برترین ارزش‌هاست، مشروط بر اینکه در خدمت کمال انسان باشد.»
در صفحه سخنی با شما، درباره جایگاه و شأن بالای آموزش، نقش مربیان، مدیران و فرماندهان بعنوان گنجینه گرانمایه نیروهای نظامی و سپاه چند خطی نوشته اند. مصاحبه با نزدیکان و همرزمان، زندگی‌نامه، ویژگی های اخلاقی، مدیریتی و نحوه شهادت برای هر 10 نفر شهید واحد آموزش به تفکیک در کتاب آمده است.
1- اکبر آقابابایی
اولین شهید کتاب در سال 1341 در اصفهان متولد می‌شود. در کودکی و نوجوانی در حرفه سنگ‌بُری فعالیت دارد و با شکل‌گیری سپاه وارد پادگان 15 خرداد واحد تاکتیک و سلاح می شود و مربیگری می‌کند.
حضور در غرب کشور و پاکسازی منطقه از ضد انقلاب و همچنین 6 عملیات دوران جنگ، فرماندهی کل عملیات ناحیه شمال غرب و کردستان، حضور فعال در 35 عملیات پاکسازی از جمله فعالیت های شهید آقابابایی است.
وی از سال 60 تا 68 فرمانده تیپ الغدیر سپاه یزد می‌شود و سال 68 جانشینی لشکر 14 امام حسین(ع) را بر عهده می‌گیرد و بعدها در سال 1372 به عنوان مسوول عملیات سپاه قدس انتخاب می شود. در لبنان و بوسنی هرزگوین و حتی افغانستان حضور می‌یابد اما در این سال های آخر که افتخار جانبازی 70 درصد را به دوش می‌کشد در سحرگاه چهارم شهریور ماه سال 1375 به فیض عظیم شهادت نایل می‌آید.
مدیریت در بحران‌های سخت، داشتن روح بزرگ و توجه به معیشت نیروها از ویژگی های این شهید والا مقام عنوان شده است.
2- رضا آقا باباگُلی
فرزند حاج محمد در سال 1348 در اصفهان متولد می‌شود و بعدها که جوان است و شور انقلابی دارد در ابتدا وارد جهاد سازندگی آن روزها می شود. او در حالی که به دلیل صافی کف پا از سربازی معاف شده سال 58 در سپاه استخدام می شود و بلافاصله به کردستان می‌رود.
شهید آقاباباگلی مُتبحر در آموزش است و مدتی در پادگان غدیر اصفهان می ماند و سپس مسوولیت واحد تحقیقات نظامی را عهده دار می شود. بعد از آن در سال 1362 هم بعنوان مسوول واحد آموزش های تخصصی قرارگاه کربلا کارش را ادامه می‌دهد.
این شهید در عملیات‌های فتح یک وکربلای 4و5 می رزمد اما در اول بهمن ماه سرد سال 65 در عملیات کربلای 5 به آسمان ها پر می‌کشد.
بها دادن به نیروها، ایجاد انگیزه در افراد، پیش قدم شدن در کارها، ایثار و از خودگذشتگی، اهمیت دادن به بیت المال و تربیت تک تیرانداز، تدوین جزوه آموزش تک تیزانداز از مهمترین کارها و خصوصیات شهید آقاباباگلی است.
در فرازی از وصیت این شهید می خوانیم:«امروز روز عمل و روز وارد شدن به میدان است. بدون هیچ شک و شبهه ای باید دید که امام از امت چه می خواهد و بدون تفسیر به آن جامه عمل پوشاند...»
3- جلال افشار
آیت الله بهاءالدینی جلال را فردی متذکر می داند و اطرافیان لقب «ذاکر قریب البُکا» به او داده اند.
سال 1335 در محله دردشت اصفهان به دنیا می آید و در نوجوانی در مسجد گلدسته فعالیت های زیادی دارد و حتی «عباس دافعیان» از همرزمان شهید می گوید: ساواکی ها دورادور جلال را زیر نظر داشتند چرا که وی در مراسم های جشن ولادت و شام شهادت اهل بیت بسیار فعال است و جنب و جوش دارد.
جلال افشار در سال 1353 برای تحصیل و طلبگی به قم می رود و از محضر آیت الله قدوسی، مدیر مدرسه حقانی آن سال ها بهره ها می برد. وی در سال 1358 بعد از ورود رسمی به سپاه، به پادگان 15 خرداد می رود و واحد سیاسی، عقیدتی سپاه و تربیت مربی را راه اندازی می کند و بعد از مدتی تربیت و آموزش نیروها را برعهده می گیرد.
مرحوم پرورش درباره اش می گوید: «او اسماً جلال بود و پیوسته در حال کمال...»
