پیام سپاهان

آخرين مطالب

دفاع مقدس گنجینه‌ای از فرماندهان متعهد و خلاق مقالات

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان- دفاع مقدس گنجینه‌ای از سرداران و فرماندهان متعهد و وفاداری همچون شهدایی نظیر باکری‌ها، خرازی‌ها، میثمی‌ها، آقابابایی‌ها، همتها و کاظمی‌ها که توانستند با خلاقیت‌شان طعم تلخ شکست را به دشمن بعثی بچشاندند و کارنامه ای درخشان و ماندگار در کارنامه انقلاب اسلامی به یادگار بگذارند.

در آن دوران که کشور در مقابل دشمن از نظر تجهیزات نو، فناورانه و امکانات فراوان در زمین و هوا مورد هجمه دشمنان قرار گرفته بود انسان‌هایی از جنس نور با تکیه بر معنویت، خودباوری و اعتماد به نفس همچون سدی مانع از زیاده‌روی آنها در تعرض و تهاجم به کشور شدند.
سرداران بزرگ جنگ که اکنون جایشان در میان ما خالی است به این نتیجه رسیدند که باید روی پای خود بایستند و با تقویت حسن برادری، نوعدوستی و تعهد و مسوولیت نسبت به سرزمین خود دشمن را مایوس و زمین گیر کنند.
در جنگ هشت ساله و نابرابر دفاع مقدس برکتی عظیم نصیب کشور شد و آن همانا نمایش ایثارگری و شجاعت جوانان کشور و در مقابل آن ستم متجاوزان به مردم جهان بود.
عامل ماندگاری دوران طلایی دفاع مقدس جایگزینی روحیه ایثار و شهادت، استقامت و پایداری جوانان کشور به ویژه فرماندهان و سرداران بزرگ آن به جای تجهیزات سخت افزاری و مدرن بود.
در سایه همین فرهنگ و مبارزه در راه عقیده، اتحاد و استقامت بود که ملت ایران در برابر قدرت‌های بزرگ و دشمن تا بن دندان مسلح صدام پیروز شد.
با توجه به اینکه خلاقیت، موتور محرکه علوم نظامی است، بزرگ‌ترین خلاقیت رزمندگان اسلام در دفاع مقدس این بود که توانستند تاکتیک‌ها و تکنیک‌های خود را که نوعی خلاقیت و نوآوری محسوب می‌شود، بر استراتژی و توان دشمن غلبه دهند.
هم اکنون با گذشت دستکم 29 سال از پایان جنگ هشت ساله دفاع مقدس و تقدیم بالغ بر 200 هزار شهید، نام و یاد رزمندگان و فرماندهان شهید همواره بر سر زبان ها جاری است و در کنار آن الگو و سیره مدیریت آنها در شرایط سخت باید سرلوحه کار مدیران فعلی کشور قرار بگیرد.
یکی از سرداران شهیدی که از چهره های برجسته دوران طلایی دفاع مقدس است، شهید محمد ابراهیم همت است که توانست در مدت کوتاه عمر پرثمر خود، آثار بسیار مهم و کاربردی برجا بگذارد.
این فرمانده شهید در سال 1334 در شهرستان شهرضا از توابع اصفهان متولد شد، در سال 1354 از دانشسرای تربیت معلم اصفهان دانش آموخته شد و سپس در سال 1356 برای گذراندن خدمت نظام وظیفه اقدام کرد.
فعالیت های ایشان در ابتدای انقلاب و در دوران دفاع مقدس شامل عضویت در کمیته دفاع شهری و مبارزه با عناصر مسلح قوانین طاغوتی و ضدانقلابی و تشکیل سپاه شهرضا و تصدی امور فرهنگی- تبلیغی این نهاد است.
این سردار شهید همچنین از بهمن 57 تا اردیبهشت 1359 به مناطق کردنشین غرب کشور اعزام شد و در شهرستان پاوه با همکاری شهید ناصر کاظمی فرماندار آن شهر و فرمانده سپاه، سرپرستی روابط عمومی سپاه پاوه و در ادامه سمت فرماندهی واحد عملیات آن سپاه را تا سال 60 عهده دار بود.
طراحی و فرماندهی عملیات محمد رسول الله، عزیمت به منطقه جنوب و مشارکت در تشکیل تیپ 27 محمد رسول الله، عهده داری سمت مسوول ستاد پشتیبانی تیپ 27 و هدایت بخشی از گردان های تیپ طی چهار مرحله عملیات فتح المبین و مراحل اول و دوم عملیات بیت المقدس و آزادی خرمشهر ، عزیمت به سوریه با سمت جانشین فرماندهی قوای محمد رسول الله و حضور فعال در جبهه های سوریه و لبنان، فرماندهی تیپ 27 محمد رسول الله از مرحله سوم عملیات رمضان تا عملیات مسلم بن عقیل، فرماندهی قوای قرارگاه شهید بهشتی، فرماندهی لشکر 27 محمد رسول الله، تشکیل سپاه 11 قدر و فرماندهی این سپاه از جمله فعالیت ها و رشادت های این سردار شهید اسلام بود.
او در نهایت در 17 اسفند 1362 در عملیات خیبر به شهادت رسید و در گلزار شهدای شهرستان شهرضا به خاک سپرده شد.
یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس با بیان ویژگی های خاص رفتاری، اخلاقی و کاری شهید همت گفت: او فرماندهی آرام، متین، با اخلاق و بسیار فعال و پویا بود که تمام برنامه ریزی های نظامی را از قبل بررسی، تجزیه و تحلیل و سپس اجرا می کرد.
محمد حیدرپور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آن سردار والا مقام در تمامی عملیات‌ها با روحیه بالا علاوه بر تقویت روحی و روانی رزمندگان، ابتدا به بررسی موقعیت هر عملیات و تهدید دشمن می پرداخت و بسیار حساب شده و اصولی برنامه کاری را تنظیم و تعریف می‌کرد.
مدل الگویی موفق شهید همت
مطالعه ابعاد مختلف دفاع مقدس و به ویژه مطالعه عملکرد و شیوه های رفتاری سرداران و فرماندهان آن به عنوان مدیران و اداره کنندگان دفاع مقدس، می تواند سرمشق و سرلوحه مدیران امروزی قرارگرفته و در تولید دانش مدیریت اسلامی ایرانی مثمر ثمر واقع و در تحقق مدیریت جهادی در کشور راهگشا باشد.
ازاین رو، شیوه های مدیریت منابع انسانی شهید همت در چهار بخش اصول مدیریت منابع انسانی، جذب منابع انسانی، توسعه منمابع انسانی و شاخص نگهداشت منابع انسانی به عنوان یک الگوی موفق مورد توجه محافل علمی و پژوهشی کشور قرار دارد.
یک پژوهشگر دفاع مقدس در تحقیقی با عنوان بررسی عوامل مدیریتی مؤثر بر عملکرد فرماندهان سپاه در دفاع مقدس از شهید همت به عنوان سرداری موفق در در تمامی عرصه های تکنیکی و تاکتیکی نظامی به ویژه بکارگیری اصول مدیریت منابع انسانی یاد کرد.
سید مصطفی مدنی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اصول مدیریت منایع انسانی شهید همت شامل، تقسیم کار، ترسیم چارت سازمانی، تفویض اختیار و واگذاری مسوولیت ها به فرماندهان و نیروها، حضور در کنار نیروهای عملیاتی، تاکید بر حفظ وحدت و انسجام درونی، جذب منایع انسانی، بهره گیری از افراد با استعداد، شناسایی و جذب نیروهای بومی منطقه به منظور مدیریت گردان ها و گروه ها بود.
وی اظهار داشت: توجه به مبانی دینی و بومی در تولید علوم انسانی از یکسو و نیاز کشور به مدیریت جهادی در عصر حاضر برای تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور و ایستادگی کشور در برابر تحریم ها و تهدیدهای دیگر کشورها از سویی دیگر و همچنین توجه به جایگاه و نقش جنگ ها در رشد و توسعه دانش مدیریت با توجه به موفقیت کشور در اداره جنگ تحمیلی و نقش برجسته فرماندهان در این امر، ضرورت دارد که ابعاد مدیریتی فرماندهان دفاع مقدس به عنوان یک الگوی اسلامی ایرانی و منطبق بر اصول مدیریت جهادی تبیین شود.
این محقق دفاع مقدس افزود: در ابعاد و شاخص های تصمیم گیری راهبردی شهید همت، شاخص های میدان دادن به نیروهای تحت امر، ایثار و فداکاری، ولایتمداری، تواضع و فروتنی به ترتیب با شاخص های مشارکت دادن نیروها، ازخودگذشتگی به خاطر نیروها، هم راستایی با تصمیمات امام و همتراز دانستن خود با دیگران برجسته است.
مدنی، پیشنهاد داد که الگوی موجود در عمل توسط مدیران اجرایی و نظامی کشور پیاده سازی شود و اثربخشی آن از حیث میزان نقش آفرینی آن در راستای افزایش رضایت کارکنان و ارتقای عملکرد و بهره وری آنان موردسنجش و ارزیابی قرار بگیرد.
وی تاکید کرد: مدیران کشور با تأسی از این شهید والامقام و بکارگیری الگوی موفق او در مدیریت هر چه بهتر منابع انسانی سازمان خود با موفقیت عمل کنند.
استان اصفهان در دوران دفاع مقدس 23 هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/111054/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات

حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان

نیاز به 6 هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های پیشگیری از سیل در اصفهان

میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود

بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری

تصویب بیش از 50 مصوبه برای توسعه شرق شهرستان اصفهان

برنامه سینماهای اصفهان امروز جمعه 7 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار ویرا

برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز جمعه هفتم اردیبهشت 1403

موفقیت وشوکاران سپاهان در چین

دعوت هندبالیست های سپاهان به اردوهای تیم ملی

وضعیت قرمز هوا در دو ایستگاه اصفهان

چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان

هوای روز جمعه اصفهان و کاشان آلوده است

اجرای 29 ویژه برنامه در منطقه 8 ویژه هفته فرهنگی اصفهان

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

ماجرای خاوری که در سیل اردستان زیر آب ماند

ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

اتخاذ بیش از 50 مصوبه برای حل مسائل و مشکلات شرق شهرستان اصفهان

نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا

جریمه راننده پراید به سبک جرثقیل‌داران! + فیلم

50 مصوبه برای حل مشکلات شرق شهرستان اصفهان

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی شهر ایلام

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

7 اردیبهشت به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

اصفهان موفق‌ترین استان در اجرای مأموریت ساماندهی اتباع خارجی است

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد