پیام سپاهان

آخرين مطالب

شهروندان تدبیر مسوولان برای رفع آلودگی هوای کلانشهر اصفهان را خواستار شدند علمی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان- شماری از شهروندان اصفهانی تدبیر مسئولان و برنامه ریزان برای رفع آلودگی هوای این کلانشهر را که افزون بر نیمی از روزهای ماه تیر امسال ناسالم بود، خواستار شدند.

ناسالم بودن بیش از نیمی از روزهای ماه تیر شهر اصفهان در سه، چهار سال اخیر کم سابقه بود و کمتر در تابستان وضعیت هوا ناسالم اعلام می‌شد، با این حال بیشترین آلودگی هوای مربوط به فصل زمستان و پدیده وارانگی دما یا همان اینورژن است که در کلانشهرهای بزرگ به خصوص اصفهان رخ می‌دهد.
پرونده آلودگی هوای کلانشهر اصفهان روز به روز قطورتر می‌شود و با وجود ادامه این مشکل که 15 روز ناسالم در ماه تیر را رقم زده است و نیز تنفس سخت در این شرایط برای گروه‌های حساس، می‌طلبد برای حفظ سلامتی شهروندان تدابیر اصولی اندیشیده شود.
برآیند آمار موجود آلودگی هوا چهارمین عامل خطر مرگ و میر در دنیا محسوب می‌شود که در بعضی از کشورهای جهان هفت درصد از تولید ناخالص ملی به دلیل آلودگی هوا اتلاف می‌شود و این رقم در کشور ما 2.48 درصد است. به استناد آمار رسمی، سالانه 340 هزار میلیارد ریال اعتبار به دلیل اثرات آلودگی هوا خسارت به اقتصاد ملی وارد می‌شود.
تهیه طرح جامع علمی و عملی، رفع موازی کاری، اجرایی دقیق قوانین، مدیریت یکپارچه شهری، حذف نگرش سلیقه‌ای و کنترل آلاینده‌ها از جمله عواملی هستند که کارشناسان برای رفع این مشکل دنباله دار کلانشهرهای کشور به ویژه اصفهان تاکید دارند.
این شهروندان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با انتقاد از ادامه وضعیت آلودگی هوای این شهر، رسیدگی مسئولان امر به این حل این مشکل دنباله دار را خواستار شدند.
علی استکی دانشجو در این باره گفت: وضعیت هوای اصفهان در تابستان امسال نگران کننده است و ناسالم بودن هوای این منطقه در این فصل نوعی هشدار است.
وی عامل بخشی مهمی از این آلودگی ها را ریزگردها دانست و تصریح کرد: در این باره مسئولان امر چاره اندیشی و این وضعیت را مدیریت کنند تا مردم خسارت جانی نبینند.
سارا قاسمی یک کارمند اظهار داشت: متأسفانه وضعیت هوای شهر اصفهان امسال در مقایسه با سال گذشته بیشتر آلوده بود و این برای کسانی که بیماری‌های ریوی و قلبی دارند خطرناک است.
وی با تاکید بر اطلاع رسانی دقیق و درست دستگاه‌های مرتبط از این وضعیت اظهار داشت: اگر هر نوع واقعه‌ای منجمله آلودگی هوا ، قبل از آن اطلاع رسانی شوند افراد در معرض خطر می‌توانند برنامه ریزی درستی داشته باشند.
قاسمی گفت: دست اندرکاران و مردم در این زمینه باید با هم همکاری داشته باشند و صاحبان صنایع به خصوص کارخانه های گچ و آجر و سایر صنایع تولیدی در این زمینه با تجهیز کردن خود کمترین آسیب را به مردم برسد.
علی اکبر رضایی دیگر شهروند اصفهانی گفت که برخی از روزها به دلیل وضعیت بد هوا قادر به انجام کار نیست.
وی ادامه آلودگی هوا برای دیار نصف جهان که از جمله استانهای گردشگری کشور هست، را مخرب دانست و از مسوولان امر خواست تا هرچه زودتر برای حل آن تصمیم عاجل اتخاذ کنند.
بابک صادقیان رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های حفاظت محیط زیست استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این باره اظهار داشت: در این باره دستگاه‌های مرتبط اقدام‌ها و فعالیت‌های خود از جمله هشدارهای لازم، میزان الایندگی، پیش بینی و سایر موارد را انجام می‌دهند.
وی گفت: در این باره تاکنون چندین کارگروه با حضور دستگاه‌های ذیربط در استانداری اصفهان تشکیل شد و تصمیمات لازم از جمله شناسایی کانون‌های گردو غبار و غیره انجام شد.
وی با بیان اینکه در تابستان سال جاری بنا بر اعلام هواشناسی وزش باد سبب انتشار گرد و غبار و ریزگردها در هوا و در نتیجه کاهش کیفیت هوای اصفهان شده است گفت: در تیرماه سال جاری 15 روز هوای کلانشهر اصفهان ناسالم بود و بررسی کارشناسان سیلابهای اخیر در مناطق کویری کشور یزد، سمنان، مرکزی و قم رسوب‌هایی را حمل کرده و این رسوب‌ها با وزش باد حرکت کرده و ایجاد گرد و غبار شد و تالاب بین المللی گاوخونی و کانون‌های شرق اصفهان در این باره تأثیر چندانی نداشت.
صادقیان تصریح کرد: وضعیت هوای کلانشهر اصفهان تا صبح امروز سه شنبه یک مردادماه سال جاری با میانگین 91 در وضعیت سالم و نزدیک به ناسالم برای گروه‌های حساس ثبت شده است و این در حالی است که خیابان رودکی و بزرگراه خرازی هوای اصفهان با شاخص 104 و103 در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس ثبت شده است.
وی گفت: هوای شهرستان‌های اصفهان به جز دولت آباد و شاهین شهر که در وضعیت نزدیک به ناسالم برای گروه‌های حساس است سیار شهرتانها هوای اسلامی را دارد.
پیش از این منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت و گو با ایرنا از شناسایی 16 کانون تولید گرد و غبار در این استان خبر داد.
وی با بیان اینکه تیم‌های عملیاتی از اداره‌های منابع طبیعی و محیط زیست استان این کانون‌ها را شناسایی و تحت کنترل دارند اظهارداشت: این تیم‌ها با بررسی مجدد وضعیت موجود منطقه دریافتند که سیلابهای اخیر در مناطق کویری رسوب‌هایی را حمل کرده و این رسوب‌ها با وزش باد حرکت کرده و ایجاد گرد و غبار کردند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری با اشاره به اینکه منابع طبیعی اقداماتی را در راستای مالچ پاشی، کشت نهال و بذر مناسب برای کنترل کانون‌های جدید انجام خواهد داد؛ اضافه کرد: هماهنگی‌های لازم با استان‌های یزد، سمنان، مرکزی و قم برای کنترل کویرهای مشترک با اصفهان انجام شده و عملیات مشترک برای کنترل پدیده گرد و غبار و کنترل بیابان زایی انجام خواهد شد.
با این حال به گفته مسؤولان امر 16 کانون ریزگرد در مجموع با مساحت نزدیک به یک میلیون و 90 هزار هکتار در استان اصفهان قرار دارد و بروز این پدیده سالانه بیش از 360 میلیارد ریال به امکانات زیربنایی و منابع طبیعی از جمله پایگاه‌های نظامی، زمین‌های کشاورزی، راه‌های ارتباطی، شهرک‌های صنعتی و راه آهن زیان وارد می‌کند.
اصفهان، یکی از آلوده‌ترین شهرهای کشور است به طوری که از طرفی در فصول سرد سال به دلیل پدیده وارونگی هوا و در برخی روزها به دلیل افزایش پدیده گرد و غبار، شاخص کیفی هوای آن به وضعیت ناسالم می‌رسد.
با این حال می‌طلبد مسئولان مرتبط در استان اصفهان با ارائه راهکارهای علمی و عملی نه در شعار در این باره چاره‌ای بیندیشند تا کمترین آسیب و صدمه به مردم برسد.
تقسیم‌بندی های موجود، 43.7 میلیون هکتار از مساحت کشور جز مناطق بیابانی است؛ 20 میلیون هکتار از زیست سازگان بیابانی تحت تأثیر فرسایش بادی و از این میزان 6.4 میلیون هکتار در محدوده کانون‌های بحرانی است که در 97 شهرستان و 18 استان پراکنده می‌باشد.
شاخص کیفی هوا از صفر تا 50 هوای پاک، 51 تا 100 هوای سالم، 101 تا 150 ناسالم برای گروه‌های حساس، 151 تا 200 ناسالم برای عموم، 201 تا 300 بسیار ناسالم و 301 تا 500 خطرناک است.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/104562/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

