پیام سپاهان

آخرين مطالب

«مرجع جامع زاینده رود» دائره المعارفی برای شناخت و احیای زاینده رود فرهنگی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان- سه جلد کتاب «مرجع جامع زاینده رود» نوشته ناصر حاجیان عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان به ترتیب طی سال های 94 تا 96 چاپ شد به صورت گسترده و فراگیر پرسش های متعددی را درباره مشکلات این رودخانه مهم فلات مرکزی ایران مطرح می کند و به آن از دید فنی و مهندسی پاسخ می دهد.

نویسنده در این کتاب به میزان آب حوضه آبگیر زاینده رود و مصارف آن در بخش کشاورزی، صنعت و آشامیدنی با تکیه بر آمار و ارقام نگاه ویژه‌ای داشته است مخصوصاً با تخصصی که در دانش منابع آب و کشاورزی دارد مطالعات عمیق و پژوهش ها را در این ارتباط بیان می کند.
مولف کتاب به دبی آب زاینده رود در زمان و مکان های مختلف و تاسیسات و انتقال آن به سایر حوزه ها و شهرها اشاره می‌کند و برداشت‌های غیرقانونی که چالشی برای این عرصه شده را مورد بررسی قرار می‌دهد.

از ویژگی های این کتاب می توان به نقشه های جغرافیایی متعدد، نمودارها و جداول متنوع اشاره کرد که در آن می‌توان به راحتی مقایسه را انجام داد و به آخرین اطلاعات پیرامون حوضه آبریز زاینده رود اشراف پیدا کرد.

در بخش هایی از این کتاب اشاره شده است که رودخانه زاینده رود یکی از نعمت‌های الهی است که به رسم امانت در اختیار همه ما قرار گرفته، این رودخانه زیبا طبق قوانین خلقت به صورت پستی و بلندی های موجود و شیب های کم و زیاد مناطق کوهستانی و بیشه ها و همچنین مناطق خشکی و کویری را می پیماید و در همه جا زایش و زندگی ایجاد می کند.

در کتاب زاینده رود عنوان شده است که در سال‌های اخیر به دلیل برخی از برنامه‌ریزی های غلط و تخصیص آب رودخانه به مناطق دیگر که جزو حوضه آبریز نیست کاربری‌های مختلف شکل گرفته و رودخانه زاینده‌رود به سمت خشک شدن پیش رفته و به طور کلی خشکی این رودخانه بر اثر ضعف مدیریت و به ویژه تخصیص های غیرقانونی و زودتر از موعد در سال های گذشته به وجود آمده است.

در فصول مختلف این کتاب، از سر آب تا پایاب، گزیده ای از اعداد و ارقام کلیدی مرتبط با این رودخانه، پایگاه داده های زاینده رود، معرفی حوضه، شعب تقسیم آب حوضه آبخور، آبیاری ها و  مصارف آب مورد بررسی قرار گرفته است.
در نخستین جلد کتاب، جامع ترین اطلاعات در مورد زاینده رود مورد بررسی قرار گرفته و جلد دوم به بررسی علل بروز خشکی زاینده رود از دیدگاه های فنی و حقوق ملی و بین المللی همراه با مشکلات به صورت سوال و پرسش و پاسخ و به صورت تحلیل در مقاله می پردازد، سومین کتاب نیز  به بررسی پیچ و خم مشکلات این رودخانه به همراه پیامدهای آن با ارائه 160 راهکار برای حل خشکی آن اختصاص دارد.

هم اکنون زاینده رود در بسیاری از فصول سال، دیگر از میان شهر اصفهان نمی‌گذرد و ما حوضه آبریز را که مرز سیاسی نمی‌شناسد و بر اساس مرز طبیعی شکل گرفته، مرزبندی و نابود کرده ایم و متاسفانه در طبیعت دست برده و سبب بروز مشکلات عدیده‌ای برای این بخش شده ایم.

توقف در جریان زاینده‌رود سبب شده که کشاورزی در قسمت های پایانی و میانه زاینده‌رود به تعطیلی گراییده و کویر تا پشت دروازه های اصفهان برای تسخیر و قلع و قمع تمدنش لحظه شماری می کند و به دلیل از دست رفتن زمین های کشاورزی در این مناطق، نفس کشاورزان را به شماره انداخته و مهاجرت های ویرانگر از منظر زیست محیطی و اقتصادی در مرحله تکمیل و شکل‌گیری است.

درخت های کهن و درختان غیر مثمر و بیشه زارهای حاشیه زاینده رود از غرب و شرق اغلب خشکیده و به سوگ درختانی که ایستاده می میرند نه فقط باغبان و صاحبان آنها بلکه هر بیننده طبیعت دوستی انگشت حسرت به دهان می‌گیرد و لب افسوس می خورد.

عمارات تاریخی فاخر دوره سلجوقی و صفوی واقع در اصفهان که در جهان بی نظیرند در اثر افت آب‌های زیرزمینی و پدیده فرونشست زمین در معرض ترک خوردگی قرار گرفته که بخشی از عوارض آن نیز تا کنون ظاهر شده است.

بدترین اثر زیانبار خشکی زاینده رود به خطر افتادن سلامت مردم در اثر اشباع ریزگردها بوده که از اراضی کشاورزی منطقه میانی و پایانی زاینده‌رود بر می خیزد و به دلیل عدم رعایت اصول آمایش سرزمینی در اثر آلودگی هوا هم اکنون اصفهان دارای آماری بالا از نظر کثرت بیماران مختلف و صعب العلاج است.

در ادامه این مجموعه کتاب ها با توجه به مطالب فوق الذکر عنوان شده است که به نظر می رسد که برای دوستداران زنده شدن زاینده رود تکلیفی وجود دارد و هر کس باید گامی در حد توان خودش بردارد و در راستای احیای دائمی آن تلاش کند.

جلد سوم کتاب مرجع جامع زاینده رود 160 راهکار برای احیای دائمی زاینده رود عنوان شده است که می توان به تسطیح اراضی کشاورزی، تغییر الگوی مصرف، تشکیل پلیس آب زاینده رود، افزایش حساسیت های بالا جهت نظارت بهتر در سطح حوضه آبریز، مدیریت مسئولیت‌پذیر جایگزین مدیریت تعاملی، مدیریت یکپارچه حوضه زاینده رود ، تغییر نگرش از سدسازی به آبخوان داری و به روز نبودن تجهیزات کشاورزی و هواشناسی اشاره کرد.

جلوگیری از برداشت های بی رویه، مطالعات دقیق منابع و مصارف، مدیریت و مهار آب‌های استان، اجرای طرح تعادل بخشی آبهای زیرزمینی، سیستم تشویق و تنبیه جدی در نظارت بر منابع آب، جدیت در نظارت، برداشت بر اساس مصرف معقول، ایجاد بانک اطلاعاتی مناسب و ایجاد بستر مناسب بر روی برای عبور آب در رودخانه با راندمان انتقال بالا از دیگر راهکارها عنوان شده است.

زاینده رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

این رودخانه در سال های به دلیل سو مدیریت، تغییرات اقلیمی، خشکسالی های متوالی، تراکم جمعیت و برداشت های بی رویه به یک رودخانه فصلی تبدیل شده است و در پایین دست بخصوص در فصول گرم سال با خشکی مواجه می شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/107020/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازدید نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران از معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی

امداد رسانی به 245 فرد گرفتار در سیلاب استان اصفهان

آخرین وضعیت شهرستان‌های اصفهان پس از بارش‌های رگباری شب گذشته

تعیین مهلت نصب دوربین ثبت تخلفات در آزادراه شیراز - اصفهان

نخستین یادواره و کنگره شهدای منطقه یک اصفهان برگزار می‌شود

واژگونی اتوبوس در استان اصفهان با 11 مصدوم

(ویدئو) بهترین اتفاقی که این روزها می‌توانست در اصفهان بیفتد!

ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها

Phi-3 رونمایی شد؛ کوچک‌ترین مدل هوش مصنوعی مایکروسافت

داعش خراسان؛ پیمانکاران ارزان قیمت تروریسم

رقیب سرسخت ایران در عراق

آخرین جمع بندی احتمالی کمیسیون اجتماعی؛ توافق برای تعطیلی شنبه ها

اجرای عملیات احداث وتکمیل کمربندی آران و بیدگل به طول 46 کیلومتر

فیلم/ سیل و آبگرفتگی در یزد و اصفهان

آن‌سوی تاریخ نصف‌جهان به روایت میراث ناملموس

گشایش نمایشگاه کارآفرینی و اشتغال بسیجیان استان در درچه

سیلابی شدن معابر شهری کاشان

سروده‌ افشین علا با تضمین مصرعی از رهبر انقلاب

روایت «نیویورک تایمز» از قدرت حماس و چشم‌انداز غزه

پاس کروزها را گل کنید

امدادرسانی هلال احمر اصفهان به 245 فرد گرفتار در سیلاب

تحریم‌ های سفت و سخت و جدید آمریکا علیه ایران

هشدار هواشناسی برای سیلاب در 21 استان

فاز دوم ساخت بیمارستان تأمین‌اجتماعی مهاباد کلید خورد

11 مصدوم در حادثه انحراف اتوبوس در محورمیمه به گلپایگان

تدوین 61 رقابت قهرمانی کشور در تقویم ورزش کارگری کشور برای سالجاری

تعیین مهلت نصب دوربین ثبت تخلف در آزادراه شیراز اصفهان

روایتی از پیشتازی نصف‌جهان و اهالی آن در عرصه شعر و ادبیات

برخورد پلیس راهور اصفهان با تغییر وضعیت ظاهری خودرو‌ها

واژگونی اتوبوس در موته 11 مصدوم داشت

واژگونی اتوبوس در میمه با 12 مصدوم

صفحه نخست روزنامه های اصفهان در پنجم اردیبهشت 1403

اصفهان صاحب ظرفیت‌های ناشناخته زیادی است

جاده‌ها لغزنده است رانندگان احتیاط کنند

اصفهان و پورتو؛ خواهرانی از جنس کاشی‌های آبی با دوستی 500 ساله

برگزاری 350 برنامه در مناطق شهر به‌مناسبت هفته فرهنگی اصفهان

ناوگان سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان نوسازی می شود

اجلاس اتاق‌های بازرگانی فضای اقتصادی اصفهان را تغییرمی‌دهد

اعمال محدودیت تردد ناشی از سیل در کاشان

کلاهبرداری سایبری با ترفند وام فرزندآوری در اصفهان

اعطای زمین رایگان به 464 مشمول طرح جوانی جمعیت در بهارستان

مجموعه شعر طنز «دیزی در پنت هاوس» منتشر شد

ارزان‌ترین گوشی ناتینگ احتمالاً به‌زودی رونمایی می‌شود

یورونیوز: پهپاد‌های مهاجم به اسرائیل تسلیحاتی ویرانگر و مخوف هستند

هیل: همه رئیسان ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند

آمار تکان دهنده افزایش فقر در ایران طی 2 سال

پیش به سوی کیش ایمن‌تر/ استخدام آتش نشان آقا از میان کیشوندان

شاعر کیشوند، "وعده‌ی صادق" را روایت کرد: نشست مرهم از این مژده بر جراحت قدس

ماجرای تجاوز 4 پسر جوان به دو دختر نوجوان

افزایش کرایه‌‌ های تاکسی از این حد ممنوع شد