پیام سپاهان

آخرين مطالب

میز ملی توسعه صادرات نساجی راهگشای توسعه این صنعت سیاسی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان- میز ملی توسعه صادرات نساجی کشور با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در اصفهان رونمایی شد که به اعتقاد کارشناسان این راهبرد می تواند راهگشای پیشرفت این صنعت مهم در کشور و استان اصفهان باشد و بیش از پیش چشم‌انداز روشنی را رقم بزند.

نساجی به عنوان یک کهن هنر در اصفهان، از روزگاران دور بستری برای ارائه هنرهای بومی این خطه و به دنبال آن تحرک اقتصادی بوده است، اکنون در آستانه احداث شهرک صنایع نساجی، کارشناسان بر این باورند رمز توسعه پر شتاب نصف جهان در تار و پود نساجی نهفته است به طوری که در بطن تنگناهای اقتصادی فعلی، بهبود وضعیت اشتغال، سرمایه گذاری و رونق تولید را به دنبال خواهد داشت.
بررسی‌ها نشان می‌دهد صنایع نساجی ایران قدمتی بیش از 100 سال دارد. کارشناسان بالا بودن توانایی ایجاد اشتغال در این بخش را مهمترین مزیت آن می‌دانند و در همین راستا طبق برنامه ریزی های انجام شده به زودی کلنگ احداث شهرک پوشاک و نساجی با حضور مسوولان کشوری در اصفهان به زمین می شود تا ظرفیت های موجود این بخش بیش از پیش شکوفا شود.
در کنار ظرفیت تولید شغل، میزان سرمایه لازم برای راه‌اندازی این صنعت سبت به سایر مشاغل کم است. در صنایع مادر مثل نفت و گاز و پتروشیمی، گاهی برای ایجاد هر شغل باید یک میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام شود اما در صنعت نساجی برای ایجاد یک شغل طبق آخرین آمار تنها نیاز به 35 تا 40 میلیون تومان سرمایه‌گذاری است.
10 میز توسعه صادرات کالا در استان اصفهان است
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در این آیین رونمایی میز ملی توسعه صادرات نساجی در سالن نگین اصفهان افزود: در کل کشور 87 میز توسعه صادرات کالایی داریم که از این تعداد 10 میز متعلق به استان اصفهان و 10 میز متعاق به استان تهران است.
ایرج موفق با بیان اینکه تعداد واحدهای نساجی کل کشور هشت و 150 واحد بوده که 15 درصد کل سرمایه گذاری را به خود اختصاص داده است، گفت: از کل واحدهای صنعتی استان حدود 2 هزار و 212 واحد مربوط به صنعت نساجی است که 25 درصد واحدهای استان را شامل می‌شود از این رو یک چهارم واحدهای تولیدی منطقه مربوط به بخش نساجی است.
وی اضافه کرد: به دنبال هستیم در میز ملی توسعه صادرات نساجی کشوری پیگیر همکاری‌ رایزن‌های بازرگانی در کشورهای هدف، حل مشکلات نساجی، پیگیر مسائل مربوط به پتروشیمی، پیگیر مسائل تولید پنبه و ورود موقت و نقل و انتفال پولی باشیم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان تصریح کرد: مسائل مربوط به تعرفه‌ها و جلوگیری از تبعیض در کشورها از مسائل مورد پیگیری در این میز ملی است.
عدم اجرای مصوبه تامین مواد اولیه اولین مشکل صنعت نساجی است
رئیس انجمن کارفرمایان صنایع نساجی استان اصفهان با اشاره به مهمترین مشکلات صنعت نساجی افزود: عدم اجرای مصوبه تامین مواد اولیه پتروشیمی واحدهای پایین دستی پتروشیمی به قیمت 95 درصد فوب جهانی، واردات بی رویه محصولات نساجی دارای تولید داخل از جمله الیاف، نخ و پارچه و ... است.
شاه کرمی ادامه داد: فرسودگی ماشین آلات صنعت نساجی باعث کاهش کیفیت محصول و افزایش قیمت تمام شده کالا و در نتیجه کاهش رقابت پذیری و صادرات شده است.
وی اضافه کرد: ماشین آلات صنعت نساجی بالای بالای 15 سال قدمت دارند از این رو برای افزایش صادرات باید تولیدات رقابت پذیر داشته باشیم، همچنین با توجه به پیشرفت صنعت نساجی در کشور ترکیه و گستردگی نساجی ایران به جهت جلوگیری هوشمندانه از قاچاق کالا به ایران لازم است از آخرین تکنولوژی روز ماشین آلات جهت ارتقا کیفیت محصولات و کاهش قیمت تمام شده استفاده شود.
رئیس انجمن ارفرمایان صنایع نساجی استان اصفهان، کمبود تولید پنبه در داخل کشور را یکی از مشکلات این صنعت دانست و اظهار داشت: الزام واردات کشاورزی به مدیریت و برنامه ریزی جهت کاشت، داشت و برداشت 100 هزار تن پنبه محلوج جهت مصارف داخلی پیشنهاد می شود و این در حالیست که امسال به 75 هزار تن تولید پنبه رسیدیم که نیاز ما 110 هزار تن پنبه است.
وی با بیان اینکه بازار ایران بازار 32 میلیارد دلاری با 84 میلیون جمعیت است، گفت: ترکیه برنامه ریزی کرده در سال 2025، 100 میلیارد دلار صادرات داشته باشد این در حالیست که مصرف پوشاک ایران 32 میلیارد دلار بوده و سرانه مصرف پوشاک ایران 5 درصد است.
