پیام سپاهان

آخرين مطالب

آلودگی ناگهانی هوای اصفهان و لزوم مهار کانون های گرد و غبار سیاسی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان - برآیند آلودگی هوای استان اصفهان بطور ناگهانی از اواخر جمعه به علت افزایش گرد و غبار و ریزگردها نشان می دهد که مسوولان امر باید هر چه زودتر نسبت به مهار کانون های بروز آن در اطراف و منطقه تدابیر ویژه ای اتخاذ کنند.

از نیمه شب گذشته تا امروز شنبه، بخش‌های مرکزی، شمال و شرق اصفهان دچار کاهش کیفیت هوا شد و شاخص کیفی هوا به مرز 300 (AQI) و وضعیت خطرناک رسید. مسئولان مربوطه و کارشناسان در لحظات اولیه، منبع این آلایندگی را کانون‌های گرد و خاک در شمال و شرق استان از جمله در سمنان و یزد اعلام کردند.
درحالی که در پیش بینی‌های چند روز گذشته اداره کل هواشناسی استان اصفهان، موردی از احتمال چنین حد بالایی از ورود گرد و غبار دیده نمی‌شود، این اداره کل امروز شنبه با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: " به‌سبب افزایش سرعت باد شرقی در اواخر وقت جمعه، پدیده گردوخاک در اکثر مناطق استان به‌ویژه نواحی شمال‌شرق، شرق و مرکز استان شکل گرفت و پیش‌بینی می‌شود این وضعیت تا نیمه اول روز یکشنبه ادامه یابد و موجب کاهش کیفیت هوا شود".
با تقسیم‌بندی های موجود، 43.7 میلیون هکتار از مساحت کشور جز مناطق بیابانی است؛ 20 میلیون هکتار از زیست سازگان بیابانی تحت تاثیر فرسایش بادی و از این میزان 6.4 میلیون هکتار در محدوده کانون های بحرانی است که در 97 شهرستان و 18 استان پراکنده می باشد.
به گفته مسوولان امر 16 کانون ریزگرد در مجموع با مساحت نزدیک به یک میلیون و 90 هزار هکتار در استان اصفهان قرار دارد و بروز این پدیده سالانه بیش از 360 میلیارد ریال به امکانات زیربنایی و منابع طبیعی از جمله پایگاه‌های نظامی، زمین‌های کشاورزی، راه‌های ارتباطی، شهرک‌های صنعتی و راه آهن زیان وارد می‌کند.
کارشناس مسئول پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان روز شنبه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا، گفت: این پدیده پیش بینی نشده بود زیرا کار مشکلی است.
حجت الله علی عسگریان با بیان اینکه از اواخر وقت شب گذشته این موضوع اطلاع رسانی شد، افزود: این وضعیت تا فردا یکشنبه ادامه دارد اما رو به کاهش است و دوشنبه، رفع می‌شود.
وی با بیان اینکه استان‌های دیگری مانند سمنان، یزد و کرمان نیز درگیر این مسئله هستند، ادامه داد: به دلیل گرد و غبار و کاهش تابش نور خورشید، دمای هوا کمی در اصفهان کاهش یافت و کمینه دمای آن به 20 و بیشینه به 34 درجه سانتی گراد رسید.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت و گو با ایرنا با اشاره به تشکیل جلسه‌های ستاد مدیریت بحران و کارگروه هماهنگی شرایط اضطراری آلودگی هوای اصفهان در محل استانداری، اظهار داشت: در این جلسه‌ها، آخرین وضعیت استان بررسی و عنوان شد که منشأ این آلودگی‌ها از سمنان و یزد است هرچند کانون‌های داخلی مانند انارک و سگزی نیز آن را تشدید کرد.
منصور شیشه فروش افزود: اکنون پدیده افزایش گرد و غبارشهرستان های کاشان، شاهین شهر و میمه، اصفهان و برخوار را در برگرفته و به مرور زمان به غرب استان نیز می‌رسد.
وی ادامه داد: در این جلسه‌ها به مسئولان اداره‌های منابع طبیعی و محیط زیست تاکید شد که در هماهنگی با نهادهای مرتبط با استان‌های سمنان، قم و یزد، اقدامات جدی تری برای مهار کانون‌های گرد و غبار و اجرای طرح‌های بیابان زدایی انجام شود.
شیشه فروش با اشاره به 16 کانون گرد و غبار در استان اصفهان، تصریح کرد: تا کنون در حدود 300 هزار هکتار از اراضی استان اصفهان، اقدامات بیابان زدایی مانند کاشت گیاه و مالچ پاشی انجام شده است و امسال نیز باید طرح‌های آن ادامه یابد.
وی با اشاره به اینکه موارد مقتضی نیز به اداره‌های هواشناسی و محیط زیست در این جلسه تاکید شد، خاطرنشان کرد: کاهش جدی فعالیت واحدهای آلاینده نیز در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت.
شیشه فروش در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از کولر آبی در این شرایط مشکلی ایجاد می‌کند، توضیح داد: کولرهای آبی به دلیل داشتن رطوبت، مشکل خاصی ندارند اما بهتر است از کولرها و سیستم‌های سرمایشی دارای تصفیه هوا استفاده شود.
حسین صفاری مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان نیز در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد که این مرکز، وظیفه خود یعنی اطلاع رسانی به مردم برای رعایت توصیه‌های بهداشتی را انجام داده و از آنها خواسته است که این هشدارها را جدی بگیرند.
اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان نیز در جدیدترین گزارش خود درباره کیفیت هوای کلانشهر اصفهان در ایستگاه‌های پایش دائم، بر حسب شاخص کیفیت هوا (AQI)، این شاخص را در 24 ساعته منتهی به ساعت 13 امروز شنبه، 201 (بسیار ناسالم) اعلام کرد.
هوای شهرهای زرین شهر، سگزی، دولت آباد و شاهین شهر ناسالم برای عموم و مبارکه و نجف آباد ناسالم برای گروه‌های حساس اعلام شده است.
در این هوای آلوده، نوشیدن انواع مایعات به ویژه آب توصیه می‌شود زیرا باعث شستشوی دستگاه گوارش و از بین رفتن عطش و خشکی دهان و دفع شدن بخشی از آلودگی‌های وارد شده به بدن توسط ادرار می‌شود.
مصرف میوه و سبزی تازه نیز در روزهای آلوده تاکید می‌شود زیرا آنتی اکسیدان و ترکیبات ضد سرطان موجود در میوه و سبزی نقش حیاتی در سلامت ریه‌ها و کاهش اثر آلاینده‌های هوا دارد.
از شهروندان بویژه زنان باردار، کودکان، افراد بزرگسال، بیماران قلبی و ریوی و مبتلایان به آسم، خواسته شده است تا حد امکان از خروج غیرضروری از منزل و تردد بی مورد در معابر شهری خودداری کنند.
کلانشهر اصفهان، یکی از شهرهای آلوده کشور است بطوریکه از طرفی در فصول سرد سال بدلیل پدیده وارونگی هوا و در برخی روزها به دلیل افزایش پدیده گرد و غبار، شاخص کیفی هوای آن به وضعیت ناسالم می‌رسد.
شاخص کیفی هوا از صفر تا 50 هوای پاک، 51 تا 100 هوای سالم، 101 تا 150 ناسالم برای گروه‌های حساس، 151 تا 200 ناسالم برای عموم، 201 تا 300 بسیار ناسالم و 301 تا 500 خطرناک است.
3011/‏6026/‏

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/100748/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

7 تا از ارزان‌ترین کشورها برای خرید طلا را بشناسید

ویدیو/ افتتاح زورخانه در منطقه ده ونک تهران

کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران (فیلم)

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

270 کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی در نایین معدوم شد

انهدام باند سرقت مسلحانه در اصفهان

توقیف 11 میلیارد ریال کالای قاچاق در نایین

فیلم| امدادرسانی هلال‌احمر نایین در روستای مغار اردستان

فیلم| بارش برف در ارتفاعات سمیرم

رقابت بیش از 64 هزار و 719 داوطلب استان اصفهان در نوبت اول آزمون سراسری 1403

معرفی برگزیدگان رویداد مدیریت مصرف آب در صنعت نساجی

17 گروه ارزیاب خسارت سیل اصفهان را برآورد می‌کنند

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران

کاهش دمای هوا در استان

گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت

17 قبضه اسلحه‌کمری در پیرانشهر کشف شد

مرمت و بازسازی زورخانه ده‌ونک با قدمت بیش از یک قرن

مرکز آموزش شهروندی در شهرک منظریه شهرکرد راه‌اندازی می‌شود

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد+فیلم

هرروز یک سری مشکل هست!

نمایش داستان مرموز بازی INDIKA در تریلر جدید

این ویژگی امنیتی اندروید 15 شما را از اپلیکیشن‌های مشکل‌دار نجات می‌دهد

قابلیت انقلابی واتساپ معرفی شد؛ انتقال فایل بدون نیاز به اینترنت

از هوش مصنوعی تا تماس ویدیویی؛ قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن را ببینید

قابلیت عجیب P70 پرو را ببینید؛ عضو پرآوازه خانواده هواوی

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تورم سالانه در سرازیری کانال 20 درصدی

پرداخت هزینه‌های خدماتی و درمانی بیماران سرطانی توسط دولت، به زودی

توماج صالحی به اعدام محکوم شد!

(ویدیو) لحظه تخریب یک خانه بر اثر بارندگی شدید در اصفهان

بارش باران بهاری در فولادشهر اصفهان + فیلم

تولید روزانه بیش از 170 تن زباله در مهاباد

توصیه نماینده ولی فقیه به فرماندار کاشان

آمادگی کامل سمرقند برای هرگونه همکاری در برگزاری هفته فرهنگی اصفهان

برداشت سه تُن گل محمدی ارگانیک از مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد مرکز زواره