پیام سپاهان

آخرين مطالب

فرماندار فریدن: بخش کشاورزی نیازمند تحول است اقتصادی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان- سید تقی معین الدینی در آیین تکریم و معارفه رییس جهاد کشاورزی در مجتمع کوثر این شهرستان، افزود: بخش کشاورزی به دلیل برخی اقتضائات و تاثیر پذیری از سایر مسائل با چالش های جدی رو به رو است که البته وجود این کاستی ها تلاش های صورت گرفته متولیان این بخش را نفی نمی کند بلکه نیازمند تغییر و تحول در حوزه تصمیم گیری و برنامه ریزی هستیم.

وی با بیان این که کشاورزی بر اساس مطالعات علمی، مهمترین راهکار مبارزه با فقر تعریف شده است، افزود: نخستین جوامعی که به کشاورزی روی آوردند مردمان ایران زمین بودند و این نشانه پیشینه پربار این بخش در کشور است.

به گفته وی بخش کشاورزی با اتخاذ  سیاست های اصولی و شکل گیری سازمان های مرتبط در سال های پس از پیروزی انقلاب توسعه بافت و منشا خدمات زیادی شد.

فرماندار فریدن با بیان اینکه کشاورزی پایه تولید و توسعه است، افزود: میزان تولید محصولات کشاورزی در مقایسه با سال های اولیه انقلاب رشد قابل توجهی داشته است.

معین الدینی افزود: در چشم انداز 1404 کشاورزی به عنوان مبنای سایر بخش ها و به عنوان عامل اصلی در تامین امنیت غذایی کشور بیان شده است.

فرماندار فریدن افزود: در حالی از اهمیت بخش کشاورزی سخن می گوییم که  در زمان حاضر تنها 35 درصد اراضی کشور زیر کشت رفته و 65 درصد آن بدون کشت باقی مانده است.

معین الدینی با بیان اینکه در توجیح این امر دلایلی مانند خشکسالی، کم آبی و نبود صرفه اقتصادی مطرح می شود، افزود: این در حالی است که  از40 درصد اراضی زیر کشت استفاده بهینه نمی شود.

وی ادامه داد : برغم افزایش سه برابری قیمت عمده محصولات کشاورزی همچنان بخش غلات با ثبت قیمت ها رو به روست و در این بخش ضعیف عمل شده است.

فرماندار فریدن با بیان اینکه دست یابی به چشم انداز مطلوب  بخش کشاورزی  از عهده یک دولت و یک سازمان خارج است ، افزود:  تحقق این موضوع نیازمند هم افزایی مجموعه ای از نهادها و صاحبنظران این بخش است.

به گفته وی در حالی که آمار اشتغال کشور در بخش کشاورزی  20 درصد است در فریدن افزون بر 80 درصد اشتغال  مربوط به کشاورزی است.

فرماندار فریدن با بیان اینکه نرخگذاری تضمینی محصولات با واقعیت های کشاورزی و مشکلات کشاورزان  تناسبی ندارد، افزود: چنانچه این رویه اصلاح نشود رغبت تولید را کاهش می دهد و در روند فروش محصول  به دلیل نفوذ دلال خدشه ایجاد می شود.

معین الدینی با بیان اینکه سیاست های بخش کشاورزی باید به انگیزه تولید در کشاورز بینجامد، افزود: انتظار داریم مسئولان و مدیران به فریدن به عنوان قطب کشاورزی استان نگاه ویژه داشته باشند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی جهاد کشاورزی اصفهان گفت: برنامه ریزی و سیاست گذاری بر اساس بیشترین بازدهی  در بخش کشاورزی کشور ضروری است.

گودرز صادقی افزود: همزمان با رشد فناوری و تکنولوژی در بخش کشاورزی  نیازمند راه اندازی کارگاه های تولید ادوات و ماشین  آلات  کشاورزی هستیم تا نیروی انسانی آزاد شده در این بخش جایگزین و جبران شود.

به گفته وی فریدن جزو پهنه های گسترده کشاورزی در استان محسوب می شود به طوری که  میانگین سهم زمین برای هر بهره بردار افزون بر  پنج هکتار است .

صادقی افزود: قیمت گذاری محصولات کشاورزی و خرید تضمینی مطلوب  کشاورزان نیازمند بازبینی همه نهادهای مرتبط  در سطح کلان است و این امر فقط بر عهده جهاد کشاورزی نیست.

به گفته وی  حمایت مقامات عالی کشور از جمله رهبر معظم انقلاب  از کشاورزان،  نقطه اتکای سازمان جهاد کشاورزی است که باید از آن بهره برد.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اجرای آمایش سرزمین در راستای برقراری عدالت در بخش کشاورزی ضروری است.

