پیام سپاهان

آخرين مطالب

شهید خرازی پرچمدار جهاد و شهادت و خلاقیت در دفاع مقدس مقالات

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان- همرزمان او را «حسین آقا» می‌نامیدند، او بی شک یکی از بزرگان جنگ تحمیلی و از شجاع‌ترین سرداران آن روزگار بود، او که با رشادت و شجاعت عنوان پرچمدار جهاد و شهادت را از آن خود کرد و با اهدای جان خویش، نامش در صفحات زرین تاریخ دفاع مقدس حک شد، این شهید در 1336 هجری خورشیدی در خانواده مذهبی در اصفهان دیده به جهان گشود.

وی فرماندهی عملیات کربلای 5 را بر عهده‌ داشت و نیروهای او در این عملیات شکست سنگینی را به ارتش عراق وارد آوردند، سرانجام این مبارز راه حق، در عملیات کربلای 5 در هشتم اسفند 1365 به آرزوی دیرین خود نایل آمد و به سوی حق شتافت، پیکر پاک این شهید والامقام در قطعه شهدای کربلای 5 در گلستان شهدای اصفهان به خاک سپرده شد.

هشتم اسفند سالروز شهادت فرمانده غیور و دلاور جبهه های حق علیه باطل، حسین خرازی است، او که با رشادت و شجاعت عنوان پرچمدار جهاد و شهادت را از آن خود کرد و با اهدای جان خویش، نامش در صفحات زرین تاریخ دفاع مقدس حک شد، این شهید در 1336 هجری خورشیدی در خانواده مذهبی و در اصفهان دیده به جهان گشود. او در کودکی به همراه پدر به نماز جماعت و مجالس دینی می رفت و در مسجد اذان و تکبیر می‌گفت.


حسین در کنار رفتن به مدرسه از آموزش مسائل دینی نیز غافل نبود و همین این امر سبب شد که در آغاز دوره ی نوجوانی گرایش زیادی به مطالعه کتاب‌های اسلامی‌ و انقلابی داشته باشد.
وی پس از گرفتن دیپلم به سربازی رفت و در آنجا به آموزش مسایل دینی پرداخت و همزمان با گسترش موج انقلاب اسلامی ایران در 1357 هجری خورشیدی به فرمان امام خمینی، مبنی بر فرار سربازان از پادگان ها، وی به همراه برادرش خدمت سربازی را رها کرد و به موج خروشان ملت آزادی خواه ایران پیوست و تمام تلاش خود را برای پیشبرد هدف های انقلاب اسلامی به کار بست.
حسین خرازی از همان روزهای اول انقلاب با عضویت در کمیته انقلاب اسلامی برای مبارزه با ضد انقلاب داخلی لباس پاسداری از این مرز و بوم را بر تن کرد و به خاطر داشتن روحیه ی نظامی در اوج درگیری‌های کردستان به آنجا رفت و بعد از تسخیر شهر سنندج به عنوان فرمانده گردان ضربت منصوب ‌شد.


این مجاهد راه حق در ابتدای شروع جنگ تحمیلی عراق علیع ایران در کردستان حضور داشت و پس از یک سال فعالیت در این ناحیه راهی منطقه جنوب شد و به مدت 9 ماه به عنوان فرمانده نخستین خط دفاعی، مقابل عراقی‌ها در جاده آبادان- اهواز در منطقه دارخوین با تجهیزات جنگی و امکانات تدارکاتی بسیار کم مقاومت کرد.
او در عملیات شکست حصر آبادان فرماندهی جبهه دارخوین را به عهده داشت و پس از آزادسازی بستان، تیپ امام حسین(ع) را تشکیل داد که بعدها با رشادت ها و جانفشانی های او و همرزمانش به لشکر امام حسین (ع) ارتقا یافت، یگان او در عملیات بیت‌المقدس جزو نخستین لشکرهایی بود که از رود کارون عبور کرد و به جاده اهواز – خرمشهر رسید و در آزادسازی خرمشهر سهم به سزایی را ایفا کرد.
این سردار سپاه اسلام پس از آن در عملیات های مختلفی همچون رمضان، والفجر مقدماتی، والفجر 4 و خیبر در سمت فرماندهی لشکر امام حسین(ع) شرکت داشت، در عملیات والفجر 8، او فرمانده ی لشکر امام حسین(ع)بود که این لشکر به عنوان یگان عمل کننده‌ای قوی، لشکر گارد جمهوری عراق را تسلیم خود کرد و پیروزی هایی را در منطقه فاو و کارخانه نمک که از پیچیده‌ترین منطقه های جنگی بود، به دست آورد.
حسین خرازی 30 ترکش بر تنش اصابت کرده بود و در عملیات خیبر دست راستش را به خدا هدیه کرد؛ اما با این وجود تا جان در بدن داشت در مقابل متجاوزان این سرزمین ایستادگی کرد و در نهایت شربت شهادت نوشید.
در بخشی از وصیتنامه شهید حسین خرازی می خوانیم:« اول می‌خواهم که آنها مرا بخشیده و شفاعت مرا در روز جزا کنند و از خدا می‌خواهم که ادامه‌دهنده راه آنها باشم. آنهایی که با بودنشان و زندگی‌شان به ما درس ایثار دادند. با جهادشان درس مقاومت و با رفتنشان درس عشق به ما آموختند.

یکی از همرزمان شهید خرازی در دفاع مقدس درباره این شهید والا مقام گفت: شرایط آن زمان ایجاب می‌کرد که هرگونه عملیاتی با اختراع، خلاقیت و ابتکار همراه شود تا بتوان بر دشمن پیروز شد و شهید خرازی دارای این صفات و شاخص‌ها بود.

انتخاب تاکتیک‌های نظامی به موقع از سوی شهید خرازی

مصطفی سجاد افزود: در هر زمان و در هر شرایطی یکی از تاکتیک‌های نظامی بیش از سایر موارد مورد نیاز بود برای مثال مواقعی موتور سوار آرپی جی زن و در مواقعی دیگر غواص برای عبور از اروند و یا قایق شناور برای حمل تجهیزات مورد نیاز بود و بر همین اساس فرمانده باید با اقتدار و با ابتکار و خلاقیت بتواند تصمیم درستی گرفته و با انتخاب درست و عاقلانه عملیات را به خوبی پیش ببرد.

وی اضافه کرد: بسیاری از الگوها و عملیاتی که در جنگ تحمیلی مورد استفاده قرار گرفت در جنگ‌های مختلف جهان بی سابقه است برای مثال عبور از اروند رود با عرض بیش از یک هزار متر با استفاده از لوله‌های 140 سانتی و ایجاد پل و عبور از آن شاهکاری است که در تحمیلی محقق شد.
این رزمنده دفاع مقدس تصریح کرد: یکی از خصوصیات عمده فرماندهان نظامی در زمان جنگ تحمیلی این بود که در اتاق و در پشت میز نمی‌نشستند بلکه در زمین و برای تصمیم گیری از نیروهای مختلف و از عنصر مشورت بهره می‌بردند.

وی خاطرنشان کرد: شهید خرازی با ابتکار و خلاقانه همواره و در بدترین شرایط می‌توانست تصمیم‌گیری کند و در بسیاری از موارد شرایط به گونه‌ای بود که بدون تصمیم هوشمندی نمی توانستیم از  عملیات سربلند خارج شویم.
سجاد با اشاره به سجایای اخلاقی شهید حاج حسین خرازی ادامه داد: اگرچه این شهید والامقام در زمان هدایت لشکر و مقابله با دشمنان به شدت با صلابت و با قدرت بود، اما در زمان غیر از جنگ و در زمانی که با همرزمان می نشست کاملاً رئوف و مهربان بود و شکل و رفتاری متفاوت با یک فرمانده رده بالای نظامی داشت.

با صلابت اما مهربان، ویژگی «حسین آقا»

این رزمنده جنگ تحمیلی اضافه کرد: او به معنای واقعی کلمه برای دیگر همرزمان و مجاهدان یک برادر به شمار می‌رفت و با مهربانی و عطوفت با دیگران سخن می‌گفت.
وی افزود: سردار خرازی حتی با وجود اینکه یک فرمانده عالی مقام بود با افراد مختلف از بعد مختلف و بنا به فراخور حال سخن می‌گفت، برای مثال با متاهلان از حیث اینکه خانواده داشتند به طرزی سخن می‌گفت که رنج جنگ و دوری از خانواده بر آنها کمرنگ‌تر می‌شد، زمان های مرخصی نیز به گونه‌ای رفتار می‌کرد که این افراد بتوانند از لحاظ روحی و روانی شرایط مناسبی داشته باشد.

این رزمنده هشت سال دفاع مقدس گفت: شهید خرازی نبوغ خاصی در فرماندهی داشت و او را که همواره حسین آقا صدا می‌زدند می توانستیم در زمان‌هایی که کنترل و هدایت شمار زیادی از لشکریان را به دست داشت با صلابت و پرقدرت ببینیم.

سجاد تاکید کرد: فرماندهی یک لشکر 12 هزار نفره کار ساده ای نبود و کنترل چنین لشکری توانایی زیادی را می‌طلبد، اما شهید خرازی این توانایی را داشت.

رزمنده جنگ تحمیلی خاطرنشان کرد: رمز موفقیت این شهید بزرگوار رابطه مناسب با خدا بود بنا بر روایات می‌دانیم کسی که بتواند رابطه خود را با خداوند درست کند رابطه او با دیگر مردم نیز صحیح و بر مبنای یک اصول درست خواهد بود.

وی با اشاره به آیه شریفه أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ، سوره مبارکه فتح به معنای کسانی که بر کافران سختگیر و با همدیگر مهربانند، تصریح کرد: شهید خرازی حقیقتا مثالی واقعی از این آیه شریفه به شمار می‌رود.

تواضع و مشورت، تاکتیک رفتاری و عملیاتی شهید خرازی

یکی از همرزمان شهید خرازی اظهارداشت: این شهید والامقام پیش از انقلاب اسلامی فردی متدین بود و پس از انقلاب نیز اولین نفراتی بود که پاسدار شد.

سردار حاج حسین رضایی با بیان این که وی پیش از آغاز جنگ تحمیلی به کردستان اعزام شد، خاطرنشان کرد: وی فرماندهی گروه ضربت را بر عهده داشت و توانست در کردستان عملیات مستمری را انجام دهد.
وی اضافه کرد: در آغاز جنگ ایران و عراق در منطقه دارخوین مسوول خط شد و پس آن در زمان فرماندهی لشکر 14 امام حسین(ع) در عملیات خیبر یکی از دستان خود را از دست داد و سه سال در عملیات مختلف حضور داشت و در نهایت در سال 65 در عملیات کربلای 5 به مقام شهادت نائل شد.
این سردار دفاع مقدس تصریح کرد: شهید حاج حسین خرازی فردی متواضع بود که حتی از شنیدن نظرات و پیشنهادات افراد سرباز نمی‌زد و همواره در عملیات مختلف با دیگران مشورت کرده و نظرات را می‌شنید.

سردار رضایی افزود: شهید خرازی در عملیات کربلای 4 با وجود عقب نشینی تمام امکانات سنگینی را در منطقه شلمچه گردآوری کرد و نظرات و تاکتیک های نظامی او به گونه ای بود که در قرارگاه سپاه حرف اول را می‌زد.


لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/111091/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مأمور دولتی در بهارستان قلابی از آب درآمد

اجرای نمایش تشریفات ساده در تماشاخانه ماه در اصفهان

همه اقشار در برپایی کنگره شهدای کاشان مشارکت کنند

استقبال از «مدل مشارکت» در حوزه حمل‌ونقل/ هفته آینده 2 قرارداد همکاری مشارکت امضا می‌شود

رینگ چهارم با منابع استانی تکمیل نمی‌شود/ آلودگی هوا دغدغه اصلی برای اصفهان است

اقامه نماز جمعه به امامت آیت الله مهدوی

هواشناسی اصفهان هشدار سطح زرد صادر کرد

شاخص بازگشت درآمد به اصفهان 4 تا 8 درصد است/سهم 6 هزار میلیاردی اصفهان از مولدسازی

گوشی خوش‌قیمت جدید اوپو از شارژ 100 وات پشتیبانی می‌کند

بیشترین بارندگی اصفهان در پادنا؛ هشدار زرد برای سامانه‌های بارشی

توماج صالحی کیست؟ او اعدام می‌شود؟

احداث زیرگذر حصه شمالی در 1403

مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم

شرکت‌های دانش‌بنیان به رفع مشکل پرداخت بر پایه ارز در حوزه گردشگری بپردازند

طبیعت تماشایی گندم‌زار‌های شرق اصفهان + فیلم

اقامه نماز جمعه اصفهان به امامت آیت الله مهدوی

وزارت اقتصاد پیشتاز رفع آفت تمرکززدایی باشد/ سرمایه 435 هزار میلیاردی حبس شده در اصفهان

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

اپل ظاهراً در تأمین نمایشگر OLED آیپد پرو 11 اینچی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است

دلار پتانسیل کاهش بیشتر را دارد؟

لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می‌شود یا فراموش؟

طبیعت تماشایی گندم‌زار‌های شرق اصفهان

مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر

اجرای نمایش تشریفات ساده در تماشاخانه ماه در عمارت سعدی اصفهان

یک گردش خوشمزه در نصف‌جهان

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان سالم است

سارق مامورنما در «سبزدشت» بهارستان دستگیر شد

دیدار با خانواده شهدا و جانبازان منطقه 9 در هفته بزرگداشت اصفهان

ورزشگاه شهدای فولاد میزبان سپاهان در یک هشتم نهایی جام حذفی

هوای کلانشهر اصفهان سالم است

باران سیل‌آسای زواره خشت‌های شهر را با خود برد

تمدید قرار داد مربی دروازه‌بانان تیم فوتسال گیتی پسند اصفهان

بارش‌های اخیر اردستان در نیم قرن گذشته بی‌سابقه بود

تجلیل و تکریم خانواده شهدا باید به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟

قیمت طلا، سکه و ارز 6 اردیبهشت‌ماه 1403؛ سکه دوباره جهشی شد

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

آغاز رقابت بیش از سه هزار داوطلب کنکور در مهاباد

آموزش تفکیک پسماند به بیش از 1000 دانش‌آموز پیش‌دبستانی در اصفهان

خواهرخوانده اصفهان میزبان عظیم‌ترین پنجره شیشه‌ای رنگی جهان

کنترل استرس و روش‌های خاص طب سنتی برای آن

رقابت بیش از 64 هزار اصفهانی در مارتن کنکور 1403

شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 + آخرین وضعیت

رقابت بیش از سه هزار داوطلب کنکور در مهاباد آغاز شد

رقابت بیش از 3 هزار داوطلب کنکور در مهاباد آغاز شد

مهار 80 درصد از سیلاب‌ها با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر+ فیلم

استفاده از توانمندی‌ دانش‌بنیان‌ها برای رشد و توسعه مدیریت شهری اصفهان

اصفهان، اقلیم معناست