شهید افشار ظهر بیست و دومین روز از ماه مبارک رمضان(24 تیرماه 61) در عملیاتی با نام رمضان بر اثر انفجار گلوله توپ با اصابت ترکش به پهلو، مظلومانه اما جاودانه شهید می شود.
4- عباس کِردآبادی
ولادت شهید در سال 1344 در محله کردآباد شهر اصفهان اتفاق می افتد. دوره سربازی را در شیراز می گذراند و بیشتر از 60 بار با چتر از هواپیما می پرد. بعد از پیروزی انقلاب همزمان در تربیت ملعم و چتربازی ارتش پذیرفته می شود اما به سپاه و تیپ 14 امام حسین(ع) که کمی بعد به لشکر ارتقا می یابد، می رود.
او درکار جدی و در دوستی با محبت و مهربان است. این شهید نیز در سحرگاهان تاریک و روشن آذرماه سال 1360 بر اثر اصابت ترکش توپ به پهلو همچون مادر امامان معصوم حضرت زهرا(س) به شهادت می رسد.
5- علی میرمُجربیان(سیّد شهدای آموزش)
نخستین رژه هماهنگ نیروهای مسلح توسط شهید میرمجربیان سازماندهی می شود. شهیدی که در سال 41 در اصفهان متولد شده و بعدها در دبیرستان خوارزمی درس می خواند اما برای بهره مندی از دروس حوزوی و انقلابی به مدرسه ذوالفقار منتقل می شود.
اوایل جنگ تحمیلی وارد ایلام می شود و علیه بنی صدر و خیانت های وی مدارکی جمع و جور می کند تا به محضر علمای قم ببرد.
نویسنده معتقد است: آن بزرگوار را اگر «سیّد شهدای آموزش» بنامیم اغراق نکرده ایم. اول آنکه بنای آموزش را به شکلی اساسی و بنیادین در سپاه پی ریزی کرد و دوم اینکه بدون هیچ امکاناتی و تنها با سرمایه توکل بر خدا اقدام به راه اندازی دوره های تخصصی مانند آموزش توپخانه کرد.
این مرد میدان رزم، یازدهم آبان ماه سال 1361 در حالی که مشغول شناسایی و یادداشت برداری صحنه های عملیات بود بر اثر اصابت راکت های هلی کوپتر بعثی ها به فیض بی همانند شهادت دست می یابد.
6- محمد وجدانی(شاگرد بهلول)
«شیخ بهلول» استاد این شهید بوده به حدی که در غم هجران و شهادت وی شعری سوزناک می سراید و برای شهید در مجالس سوگواری و نوحه سرایی می کند.
محمد وجدانی در دوره راهنمایی نجّاری، جوشکاری و تراشکاری بلد بوده و رفیق شش دانگ شهید میرمجربیان است. در دوران انقلاب فعال و پرتلا است و بعد از آن نیز نقش موثری در راه اندازی آموزشکده رزمی سپاه پادگان امام علی(ع) دارد.
بامداد یازدهم آبان ماه سال 1361 غسل شهادت می کند و ظهرگاهان همان روز، راکت های هلی کوپتر دشمن پی در پی فرود می آیند و او را به سرمنزل جاودانه مقصود می رسانند.
دفترچه خاطرات شهید حکایت از تلاش و تحقیق های وی در راه اندازی و شکوفایی واحد آموزش و هچنین پادگاه شهید آیت اله صدوقی، تا آخرین ثانیه های زندگی دارد.
7- محمد یوسف پور
روستای ناغان زا توابع شهرکرد در سال 1339 شاهد تولد فرزندی از تبار خوبان است که در سال 1353 برای درس و تحصیل به اصفهان عزیمت می کند.
قبل از انقلاب، ساواکی ها برادرش را دستگیر می کنند و همین باعث می شود او برای تلاش انقلابی مصمم تر شود. محمد در کلاس درس شهید بهشتی در تهران حضور می یافته و در هنرستان نیز برای برپایی نماز جماعت همت می کند و گاهی پیش نماز هم می شود. زبان انگلیسی هم بلد است است و گاهی زبان هم به بقیه یاد می دهد.
سال 1356 عضو گروه مهدویون می شود و فعالیت های انقلابی چشمگیر و جسورانه ای در این دوره دارد و حتی شخصی به نام «دهقان» معاون ساواک اصفهان را به درک واصل می کند.
دو سال از وارد شدنش به سپاه اسلام می گذرد و سرانجام در دوم خرداد ماه سال 61 در جریان آزادسازی خرمشهر قهرمان به شهادت می رد.
8- سیداحمد حجازی(پایه گذار نیروی دریایی)
