پیام سپاهان

آخرين مطالب

دفاع مقدس، حماسه درخشان تاریخ ایران مقالات

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان- آغاز جنگ نابرابر هشت ساله عراق علیه ملت ایران در اواخر شهریور سال 59، رویدادی بود که تلخی و روسیاهی آن در نهایت نصیب دشمن بعثی و در مجموع تمام دشمنان انقلاب اسلامی شد.

دفاع هشت ساله مردم و رزمندگان این میهن علیه متجاوزان که یک امداد الهی بود باعث شد جوانان و نوجوانان با خون خود نهال نورس انقلاب را آبیاری کنند تا برای امروز مردم کشور خود امنیت و آزادی را به ارمغان آورند.

 60 درصد از افزون بر 220 شهید دوران دفاع مقدس را جوانان تشکیل دادند.

بسیاری از فرماندهان ، سرداران ، بسیجیان و سپاهی و ارتشی و حتی همه ملت  از روزها و شب های سخت و پرخطر جنگ تحمیلی و شرایط ویژه ای آن روز

می گویند. آنان که از افتخارآفرینان آن دوره حساس تاریخی بودند واقعیت‌ها و ناگفته‌های بسیاری از آن حماسه تاریخی به خاطر دارند.

ملت ایران به ویژه رزمندگان در این حماسه تاریخی، زیباترین تابلوی ایثار و فداکاری را در کارنامه انقلاب اسلامی خلق کردند که برای همیشه در تاریخ این سرزمین  ماندگار خواهد بود.

ارتشی ها  از جمله نیروهای مسلح جمهوری اسلامی بودند که در کنار دیگر نیروها در حماسه هشت سال دفاع مقدس از کیان جمهوری اسلامی دفاع و به نظام اسلامی ادای دین کردند. 

نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی که در آن زمان با توجه به تحولاتی که پس از انقلاب در آن ایجاد شده بود در برحه حساسی قرار داشت و استعداد آن از حدود 285 هزار نفر به حدود 150 هزار نفر و قدرت عملیاتی آن به چهار لشگر با آمادگی رزمی پایین کاهش یافته بود در غائله کردستان و  آذربایجان غربی درگیر بود.

عمده‌ترین یگان‌های زمینی ارتش که از همان نخستین روز  نبرد در (31شهریور59) با ارتش عراق درگیر شدند، لشگر 92 زرهی خوزستان در منطقه جنوب و لشگر 81 زرهی کرمانشاه در منطقه غرب بودند.

 دشمن پس از تصرف خونین پاسگاه فکه در مقابل دفاع دلاورانه یک گروه رزمی از تیپ37 زرهی شیراز، به مواضع گروه رزمی37 مستقر در تپه ماهورهای فکه حمله می کند، اما با آتش دقیق و مقاومت شدید دلاورمردان ارتش مواجه و مجبور به عقب نشینی می شود.

در همین روز گروه های رزمی ارتش جمهوری اسلامی از جمله گروه 138 پیاده از لشگر 21 و یک گروه رزمی از تیپ 84 خرم آباد به صفوف مدافعان ارتش اسلام پیوستند.

یکی از فرماندهان ارتش در جنگ هشت ساله و نابرابر ایران با رژیم بعثی عراق در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به بیان خاطرات خود از روزهای سخت و تاریک جنگ در منطقه غرب کشور می‌پردازد.

سرتیپ دوم ستاد علی عبدی بسطامی در آن  زمان در سمت فرمانده گروهان، افسر عملیات، معاون و سرپرست و فرمانده گردان پیاده در دوران دفاع مقدس در مناطق جنوب و غرب حضور داشته است.

وی هم اکنون نیز یکی از نویسندگان خاطرات دوران دفاع مقدس است و از خود کتابهای بسیاری از جمله "عبور از سیروان" و "استقبال خونین" و ... ثبت و به یادگار گذاشته است.

این رزمنده و نویسنده دفاع مقدس، خاطرات جنگ تحمیلی را روایتی تلخ و شیرین از ظلم، ایثار و پیروزی می داند که در اذهان مردم دنیا نقش بسته است.

این مدرس دانشکده افسری امام علی (ع)ارتش جمهوری اسلامی، جنگ نابرابر هشت ساله علیه ملت ایران را یادآور نام و رشادت فرماندهان و سربازان دلاور کشور عنوان کرد.

سرتیپ دوم ستاد علی عبدی بسطامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وجه تمایز جنگی که در دهه 60 در ایران رخ داد با دیگر جنگها، سایه معنویت در کنار ایثارگری، رشادت و از خود گذشتگی بود که پس از سال های سال همچنان در روح و ذهن همه مردم ثبت و ضبط شده است.

وی در آثار خود به گوشه هاایی از حوادثی پرداخته کـه در مقطعی از زمان در محدودهای جغرافیایی غرب و جنوب کشور رخ داده است. .

این پیشکسوت دوران دفاع مقدس یادآور شد: در زمان جنگ هشت ساله وسعت عملیات مسلحانه و روانی گروه هـای ضـد انقـلاب اسـلامی کـه بـا پیروزی انقلاب آغاز شد و بعد از آن هـم ادامـه داشـت، در حدی بود که دو لشکر 28 و 64 ارتـش و تـوان قابـل تـوجهی از سـپاه پاسداران، ژاندارمری، شهربانی و نیروهـای مردمـی را سـالهـا درگیـر کند.

وی با اشاره به عملیات مسلحانه و روانی اتحاد گروه های ضد انقلاب و مقابله نیروهای نظامی و انتظامی کشور برای مهار و سرکوب عوامل ناامنی را در 2 مقطع زمانی و مرحله عنوان کرد و افزود:  مرحله اول از اولین روزهای بعد از پیروزی انقلاب آغاز و تا ورود هیأت حسن نیت به کردستان ادامه یافت و مرحله دوم از اوایل اردیبهشت ماه 1359 آغاز و تا پاکسازی کل منطقـه و برقراری امنیت کامل ادامه داشت.

عبدی بسطامی تصریح کرد: در مجموع برای فرماندهان و رزمندگان حاضر در جنگ عراق که هم اکنون نیز در قید حیات هستند این واقعه تاریخی هیچ گاه فراموش شدنی نیست زیرا در کنار تمام رشادت ها، شهادت های ایثارگرانه بسیاری از همرزمان ما و مجروح شدن و اسارت آنها فراموش نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به کمبودهایی که در آن زمان به علت نوپایی انقلاب اسلامی و همچنین کمک هایی که به دشمن بعثی از بیشتر کشورهای اروپایی و پیشرفته می شد می توان گفت: مقابله دلاورمردانه و پیروزی ایران بدون حتی از دست دادن یک وجب از این خاک اوج نوآوری و خلاقیت رزمندگان نوجوان و جوان هشت سال دفاع مقدس بود.

این نویسنده و پیشکسوت دوران دفاع مقدس افزود: بیان این رشادت ها به نسل جوان جامعه می تواند علاوه بر ایجاد امید و افتخار برای آنها، هدفمندی و ساختارمندی مسیر زندگی آنها را در آینده موجب شود.

 بر اساس آمار موجود پنج میلیون ایرانی در جنگ تحمیلی شرکت کردند که از این تعداد افزون بر 220 هزار نفر به شهادت رسیدند. از میان شهدای جنگ تحمیلی، 16 هزار نفر در جریان بمباران مناطق مسکونی به شهادت رسیدند و بقیه در جبهه های نبرد شهید شدند.
 در دفاع مقدس 85 هزار نیروی بسیجی و 48 هزار ارتشی ، بیش از 33 هزار دانش آموز و بیش از سه هزار و 500 دانشجو به شهادت رسیدند.
در این دوران 88 مسیحی، 18 کلیمی و 9 زرتشتی در دفاع از خاک میهن شهید شدند و 2 هزار تبعه غیر ایرانی نیز با حضور در جبهه های نبرد در مقابل عراق به شهادت رسیدند.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/111022/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش کودک اصفهانی در حمایت از سپاه + فیلم