شاه کرمی ادامه داد : درخواست ما این است که تسهیلاتی برای بازسازی و نوسازی ماشین آلات نساجی صورت بگیرد.
ریشه تضعیف صنعت نساجی قوانین و مقررات غیر منطقی است
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان گفت: در استان اصفهان با توجه به پیشینه ای که در صنعت نساجی وجود دارد، یکی از اولویت های ما حوزه نساجی، پوشاک و فرش دستباف است به همین دلیل تکمیل این زنجیره را از صفر تا پوشاک و مد و فشن در دستور کار قرار دادیم تا اولین شهرک پوشاک و نساجی استان را داشته باشیم.
حسن قاضی عسگر ادامه داد: طی جلسات با صنف نساجی و بافندگان به این نتیجه رسیدیم که ریشه تضعیف صنعت نساجی قوانین و مقررات غیر منطقی بوده است همچنین باید تعرفه ها به صورت منطقی تعیین شود.
وی با اشاره به قاچاق در صنعت نساجی بیان کرد: ریشه قاچاق در این صنعت به سیاست های غلط باز می گردد که انتظار برطرف سازی این مشکل را داریم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان تصریح کرد: نیاز است کنسرسیوم هایی از تشکل های نساجی و پوشاک تشکیل شود تا مسائل و مشکلات پیگیری و دسته بندی شوند و در موقع مناسب به مسئولان ارجاع دهند تا ضربه ای به تولید وارد نشود.
وی با بیان اینکه لازم است به تولید مواد اولیه صنایع نساجی و پوشاک توجه کنیم، اظهار داشت: حدود 60 درصد از مواد اولیه صنعت نساجی از خارج تامین می شود که اگر توسعه و تولید مواد اولیه در دستور کار باشد می تواند اشتغالزایی فراوانی در کشور به دنبال داشته باشد که متاسفانه در این راستا توجه چندانی صورت نگرفته است.
قاضی عسگر ادامه داد: با پیگیری های صورت گرفته مسائل و مشکلات پلی اکریل در حال انجام است که امیدواریم به زودی برطرف شود تا مشکلات صنعت نساجی برطرف شود.
رئیس خانه صنعت و معدن ایران افزود: از آن جایی که قرار است صنعت نساجی رقابت پذیر بوده و به دنبال رقابت باشد باید به دنبال خرید ماشین آلات جدید برای این صنعت باشیم.
عبدالوهاب سهل آبادی در آیین رونمایی میز ملی توسعه صادرات نساجی کشور در سالن نگین اصفهان افزود: اشتغال بر صنعت نساجی زیاد و هزینه نساجی در این شغل کم است حیف است اصفهان اصفهان که روزی قطب صنعت نساجی بوده است در چنین حالتی باقی بماند.
به گفته کارشناسان، نساجی با نزدیک به یک قرن سابقه در کشورمان، پنج درصد سرمایه گذاری‌های بخش صنعت را در اختیار دارد و 13 درصد اشتغال واحدهای صنعتی نیز مربوط به این بخش است.
بر اساس آمار موجود، متوسط هزینه مورد نیاز به منظور ایجاد اشتغال برای یک نفر در صنعت نساجی نزدیک به 25 درصد از متوسط هزینه ایجاد اشتغال یک نفر در کل صنعت کشور است.
آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی است؛ با وجود چالش‌های ناشی از جنگ روانی و تحریم‌های اقتصادی، صادرات محصول نساجی کشور در 9 ماهه سال گذشته، 28 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن رشد داشت که این امر بیانگر ظرفیت‌های خوب این بخش است.
به گفته مسؤولان، هفت هزار و 900 واحد تولیدی فعال نساجی در ایران وجود دارد، کارشناسان بر این باورند صنعت نساجی، ظرفیت گسترش و مقاومت در شرایط تحریم را دارد از این رو تدوین نقشه راه و مشخص شدن وظایف نهادها در توسعه نساجی از اهمیت بسزایی برخوردار است.
به گفته مسؤولان با وجود تحریم‌ها، در بخش نساجی با 36 درصد کاهش واردات و 6 درصد رشد صادرات روبرو بوده‌ایم.
سال گذشته 312 هزار تن انواع محصولات بخش صنایع نساجی و پوشاک به ارزش یک میلیارد و 93 میلیون دلار از کشور صادر شد که در مقایسه با سال پیش از آن از نظر ارزشی و وزنی به ترتیب 6 درصد و 26 درصد رشد داشت.
گردش مالی صنعت پوشاک در ایران سالیانه ١٤ میلیارد دلار برآورد و نیاز سالیانه پوشاک کشور 520 هزار تن تخمین زده می‌شود. این صنعت با اشتغال زایی بالا، سرمایه بری کم و ارزش افزوده مناسب می‌تواند در شرایط تحریم، نقش مؤثری در تولید و اشتغال داشته باشد.
بر اساس آمار منتشر وزارت صنعت، معدن و تجارت، سال گذشته مجموع صادرات پوشاک کشور افزون بر 60 میلیون دلار و کل صادرات منسوجات کشور نیز بیش از 728 میلیون دلار بود. این در حالی است که بر اساس برنامه راهبردی وزارتخانه، پیش بینی صادراتی صنعت نساجی و پوشاک در افق 1404 بیش از سه میلیارد دلار تخمین زده شده که یک سوم آن سهم پوشاک است.
9913/6026/

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/110968/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

تکریم معلمان در خور شان آنان باشند

برای دلار 20 هزار تومانی و تورم 30 درصدی فریاد وااسلاما سر دادند؛ الان دلار 65 هزار تومانی و تورم 45 درصدی را توجیه می‌کنند

آغاز مبارزه با آفات و علف‌های‌هرز در گندم‌زار‌های مهاباد

نشانه‌ای برای اتحاد درونی بازیکنان سپاهان (عکس)

عملیات عمرانی با «مَنقاش» در اصفهان

پیروزی تیم بسکتبال مهاباد در نخستین گام مسابقات کشوری

حواشی دربی اصفهان در روزی که سپاهان از بحران فاصله گرفت +فیلم

تخصیص 550 میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی در اردستان

برگزاری جلسه بررسی پروژه‌های اجرایی بهره برداری و توسعه آب شرب شهر مهاباد

گلایه اصفهانی‌ها از پرحادثه و خطرآفرین بودن خیابان اصلی محله گورت + فیلم

ربیعی: مقاومت ما بعد از پنالتی سپاهان شکسته شد/ دربی اصفهان باید باکیفیت‌تر باشد

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

تجلیل از فرماندهان نیروهای مسلح به مناسبت روز ارتش در مهاباد

لیگ برتر فوتبال ایران؛ برتری سپاهان در شهرآورد اصفهان

انسداد 20 محور روستایی در شمال سیستان و بلوچستان

روزی که نباشم هواداران تشویقم می‌کنند/ با وجود پیروزی مقابل ذوب‌آهن مانند بازنده‌ها بودیم

ارائه تسهیلات اشتغال به مددجویان اردستانی

نمایش اسب‌های اصیل نژاد ایرانی در همایشی در نطنز

آغازعملیات مبارزه با آفات و علفهای هرز در گندمزارهای مهاباد

بازدید از بنا‌های تاریخی اصفهان، پنجشنبه رایگان است

تشکیل مجلس مشورتی بانوان، فرصتی برای مشارکت گسترده‌تر زنان در جامعه

کیفیت دربی اصفهان راضی‌کننده نبود/ باتوجه به فاصله کم بازی‌ها به ریکاوری ذهنی نیازمندیم

کشف یک سنگ قبر از دورۀ صفوی در کاشان

محمد ربیعی: این مدل بازی باب میل من نیست؛ دربی اصفهان باید جذاب‌تر باشد

آغاز به کار جنبش تحریم علمی اسرائیل در اصفهان

سپاهان 1 - 0 ذوب آهن/ زردپوشان فاتح دربی اصفهان شدند

25 اردیبهشت آخرین فرصت دریافت شناسه یکتا

مورایس: سپاهان شایسته بُرد در شهرآورد اصفهان بود

اوسمار ویرا در حال تماشای دربی اصفهان / فیلم

وظایف فرهنگی23 دستگاه در زمینه حجاب وعفاف

تعطیلی کاخ عالی‌قاپو اصفهان در 30 فروردین

راهپیمایی مردمی در حمایت از عملیات موفق وعده صادق سپاه

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

سپاهان 1 - 0 ذوب آهن/ زردپوشان فاتح دربی اصفهان شدند + فیلم

سپاهان فاتح شهرآورد دیار زاینده‌رود

برتری سپاهان مقابل ذوب آهن در دربی معوقه اصفهان

تحویل 450 کلاس درس به آموزش و پرورش استان اصفهان

شهریار مغانلو ترک عادت نکرد؛ گلزنی در دربی اصفهان

ربیعی: سعی کردیم کمتر به سپاهان موقعیت بدهیم

معدوم کردن 6 تن فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی در خمینی شهر

همایش دوچرخه سواری در شهر خور

حال خوب مردم در روزهای پایانی فروردین

صحبت‌های محمد ربیعی سرمربی تیم فوتبال ذوب آهن اصفهان:

مورایس: لیاقت برتری در دربی اصفهان را داشتیم

مراسم رژه نیروهای مسلح دراصفهان

پیروزی تیم بسکتبال مهاباد در نخستین گام

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی