پیام سپاهان

آخرين مطالب

اعتبار مقابله با سالک در استان اصفهان پرداخت نشد مقالات

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان - مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت اصفهان از پرداخت نشدن اعتبارات طرح مقابله و پیشگیری از بیماری سالک در این استان خبر داد.

سالَک یا لیشمانیوز بیماری پوستی است که بر اثر گزش نوعی پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود و ضایعات بدشکل و عوارض اجتماعی، روحی و روانی از پیامدهای ناگوار ناشی از این بیماری است.
اصفهان یکی از استان‌های سالک خیز کشور به ویژه از نوع روستایی است که حدود هشت شهرستان شامل اردستان، نطنز، برخوار، شاهین شهر و میمه، اصفهان (مناطق جنوب و جنوب شرق)، نایین، کاشان و آران و بیدگل با جمعیت حدود 700 هزار نفر با این پدیده مواجه هستند.
دکتر رضا فدایی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا بدون اشاره به اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح اظهار داشت:این مرکز طرح مقابله و پیشگیری از بیماری سالک را از اسفند سال گذشته در برخی مناطق این استان بویژه در نواحی شرقی آغاز کرد اما به رغم مکاتبات انجام شده با استانداری و وزارت بهداشت تاکنون اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح تامین نشده و در این راستا این مرکز هیچ اعتباری را دریافت نکرده‌ است.
مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان درباره آماری که از مبتلایان به این بیماری در این خطه طی سال جاری منتشر شده است، گفت: بیماری سالک در ماه‌های مهر، آبان و آذر خود را نشان می‌دهد بنابراین قضاوت درباره آمار مبتلایان به این بیماری بسیار زود است.
وی تصریح کرد: بر اساس آنچه در مراکز بهداشتی استان به ثبت رسیده است تاکنون کمتر از 100 نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند اما با توجه به شرایط آب و هوایی که در اوایل امسال برای کشور به وجود آمد و بارش‌های زیادی در نواحی مختلف استان انجام شد به نظر می‌رسد تعداد پشه‌ها نیز امسال بیش از پارسال بوده باشند بنابر این پیش بینی می شود تعداد مبتلایان به سالک در اصفهان نسبت به سال‌های قبل افزایش یابد.
سال گذشته آمار ابتلا به سالک در استان اصفهان 2 هزار و 800 مورد ثبت شد.
فدایی ادامه داد: با در نظر گرفتن این پیش بینی‌ها مرکز بهداشت استان اصفهان فعالیت‌های جدی خود برای مبارزه با بیماری سالک را از هفت ماه قبل آغاز و سه برابر سال گذشته در زمینه جونده کُشی فعالیت کرد.
لوازم پیشگیری از بیماری سالک بصورت رایگان در اختیار خانواده‌ها قرار گرفت

مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان ارائه آموزش‌های لازم به ساکنان مناطقی که با خطر ابتلا به سالک مواجه هستند را از دیگر اقدام‌های این مرکز در هفت ماه گذشته بیان کرد و گفت: ما این آموزش‌ها را خانه به خانه انجام و لوازم پیشگیری از این بیماری را بصورت رایگان در اختیار آنها قرار دادیم.
وی اظهار داشت: مراکز بهداشتی استان برای ارائه خدمات به مبتلایان به سالک تجهیز شده‌اند و این خدمات بصورت رایگان به بیماران ارائه خواهد شد.
فدایی با اشاره به اینکه مبارزه با بیماری سالک به امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی نیاز دارد، گفت: برای مبارزه با این بیماری به کمک سایر دستگاه‌ها از جمله بخشداری‌ها، محیط زیست و منابع طبیعی نیاز داریم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا این دستگاه‌ها همکاری لازم را با مرکز بهداشت استان برای مبارزه با بیماری سالک انجام داده‌اند، تصریح کرد: کمک‌ها در حدی که انتظار داشتیم نبود.
مسئول بیماریهای واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان اضافه کرد: منابع طبیعی با در اختیار دادن مقداری سم به ما کمک کرد اما خواسته ما این است که تاغزارهای نزدیک منازل مسکونی واقع در شرق اصفهان تعیین تکلیف شود زیرا با توجه به اینکه بسیاری از موش‌ها در تاغزارها لانه گزینی کرده‌اند و مناطق مسکونی توسعه یافته و به تاغزارها نزدیک شده، خطرپذیری ساکنان برای ابتلا به بیماری سالک را افزایش داده است.
وی با اشاره به اینکه منابع طبیعی دغدغه انتشار ریزگردها در صورت از بین رفتن تاغزارها را دارد، بیان کرد: این دغدغه مشترک ماست و انتشار ریزگردها از دغدغه‌های متولیان بهداشتی نیز هست بنابر این ما خواهان آن هستیم که گونه‌های دیگر گیاهی که بتواند به اثبات خاک و جلوگیری از ریزگردها کمک کند جایگزین تاغ های نزدیک منازل مسکونی شود و منابع طبیعی تاغزارها را یک کیلومتر از مناطق مسکونی عقب ببرند.
سال گذشته، هجمه ای که از شیوع بیماری سالک در استان اصفهان به وجود آمد باعث ایجاد نگرانی‌ها و دغدغه های بسیاری در بین مردم و مسئولان شد لذا جلسه‌های زیادی برای بررسی آن در سطوح ملی و منطقه‌ای برگزار شد و حتی تعدادی از نمایندگان کمیسیون بهداشت مجلس برای بررسی آن به شرق اصفهان سفر کردند.
در ایران دو نوع سالک شهری (نوع خشک) و روستایی (نوع مرطوب) وجود دارد، در سالک روستایی، موش های صحرایی مخزن بیماری هستند و پشه خاکی ماده پس از خونخواری از موش صحرایی مبتلا، آلوده شده و در خونخواری مجدد در فرد سالم باعث انتقال بیماری می شود.
در سالک شهری، مخزن بیماری، بیشتر بیماران مبتلا و به طور تصادفی سگ‌ها هستند، به این ترتیب پشه خاکی ماده پس از خونخواری از اطراف زخم سالک، آلوده شده و در خونخواری مجدد در فرد سالم باعث انتقال بیماری می‌شود.
میزان ابتلا به این بیماری در استان اصفهان (در محدوده دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به غیر از کاشان) در سال گذشته حدود 2 هزار و 800 و در سال 96 حدود 920 مورد بود.
6022/ 2093

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/110814/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی شهر ایلام

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

7 اردیبهشت به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

اصفهان موفق‌ترین استان در اجرای مأموریت ساماندهی اتباع خارجی است

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

قرارداد کار کارگران یک ماهه شد!

عمارت انگورستان ملک

رئیسی: داعیه‌داران دانشجو دوستی در آمریکا دانشجویان را به خاطر دفاع از مظلوم به خاک و خون می‌کشند

اصفهان پرچم‌دار شهرسازی الکترونیک است

هشدار زرد هواشناسی مدیریت بحران اصفهان را به حال آماده باش درآورد

تأکید بر حفظ فرهنگ ایرانی اسلامی و ترویج  فرهنگ حجاب و عفاف در مهاباد

تاکید استاندار اصفهان بر هم‌افزایی مدیران‌ اجرایی

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

7 اردیبهشت‌ به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

7 اردیبهشت‌ به نام گز اصفهان شیرین و جهانی شد

کاهش آسیب های اجتماعی با حضور در یادواره شهدا

با توجه به مسائل متعدد در شهرستان اصفهان بازدیدهای مختلفی برنامه‌ریزی شده است

انهدام باند 3 نفره سارقان با اعتراف به 19 فقره سرقت

شهر هوشمند را تبدیل به تجربه عملیاتی کردیم

لزوم پیوست رسانه‌ای پروژه‌ها در شهر/ محتوای رسانه‌ها باید مورد سنجش قرار گیرد

گندم‌کاران مبارزه با آفت سن گندم را انجام دهند

راه اندازی سومین مرکز تخصصی نماز کشور در استان؛بزودی

ثبت 15 دستاورد هوشمندسازی در سازمان آتش‌نشانی اصفهان

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

ورزنه شهر فرشتگان چادر سفید ایران

آماده باش دستگاههای امدادی و خدمات رسان در مناطق جنوب و شرق استان

تجهیز نگهبانان دامداری‌ها به وسایل ارتباطی

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

صعود تیم مهاباد به دور دوم مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو کشور

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

نظام آموزشی اردستان، معاونت آموزشی و پرورشی ندارد

چرا اردستان معاونت آموزشی و پرورشی ندارد؟

پیش‌بینی بارش‌های رگباری و تندباد برای 11 شهرستان اصفهان تا آخر شب

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

«صفحه اول اینترنت» برای تمرکز بیشتر بر دیدگاه‌ها، آپدیت شد

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری