پیام سپاهان

آخرين مطالب

به بهانه روز بین‌المللی قلب؛

قلب سالم حق همه... علمی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - امروز روز بین‌المللی قلب است، روز آگاهی از قاتل شماره یک در جهان.

 29سپتامبر (7مهر)، با نام روز جهانی قلب نامگذاری شده است. هدف از این روز ارتقای سلامت قلب و تشکیل کمپین‌هایی برای اطلاع رسانی از بیماری‌های قلبی و ارائه راه‌های پیشگیری و کنترل آن است. داشتن سبک زندگی سالم با تغذیه مناسب، تحرک بیشتر و دوری از استعمال دخانیات از جمله راهکارهایی است که پزشکان برای پیشگیری از مشکلات قلبی گوشزد می‌کنند.
یک پیام ساده: "برای قلب من، قلب تو، برای قلب‌های همه ما"
بیماری‌های قلبی و عروقی قاتل شماره یک در جهان به حساب می‌آیند، اما می‌توان تنها با چند تغییر ساده در سبک زندگی، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، عروقی و سکته مغزی را کاهش داد به بهبود کیفیت زندگی خود کمک کرد. مراقبت از قلب به معنای انجام اقداماتی کوچک اما معنی دار است، داشتن یک رژیم غذایی متعادل، انجام ورزش منظم، کاهش مصرف الکل، ترک سیگار … اینها تمام چیزهایی است که باعث می شود نه تنها سالم تر باشید، بلکه از زندگی خود لذت ببرید.
بیماری‌های قلبی و عروقی (CVD) یک اصطلاح عمومی برای شرایطی است که قلب و عروق خونی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث بروز انواع بیماری‌ها می‌شود. CVD عامل اصلی مرگ و ناتوانی در جهان است و سالانه 17.9 میلیون نفر در جهان جان خود را به این دلیل از دست می‌دهند. حدود 85 درصد از مرگ و میرها در جهان ناشی از بیماری قلبی و سکته مغزی است . بیماری قلبی بر بخش‌های مختلف قلب تأثیر دارد، از عفونت گرفته تا نقایص ژنتیکی و بیماری عروق خونی. روز جهانی قلب نقش اساسی در تغییر این روند دارد. بستری است برای ارتقاء سطح آگاهی و ترغیب افراد، خانواده ها، جوامع و دولت ها به داشتن زندگی سالم تر.
روز جهانی قلب به ابتکار عمل فدراسیون جهانی قلب در سال 2000 تاسیس شد. هر سال در این روز هزاران فعالیت در سراسر جهان به منظور آگاهی عمومی افراد برگزار می‌شود. این روز فرصتی است تا یاد بگیرم چگونه می توان با این قاتل شماره یک جهان مبارزه کرد.
وعده‌های غذایی سالم، فعال‌تر شدن و نه به سیگار
اگر چهار عامل اصلی خطر که شامل کاهش مصرف دخانیات، رژیم غذایی ناسالم، عدم تحرک جسمی و استفاده از الکل است، کنترل شود، می‌توان از 80 درصد مرگ و میر ناشی از نارسایی ناشی از بیماری قلبی جلوگیری کرد.
مصرف دخانیات و قرار گرفتن در معرض دود دست دوم سالانه شش میلیون نفر را در جهان می کشد که 28 درصد کودکان هستند. تخمین زده می شود که تقریباً 10 درصد بیماری‌های قلبی ناشی از دود دخانیات است. محققان می گویند بعد از دو سال از ترک سیگار، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب به طور قابل توجهی کاهش می یابد. افراد غیر سیگاری تا 30 درصد بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی یا سرطان ریه به دلیل قرار گرفتن در معرض دود دست دوم در خانه یا محل کار هستند.
بیماری های قلبی مسئول 17.9 میلیون مرگ در هر سال است و پیش بینی می‌شود تا سال 2030 این رقم به 23 میلیون نفر افزایش یابد. این بیماری‌ها عامل 8.2 میلیون سرطان، چهار میلیون بیماری‌های ریوی تنفسی و 1.5 میلیون دیابت در سال است.
طبق گزارش انجمن قلب آمریکا، تقریباً هر 40 ثانیه یک آمریکایی دچار حمله قلبی می‌شود. بر اساس برآورد سالانه این مراکز در ایالات متحده 720 هزار حمله جدید و 335 هزار حمله مکرر در سال رخ می دهد. حدود 14 درصد از افرادی که دچار حمله قلبی می شوند، بر اثر آن می‌میرند. زنان تا حدودی بیشتر از مردان در معرض برخی از علائم مشکلات قلبی قرار دارند، به خصوص تنگی نفس، حالت تهوع یا استفراغ و کمردرد یا فک.
همراه با سایر بیماریهای غیرواگیر، بیماری‌های قلبی به دلیل هزینه های کلان بهداشتی به ویژه در کشورهای کم درآمد و متوسط معضلی بزرگ تلقی می شود و بار سنگینی بر اقتصاد کشورهای کم درآمد و متوسط وارد می کند.
راهکار چیست؟
پزشکان می‌گویند مواد غذایی کم چرب خصوصا چربی‌های اشباع، ترانس و کم سدیم انتخاب کنید. حتما میوه و سبزیجات تازه، غلات سبوس دار غنی از فیبر، ماهی (ترجیحا ماهی روغنی-حداقل دو بار در هفته)، آجیل، حبوبات و دانه ها را در سبد غذایی خود قرار دهید. محصولات لبنی کم چرب و مرغ (بدون پوست) را انتخاب کنید. مصرف نوشیدنی‌های شیرین و گوشت قرمز را محدود کنید. از نظر جسمی فعالتر باشید. تنها روزی نیم ساعت پیاده روی هم در کاهش مشکلات قلبی موثر است. کودکان باید هر روز حداقل 60 دقیقه فعالیت داشته باشند.
در دهه 20
بهترین راه برای داشتن قلبی سالم در دوران میانسالی و پیری، رعایت سبک زندگی سالم در دوران جوانی و نوجوانی است. در دهه 20 زندگی خود، از رژیم غذایی سالم، ورزش و معاینات پزشکی غافل نشوید. افراد سالم هم حتی به پزشک احتیاج دارند. برقراری ارتباط با پزشک به این معنی است که می‌توانید غربالگری سلامت قلب را شروع کنید. در مورد رژیم غذایی، شیوه زندگی و بررسی فشار خون، کلسترول، ضربان قلب، قند خون و شاخص توده بدن با پزشک خود صحبت کنید. از نظر جسمی فعال باشید. اگر در سنین جوانی فعالیت داشته باشید بسیار ساده تر است. سیگار نکشید و از دود دست دوم دوری کنید.
در دهه 30
این دوره از زندگی زمانی است که افراد درگیر شغل خود هستند و بیشتر کار می‌کنند. برای داشتن قلبی سالم، زمان کمتری را روی صندلی و زمان بیشتری را به تحرک اختصاص دهید. یک باغ سبزیجات و میوه را در حیاط داشته باشید و کودکان خود را با سبک زندگی سالم آشنا کنید. دهه سی زمانی است که باید بیشتر مراقب سلامت قلب خود باشید، تاریخچه خانواده خود از نظر ابتلا به بیماریهای قلبی را بررسی کنید و در صورت داشتن بستگان نزدیک مبتلا به این بیماری ها، جدی تر باشید. این بدان معناست که شما باید با حفظ وزن، ورزش منظم، دوری از دخانیات فاکتورهای خطر را از خود دور کنید.
استرس خود را مدیریت کنید. استرس طولانی مدت باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون می شود که ممکن است به دیواره شریان‌ها آسیب برساند. یادگیری تکنیک های مدیریت استرس نه تنها به نفع بدن شما است بلکه در کیفیت زندگی نیز مؤثر است. تمرینات تنفس عمیق را امتحان کنید و هر روز برای انجام کاری که از آن لذت می برید، زمان پیدا کنید.
دهه 40
اگر تا این سن سلامت قلب در اولویت قرار نگرفته، نگران نباشید. انتخاب های سالم شما اکنون هم می تواند قلب شما را برای مدت طولانی تقویت کند. سوخت و ساز بدن در دهه 40 کاهش می یابد. اما می توانید با رعایت رژیم غذایی سالم از نظر قلب و ورزش زیاد از افزایش وزن خودداری کنید. ترفند این است که یک روال تمرینی را که از آن لذت می برید پیدا کنید. این دهه از زندگی را حتما به صورت دقیق سپری کنید. معاینات منظم پزشک می تواند شما را از مشکلات سلامت بدنتان آگاه کند.
در دهه 50
برخلاف ظهور چین و چروک و موهای خاکستری، آنچه که نمی توان مشاهده کرد، تأثیر پیری روی قلب شما است. بنابراین با شروع دهه 50، باید اقدامات اضافی داشته باشید. یک رژیم غذایی سالم، ترک برخی عادت های غذایی ناسالم راهکار شماست. در این سن بیشتر میوه و سبزیجات، غلات سبوس دار، فیبر، ماهی (ترجیحاً ماهی روغنی - حداقل دو بار در هفته)، آجیل، حبوبات و دانه ها روغنی بخورید و گوشت قرمز را محدود کنید.
علائم هشدار دهنده حمله قلبی و سکته مغزی را بیاموزید. اکنون زمان آن رسیده است که در مورد علائم هوشیار باشید. همه افراد با سکته مغزی یا درد شدید قفسه سینه با سکته قلبی، بی حسی ناگهانی را تجربه نمی کنند. علائم حمله قلبی در زنان می تواند متفاوت از مردان باشد. برنامه درمانی خود را با جدیت دنبال کنید. در حال حاضر، ممکن است به فشار خون، کلسترول بالا، دیابت یا سایر بیماری ها مبتلا شده باشید که خطر ابتلا به بیماری های قلبی یا سکته مغزی را افزایش می دهد. با پیروی از برنامه درمانی تجویز شده، از جمله داروها و تغییر شیوه زندگی و رژیم، خطر را از خود دور کنید.
در دهه 60
با افزایش سن، خطر ابتلا به بیماری های قلبی افزایش می یابد. فشار خون، کلسترول و سایر اعداد مربوط به قلب شما افزایش می یابد. این دوران را با دقت بیشتری سپری کنید.
منابع: world-heart-federation، awarenessdays، healthy
 

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/111524/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ببینید | امنیت کامل در تاسیسات هسته‌ای اصفهان

برنامه سینماهای اصفهان امروز جمعه 33 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

تصاویری از فرودگاه اصفهان و رفع محدودیت‌‎های پرواز

اولین عکس از محل برخورد موشک‌ به پایگاه هشتم شکاری اصفهان

فوری/ واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان +جزئیات مهم

فوری/ واکنش فرمانده کل ارتش به شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان +جزئیات مهم

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره حادثه اصفهان بیانیه داد

خیلی تاثیرگذار بود!

توضیح فرمانده کل ارتش درباره صدای انفجار شنیده شده در اصفهان: تیراندازی به چند شیء پرنده انجام شد/ رژیم صهیونیستی قبلاً واکنش ما را دیده است

فیلم/ وضعیت فرودگاه اصفهان پس از بازگشت تمام پروازها

پیروزی تیم هندبال سپاهان در هفته هجدهم لیگ برتر

تصویر جعلی رسانه اسرائیلی از انفجار در اصفهان + عکس

واکنش فرمانده کل ارتش به شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان /رژیم صهیونیستی قبلاً واکنش ما را دیده است

کنایه وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به ترقه بازی امروز در اصفهان

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

هوش مصنوعی متا رسماً به اینستاگرام، واتس‌اپ و فیسبوک اضافه شد

قیمت بیت کوین تا این کانال سقوط کرد

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت در اصفهان

(عکس) تصویر جعلی رسانه اسرائیلی از انفجار در اصفهان

آژانس اتمی: هیچ آسیبی به تأسیسات هسته‌ای ایران نرسیده است

کدام عوامل ریزپرنده ها را در اصفهان به پرواز درآوردند؟

همایش استانی روز فیزیک در دانشگاه صنعتی اصفهان

بازگشت پرواز‌های فرودگاه اصفهان به حالت عادی

استخراج 2 امتیازی سپاهان از معدن زغال‌سنگ

گرانفروشی مسکن ملی در شاهین شهر اصفهان

اطلاع‌رسانی آژانس درباره وضعیت تاسیسات هسته‌ای ایران بعد از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

آژانس انرژی اتمی: هیچ آسیبی به تاسیسات هسته‌ای ایران وارد نشده است

وضعیت شهر اصفهان عادی است

(ویدئو) وضعیت اطراف پایگاه هشتم شکاری اصفهان پس از شنیدن صدای انفجار

کمک آمریکا به تراشه‌سازان؛ مایکرون 6 میلیارد دلار بودجه دریافت می‌کند

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

ببینید | واکنش مردم به ادعای اسرائیل پس از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

لحظه هدف قرارگرفتن ریز پرنده ها در اصفهان | ویدئو

هوای اصفهان ناسالم است/ شاخص زرین‌شهر و قهجاورستان بر مدار قرمز

ارتش: هیچ آسیبی به تجهیزات، نیروی انسانی و اماکن اصفهان وارد نشده است

تصویر جعلی رسانه اسرائیلی از انفجار در اصفهان!

هوای اصفهان در برخی مناطق ناسالم برای همه

حادثه اصفهان هیچ خسارتی نداشته است

علت شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان چه بود؟ | حادثه اصفهان خسارتی به همراه داشت؟

ماجرای شنیده شدن صدای شدید در اصفهان / ارتش: هیچ حادثه و خسارتی نداشته‌ایم

آغاز مرحله غیرمتمرکز بیست و نهمین المپیاد علمی دانشجویی در اصفهان

انهدام سه ریز پرنده در اصفهان

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | شلیک پدافند ایران به پهپادهای مهاجم | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه | آرامش در آسمان ایران

(ویدئو) تصاویری از اطراف پایگاه شکاری و فرودگاه اصفهان

تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

امیر سرتیپ دوم میهن‌دوست: حادثه اصفهان هیچ خسارتی نداشته است

تشکیل جلسه اضطراری شورای عالی امنیت ملی ایران تکذیب شد