اتخاذ بیش از 50 مصوبه برای حل مسائل و مشکلات شرق شهرستان اصفهان

نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا

جریمه راننده پراید به سبک جرثقیل‌داران! + فیلم

50 مصوبه برای حل مشکلات شرق شهرستان اصفهان

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی شهر ایلام

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

7 اردیبهشت به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

اصفهان موفق‌ترین استان در اجرای مأموریت ساماندهی اتباع خارجی است

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

قرارداد کار کارگران یک ماهه شد!

عمارت انگورستان ملک

رئیسی: داعیه‌داران دانشجو دوستی در آمریکا دانشجویان را به خاطر دفاع از مظلوم به خاک و خون می‌کشند

اصفهان پرچم‌دار شهرسازی الکترونیک است

هشدار زرد هواشناسی مدیریت بحران اصفهان را به حال آماده باش درآورد

تأکید بر حفظ فرهنگ ایرانی اسلامی و ترویج  فرهنگ حجاب و عفاف در مهاباد

تاکید استاندار اصفهان بر هم‌افزایی مدیران‌ اجرایی

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

7 اردیبهشت‌ به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

7 اردیبهشت‌ به نام گز اصفهان شیرین و جهانی شد

کاهش آسیب های اجتماعی با حضور در یادواره شهدا

با توجه به مسائل متعدد در شهرستان اصفهان بازدیدهای مختلفی برنامه‌ریزی شده است

انهدام باند 3 نفره سارقان با اعتراف به 19 فقره سرقت

شهر هوشمند را تبدیل به تجربه عملیاتی کردیم