پیام سپاهان

آخرين مطالب

«پیدایش» یک شاعرانه رنگارنگ از پاریس تا اصفهان فرهنگی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان - نمایشگاه «پیدایش» شامل آثاری از هنرنمایی «بریگودیو» شاعر و نقاش فرانسوی در موزه هنرهای معاصر اصفهان به نمایش درآمده است.

 در گشت و گذارهایم در اصفهان و حتی در دیگر شهرهای ایران، در خانه‌ها، حمام‌ها و مسجدهای تاریخی در حال مرمت، بارها با صحنه روی هم انباشتن کاشی‌های منقوش آبی و لاجوردی روبه‌رو شده‌ام. فکر کرده‌ام که چه دیوان درهم نازنینی از آبی و لاجوردی ‌است و ای کاش شاعری می‌آمد و این کلاف منتظر و محبوب تاریخی را سامان می‌داد.
این بخشی از مقدمه مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان درباره نمایشگاه «ژان پییِر بریگودیو»شاعر و نقاش فرانسوی است که از نیمه دوم مرداد تا نیمه آخرین ماه تابستان 98 بر دل دیوارهای این موزه در یکی از هنرپرورترین شهرهای جهان نقش زده است.
بریگودیو مجموعه آثار خود را «پیدایش» نام نهاده که حالا از پاریس به اصفهان رسیده و قرار است در قالب اشعاری مصور از راز و رمز آفرینش بگوید.
هنرمندی که تنها موسیقی یا نقاشی بداند جایگاهی ندارد
مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان در آیین گشایش این نمایشگاه به سراغ نظریات نظریه‌پردازان هنر دنیا رفت که معتقدند هنرمندان نسل حاضر و نسل آینده باید بِینا متن بدانند و اظهار داشت: هنرمندی که تنها موسیقی یا نقاشی بداند و از هنرهای دیگر بی‌بهره باشد در دنیای امروز و آینده جایگاهی پیدا نخواهد کرد.
به گفته مهدی تمیزی در ادامه به سراغ دلایل دعوت از ژان ییِر بریگودیو برای برپایی نمایشگاه در اصفهان رفت و ابراز داشت: بریگودیو در فرانسه شاعری نامدار است و دوره‌های گوناگون کاری را سپری کرده تا به این نمایشگاه رسیده و آثار او محدود به یک شاخه یا تکنیک نیست و در واقع همان بینامتن است.
بریگودیو هنرمندی است که ردپای آثار هنری او را در سراسر جهان می‌توان دید
رییس اداره امور هنری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان نیز در این آیین، بریگودیو را هنرمندی دانست که ردپای آثار هنری او را در سراسر جهان می‌توان دید و اظهار داشت: دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و بسیاری از گالری‌های ایران از هنر این هنرمند بی‌نصیب نبوده است.
علی عطریان افزود: زمانی که قرار است بین دو قالب بسیار مهم حوزه ادبیات و هنر یعنی شعر و نقاشی ارتباط برقرار شود، بریگودیو یکی از سردمداران آن است و نگاه فلسفی او به جهان پیرامون خود منجر به برهم‌کنشی موفقیت‌آمیز بین این دو قالب متفاوت و خلق آثار بینامتنی شده است.
حالا نوبت به ژان پییِر بریگودیو رسیده است تا پشت تریبون قرار گیرد و از تجربه برپایی نمایشگاه در اصفهان بگوید.
وی در این ارتباط با بیان اینکه این نمایشگاه یک اتفاق تصادفی نیست، اظهار داشت: نخستین اقامت من در اصفهان در سال 2001 بود که توسط دانشگاه هنر اصفهان دعوت شده بودم.
این شاعر و نقاش فرانسوی افزود: در مدت اقامت در ایران در کنفرانس‌ها، کارگاه‌ها و ملاقات‌هایی که در دانشگاه‌های هنری داشتم پی بردم که اینجا در اصفهان دوستان وفادار زیادی دارم.
وی ادامه داد: اگرچه امروز و اینجا به عنوان یک هنرمند حاضر شده‌ام، اما پیش‌تر به‌عنوان استاد هنر معاصر و مدیر دانشکده هنر دانشگاه پاریس مشغول به کار بوده‌ام؛این نمایشگاه گواهی است بر کاری هنرمندانه که همچنان در حال انجام شدن است، کاری که همواره خلق و بازتولید می‌شود.
بریگودیو آثارش را بیشتر یک کار تجربی دانست تا عرض‌اندام توانایی تکنیکی و گفت: حتی اگر کاری باشد که بر پایه مهارت انجام شود، آرام و پیوسته شکل می‌گیرد.
نمایشگاهی از آثار هنری ناهمگون و چندرسانه‌ای
این شاعر و نقاش فرانسوی کار هنری خود را ناهمگون، چندرسانه‌ای و با استفاده از رشته‌ها و زمینه‌های گوناگون چون عکس، چاپ، مجسمه سنگی و برنزی و گلاژ دانست و به بازدیدکنندگان توصیه کرد نقاشی‌های او را بدون توجه به اشعارش نگاه نکنند، چون نقاشی‌ها و شعرهایش با هم درآمیخته و یکی شده‌اند و با یکدیگر ایفای نقش کرده و احساس او را از جهان هستی آشکار می‌کنند.
وی بیان داشت: اگر نقاشی و شعر را ماده اصلی آثار این نمایشگاه بدانیم، جسمیت، تفکر و احساس را از طریق فیلم نمایش داده‌ام. این فیلم، مستندی درباره چیستی هنر نیست بلکه آفرینشی تصویری بر اساس ادبیات و آوای اشعاری است که به فرانسه و فارسی نوشته و خوانده شده است.
بریگودیو با بیان اینکه این وجه دوزبانی در آثار اخیر من بسیار اهمیت دارد، تصریح کرد: این موضوع شاهدی بر مشروط بودن امر ترجمه است و اینکه ترجمه دقیق ناممکن است. این کار با همکاری کسانی انجام شده که با ترجمه اشعار سعی بر خلق دوباره مفاهیم خالص در اشعاری از فرهنگ دیگر داشتند.
این شاعر و نقاش فرانسوی اضافه کرد: موضوع نمایشگاه من آفرینش است؛ لحظه‌ای که انسان زاده می‌شود، می‌اندیشد و در تصور خویش از خویش به نامیرائی فکر می‌کند.
مجذوب شاعرانگی شعر آفرینش نخستین بشر به عنوان مرکز جهان بوده‌ام
وی با بیان اینکه همواره مجذوب شاعرانگی شعر آفرینش نخستین بشر به عنوان مرکز جهان بوده‌ام، افزود: بنابراین هفت شعر ارائه‌ شده در این نمایشگاه بر پژواک آن چیزی که در کتاب مقدس آمده نوشته شده است؛ نقاشی به زبانی دیگر این تحول بزرگ را به یادمان می‌آورد؛ اینکه در هفت روز خلقت، نظم و بی‌نظمی به جهان ما منتهی شده است.
بریگودیو ادامه داد: این دوگانگی در آثار این‌گونه توضیح داده می‌شود که خلق هر اثر با ساخت و ساز متوالی همواره با پاره کردن، اضافه کردن، کلاژ کردن و حذف و اضافه. کاغذ به عنوان رسانه به آسانی خود را در اختیار ما می‌گذارد.
ملاقات‌ها و اقامت‌های طولانی شاعر فرانسوی خود در اصفهان، ایران و دیگر نقاط جهان
این شاعر و نقاش فرانسوی دلیل جان گرفتن کارهای هنری خود را ملاقات‌ها و اقامت‌های طولانی خود در اصفهان، ایران و دیگر نقاط جهان و نمایشگاه پیدایش را برآیندی از هم‌نشینی مکرر خود با فرهنگ ایرانی در حدود دو دهه دانست.
وی تأکید کرد: با هنر گذشته و امروز ایران لحظه‌های هیجان‌انگیزی دارد؛ جایی که داستان‌ها و قهرمان‌هایش را از یاد نمی‌برد.
گفتنی است علاقه‌مندان به بازدید از نمایشگاه پیدایش می‌توانند تا 15 شهریورماه 98 به گالری شماره 3 موزه هنرهای معاصر وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان مراجعه کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/107253/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

7 تا از ارزان‌ترین کشورها برای خرید طلا را بشناسید

ویدیو/ افتتاح زورخانه در منطقه ده ونک تهران

کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران (فیلم)

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

270 کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی در نایین معدوم شد

انهدام باند سرقت مسلحانه در اصفهان

توقیف 11 میلیارد ریال کالای قاچاق در نایین

فیلم| امدادرسانی هلال‌احمر نایین در روستای مغار اردستان

فیلم| بارش برف در ارتفاعات سمیرم

رقابت بیش از 64 هزار و 719 داوطلب استان اصفهان در نوبت اول آزمون سراسری 1403

معرفی برگزیدگان رویداد مدیریت مصرف آب در صنعت نساجی

17 گروه ارزیاب خسارت سیل اصفهان را برآورد می‌کنند

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران

کاهش دمای هوا در استان

گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت

17 قبضه اسلحه‌کمری در پیرانشهر کشف شد

مرمت و بازسازی زورخانه ده‌ونک با قدمت بیش از یک قرن

مرکز آموزش شهروندی در شهرک منظریه شهرکرد راه‌اندازی می‌شود

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد+فیلم

هرروز یک سری مشکل هست!

نمایش داستان مرموز بازی INDIKA در تریلر جدید

این ویژگی امنیتی اندروید 15 شما را از اپلیکیشن‌های مشکل‌دار نجات می‌دهد

قابلیت انقلابی واتساپ معرفی شد؛ انتقال فایل بدون نیاز به اینترنت

از هوش مصنوعی تا تماس ویدیویی؛ قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن را ببینید

قابلیت عجیب P70 پرو را ببینید؛ عضو پرآوازه خانواده هواوی

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تورم سالانه در سرازیری کانال 20 درصدی

پرداخت هزینه‌های خدماتی و درمانی بیماران سرطانی توسط دولت، به زودی

توماج صالحی به اعدام محکوم شد!

(ویدیو) لحظه تخریب یک خانه بر اثر بارندگی شدید در اصفهان

بارش باران بهاری در فولادشهر اصفهان + فیلم

تولید روزانه بیش از 170 تن زباله در مهاباد

توصیه نماینده ولی فقیه به فرماندار کاشان

آمادگی کامل سمرقند برای هرگونه همکاری در برگزاری هفته فرهنگی اصفهان

برداشت سه تُن گل محمدی ارگانیک از مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد مرکز زواره

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