سال 1334 متولد شده و در 10 سالگی قرآن و احکام شرعی را بلد بوده و به بقیه هم می آموزد. ورود وی به سیاست در سال 1348 اتفاق افتاده و در پخش سخنرانی ها و اعلامیه های امام فعال بوده است.
در دوران سیاه پهلوی 2 مرحله دستگیر می شود و در بیدادگاه سفاکان آن رژیم تا سر حد مرگ شکنجه می شود اما مومن زیرک است و اعتراف نمی کند.
مراقبت ها و آزارهای ساواک باعث می شود مدت ها به لبنان و سوریه سفر کند. بعدها در پادگان 15 خردا اصفهان بعنوان اولین مربی تخریب کارش را آغاز می کند. در نبرد افغانستان نیز از طریق سازمان نصر به یاری مسلمانان آن ولایت می شتابد. مسوول تدارکات و عضو فرماندهی منطقه 6 کشور می شود و سنگ بنای نیروی دریایی سپاه را می گذارد.
یک ماه قبل از شهادت به پابوس امام رضا(ع) می رود و شهادت می طلبد تا اینکه بالاخره در پنجمین روز از بهمن ماه سرد و سوزان سال 60 در حال خنثی کردن مین های دشمن به ملکوت اعلی عروج می کند.
افزایش بُرد آر پی جی 7 ، تولید مواد منفجره و پنبه باروتی از ابتکارات شهید حجازی است.
9- حبیب الله خلیفه سلطانی
سال 1327 در اصفهان به دنیا می آید و در سال 1347 با معدل بالا در دانشگاه صنعتی تهران قبول می شود. سال 1351 به اصفهان بر می گردد و در ذوب آهن مشغول کار می شود اما چون فضای کارخانه مذهبی و مناسب نیست و او جلوی این رفتارها می ایستد پس از مدتی اخراجش می کنند.
به بیت المال حساس است حتی در حد یک نوشتن یک نقطه با خودکاری از اموال مسلمین.
2 بار در بین سال های 50 تا 59 توسط ساواک دستگیر می شود و در مجموع 4 سال از عمرش را در زندان های طاغوت می گذراند. همسرس که از شاگردان بانوامین است در موفقیت های شهید تاثیر زیادی دارد. او که مدتی هم فرماندهی سپاه مرکزی استان کرمانشاه را بر عهده داشته به همراه همسرش، حین بازگشت از ماموریت با اتوبوس مسافربری بر اثر تصادف فوت می کنند. گویا تصادف عمدی بوده و راننده اتوبوس فردی معاند بوده است.
10-حمید رضا رفیعی
شهید رفیعی علاوه بر گرایش‌های مذهبی و انقلابی کاراته کای ماهری هم بوده است و در همان سال پیروزی انقلاب وارد سپاه اسلام می شود. در پادگان های 15 خرداد و غدیر اصفهان مشغول آموزش نیروهاست.
حمیدرضا رفیعی در حمله صدام به حلبچه شیمیایی می شود و با وجود تاول های دردناک جسمی تا لحظه شهادت ذکر یاحسین بر لب دارد تا اینکه بعد از 20 روز تحمل دردهای شدید هفدهم فروردین ماه سال 1367 به آسمان ها پر می‌کشد.
مرحوم «احمد فضایلی» معاون پژوهشی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و فرمانده سابق دانشگاه امام حسین(ع) بود، که نام وی در این کتاب نیست اما از برترین‌های آموزش سپاه بود.
وی در سال 1333 در سمیرم متولد شده، کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه تهران در رشته مدیریت آموزشی و دکتری را از دانشگاه سیدنی استرالیا در همان رشته دریافت کرده بود.
سردار سلامی درباره وی گفته بود: سردار فضائلی تبیین‌کننده نقشه راه سپاه در حوزه آموزش بود.
آن مرحوم شامگاه 29 دی ماه سال گذشته در 64 سالگی بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.
کتاب سروقامتان جاودانه ویژه استان اصفهان در 2 جلد و 260 صفحه توسط انتشارات پالیزان و معاون آموزش و نیروی انسانی ستاد مشتر سپاه چند نوبت چاپ شده است.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/111584/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کوچک‌ترین نفوذ دشمن زیر چشم نیروهای مسلح قرار می‌گیرد

سی‌ان‌ان: اتفاق خاصی برای پایگاه هوایی ایران رخ نداده

توضیح امیرعبداللهیان درباره ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان

تصویر واضح تر از مکان مورد حمله صهیونیست ها در اصفهان + جزئیات

پیش بینی رگبار باران و وزش باد همراه با گردوخاک

هیچ آسیبی به ‌پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

هاآرتص: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد | باید به باتلاق غزه برگردیم

واکنش ظریف به آتش بازی‌های امروز در اصفهان

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

فیلم|حضور مردم اصفهان کنار زاینده‌رود

آغاز عملیات پروژه مشارکتی حضرت ولی عصر(عج) در منطقه 12 اصفهان

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان هیچ خسارت مالی و جانی نداشتند/پیام ایران به روشنی به آمریکا و سایر طرف‌ها منتقل شده است

بررسی آخرین راهکارهای رفع مشکلات زیست‌محیطی اصفهان در جلسه مشترک شهرداری و استانداری

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه در اصفهان: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعاهای اسرائیل

نخستین تصویر ماهواره ای از پایگاه هوایی ایران در اصفهان بعد از حمله صهیونیست ها

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/ نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

(ویدئو) اصفهان، امروز چه گذشت؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

صرف هزینه 1250 میلیارد تومانی برای بیمارستان بهارستان

به دنبال جنگ با ایران نیستیم؛ ماموریت‌های مهم‌تری در جبهه غزه و لبنان داریم

جریان زندگی در زاینده رود اصفهان | تصاویر

واکنش عجیب آمریکا به حادثه اصفهان؛ به مجازات ایران پایبند هستیم!

گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

امیرعبداللهیان: در صورتی‌ که رژیم اسرائیل مجدداً اقدامی علیه منافع ایران انجام بدهد، پاسخ بعدی ایران فوری، حداکثری و قاطع خواهد بود؛ این پیام به روشنی به آمریکا و سایر طرف ها منتقل شده/ ریزپرنده‌های ساقط‌ شده {در اصفهان} هیچ خسارت مالی و جانی در بر نداشته

لحظه هدف قرار گرفتن چند ریز پرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی

واکنش خنده‌دار کاربر اصفهانی به ماجرای دیشب اصفهان

حضور مردم اصفهان کنار زاینده‌رود + فیلم

(ویدئو) وزیر رژیم صهیونیست: ماجرای اصفهان؛ ضعیف نه! بی‌خاصیت!

واکنش خنده‌دار مردم اصفهان به حمله ریزپرنده‌ها؛ گالامب و گلومب بود!

اتحادیه اروپا : گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم / نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

من پیر فنا بدم جوانم کردی

ربات‌های دوپا گوگل به‌لطف هوش مصنوعی، حالا سریع‌تر و قدرتمندتر از قبل فوتبال بازی می‌کنند

سامسونگ حذف یکی از نرم‌افزارها را در One UI 6.1 غیرممکن کرد

مسخره‌ترین حمله ادعایی صهیونیست‌ها در یک کلمه

اتحادیه اروپا: حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

شغل عجیب بیش از 100 میلیون نفر در چین!

(ویدئو) واکنش لاوروف به حادثه اصفهان و عملیات وعده صادق

رهبر مخالفان نتانیاهو: «بن گویر» آبروی اسرائیل را برده است

واکنش ظریف به «آتش بازی رژیم» صهیونیستی در اصفهان

تداوم طرح مایه‌کوبی دام‌های سبک در مهاباد

واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان

تو مثل منی برف...