به گفته وی تحریم ها، بلایای طبیعی و بسیاری از مشکلات دیگر نتوانست خللی در پیشرفت بخش کشاورزی کشور ایجاد کند همچنانکه با دست یابی به رتبه بالای جهانی در این بخش تئوری نفت در برابر غذا که از سوی دشمنان عنوان شد به شکست انجامید.

ترکی خاطر نشان کرد:  دولت ها با اجرای برنامه ششم توسعه می توانند بر بسیاری ازمشکلات کشاورزی فائق آیند.

وی با بیان اینکه صندوق توسعه ملی برای کاهش وابستگی کشور به نفت و در مواقع بحران و قحطی است، افزود: با این وجود رهبر معظم انقلاب  اجازه داده اند برای توسعه آبیاری تحت فشار بارانی، آبخیزداری و آب روستایی  از این صندوق برداشت شود که مدیران اجرایی باید با درایت درمرحله اجرا از این فرصت  بهره ببرند.

امام جمعه داران گفت: تولید  محصولات کشاورزی در فریدن فراوان است اما سوال اینجاست چه کسی می خواهد دست کشاورز را بگیرد و از این تولید چه عوایدی برای کشاورز ایجاد می شود.

حجت الاسلام اسماعیل سیاوشی  با بیان اینکه  نباید در جذب سرمایه گذار بخش کشاورزی سنگ اندازی شود ، افزود: متولیان بنیاد برکت و مدیران جهاد کشاورزی استان و منطقه باید در این خصوص هم افزایی داشته باشند.

وی افزود: باید در بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی  تغییر و تحول ایجاد شود چرا که محصولات کشاورزی در نبود صنایع تبدیلی و بازاریابی به هدر می رود.

سیاوشی با بیان اینکه سرمایه ماندگار برای مردم آب است، افزود: خروج میلیون ها متر مکعب آب  از استان  چه توجیحی دارد و چرا باید خلا ناشی از این امر به کشاورزان فریدن فشار وارد کند ، چرا آثار منفی سوء مدیریت های دیگران را کشاورزان فریدنی  باید متحمل شوند؟

حجت الاسلام سیاوشی با بیان این که امکانات اولیه نظیر آب، زیربنای استقرار صنایع و جذب سرمایه گذار است، افزود: بی توجهی به این مطالبه فرصت های اشتغال در بخش کشاورزی را نیز از بین می برد.

امام جمعه داران استقرار صنایع در این شهرستان را خواستار شد و افزود : در حالی که اطراف استان کارخانجات بسیاری وجود دارد فریدن حتی از یک کارخانه فرآوری محصولات کشاورزی محروم است و بسیاری از محصولات تولیدی در این بخش به طور خام از این شهرستان به سایر مناطق منتقل می شود.

رییس پیشین اداره جهاد کشاورزی فریدن با مروری بر عملکرد چهار ساله خود، کسب رتبه برتر استانی در کشت تولید و عملکرد چغند قند ، سیب زمینی و پیاز، کسب رتبه نخست اجرای طرح های آبیاری تحت فشار، رتبه دوم پرروش بوقلمون گوشتی،  رتبه ششم تولید شیر و راه اندازی نخستین و بزرگترین واحد بوقلمون مولد کشور را از مهم ترین موفقت های فریدن در بخش کشاورزی بر شمرد.

رامین رستمی افزایش تولیدات کشاورزی، دامداری، کشت نشا، کشت سبزیجات، توسعه باغات، کشت گیاهان دارویی زعفران و گل محمدی، کشت گلخانه ای،احیا و مرمت قنوات،  احداث کانال ها و شبکه های آبیاری و تغییر الگوی کشت را از مهم ترین  خدمات کشاورزی در دوره خدمت خود برشمرد.

رستمی زمان بر بودن فرایند صدور مجوز تغییر کابری، مشخص نبودن حق آبجویه ها و شبکه های منشعب از رودخانه پلاسجان، بازپرداخت تسهیلات طرح های آبیاری تحت فشار غیر فعال ناشی از خشکسالی،  نبود رغبت به سرمایه گذاری بومی ، نظام بهره برداری خرده مالکی، کمبود اعتبارات و تسهیلات کم بهره برای کشاورزان، را از مهم ترین چالش های بخش کشاورزی در فریدن برشمرد.

 در این آیین از تلاش های رامین رستمی رییس پیشین جهاد کشاورزی فریدن قدردانی و حسن احمدی به عنوان رییس جدید معرفی شد.

حسن احمدی که دارای مدرک کارشناسی گیاه پزشکی و سابقه 24 سال خدمت است  پیش از این مسئول مراکز جهادکشاورزی کوهپایه و جرقویه و رییس مرکز جهاد کشاورزی جرقویه سفلی در شهرستان اصفهان بوده است.

رامین رستمی پس از این در سازمان جهاد کشاورزی استان مشغول بکار خواهد شد.

فریدن با 2 شهر و 28 روستا و جمعیت افزون بر 49 هزار نفر در 140 کیلومتری غرب استان واقع است.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/110700/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غرق شدگی پسربچه 4 ساله در استخر باغ / تصادف زنجیره‌ای در محدوده پل تمدن با 10 مصدوم

انتقادها از تعطیلی پنجشنبه ها / نشانه‌ای از ترجیح سیاست بر اقتصاد

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

تکریم معلمان در خور شان آنان باشند

برای دلار 20 هزار تومانی و تورم 30 درصدی فریاد وااسلاما سر دادند؛ الان دلار 65 هزار تومانی و تورم 45 درصدی را توجیه می‌کنند

آغاز مبارزه با آفات و علف‌های‌هرز در گندم‌زار‌های مهاباد

نشانه‌ای برای اتحاد درونی بازیکنان سپاهان (عکس)

عملیات عمرانی با «مَنقاش» در اصفهان

پیروزی تیم بسکتبال مهاباد در نخستین گام مسابقات کشوری

حواشی دربی اصفهان در روزی که سپاهان از بحران فاصله گرفت +فیلم

تخصیص 550 میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی در اردستان

برگزاری جلسه بررسی پروژه‌های اجرایی بهره برداری و توسعه آب شرب شهر مهاباد

گلایه اصفهانی‌ها از پرحادثه و خطرآفرین بودن خیابان اصلی محله گورت + فیلم

ربیعی: مقاومت ما بعد از پنالتی سپاهان شکسته شد/ دربی اصفهان باید باکیفیت‌تر باشد

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

تجلیل از فرماندهان نیروهای مسلح به مناسبت روز ارتش در مهاباد

لیگ برتر فوتبال ایران؛ برتری سپاهان در شهرآورد اصفهان

انسداد 20 محور روستایی در شمال سیستان و بلوچستان

روزی که نباشم هواداران تشویقم می‌کنند/ با وجود پیروزی مقابل ذوب‌آهن مانند بازنده‌ها بودیم

ارائه تسهیلات اشتغال به مددجویان اردستانی

نمایش اسب‌های اصیل نژاد ایرانی در همایشی در نطنز

آغازعملیات مبارزه با آفات و علفهای هرز در گندمزارهای مهاباد

بازدید از بنا‌های تاریخی اصفهان، پنجشنبه رایگان است

تشکیل مجلس مشورتی بانوان، فرصتی برای مشارکت گسترده‌تر زنان در جامعه

کیفیت دربی اصفهان راضی‌کننده نبود/ باتوجه به فاصله کم بازی‌ها به ریکاوری ذهنی نیازمندیم

کشف یک سنگ قبر از دورۀ صفوی در کاشان

محمد ربیعی: این مدل بازی باب میل من نیست؛ دربی اصفهان باید جذاب‌تر باشد

آغاز به کار جنبش تحریم علمی اسرائیل در اصفهان

سپاهان 1 - 0 ذوب آهن/ زردپوشان فاتح دربی اصفهان شدند

25 اردیبهشت آخرین فرصت دریافت شناسه یکتا

مورایس: سپاهان شایسته بُرد در شهرآورد اصفهان بود

اوسمار ویرا در حال تماشای دربی اصفهان / فیلم

وظایف فرهنگی23 دستگاه در زمینه حجاب وعفاف

تعطیلی کاخ عالی‌قاپو اصفهان در 30 فروردین

راهپیمایی مردمی در حمایت از عملیات موفق وعده صادق سپاه

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

سپاهان 1 - 0 ذوب آهن/ زردپوشان فاتح دربی اصفهان شدند + فیلم

سپاهان فاتح شهرآورد دیار زاینده‌رود

برتری سپاهان مقابل ذوب آهن در دربی معوقه اصفهان

تحویل 450 کلاس درس به آموزش و پرورش استان اصفهان

شهریار مغانلو ترک عادت نکرد؛ گلزنی در دربی اصفهان

ربیعی: سعی کردیم کمتر به سپاهان موقعیت بدهیم

معدوم کردن 6 تن فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی در خمینی شهر

همایش دوچرخه سواری در شهر خور

حال خوب مردم در روزهای پایانی فروردین

صحبت‌های محمد ربیعی سرمربی تیم فوتبال ذوب آهن اصفهان:

مورایس: لیاقت برتری در دربی اصفهان را داشتیم

مراسم رژه نیروهای مسلح دراصفهان