بیماری جشنوارههای ایرانی چیست؟
فرهنگی
بزرگنمايي:
پیام سپاهان- عباس
آرام که با فیلم «اینجا روستای من» حضور در جشنوارههای بینالمللیای مثل
فیلمهای ایرانی زوریخ سوئیس، کینولوب لهستان، جشنواره بینالمللی فیلم
کودک و نوجوان هند، فستیوال بینالمللی فیلمهای کودک و نوجوان زلین جمهوری
چک، جشنواره بینالمللی فیلمهای ایرانی زوریخ سوئیس را تجربه و جوایزی را
نیز کسب کرده، در گفتوگو با خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان اظهار کرد: در
کشورهای دیگر بحث آموزش کودکان بسیار مهم است و بهتبع آن سینمای کودک
بهعنوان یکی از راههای آموزشی، جایگاه مهمی دارد.
وی ادامه داد: چراغ جشنوارههای
بینالمللی فیلم کودک و نوجوان دنیا بعد از اتمام جشنواره خاموش نمیشود،
بلکه آنها در طول سال تورهای جهانی برگزار میکنند و فیلمهای برگزیده
جشنواره را بعد از معرفی به پخشکننده، در چارت اکران قرار میدهند اما نه
اکرانهای کوتاهمدت و بیستروزه، چون آموزش کودکان اهمیت دارد نه فروش.
این کارگردان که فیلم «اینجا روستای
من» او موفق به راهیابی به سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم کودک و
نوجوان نشده با تأکید بر اینکه «اینجا، ایران است»، گفت: غده سرطانی روابط،
اکثر جشنوارههای ایرانی را فلج کرده است. مدیر ایرانی جشنواره فیلمهای
زوریخ سوئیس تعریف میکرد که چرا از داوران ایرانی برای انتخاب فیلمها
استفاده نمیکند و مهمترین دلیلش این بود که ایرانیان به دلیل سابقه
ذهنیای که از اشخاص دارند مرعوب آنها میشوند، درحالیکه داوران خارجی
فقط کیفیت فیلم برایشان مهم است و ما در همین جشنواره در رقابت با فیلمهای
تجاریای مثل «بمب یک عاشقانه» و «بنفشه آفریقایی» جایزه ویژه هیئتداوران
را برای فیلم «اینجا روستای من» کسب کردیم.
آرام تصریح کرد: از هفت فیلم بلند
داستانی راهیافته به جشنواره فیلم کودک و نوجوان دو فیلم محصول صداوسیمای
مراکز و یک فیلم نیز محصول صداوسیمای اصفهان و مورد حمایت شهرداری این شهر
بوده، بخشهایی از پشتصحنه این فیلم هم با حضور شهردار و استاندار و مدیر
شبکه از تلویزیون پخششده، خب چه کسی باور میکرد که این فیلم به جشنواره
راه پیدا نکند؟
وی افزود: متأسفانه برنامهریزی
پایهای برای کودک و نوجوان در کشور وجود ندارد به همین دلیل جشنواره مربوط
به فیلم کودک نیز منحصر به چند روز تبوتاب و شلوغی و سخنرانیهای نغز است
و تمام.
آرام با بیان اینکه یکی از ملاکهای
انتخاب فیلم در جشنوارههای بینالمللی، رعایت تم جشنواره است، گفت: تا
وقتی ملاک ما برای انتخاب و گزینش فیلمها چیزی جز کیفیت و رعایت تم و ...
است نباید انتظار رشد و ارتقای جشنوارههایمان را داشته باشیم.
این کارگردان با بیان اینکه گروه
هنر و تجربه نیز اهمیتی برای سینمای کودک قائل نیست، گفت: متأسفانه پاسخ
منطقی و روشنی از مسئولان این حوزه درباره چرایی این نگاه به سینمای کودک
نمیشنویم و از سوی دیگر وقتی علت عدم انتخاب فیلمی که در جشنوارههای
جهانی موفق بوده را در جشنوارههای ایرانی میپرسیم میگویند: فیلم شما
جایزههای زیادی برده و اگر به جشنواره راه پیدا کنید و جایزه نگیرید باعث
حرفوحدیث میشود!
-
دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰:۰۸ AM
-
۸۳ بازديد
-
ایسنا
-
عباس آرام
لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/106987/