واکنش بغداد به اقدام تخریبی در اصفهان

آسیب دیدن سامانه پدافند هوایی در مقابله با ریزپرنده‌ها در اصفهان تکذیب شد

واکنش عراق به اقدام تخریبی اسرائیل در اصفهان

پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در 24 ساعت آینده؛ امروز شنبه 1 اردیبهشت

ایران و روسیه ظرفیت برقراری روابط شهروند دیپلماتیک را دارند

آغاز کوچ ایل قشقایی و بختیاری به مناطق ییلاقی اصفهان

برخورد پژو 405 با عابر پیاده در محور سمیرم به شهرضا

کشف 9 میلیاردی سوخت قاچاق در کاشان

شهردار اصفهان با شهروندان منطقه 12 دیدار می‌کند

فیلم واکنش امیرعبداللهیان به حمله اصفهان: این ارزش اطلاع قبلی نداشت

«وعده صادق» و سقوط پروپاگاندای رسانه‌ای اسرائیل

مشارکت معلولان با کمک خیران در شرکت‌های تعاونی اصفهان

هر آنچه که در که حادثه اصفهان گذشت/ وقتی تیر صهیونیست‌ها به سنگ خورد

انتصابات جدید در شهرداری شهرضا

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

هاوینگ چهارم بیت کوین انجام شد؛ آیا شاهد پرواز قیمت پادشاه رمزارزها خواهیم بود؟

پیکسل 9 پرو در اولین تصاویر زنده درکنار آیفون 14 پرو مکس فاش شد

اطلاعات غلطی که دولت در باره کاهش نرخ بیکاری می دهد، فقط حلوا حلوا گفتن است؛ با آن دهان شیرین نمی شود

پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در 24 ساعت آینده

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

کاهش 10 درصدی بارندگی در استان اصفهان/ روند بارش‌ها معکوس شد

عناوین برنامه‌های شاخص هفته فرهنگی اصفهان در منطقه 6 اعلام شد

رونق شهرداری‌ها به‌معنای رونق اقتصاد دنیا است

سند CNN از پایگاه هوایی شکاری اصفهان بعد از حوادث اصفهان

قدیمی‌ترین عکس از میدان نقش جهان اصفهان را ببینید

واکنش جالب یک مداح با یک شعر به حوادث اصفهان و ریزپرنده‌ها | فیلم

دامنه دفاعی ایران اسلامی و درک نادرست دشمنان

رشد 61 هزار واحدی شاخص بورس

دانشگاه آزاد اصفهان تیرماه میزبان کنگره بین المللی نهج البلاغه

شبکه 12 تلویزیون رژیم اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند

پروژه‌های شهرداری را با مشارکت مردم پیش می‌بریم

پروژه‌های شهرداری را با مشارکت شهروندان پیش می‌بریم

1 اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر، ادیب و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

رئیس سامسونگ ثروتمندترین فرد در کره جنوبی شد

بازی/ Evil Lands؛ نبردی میان قهرمانان و شیاطین

سهام انویدیا سقوط کرد؛ بدترین روز غول سازنده تراشه از مارس 2020

سرورهای بازی LittleBigPlanet 3 برای همیشه خاموش شد

عوامل اصلی بازدهی سبز دارایی های امن در فروردین چه بود؟

قیمت طلا، سکه و ارز امروز در اولین روز اردیبهشت‌1403؛ قیمت طلا و سکه ریخت

برگزاری جلسه تأییدصلاحیت خریداران سرخابی‌/ امروز؛اعلام‌ نهایی

دو اطلاعیه از قطعی گاز در مناطقی از اصفهان و بخشی از شرق

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

دو اطلاعیه از قطعی گاز درمناطقی از اصفهان و بخشی از شرق

برگزاری آزمون المپیاد دانشجویی کشور در دانشگاه اصفهان

ارزیابی مرکز ملی فضای مجازی از واکنش‌ها به اتفاقات اصفهان