پیام سپاهان

آخرين مطالب

شنبه نهم شهریور مشاهده می شود؛

رصد هلال اول نخستین ماه قمری با چشم غیر مسلح علمی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - عضو شورای علمی مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان گفت: هلال اول نخستین ماه 1441 قمری، روز شنبه نهم شهریور، با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است.
عمران مرادی درباره مهمترین رویدادهای نجومی آخرین ماه تابستان 1398 هجری خورشیدی با بیان اینکه پس از رویت هلال آخر ماه قمری، حداکثر تا دو روز بعد، هلال اول ماه قمری بعدی قابل مشاهده است، اظهار کرد: هلال اول ماه محرم 1441 قمری (هر سال قمری با ماه محرم آغاز می‌شود) روز شنبه نهم شهریور، در ساعت 19:55 قبل از غروب خورشید در افق غرب با چشم غیر مسلح یعنی بدون استفاده از دوربین یا تلسکوپ قابل مشاهده است.
وی با بیان اینکه پنج شنبه هفتم شهریور، هلال آخر ماه ذی‌الحجه بود، تصریح کرد: هلال آخر ماه‌های قمری قبل از طلوع خورشید و در افق شرق قابل مشاهده هستند که هلال آخر ذی‌الحجه 1440 ساعت 5:11 با چشم غیر مسلح قابل رویت بود. 
این مدرس و پژوهشگر نجوم ادامه داد: دهم شهریور "شاهد بارش شهابی ارابه رانی" خواهیم بود. منشا این بارش دنباله‌داری بلند دوره‌ای به نام کیس (C/1911 N1) با دوره تناوب 2000 سال است. به دو دلیل این بارش شهابی زیاد نامحسوس نیست؛ دلیل اول کم فروغ بودن این بارش است و دلیل دیگر این است که اوج این بارش شهابی زمانی است که هنوز خورشید غروب نکرده است و شهاب‌ها قابل مشاهده نیستند و حداکثر در یک ساعت شش شهاب را می‌توانیم رصد کنیم. 
مرادی رویداد نجومی هفدهم شهریور را مقارنه "ماه" با "سیاره زحل" اعلام کرد و گفت: ساعت 19:44 این مقارنه رخ می دهد و علاقه مندان به رصد سیاره زیبای زحل می توانند در این زمان این سیاره را در کنار ماه پیدا کنند.
وی توضیح داد: مُقارنه در ستاره‌شناسی به هم‌راستا قرار گرفتن دو یا چند جرم سماوی با یکدیگر از منظر زمین می‌گویند، به گونه‌ای که در آسمان در کنارهم دیده شوند. اسد یا شیر یکی از صور فلکی معروف است.
عضو شورای علمی مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان گفت: اگر با تلسکوپ یا دوربین به زحل نگاه کنیم می‌توانیم حلقه‌های زحل را بهتر ببینیم و هر چقدر تلسکوپ قوی تری داشته باشیم یعنی قطر آینه‌های تلسکوپ بزرگتر باشند، حلقه‌ها واضح‌تر نشان داده می‌شوند. حتی می‌توانیم شکاف کاسینی بین حلقه‌ها را رصد کنیم؛ با ابزار مناسب قمر تایتان یا تیتان که از اقمار مهم سیاره زحل هستند را به صورت جرمی با درخشانی کمتر می توانیم مشاهده کنیم.
مرادی با بیان اینکه سیاره زحل پس از مشتری بزرگترین سیاره منظمه شمسی است، خاطرنشان کرد: به دلیل فاصله زیادی که این سیاره با زمین دارد، تنها با تلسکوپ می توان جزئیات این سیاره را مشاهده کرد، اما با چشم غیر مسلح نیز می‌توانیم آن به صورت جرمی درخشان مشاهده کنیم، این سیاره به دلیل حلقه‌های زیبایی که در اطراف خود دارد، زیباترین جرم منظومه شمسی شناخته می‌شود. حلقه‌ها متشکل از تعداد بسیار زیادی خورده‌های یخ و سنگ و گاز و غبار هستند که به دلیل گرانش بسیار زیاد سیاره زحل به دور این سیاره در حال چرخش هستند و منظره زیبایی را به وجود آورده‌اند.
عضو شورای علمی مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان گفت: اجرام آسمانی فاصله بسیار زیادی با زمین دارند، برای مثال فاصله ماه با زمین حدود کمتر از 2 ثانیه نوری است (سرعت نور 300 هزار کیلومتر در ثانیه است، برای رسیدن نور از ماه به زمین کمتر از 2 ثانیه زمان نیاز است، بنابراین ساکنان زمین ماه زمان خود را نمی بینند). اگر بخواهیم از واحد نوری استفاده کنیم، می‌گوییم فاصله ماه تا زمین کمتر از 2 ثانیه نوری است یا فاصله خورشید تا زمین حدود 8 دقیقه نوری است.
وی افزود: هر اندازه که از زمین دورتر شویم، نور اجرام دورتر با زمان بیشتری به ما می‌رسد. خورشید تنها ستاره منظومه شمسی است، اگر از این منظومه خارج شویم نزدیک ترین ستاره به ما پروکسیما قنطورس است که 4 سال نوری با زمین فاصله دارد و نور این سیاره در طی چهار سال به زمین می‌رسد یعنی اگر به این ستاره نگاه کنیم برای چهار سال گذشته است.
وی ادامه داد: جمعه، بیست و نهم شهریور در ساعت 23:06 مقارنه ماه "با ستاره "دبران" قابل رصد است. دبران لغت عربی است که معادل فارسی آن پیرو است. 
مرادی توضیح داد: دبران جزء درخشان ترین ستاره‌های آسمان است که از نظر درخشش رتبه 13 را بین ستاره‌ها دارد و به رنگ قرمز است، دلیل رنگ قرمز آن به معنای پیر بودن ستاره است، این ستاره حدود 25 برابر خورشید بزرگتر،است و قطر آن 44 برابر قطر خورشید است. یعنی 61 میلیون کیلومتر و 150 برابر خورشید درخشان تر است. فاصله این ستاره تا زمین بیش از 65 سال نوری است.
وی با بیان اینکه دبران ستاره‌ای معروف در آسمان است و از قدیم آن را ا نام ستاره پروکسیما قنطورس می‌شناختند، خاطرنشان کرد: در فرهنگ‌های مختلف داستان‌ها و اسطوره‌های زیادی دارد. کسانی که به شناخت بیشتر این ستاره علاقه‌مند هستند در تاریخ بیست و سوم شهریور می‌توانند به عنوان سوژه‌ عکاسی یا علمی به آن بپردازند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/110102/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

آغاز رقابت داوطلبان نوبت اول کنکور 1403 در رشته علوم تجربی

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای گروههای حساس

لغو پی در پی کنسرت‌ها در ایران/ وقتی وزارت ارشاد نمی‌تواند پای مجوز خودش بایستد (فیلم)

3200مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد

خورو بیابانک بارانی‌ترین منطقه اصفهان

عشق زندگی می بخشد

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید!

ایمیل اشتباه اپل به مشتریان آیفون، خبرساز شد

به‌روزرسانی نسل بعدی Fallout 4 منتشر شد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات

حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان

نیاز به 6 هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های پیشگیری از سیل در اصفهان

میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود

بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری

تصویب بیش از 50 مصوبه برای توسعه شرق شهرستان اصفهان

برنامه سینماهای اصفهان امروز جمعه 7 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار ویرا

برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز جمعه هفتم اردیبهشت 1403

موفقیت وشوکاران سپاهان در چین

دعوت هندبالیست های سپاهان به اردوهای تیم ملی

وضعیت قرمز هوا در دو ایستگاه اصفهان

چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان

هوای روز جمعه اصفهان و کاشان آلوده است

اجرای 29 ویژه برنامه در منطقه 8 ویژه هفته فرهنگی اصفهان

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

ماجرای خاوری که در سیل اردستان زیر آب ماند

ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

اتخاذ بیش از 50 مصوبه برای حل مسائل و مشکلات شرق شهرستان اصفهان

نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا

جریمه راننده پراید به سبک جرثقیل‌داران! + فیلم

50 مصوبه برای حل مشکلات شرق شهرستان اصفهان

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد